• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.873 films
  • 12.195 series
  • 33.962 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.936 gebruikers
  • 9.369.458 stemmen

MovieMeter Top 100 2020 (+ persoonlijke top 10 2020 en floplijst)

zoeken in:

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Metalfist schreef:

Het zijn zo'n dingen die een toplijst (voor mij) heel wat minder interessant maken maar dat is dan mijn probleem. Voor mij is zo'n toplijst strikt afgelijnd [...]

In jouw manier van kijken maakt een film als 1917 echter geen kans om in een actuele toplijst te komen van het jaar. Dat is natuurlijk een heel wat fundamenteler probleem dan dat een (theoretische) lijst 15 jaar later niet overeenkomt.

Ik denk ook dat de functie van een actuele top jaarlijst, anders is dan die van een lijst waarin je echt verder terugkijkt, als het filmlandschap zich al helemaal heeft uitgekristalliseerd. Wanneer je dat laatste doet, dan doet het er inderdaad niet zoveel toe in welk jaar de film in de bios draaide en kan je voor het gemak beter werken met productiejaar. Zo registreert de site ook. Maar als je dat ook voor de actuele jaarlijst hanteert, vallen veel films gewoon automatisch buiten de boot en krijg je dus een jaarlijst die niet representatief is voor wat mensen aan nieuwe films gezien hebben.

Metalfist

• 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Je haalt nu gewoon dezelfde discussie naar boven eRCee maar bon, ik denk dat mijn punt en dat van de anderen ook wel gemaakt is. Tot een ander jaar waarschijnlijk waarop er weer gediscussieerd waarom film x met productiejaar y in een toplijst van jaar z staat..

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

De derde zekerheid in dit leven, naast de dood en belastingen.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

eRCee schreef:

Dat is natuurlijk een heel wat fundamenteler probleem

Nooit het fundamentele van dat probleem gezien. Ook nooit begrepen waarom het zelfs een probleem zou zijn. Zoveel films die nooit in aanmerking komen vanwege releasekeuzes.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Het is de nummer 1 van de lijst. Hoe fundamenteel wil je het hebben? Deze film had nooit de jaar toplijst kunnen aanvoeren in het systeem van Metalfist, van 2019 noch van 2020. Terwijl het wel de populairste film blijkt te zijn. Ja, als je dat niet fundamenteel vindt bij het opmaken van deze lijst, dan weet ik het ook niet meer.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Altijd lastig. Star Wars komt ook altijd vlak voor de kerst in een jaar uit. Maar op basis van die 2 weken van een jaar die over zijn kunnen ze nooit in een toplijstje nog komen. Ik snap best dat die film het jaar erna ook nog mee telt, aangezien een film gemiddeld wel 3 maanden in de bioscoop draait.

En 1917 doet hetzelfde. Internationale release vlak voor het einde van het jaar en een grootschalige bioscooprelease begin van dit jaar.

Het enige wat je er tegen kan doen is dat Moviemeter moet filteren op de verschijningsdatum in de bioscoop. Maar dat kunnen ze volgens mij niet. Ik vind het ook wel spijtig, een film als Parasite is voor mij een 2019 film, maar voor anderen weer een 2020. Daar kom je toch niet uit, dus ik maak me er ook niet meer druk over.

Maar erger dan dat vind ik mini-series in de toplijst. Daar gruwel ik wel van, hoe goed ze ook zijn. Ze horen niet op deze site in mijn ogen.

mjk87 (moderator films)

• 14512 berichten
  • 4509 stemmen

Aah de jaarlijkse discussie

Volgens mij zou er maar 1 criterium mogen gelden: in NL (of B) voor het eerst uitgekomen in jaar X, of dat nu via bioscoop, festival, dvd of streaming is.

Dus in de bios in jaar X en dvd of streaming in jaar X+1: dan alleen jaar X.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Voor mij telt enkel die eindlijst om er dan misschien tips uit te kunnen halen. Als je echt de top 2020 op basis van productiejaar wil leren kennen is dat Toplijst 2020. Het is soms wat zoeken naar de films die in aanmerking komen, gezien veel films een andere releasedatum hebben (via welk medium dan ook) dan het jaar van productie. Maar die afspraken zijn er voor iedereen. Als je daar voor jezelf dan nog films uit wil filteren (miniseries, documentaires, films met productiejaar 2019, kortfilms, ...) dan moet je dat zelf maar weten.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

eRCee schreef:

Het is de nummer 1 van de lijst. Hoe fundamenteel wil je het hebben? Deze film had nooit de jaar toplijst kunnen aanvoeren in het systeem van Metalfist, van 2019 noch van 2020.

Wie weet welke film het populairste was geweest als iedereen toegang had gehad tot alle gepaste films. Reclame, aantal bioscopen, populariteit van streaming diensten, ze hebben allemaal een invloed op de lijsten en niemand die daar om maalt.

