Hiernamaals (2019)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Willem Bosch
met Sanaa Giwa, Romana Vrede en Jan-Paul Buijs

Na de dood van haar moeder heeft Sam (16) de zorg van haar twee broertjes en wat afwezige vader op zich genomen. Als ze zelf na een ongeluk in het Hiernamaals belandt en erachter komt dat ze haar leven over kan doen, besluit ze alles op alles te zetten om de dood van haar moeder te voorkomen.

avatar van Donkerwoud
Soms is het jammer als een titel de genre-aanduiding 'familie' krijgt, want ergens kleeft er dan toch de suggestie aan dat het geen volwaardige cinema is. 'Hiernamaals' (2019) is namelijk het frisse debuut van regisseur Willem Bosch. Of het de diverse, kleurrijke cast is met een steengoede jonge hoofdrolspeelster als Sanaa Giwa, die een meisje speelt dat zichzelf wegcijfert omdat ze geen plek weet te vinden voor het verdriet over haar pas overleden moeder. Haar vader (Gijs Scholten van Aschat) heeft het zelf nog te moeilijk hoe zijn tumultueuze huwelijk eindigde met haar vroegtijdige dood. Haar moeder (Romana Vrede) was dan ook een flamboyante, uitgesproken persoonlijkheid, een levensgenieter die risico's durfde te nemen en altijd in het middelpunt stond van de aandacht. In het vacuüm van haar eigen verdriet neemt Sam een beslissing met grote consequenties voor haar jonge tienerbestaan: ze let niet op in een gevaarlijke verkeerssituatie en overlijdt zelf. Of het een zelfmoord was of een noodlottig ongeluk blijft in het midden.

Naast het sterke, gelaagde acteerwerk ziet de film er ook heerlijk fantasierijk en absurdistisch uit. Of het de kindertekeningen zijn waar een piepjonge Sam haar gevoelens mee op papier zet of de rare volwassenenwereld waar ze geen vat op krijgt omdat hun ruzies en conflicten eigenlijk nergens op slaan. Maar het mooist is hoe het hiernamaals is ontworpen als een grauwgrijze bureaucratische nachtmerrie, waar de engelen zichzelf ambtenaar noemen en hun vleugeltjes verstoppen in een uniform. In de trein tussen het land der levenden en het dodenrijk staren de passagiers met doodse blikken voor zich uit, hun keuze overdenkend of ze er beter aan deden om te reïncarneren of te blijven hangen op deze zielloze plek. Terwijl de grootstedelijke ruimte waar deze passagiers uiteindelijk terechtkomen, de architecturale lelijkheid uitstraalt van een kille, eenzame grootstad. Zelfs op deze troosteloze plek weet de moeder van Sam met haar 'larger than life' attitude toch nog haar stempel te drukken op de mensen die ze liefheeft.

'Hiernamaals' (2019) voelt enorm Nederlands met rebels scheldende, onbehouwen personages (het laatste wat gezegd wordt is 'godverdomme') en een ingebeelde fictiewereld die zo'n treffende uitvergroting is van ons door en door gereguleerde Nederland. Waar een sprankje onverzettelijkheid en uit de pas springen nodig is om het bestaan sjeu te geven. Ik heb gelachen om engel Martin (Jean-Paul Buijs) als zo'n oer-Hollands typetje dat keurig binnen de lijntjes probeert te kleuren, maar zich soms laat gaan met een verboden bakje koffie van Vuurman of een nachtclub bezoekt voor stoute onderonsjes met mensenvolk. Alleen al hoe hij soms met een bureaucratisch schriftje opduikt in een polderlandschap, als de minst imposante Magere Hein denkbaar. Het plot is soms nodeloos complex (zeker voor kinderen) en niet alle lijntjes komen bevredigend bij elkaar. Toch is het boven alles een warme film door de sterke visuele indrukken en de chemie tussen Romana Vrede/Sana Giwaa. En zo vaak gebeurt het niet dat vrouwen van kleur sterke rollen krijgen toebedeeld terwijl ras of afkomst eigenlijk niet het voornaamste thema is.

avatar van MissT
Ik heb van deze film genoten, maar er waren wel dingen die ik liever anders had gezien, zoals: waar was opeens die pas geboren tweeling gebleven? En mijns inziens kwam de doodswens van de moeder wel heel onverwacht, of kwam dat omdat ze wist dat ze toch wel dood zou gaan?
Maar verder heel bijzondere film en inderdaad niet echt voor kinderen.
Overigens genoten van Jan-Paul Buijs!

Het is een mooie film geworden, deze film is voor een gedeelte bij ons in het GIA Trade and Exhibition Center in Den Haag opgenomen. ik vond het bijzonder om achter de schermen mee te mogen kijken, en dan het uiteindelijke resultaat te zien op TV.
Piet

Even de gedachten bij "Heavan can wait", maar deze "Hiernamaals" is toch wel anders met het meisje Sam, vertolkt door Sanaa Giwa, die toch wel ontwapenend en charmant acteert, in haar rol moeiteloos onderdanigheid en liefde met wilsterkte combinerend.
Een vlotte, fantasierijke film over de dood, zonder hierbij al te zwaarwichtig te doen. Film ook over menselijke zwakheden met nare gevolgen die ook aantoont dat aan het lot weinig kan getornd worden, alhoewel...Grappige verschijning van de "beambte", die in feite ook wel menselijk is gebleven.
Voor jong en oud verteerbaar.

avatar van Baboesjka
De dood wordt vaak gezien als een zwaar onderwerp, maar in deze film wordt het niet te zwaar gebracht. Het is zelfs een kleurrijke film met de kleurige kleding, het heldere beeld en al de tekeningen. Ook de voice-over brengt wat luchtigheid met wat hij vertelt. Ik vind het een mooi, bijzonder verhaal en het acteerwerk vind ik goed. Het heeft mij niet totaal omver geblazen, maar ik vind het leuk gemaakt en ik vind het knap als een film de dood op zo’n manier weet te brengen dat het niet deprimerend wordt, en op een manier die ook voor kinderen toegankelijk is. Een 7. 3,5*

avatar van keukenzout
MissT schreef:
Maar verder heel bijzondere film en inderdaad niet echt voor kinderen.
Overigens genoten van Jan-Paul Buijs!

Ze is nooit van de trap gevallen. Ze pleegde altijd zelfmoord, om daarna te reïncarneren en weer depressief te zijn.