- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter Top 100 2020 (+ persoonlijke top 10 2020 en floplijst)
MovieMeter Top 100 2020 (+ persoonlijke top 10 2020 en floplijst)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16349 stemmen
Releasejaar 2020:
01. One Day (Szilágyi)
02. Shirley (Decker)
03. Systemsprenger (Fingscheidt)
04. Atlantique (Diop)
05. The Assistant (Green)
06. Little Joe (Hausner)
07. A Girl Missing (Fukada)
08. Ghost Tropic (Devos)
09. The Last Black Man in San Francisco (Talbot)
10. Rocks (Gavron)
11. The Nest (Durkin)
12. La Cordillera de los Sueños (Guzmán)
13. Honeyland (Kotevska/Stefanov)
14. Kajillionaire (July)
15. Pinocchio (Garrone)
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Wanneer wordt de lijst on-line gegooid? Vorige jaren was dat toch steeds op 31 december?
Ja de traditie is dat het op 31 december bekend wordt gemaakt.
Ik heb voor de zekerheid een attentie naar de beheerders gestuurd.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Was vorig jaar toch ook pas 12.00? Kan ik mis hebben, maar volgens mij was het rond het middaguur.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Wordt gewoon 1917 denk ik, maar ik laat me graag verrassen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1125000/1125951.300.jpg?cb=1581767250
In de maand december voerden 387 gebruikers van MovieMeter.nl een persoonlijke top 10 in over het jaar 2020. 1917 kwam daarbij als beste film uit de bus. De film liet Tenet en The Invisible Man achter zich.
De top 10:
1. 1917 (2019)
2. Tenet (2020)
3. The Invisible Man (2020)
4. The Trial of the Chicago 7 (2020)
5. Gisaengchung (2019)
6. The Lighthouse (2019)
7. Uncut Gems (2019)
8. The Gentlemen (2019)
9. The Devil All the Time (2020)
10. Jojo Rabbit (2019)
» de volledige top 100 over 2020
De door velen voorspelde nr. 1 
Tenet is toch nog opvallend hoog geëindigd. Die film kreeg op MM nogal gemengde kritieken.
Ik tel evenals vorig jaar twee 'Netflix Original' titels in de top 10.
Opmerkelijk dat Gisaengchung voor het tweede jaar op rij in de jaarlijst terecht is gekomen.
Dat is nog nooit eerder gebeurd. De film heeft nog lang in de bioscoop gedraaid, met ook nog een extra release in zwart-wit. En de VOD / dvd release was in 2020. Misschien heeft dat meegespeeld.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Slechts 387 inzendingen. Voorgaande jaren waren dat er nog vaak 500 tot 700 toch? Hebben de nieuwe eigenaren zoveel mensen weggejaagd?
1917 had ik al wel voorspeld. Is ook mijn film van 2020.
Wel apart dat een film als Parasite nog zo hoog staat. Die is voor mijn gevoel echt een 2019 film. Die kwam ook al ruim voor de jaarwisseling vorig jaar in de bioscoop. Maar goed, die grens houden we toch altijd.
Tenet op 2 verbaast me ook nog wel. Erg hoog, gezien de vele kritieken.
Op de eerste twee films na zijn het denk ik geen titels die mensen zich over 25 jaar nog massaal zullen herinneren.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2023 stemmen
Heb zelf Parasite op #1 gezet. Pas in Februari van dit jaar kunnen bekijken en ook pas dit jaar uitgerold in mijn bios dus vond dat ie, bij gebrek aan beter dit jaar, nog kon meetellen.
Mooie Top 10 nog uiteindelijk. Alles wat daarbuiten valt is toch van wisselende kwaliteit. Hoop toch op een veel beter filmjaar het komende jaar.
Alhoewel: als we maar Dune en No Time to Die krijgen. Dan ben ik al tevreden. Plus nog een gegarandeerde Snyder Cut in Maart. 