Als hij zo populair is komt hij naderhand wel in mensen hun 2019 lijstjes, no harm done.

neo

• 15435 berichten
  • 10035 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Dit. En ik heb hem erin gezet puur omdat die film wel uitkwam, dat mag ook beloond worden. Wat mij betreft wint de film alle technische Oscars,

Opmerkelijke beloning. Je zou verwachten dat een persoonlijke top 10 altijd draait om de kwaliteit van de film. Betekent dit ook dat voor jouw top 2021 uitgestelde films potentieel een lagere of geen notering krijgen?

mjk87 (moderator films)

• 14512 berichten
  • 4509 stemmen

neo schreef:

(quote)

Opmerkelijke beloning. Je zou verwachten dat een persoonlijke top 10 altijd draait om de kwaliteit van de film. Betekent dit ook dat voor jouw top 2021 uitgestelde films potentieel een lagere of geen notering krijgen?

Zo zwart-wit is het niet. De film kreeg 3,5*, en ik had maar enkele 4*-films en een hele rits 3,5*. Binnen dat kader viel Tenet wel als eerste erin, in een normaal filmjaar zou vermoedelijk buiten de top 10 zijn geëindigd. Mogelijk dat in 2021 dat omgekeerd gebeurt, maar als een uitgestelde film echt op score in de top 10 komt dan zal ik dat ook zo doen.

Mijn Top 10 algemeen zijn ook niet per se mijn 10 beste films. De top 5 allicht wel, de rest is meer een bloemlezing van mijn smaak, al is het allemaal wel 5,0*.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Onderhond schreef:

Wie weet welke film het populairste was geweest als iedereen toegang had gehad tot alle gepaste films. Reclame, aantal bioscopen, populariteit van streaming diensten, ze hebben allemaal een invloed op de lijsten en niemand die daar om maalt.

Ik geloof niet dat je hier een zuivere manier van redeneren te pakken hebt. Omdat sommige films geen of weinig kans maken om in de lijst te komen, maakt het bij andere films ook niet uit dat ze geen kans maken?

Het mooie aan de huidige manier is dat er enige vrijheid is waardoor relatief veel films kans maken om in één of twee (aansluitende) jaren de lijst te halen.

Als hij zo populair is komt hij naderhand wel in mensen hun 2019 lijstjes, no harm done.

Deze toplijst wordt slechts één keer opgemaakt, dat is direct in het nieuwe jaar, en komt dan op de voorpagina terecht. (Vroeger werd het zelfs wel eens overgenomen in een publicatie in De Telegraaf, als ik me niet vergis.) Kijk, uiteindelijk heeft geen enkele toplijst echte relevantie, dat snap ik. Maar uitgaande van deze lijst en de status die die lijst heeft op Moviemeter, is de huidige methodiek de enige juiste om te bereiken dat de lijst representeert wat de populairste nieuwe film is geweest van dit jaar onder de gebruikers van de site.

Dat sommigen dan het getal '2019' achter de film zien staan en daar blijkbaar niet mee kunnen omgaan, dat zij dan maar zo.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

eRCee schreef:

is de huidige methodiek de enige juiste om te bereiken dat de lijst representeert wat de populairste nieuwe film is geweest van dit jaar onder de gebruikers van de site.

Njah, ook dat covert de intentie van de lijst niet echt.

Blijkbaar is het "de beste relatief recente films die de MM gebruikers in 2020 gezien hebben". Best als je dat wil doen, maar noem het dan niet de "Beste film van 2020".

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Nogal een lange titel voor zo'n lijst.

Maar het je kan ook niet verwachten dat we op het einde van een jaar al genoeg films hebben gezien om er meteen de beste uit te kiezen. Zeker als je lang moet wachten op een release. Het geeft wel wat tips, vooral dan van de meer toegankelijke films die snel worden opgepikt.

Onderhond

• 87585 berichten
  • 12833 stemmen

Film Pegasus schreef:

Nogal een lange titel voor zo'n lijst.

Ja, hoe meer vage criteria, des te langer de titel

Verder zie ik niet in waarom je op het einde van het jaar niet genoeg films uit dat jaar zou gezien hebben. En en dan maar een extra jaartje bijnemen voor mensen die te weinig recente films kijken vind ik al helemaal een vreemd idee.

Gorro

• 701 berichten
  • 11654 stemmen

De Volkskrant top 100 van dit jaar staat ook weer op iCheckMovies

https://www.icheckmovies.com/lists/de+volkskrant+film+of+the+year+2020/gorro/

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Achteraf gezien heeft corona toch zeker duidelijk zijn impact gehad op dit filmjaar. Nog altijd maar 17 films gezien, wat veel minder is dan de 49 uit 2019 maar ook minder dan wat ik gezien heb uit 2021 en 2022. Zelfs mocht ik alle films op mijn watchlijst nog kijken zou ik niet over 2019 raken. Vandaar het maken van een top 10 altijd uitgesteld, maar goed.

1. Come True

2. Possessor

3. The Father

4. WolfWalkers

5. Druk [Another Round]

6. Palm Springs

7. My Octopus Teacher

8. Soul

9. The Half of It

10. #Alive

Gelukkig toch nog een 'redelijke' top 10. Er zijn wel nog wat films die zich in die top 10 kunnen nestelen die ik moet zien, maar het is moeilijk in te schatten.

Zeker in de breedte een heel zwak jaar voor obvious reasons, geen enkel jaar in de 2010's doet slechter.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.