menu

Film / Genres en landen / De Nederlandse film

zoeken in:
avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst:
Thijs Römer en Soundos El Ahmadi in romcom F*ck de liefde | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Gaaf man, een Nederlandse romkom! Zouden ze vaker moeten doen. Toch vreemds dat die nauwelijks gemaakt worden.

Met de eeuwige Thijs Romer, die social media verslaafde treurwilg Nicolette van Dam en de ongrappigste cabaretier van ons land Soundos!

Ow, vergeet ik nog bijna Yolanthe. Die heeft natuurlijk ook wat centen nodig.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
‘Het gat met Amerikaanse films wordt steeds groter’ | Het Parool

Het Parool schreef:
Het is een onzekere periode voor de Nederlandse filmindustrie. Betere tijden lijken door de uitgangspunten voor het cultuurbeleid 2021-2024 vooralsnog ver weg.

Interview met Pim Hermeling, Job ter Burg, Doreen Boonekamp, Frans van Gestel en Martin Koolhoven.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Nog even over het dalende marktaandeel van de Nederlandse film - Opinie - Esmé Lammers - Filmkrant

Esmé Lammers schreef:
Meer geld voor de Nederlandse film is belangrijk, daar kan geen weldenkende filmproducent of filmmaker tegen zijn. Alleen dan graag wel met de garantie dat de Uitgangpuntenbrief van de minister serieuze navolging krijgt en er ruimte komt voor meer autonomie en kwaliteit van de Nederlandse film. Want het echte probleem, de vraag waar het om gaat, is hoe we de Nederlandse film weer aantrekkelijk gaan maken voor het publiek en dus ook voor financiers. Makers willen niets liever dan met hun films de markt en de wereld veroveren. Ze willen kwaliteit leveren en daarvoor gewaardeerd worden en zo eeuwige roem behalen. Of tenminste in hun levensonderhoud kunnen voorzien. De minister geeft niet voor niets aan dat het verhogen van de kwaliteit haar primaire doel is. Het probleem van de gebrekkige kwaliteit los je namelijk niet op met heffingen aan exploitanten.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
IFFR-baas Bero Beyer (49) is de nieuwe directeur van het Filmfonds | De Volkskrant

De Volkskrant schreef:
Beyer (49) werkte eerder voor het fonds als consulent en was internationaal filmproducent (Paradise Now van Hany Abu-Assad, werd in 2006 genomineerd voor een Oscar). Als artistiek leider wist hij de bedrukte sfeer rondom het vijf jaar geleden zowel nationaal als internationaal wat weggezakte Rotterdamse festival vlot te keren. Beyer pepte de hoofdcompetitie van het festival op door ’m af te slanken, haalde de banden met de Nederlandse filmdistributeurs aan en trok de wereld rond om het festival te promoten. De bezoekcijfers stegen, net als de hoeveelheid aansprekende gasten, onder wie Oscarwinnaar Barry Jenkins van Moonlight.
advertentie
Per maart 2020 zal Beyer gaan leidinggeven aan het Filmfonds. Voor die tijd overziet hij nog de 49ste editie van het IFFR, in januari, en zet hij de 50ste jubileumeditie alvast in de steigers.

avatar van Verhoeven
geplaatst:
Dit is verrassend nieuws!

avatar van John Milton
geplaatst:
Dat is hoopgevend!

avatar van John Milton
geplaatst:
Filmacademie 2019: ‘Mag het wat kleurrijker?’ - vpro cinema

De studenten van lichting 2019 aan de Nederlandse Filmacademie schreven een heus manifest over het gebrek aan diversiteit in de Nederlandse cinema.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Ook meer Drenten en Groningers in films dan. Ik vind het wat overtrokken.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
geplaatst:
Sacha Polak herlanceert de Nederlandse cinema: 'Met de Vlaamse film gaat het ook niet zo fantastisch' - Film - KnackFocus

(betaalartikel)

KnackFocus schreef:
De cameraman van Dirty God is Belgisch, de hoofdrolspeelster Engels en het decor zo Londens als de Tube, maar over dat soort details gaan we niet zaniken nu we met Sacha Polak eindelijk nog eens een straffe Nederlandse cineast kunnen voorstellen. 'Soms heb ik het gevoel dat Nederlanders in het moeras zitten en elkaar naar beneden trekken.'

Dirty God (2019) - vanaf 30 augustus te koop op dvd

geplaatst:
kappeuter schreef:
Ook meer Drenten en Groningers in films dan. Ik vind het wat overtrokken.
Diversiteit is een politiek modewoord, dat in de praktijk ook nog eens eng nauw gedefinieerd wordt.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
F*ck de Liefde (2019)

Moet er zo stadig aan niet een romcom-plafond komen?