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik heb dit jaar geen lijst ingestuurd omdat ik maar aan 5 films uit 2020 kwam (ik hou voor mezelf sowieso de regel dat een toplijst van een jaar geen mengeling van verschillende jaren mag zijn maar daar is inderdaad al vaak over gediscussieerd) en daar zat sowieso weinig interessant tussen. Toevallig wel de nummer 1 en 2 gezien, dat is al eens anders geweest.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ja ik hoorde van meer users dat ze gebrek aan inspiratie hadden omdat ze veel minder films hadden gezien dan gebruikelijk.
Dus dat zal ook zeker invloed hebben gehad op het aantal inzendingen.
Veel mensen zaten dit jaar op een strikt 1 of 2 VOD-diensten filmdieet.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Slechts 387 inzendingen. Voorgaande jaren waren dat er nog vaak 500 tot 700 toch? Hebben de nieuwe eigenaren zoveel mensen weggejaagd?
Het is je misschien nog niet opgevallen, maar er is een pandemie bezig waardoor veel films uitgesteld werden of bioscopen gewoon gesloten waren. (in België bvb nu al 2 maanden en voordien ook al een tijd gesloten). Dan val je op een pak minder films terecht. Velen zullen niet aan een top 10 geraakt zijn.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Het is je misschien nog niet opgevallen, maar er is een pandemie bezig waardoor veel films uitgesteld werden of bioscopen gewoon gesloten waren. (in België bvb nu al 2 maanden en voordien ook al een tijd gesloten). Dan val je op een pak minder films terecht. Velen zullen niet aan een top 10 geraakt zijn.
Sorry, maar dit is echt onzin. Alleen al op streamingdiensten als Disney, Netflix of Amazon is er gigantisch veel content verschenen. De meeste bezoekers van deze site zijn oprechte filmliefhebbers, die hebben zulke diensten wel. Naast het feit dat de bioscopen gewoon in Nederland 6, 7 maanden open zijn geweest en in het begin van dit jaar genoeg kijkers hebben getrokken.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Er waren gewoon veel minder releases. Heel veel is verplaatst naar 2021.
Mensen die bijvoorbeeld een Cineville pas hebben en in andere jaren frequent de bioscoop bezochten hebben dat nu veel minder kunnen doen en dan hangt het echt van de persoon af of die net zo enthousiast en veelvuldig films op VOD gaat kijken. Wellicht veel minder toegewijd.
Over het filmaanbod op VOD-diensten is niet iedereen even enthousiast, maar er zijn gelukkig wel wat spelers bij gekomen die een behoorlijk aanbod hebben.
Alleen heb je het altijd nog om een beperkt aantal nieuwe filmreleases op die diensten, met als negatieve uitschieter AppleTV+
Ik ken meerdere mensen die dit jaar een gigantische filmdip hebben gehad. Ik heb zelf ook veel minder films gekeken.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik heb zelf geen enkele VOD dienst maar heb in ieder geval mijn to see lijst met gekochte films voor het eerst in jaren eens goed zien zakken en sinds mijn studententijd niet meer zoveel films gezien.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Een bioscoop is toch nog toegankelijker dan een digitaal filmfestival. Al was ik wel blij met de digitale alternatieven voorbije jaar.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Sorry, maar dit is echt onzin. Alleen al op streamingdiensten als Disney, Netflix of Amazon is er gigantisch veel content verschenen. De meeste bezoekers van deze site zijn oprechte filmliefhebbers, die hebben zulke diensten wel. Naast het feit dat de bioscopen gewoon in Nederland 6, 7 maanden open zijn geweest en in het begin van dit jaar genoeg kijkers hebben getrokken.
Ik heb dit jaar voor het eerst Netflix aangeschaft, ik ging liever naar de bioscoop. Je gaat me toch niet zeggen dat het sluiten van bioscopen en uitstel van zowat alle grote titels geen effect heeft gehad op het film kijken? Je moet al een echte filmliefhebber zijn om verschillende streamingdiensten te nemen. En gelukkig dat die er waren. Maar niet iedereen die liever naar een bioscoop ging heeft een waaier van die streamingdiensten aangeschaft. En ook al hebben die soms wel mooie titels, tonen die zeker niet alles. Of toch niet meteen. Voor veel titels uit 2020 moeten we nog tot volgend jaar wachten voor ze op een Netflix te zien zijn.
