Het Beest (1982)

Nederland / België
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Collet
met Willem Ruis, Hedie Meyling en Cara van Wersch

De 'jeune premier' van een projectontwikkelaar, Harry Melchior, wordt geconfronteerd met de mogelijke sloop van zijn ouderlijk huis, waarna zijn moeder haar intrek zal moeten nemen in een verzorgingstehuis. De boosdoener blijkt zijn eigen ontwikkelingsmaatschappij te zijn. Dit gegeven brengt een ommekeer in hem teweeg. Een solobezetting van het ouderlijk huis levert hem slechts vier maanden gevangenis op. Na de dood van zijn moeder zint hij op wraak.

Sorry, maar de film was echt slecht. Ongeveer zo slecht als Field of Honor, met Ron Brandsteder.
Josee Ruiter zat er ook in, en een gastrol van Harry Kümel (voor de fans).

Dvd release: 27-04-2004 door Video Film Express.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Laatst iets over deze film gelezen (hoewel ik hem verder nooit gezien heb).
Willem Ruis had in al zijn ambitie (en in een neerslachtige periode), omdat hij zich enigszins herkende in het script getekend voor deze film. Hij wilde ook beroemd zijn als acteur. Later ging hij meer een meer beseffen dat het een filmhuisfilm voor een klein publiek zou worden. Terwijl dat helemaal niet was wat Ruis eigenlijk wilde.
Ruis en John de Mol hebben toen de regisseur flink wat geld toegestopt om voor de Nederlandse markt een nieuwe versie te maken. Alle subtiliteit werd eruit gehaald. Nogal opzichtig gesponsorde scenes werden toegevoegd. De nadruk kwam veel minder op de psychologie te liggen en veel meer op de actie. De Mol en Ruis hoopten op een publieksfilm, het werd een megaflop.
In Belgie is overigens gewoon de oorspronkelijke versie te zien geweest.
Ik vrees dat de DVD-uitgave alleen de Nederlandse versie zal bevatten, maar eigenlijk zouden beide versies erop moeten staan.

avatar van xangadix
Jaah! Eindelijk op dvd! Dit prul is geweldig om naar te kijken..!

Welke versie is nu op dvd?

Wouter schreef:

Welke versie is nu op dvd?
Uncut dacht ik, heb er laatst mee in mijn handen gestaan, maar toch maar laten liggen

Het is heel lang geleden en ik was een jaar of 12 maar ik vond in die tijd de film niet zo slecht.
Zou hem heel graag nogmaals op DVD willen bekijken.
Ben hem helaas nog nergens tegen gekomen..

avatar van Wolverine
Zag in Gent bij de gentse feesten 2 dozen liggen (40 stuks) van Het Beest voor 1,50 per stuk in een DVD winkel. Het is the director's cut.
Voor dat geld kan je het enige filmoptreden van een icoon niet laten liggen, hoe groot de flop ook was.

robertus65
Wat een krankzinnig ongeloofwaardig verhaal met Willem Ruis als de Nederlandse Rambo!

avatar van brucecampbell
nederlandse exploitatie!

Zelden zo'n slecht geacteerde Nederlandse film gezien.
Op zich geen onaardig idee, maar alleen de cameraman en componist halen een voldoende.

Wouter schreef:
Zelden zo'n slecht geacteerde Nederlandse film gezien.
Dan heb je Andy, Bloed en Blond Haar nog niet gezien.

Frans Sarneel
Acteren is een vak. Dat blijkt! Wel heel erg grappig om een keer te zien!

avatar van BlueJudaskiss
Waar in Nederland te krijgen?

avatar van Quentin
Out Of Print, laatst nog ergens gevonden maar het is moeilijk.

avatar van hendriks
echte nederlandse cultfilm we hebben ze ook

avatar van frolunda
Die ga ik binnenkort weer eens bekijken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vreemde flop.

Het Beest flopte destijds genadeloos in de bioscoop. Een ieder die zich ooit aan deze film heeft gewaagd weet waarom. Van de matige montage tot het slappe scenario, van de afschuwelijke acteerprestaties tot de rukkende regie; dit is pure pulp. Willem Ruis, de meest populaire quizmaster van de vorige eeuw, speelt de hoofdrol in deze curieuze thriller. Een film die zo belachelijk is dat je het zelf moet zien om te kunnen geloven.

Hortend en stotend komt deze vreemde vaderlandse voorloper van Falling Down (een meesterwerk vergeleken met deze reut) op de kijker af, die van schrik niet gelooft wat hij ziet. Regisseur Collet mocht voor straf een decennium lang geen films meer maken en trok zich, na een mislukte comeback in 1993, terug in het docentschap van een filmopleiding. Het Beest misschien wel als voorbeeld gebruikend van hoe het niet moet.

Slecht.

avatar van Earth
Heel erg slecht. Jammer dan niemand op het idee is gekomen tegen Willem Ruis te zeggen dat hij niet kan acteren.