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Ik dacht dat het dieptepunt al bereikt was, tot ik dit bericht las:

Fred Teeven scoort rol in Halloweenfilm House of no Limits | Show | AD.nl

AD schreef:
Ook Donny Roelvink, Gaby Blaaser en voormalig staatssecretaris Fred Teeven spelen mee in de productie, zo meldt EndemolShine vandaag.
Eerder werd al bekend dat onder anderen Fred van Leer, Thomas van der Vlught van StukTV en YouTube-ster Lize Korpershoek hun opwachting maken in de film.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Videoland gaat jonge filmmakers met een miljoen euro steunen | De Volkskrant

De Volkskrant schreef:
Videoland stelt ruim een miljoen euro beschikbaar voor jonge film- en documentairemakers. Dit najaar lanceert de streamingdienst van RTL de Videoland Academy. Daar krijgen talenten jaarlijks de kans om in totaal vier fictiefilms van drie kwartier en een documentairedrieluik te maken. Ze worden bijgestaan door ervaren makers en kunnen masterclasses volgen. RTL steekt minstens drie jaar geld in het initiatief, dat wordt gesteund door het Nederlands Filmfonds.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Voormalig filmrecensent Hans Beerekamp over de Nederlandse film:

HP/De Tijd schreef:
Hebben we in Nederland echte auteurscinema?

De bedachtzame Beerekamp wordt ineens fel: “Nee, nee, nee nee, nee! Wij hebben een producentencinema, geen acteurscinema. Het succes is van oudsher gebaseerd op formules met een kleine sterrenstal. De touwtjes zijn in handen van een aantal grote producenten die beslissen wat er wel of niet gemaakt wordt. Het kweken van talenten zit niet in ons systeem. Ook bij de Filmacademie wordt eigenzinnig auteurschap niet bepaald aangemoedigd. Want dan zou je mensen maar opleiden tot werkloosheid.
“Er zijn zeker een aantal talentvolle filmmakers in Nederland, maar ze hebben het moeilijk. Nanouk Leopold wordt wereldwijd erkend. En Morgan Knibbe is een echt auteur. Van Jim Taihuttu weet ik niet welke kant opgaat. Het zou een hele grote kunnen worden. Maar het kan ook verzanden in onzin.”

Hans Beerekamp: ‘Ik ben altijd op zoek geweest naar extreme filmervaringen’ - hpdetijd.nl

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Het gaat niet goed met de Nederlandse jeugdfilm - Filmkrant

De Filmkrant schreef:
Trokken Nederlandse jeugdfilms in 2014 nog 2,3 miljoen bezoekers, in 2018 was dat aantal gedaald tot 900.000. De inkomsten krompen in diezelfde jaren van €16,1 miljoen tot €7,1 miljoen. Nu gold de periode waar het onderzoek over gaat, 2011 tot en met 2018, als magere jaren voor de Nederlandse film in het algemeen, maar ook relatief gezien komt de jeugdfilm er slecht vanaf. Het aandeel in de vaderlandse filmproductie zakte van 30 naar 23%.

avatar van John Milton
En dat terwijl mijn vriendin en ik nog wel naar Mijn Bijzonder Rare Week met Tess (2019) zijn geweest. Dat zijn toch al 2 kaartjes die vorige jaren naar andere subgenres zijn gegaan. Heeft niet er geholpen dus...

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
De mannen van Rundfunk zijn terug met nieuwe speelfilm ‘Jachterwachter’ | AD.nl

AD schreef:
Jachterwachter is de titel van de eerste speelfilm van Yannick van de Velde en Tom van Kalmthout. De cabaretiers/acteurs, verenigd in het duo Rundfunk, kozen de oer-Hollandse camping als decor voor hun crime-comedy. ,,Jeu de boules is een verschrikkelijk spel, maar tussen tenten een feest.’

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Aanvullend artikel:

“De Nederlandse jeugdfilm wordt niet serieus genomen” - Filmkrant

De Filmkrant schreef:
Tijman denkt dat de Nederlandse kinderfilmindustrie op een kantelpunt staat. Er worden nu nog kwalitatief hoogwaardige films gemaakt als Mijn bijzonder rare week met Tess of Kapsalon Romy maar dat zou binnenkort zomaar verleden tijd kunnen zijn. “Er komt een moment dat regisseurs de budgetten, die veel lager zijn dan voor volwassenen producties, niet meer haalbaar vinden. Kinderfilms maken is ook nog eens moeilijker, omdat je te maken hebt met strikte wetgeving voor kinderarbeid, waardoor je heel secuur moet werken. De goede films die desondanks worden gemaakt, worden niet gevierd. En dat is wel nodig als we de Nederlandse kinderfilm niet willen laten uitsterven.”

Gast
geplaatst: vandaag om 20:37 uur

geplaatst: vandaag om 20:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.