Onderhond
-
- 87585 berichten
- 12833 stemmen
Je moet al een echte filmliefhebber zijn om verschillende streamingdiensten te nemen
We zitten hier dan ook op een echte filmsite 
Ik heb zelf nog nooit zoveel films gekeken in een jaar als in 2020. Ik weet niet wat anderen allemaal gedaan hebben (behalve misschien zichzelf erg zielig gevoeld), maar als er nu één jaar is geweest waarin je vol op een hobbie als filmkijken kon inzetten, dan is het toch wel dit jaar geweest.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Ik heb ook zeer veel films gezien dit jaar wegens gebrek aan veel alternatieven. Maar heb mijn kijkgedrag (minder bioscoop, meer Netflix en Lumière) toch moeten aanpassen. En dat is niet voor iedereen evident. Er waren dus zeker genoeg alternatieven en helaas ook veel meer tijd. Maar ik blijf erbij dat de omstandigheden toch ook voor velen een effect hebben gehad op het kijken van films uit het lopende jaar.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14782 stemmen
Ik heb een top filmjaar gehad, waaronder 132 films in de bios, en heb voor het eerst geen top10 ingediend hier.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik heb dit jaar voor het eerst Netflix aangeschaft, ik ging liever naar de bioscoop. Je gaat me toch niet zeggen dat het sluiten van bioscopen en uitstel van zowat alle grote titels geen effect heeft gehad op het film kijken? Je moet al een echte filmliefhebber zijn om verschillende streamingdiensten te nemen. En gelukkig dat die er waren. Maar niet iedereen die liever naar een bioscoop ging heeft een waaier van die streamingdiensten aangeschaft. En ook al hebben die soms wel mooie titels, tonen die zeker niet alles. Of toch niet meteen. Voor veel titels uit 2020 moeten we nog tot volgend jaar wachten voor ze op een Netflix te zien zijn.
Natuurlijk heeft het sluiten van bioscopen er mee te maken, maar kom op, een top 10 lijstje maken hebben we het over. Dat kan bijna iedereen. Er heeft nog genoeg gedraaid dit jaar in de bios en ook op de streamingdiensten hebben we enorm veel grote titels gehad (Mulan, Borat, Trial of the Chicago 7, Eurovision, Extraction, Soul, Wonder Woman 2 etc) waardoor er meer dan genoeg keuze was.
Ik geloof best dat mensen een filmdip hebben gehad, maar een halvering van het aantal inzendingen op MM kan je daar niet volledig aan wijten. Althans, zo zie ik dat niet. Maar we hoeven er uiteraard niet hetzelfde over te denken. Maar een streamingdienst nemen, dat kan iedereen en doet tegenwoordig ook bijna iedereen. Dat is net zo normaal als plots digitale tv werd jaren terug.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
We zitten hier dan ook op een echte filmsite 
Ik heb zelf nog nooit zoveel films gekeken in een jaar als in 2020. Ik weet niet wat anderen allemaal gedaan hebben (behalve misschien zichzelf erg zielig gevoeld), maar als er nu één jaar is geweest waarin je vol op een hobbie als filmkijken kon inzetten, dan is het toch wel dit jaar geweest.
Nou, dit.
Ik mis de grote blockbusters, maar als er een jaar was waar je maximaal kon gaan met films dan was het dit jaar. Iedereen heeft plots tijd en je werd digitaal overspoeld met nieuwe titels.
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
Ik kijk niet heel gek op van die lagere aantallen. Dat is a) al jaren dalende, en b) kijk eens naar de toplijsten van afgelopen jaren. De grotere films stonden er vaak wel in, en hoog ook. Ik denk dat die lijstjes niet alleen werden ingevuld door de 'filmliefhebbers' maar ook door velen die vaak een filmpje pakken en toch vooral grote films kijken.
