Dirty God (2019)

Nederland / Verenigd Koninkrijk / België / Ierland

geregisseerd door Sacha Polak
met Vicky Knight, Katherine Kelly en Bluey Robinson

Een jonge vrouw worstelt met de acceptatie van haar onlangs verminkt geraakte gezicht nadat ze het slachtoffer is geworden van een zuuraanval. Ze is niet in staat contact te maken met haar dochter. Ze vindt afleiding in anonieme online seks, totdat een ontmoeting uit de hand loopt en ze op gewelddadige maar trefzekere wijze wraak neemt.

• Vanaf 25 april in de bioscoop

Vanaf 11 april 2019 in de bioscoop (Cinéart)

Wouter

Ik zie dat de distributeur ook Dirty God aanhoudt inderdaad. Dan was Jade wellicht een werktitel. Bij deze aangepast.
Bedankt voor de tip!

Wat een verhaal zeg.

avatar van Verhoeven
Hoofdcompetitie? Dat is de 'U.S. Dramatic Competition' dit is slechts een nevensectie.

avatar van Mr Thee
Verhoeven schreef:

App mail of fax de filmkrant!

avatar van tbouwh
Openingsfilm IFFR.

avatar van Warp
Klinkt heftig.

Geen slechte film, maar de meeste bijpersonages zijn ongeloofwaardig en het hoofdpersonage weet haar slachtofferrol niet te ontsnappen.

Goed spel maar het scenario mist wat structuur en geloofwaardigheid.

avatar van hvdriel
Mooi dat IFFR deze Engelstalige productie van een Nederlandse regisseur als openingsfilm van het 2019-festival heeft verkozen. De film knaagt en blijft knagen.

In de eerste plaats door Vicky Knight die zeldzaam overtuigend in haar debuut een vrouw speelt die weigert een slachtofferrol te spelen, met haar verminking naar buiten treedt en een 'normaal' leven probeert op te bouwen. Het hechte scenario draagt hieraan bij: "Ik weiger en wil leven!" Alle andere rollen versterken geloofwaardig haar strijd om te overleven en als mens te worden gewaardeerd inclusief verminking.

Het lijkt me toe dat joostmeeuw een andere film heeft gezien dan ik.

avatar van thegoodfella
Overtuigend Engelstalig debuut van Polak. Hieronder de redenen van mijn 4 sterren.
Dirty God | The Cult Corner - thecultcorner.com

"Iedereen heeft recht op een beetje goeie god, toch?", zo vraagt Sacha Polak retorisch aan de interviewer van De Volkskrant. Dat geluk heeft de protagonist in Dirty God, Jade (Vicky Knight), niet: zij moet haar leven na een aanval met zoutzuur door haar ex-partner weer vorm en betekenis zien te geven. Dirty God laat zien met welke worstelingen dat gepaard gaat.

De film opent sterk met close up beelden van het verminkte bovenlichaam van Jade. Dat voelt aanvankelijk ietwat ongemakkelijk maar went verbazingwekkend snel. Normaal zou je wegkijken terwijl je eigenlijk wil kijken. Nu word je juist uitgenodigd óm te kijken in plaats van weg te kijken. We volgen Jade van nabij in haar poging om het leven in een armoedige buitenwijk van Londen weer op te pakken; als moeder van een tweejarig dochtertje, als jonge meid die erop uit trekt met vrienden en als werknemer bij een callcenter. Dat levert soms pijnlijke momenten op, die bijzonder realistisch overkomen. Zo'n scene waarin Jade aan een collega vertelt dat haar dochtertje haar na maanden in het ziekenhuis gelegen te hebben bij hun hereniging een monster noemde, snijdt door merg en been. Sterk aan Dirty God vind ik verder dat de film nergens melodramatisch wordt: door de moedige manier van Jade om weer actief onderdeel te zijn van de maatschappij en om vooral niet als slachtoffer gezien te worden, wordt niet opzichtig gehengeld naar emoties, maar komen die soms vanzelf op onverwachte momenten, bijvoorbeeld als Jade in een stoffige en armoedige buitenwijk van Marrakesh (daadwerkelijk op locatie gefilmd) tot het besef komt dat ze op internet is opgelicht, in haar poging om zo goedkoop mogelijk een hersteloperatie te ondergaan in een kliniek voor plastische chirurgie.

avatar van hartfield
Een film over een beladen onderwerp. Ik vind dat het jammer dat niet de aanleiding en het proces meer uitgediept zijn. De verwerking staat centraal met alle problemen daarbij. Het naïeve van de Marokko reis heeft voor mij geen toevoeging.

avatar van Baboesjka
Gisteren gezien als enige in de zaal, wat ik helemaal niet erg vind. Lekker rustig. Zodra ik over deze film hoorde, was ik er benieuwd naar, en ik moet zeggen dat het verhaal en de uitwerking best veel indruk op mij hebben gemaakt. Het is heftig wat het hoofdpersonage is overkomen, maar ik vind dat ze er op krachtige wijze mee omgaat. De reis naar Marokko vind ik een fijne toevoeging. Ik houd van reizen in films. Wat ze daar meemaakt is echter erg naar, al moet ik wel zeggen dat ik zoiets al zag aankomen, maar ik snap dat je wanhopig en daardoor wellicht wat naïef wordt in zo'n situatie. Ik vind het acteerwerk erg goed en realistisch en er komen erg mooie, dromerige en/of artistieke beelden in voor. Het is vreselijk dat dit soort zuuraanvallen daadwerkelijk gebeuren. Een 8. 4*