ad

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / België / Kroatië

Geregisseerd door: Ben Sombogaart

Met onder meer: Melody Klaver, Nabil Mallat en Mehdi Meskar

IMDb beoordeling: 6,7 (254)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 11 oktober 2018

Over Rafaël

Wanneer Nazir aan het begin van de Arabische Lente geen visum krijgt om in Nederland bij de geboorte van zijn zoon te kunnen zijn, besluit hij evengoed illegaal de oversteek naar Europa te maken. Tijdens deze helse reis krijgt hij alleen hulp van zijn hoogzwangere, Nederlandse vrouw Kimmy. Nizar komt terecht in Lampedusa.

image

Tunisian officer at the airport

Civil servant at Dutch embassy

Annet - Kimmy's Mother

Youssouf - man on boat

Civil servant Bianchi on Lampedusa

Foreign affairs official in the Hague

Dutch TV show host

Beleeft op maandag 1 oktober zijn première tijdens het Nederlands Film Festival 2018.

Vanaf 11 oktober in de bioscoop (Paradiso)

Melody Klaver

avatar van Moviepass

Moviepass

Gisteren in de sneak bij Vue.

Melody is een mooie verschijning en ze doet goed haar best, acteert ook redelijk tot goed, maar het verhaal is veel te mager en kon ook in 20 minuten worden verteld.

Voorspelbaar filmpje dat vanalles probeert maar overal nét tekort komt.

avatar van ratfish

ratfish

Zwangere vrouw heet Kimmy, geen Winny.

avatar van Moviepass

Moviepass

Wat heeft het voor meerwaarde om hier een link te plaatsen naar een recensie op de site van een landelijke krant?

Dat kan ik zélf ook opzoeken, wat de kranten ervan vinden.

En waarom plaats je niet ook links naar de reviews van alle andere kranten?

En weet je wat, niet alleen de kranten, waarom geen links naar álle sites waar recensies van films op staan?

Ik dacht altijd dat MovieMeter een site vóór en dóór filmliefhebbers was.

En waar, al dan niet op niveau, over films en alles wat daarbij hoort wordt gesproken.

Om recensies van kranten te lezen heb ik MM niet nodig.

avatar van Quentin

Quentin

Medicatie vergeten te nemen Moviepass?

Quentin schreef:

Medicatie vergeten te nemen Moviepass?

avatar van Ataloona

Ataloona

avatar van Quentin

Quentin

Dit bedoel je?

"Na het publiceren van dit stuk bleek dat distributeur Paradiso een andere versie van de film Rafaël in de bioscoop heeft uitgebracht dan aan de meeste filmjournalisten is vertoond. Een paar dagen voor de release is de hele voice-over met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens die bij de aftiteling te horen was, eruit gehaald. Curieus is dan weer dat er een paar plaatsen in Nederland zijn waar de versie wel met voice-over wordt vertoond, omdat deze theaters de film al eerder in huis hadden. Paradiso Films wil niet zeggen waarom de voice-over met de Mensenrechtenverklaring op het laatste moment uit de film is gehaald."

avatar van gotti

gotti

Quentin schreef:

Dit bedoel je?

Ja.

avatar van mrklm

mrklm

gotti schreef:

De versie die ik vandaag zag eindigde met een statistiek betreffende het aantal bootvluchtelingen dat verdronken is op de Middellandse Zee sinds de Arabische Lente. Meer was het niet... gelukkig maar.

Bélon

Wow wat een misbaksel, ik geef nog wel 1.0* vanwege de belachelijk en hilarisch slechte eindscene waar ik héél hard om moest lachen toen dat visum omhoog werd gehouden terwijl de vliezen braken bij dat hek cue nog extra dramatische muziek eronder Aangezien het een EO co-productie was zat ik erg te hopen op een moment als Moses Parts the Sea - The Ten Commandments (6/10) Movie CLIP (1956) HD - YouTube maar de zelfspot -en het budget- daarvoor ontbraken helaas.