Dan zijn er wel veel VOD-diensten, maar een bioscoop spreekt meer voor zich. Een film die in de bios uitkomt, daar lijkt meer reclame voor te zijn en meer mensen te te trekken dan een film op Netflix. En Netflix en andere diensten hebben veel content, maar als je kijkt naar films dit jaar? Veelal ook middelmaat. Leuk kijkvoer, daar niet van, maar niet snel terug te vinden in eindejarslijstjes. En de kwaliteitsfilms daar zijn sowieso de films die minder stemmen trekken in de regel. En veel Netflix-kijkers zijn vooral seriekijkers.
En iemand die pakweg jaarlijks zo'n 5 blockbusters kijkt in de bios is allicht aan het eind meer geneigd zo'n lijstje in te vullen omdat dat jaar meer leeft en je aan het eind van het jaar denkt: ow ja, even een lijstje nog invullen.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Heb er 77 gezien, valt me nog mee, had verwacht dat het er minder zouden zijn dit jaar. Films als Escape From Pretoria, Greyhound of Eurovision had ik in de bioscoop vast wel gekeken, maar op VOD zijn dat van die films die ik "ooit nog wel eens ga kijken".
Ik had Parasite en Joker wel in de lijst verwacht, omdat die dit jaar ook nog heel erg 'in conversation' waren (Parasite dit jaar misschien zelfs meer dan vorig jaar). Van sommige films had ik bij het door de lijst scrollen het idee dat ze echt van eindeloos lang geleden waren, maar dan blijken ze in november 2019 te zijn uitgebracht (Yedinci Kogustaki Mucize, Marriage Story, Ford vs Ferrari, Sorry We Missed You, Doctor Sleep). De raarste verschijningen vind ik dan Once Upon A Time In Hollywood en Der Goldene Handschuh, die in de zomer van 2019 uitkwamen. En die Diego Maradona-docu, maar dat is om andere redenen verklaarbaar.
Basto
-
- 11916 berichten
- 7396 stemmen
Tenet op 2? Zal wel zijn omdat de meeste mensen die nauwelijks 10 films gezien hebben wel naar Tenet zijn gegaan. Zelfde geldt voor Invisible Man.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Slechts 21 van gezien en ik ga er niet veel meer uithalen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Tenet is deze maand de meest bekeken VOD pay-per-view titel (Pathé Thuis, iTunes, Google Play e.d.). Dus het gaat echt niet alleen om mensen die 'm dit jaar in de bioscoop zagen. De site Bioscoopagenda houdt die VOD trends bij.
Ik heb de film zelf via Pathé Thuis gehuurd met dank aan Air Miles.
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
Tenet op 2? Zal wel zijn omdat de meeste mensen die nauwelijks 10 films gezien hebben wel naar Tenet zijn gegaan. Zelfde geldt voor Invisible Man.
Dit. En ik heb hem erin gezet puur omdat die film wel uitkwam, dat mag ook beloond worden. Wat mij betreft wint de film alle technische Oscars,
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Invisible Man is echt wel een leuke film hoor.
Maar zo'n toplijst zou er heel anders uit zien als het blockbusterseizoen had gelopen. Er zijn tientallen titels verplaatst.
Basto
-
- 11916 berichten
- 7396 stemmen
Invisible Man is echt wel een leuke film hoor.
Maar zo'n toplijst zou er heel anders uit zien als het blockbusterseizoen had gelopen. Er zijn tientallen titels verplaatst.
Ik vond Invisible man juist erg zwak. Maakte in dit jaar vol arthouse direct weer duidelijk hoe leeg de meeste Hollywood producties zijn. Veel productie kwaliteit, maar 0 originaliteit of creativiteit.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Met een 3,48 op MM en 7,1 op IMDb heeft het grote publiek er wel van genoten. Geen Oscarmateriaal, wel heel vermakelijk.
Metalfist
-
- 12407 berichten
- 3964 stemmen
Ik ben echt benieuwd naar de lijst van 2021 eigenlijk, indien dat jaar een deftige releasekalender heeft. Dan denk ik aan Dune of James Bond waar ik razend benieuwd naar ben en die schat ik hoger in dan de huidige nummer 1 en 2 in de lijst van 2020.
2021 zal waarschijnlijk dan ook wel het eerste jaar zijn dat er geen films van het jaar ervoor in de lijst zullen staan