Bij de EO -en andere co-producenten- hebben ze het kennelijk ook niet zo op Italianen (katholieken he ) want de Italianen in deze film worden haast allemaal als slechterikken afgeschilderd. Die ondankbare horkerige kop van Kimmy als ze een bordje penne carbonara krijgt voorgeschoteld bij haar Italiaanse gastheren is ook priceless. Dat Italiaanse schorem durft ook nog eens de TV over te schakelen naar voetbal terwijl er nieuws over die arme bootvluchtelingen bezig is!

avatar van mrklm

mrklm

Kimmy [Melody Klaver] en Nazir [Nabil Mallat] hebben elkaar in Tunesië leren kennen en zijn daar getrouwd. Wanneer hun veiligheid door de Arabische Lente in het ding komt, besluiten ze naar Nederland te gaan. Door een bureaucratische fout krijgt Nazir geen visum en is hij gedwongen achter te blijven. Kimmy doet in Nederland haar best om zo snel mogelijk aan een visum te komen, maar loopt ook tegen een muur van bureaucratie op. Samen met zijn broer Rafaël [Mehdi Maskar] besluit Nazir dat hij op eigen houtje via Italië naar Nederland gaat vluchten. Het spreekt voor zich dat die reis niet geheel over rozen gaat.

Technisch goed gemaakte film heeft een sterke proloog en profiteert sowieso van goed acteerwerk van Mallat en Maskar. Sandro Di Stefano is ook volstrekt overtuigend als de ambtenaar in het vluchtelingenkamp in Lampedusa die zich constant verschuilt achter 'de regels'. Nazirs vluchtpoging levert een aantal sterke momenten op, maar de spanningsboog wordt steeds doorbroken door het veel minder boeiende verhaal van Kimmy in Nederland. De relatie met haar moeder [Medina Schuurman] is slecht uitgewerkt en de tweede helft van de film vervalt in soapachtige taferelen die de film uiteindelijk de das om doen.

Ik heb de film vandaag gezien (samen met mijn vrouw die dezelfde mening deelt), ben vervolgens wat gaan surfen om er meer over te lezen, las de mooie en welverdiende recensies en kwam vervolgens hier terecht. Ik dacht dat dit een serieus filmforum was? Ik kom hier vaak om te lezen en moest en zou een account aan maken om hier mijn woordje te doen. Ik snap werkelijk niks van het negatieve commentaar van sommige van jullie.

Zijn jullie serieus? Dit was werkelijk 1 van de beste Nederlandse films die ik ooit heb gezien. Alles klopte. Het belangrijke en spannende verhaal, het geweldige art-department, de prachtige muziek en bovenal: het sublieme acteerwerk. Nog nooit heb ik een Nederlandse actrice zo de ballen uit haar lijf zien spelen. Het had me echt bij m'n kloten en bij het einde greep het me ook nog eens naar de keel. Jullie begrijpen het. Ik was zo blij en verrast, dat je begrijpt dat deze reacties er bij mij totaal niet in gingen. Ik moest dit even van het hart.

Bélon

Ik maakte maar een geintje: deze gaat de Oscar voor beste buitenlandse film van 2019 winnen

avatar van Movsin

Movsin

Film verwijst in de aftiteling op de velen die de oversteek naar Europa waagden en verdronken en toch ook, wat raar, in de titel van de film, maar de hoofdbrok van de prent gaat toch naar het bijwijlen ongelooflijk avontuur van twee mensen die hun geluk versperd zien door het negeren van fundamentele mensenrechten.

Idyllische momenten in de film zijn sympathiek en af en toe ontroert hij wel en de hekeling van de politieke onmacht spreekt aan, maar de film bergt toch te veel onwaarschijnlijkheden in het verhaal die minder bekoren.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Movsin schreef:

En toch vertelt de film een waargebeurd verhaal. Mogelijk hier en daar wat aangedikt zoals bijvoorbeeld dat haar vliezen breken net op het moment dat ze hem op Sicilië weer heeft gevonden.

Wat mij betreft een sterke film die de wantoestanden rond het vluchtelingenbeleid in EU prima in beeld brengt. De versie die ik zag werd afgesloten met de universele verklaring voor de rechten van de mens. Helaas laten we ook in Europa nog al eens wat steken vallen.

avatar van Movsin

Movsin

Het was op dergelijke toestanden dat ik doelde, nijkerkbert

Volledig akkoord anderzijds dat de essentie van de film ligt in het menselijk drama met het onrecht dat werd aangedaan.