- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Pesten via het internet
Pesten via het internet
Mescaline
-
- 7007 berichten
- 2827 stemmen
Pfff.. met toezicht van de docent nog wel? Soms heb ik het idee als of de mensheid steeds dommer wordt in plaats van slimmer? Hoe kan je zo iets doen als je ook maar een beetje een gevoel in je donder hebt.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Je moet ook vooral alles geloven wat er op het internet geschreven staat.
Mescaline
-
- 7007 berichten
- 2827 stemmen
Er van uit gaande dat het bericht klopt of course! Maar met of zonder dit bericht, het zou ook heus wel echt gebeuren.
Stu-Pot
-
- 3491 berichten
- 1183 stemmen
Ik vraag me af wat erger is, pesters of mensen die zeiken over pesters maar er niets aan proberen te veranderen.
sinterklaas
-
- 11661 berichten
- 3235 stemmen
Wat een ontroerend verhaal. De telegraaf weet het altijd zo mooi, emotioneel en pakkend te vertellen.
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
j0enne
-
- 9580 berichten
- 3631 stemmen
Zou sterk zijn als d'r in een land niet gepest wordt!
JacoBaco
-
- 10565 berichten
- 2352 stemmen
Mescaline
-
- 7007 berichten
- 2827 stemmen
Dit is echt ophef over niks, of het nou een sms of brief is zolang hij het maar zelf heeft geschreven toch?
John Milton
-
- 21920 berichten
- 11891 stemmen
606
-
- 23805 berichten
- 11910 stemmen
Ik heb via facebook groepen mijn verhaal over (pesten) gedeeld.
Pesten! Wie heeft er nu niet mee te maken gehad, heel veel helaas wel. Zo ook ikzelf jaren lang. Waarom? Omdat ik anders was dan vele andere, veel klasgenoten en schoolgenoten voelde dat blijkbaar haar fijn aan. Ik kan niet zeggen hoe maar ze wisten denk ik meer dan ikzelf over mijn eigen ik! Ik weet nu dat ik ADHD, Autisme en een licht verstandelijke beperking heb, toen was alleen ADHD bekend. Buiten dat was ik altijd vrij wit van huidskleur en ook hele lichte haren naar het witte toe. Dus beide dingen waren natuurlijk aanleiding tot pest gedrag en uitlokken van. Want als ik boos werd dan gebeurde er van alles, en daar genoten zei dan weer van (het op de kast jagen) dus. Stoelen vlogen door de klas, en zelfs heb ik met tal van sinaasappels gegooid, daarna zag het eruit joh. Buiten op de hele grote speelplaats met veel bomen werd het dan zo dat als ik boos was ik met stokken ging gooien, en wie kreeg dan straf? Natuurlijk ik.
Vrienden? Tja heel sporadisch had ik er wel eens een, maar die ging dan vaker om met de andere dan met mij. Dus was ik vaak alleen, soort van Remy alleen op de wereld type jongen. Het heeft dan ook heel lang geduurd voor ik eens een keer echt zo gigantisch hard voor mezelf opkwam, en dat heeft een jongen toen wel geweten. Ik was brugpieper, jaar of 15 a 16 en die jongen was altijd wel zo bezig dat ik toen in de klaslokaal het wel zo zat was, ging als een vulkaan uitbarsting tekeer, ik pakte hem op en gooide hem over de tafels heen! Resultaat rest van schooljaar was hij poeslief en ik de winnaar.
Niet alleen de schooljaren waren zo, ook de stages en werkplekken, waar ik niet of nauwelijks echt ergens bij hoorde, want tja iemand die overal veel te lang over doet ect valt wel erg buiten de boot. Dus dat was nog eens een zware periode, van verschillende banen.
Om dan nu eens met een grote glimlach af te sluiten een stukje over de laatste jaren. Woon sinds 4 jaar en 2 maanden begeleid met 24u zorg, werk op dagbesteding (dus zonder contract) en mijn leven is als een complete puzzel, AF! En veel stress is weg, dat heeft als effect dat het met mij goed gaat. Veel al is dat te danken aan mijn omgeving, leuke collega’s die je graag zien en waarderen, leuke medebewoners die je niet anders zien maar als een van hun.
Heb ook hele toffe dingen meegemaakt, Heb in de krant gestaan vanwege mijn hobby fotografie, ben gefilmd voor tv ivm programma Marktplaats: Heel Holland Handelt, omdat ik dvds verkocht voor mijn reis a.s 4 mei naar Florida. En ben geïnterviewd omdat ik een 2 jarige cursus heb gevolgd en met succes heb afgerond voor emotie regulatie therapie .
Dus geen man over boord, als alle pesters dit eens zouden weten he! Ik heb hele diepe dalen gekend,maar ben vanuit een hele diepe put omhoog geklommen en met veel pijn en kracht er toch gekomen!
Martijn Hessels uit Tilburg
606
-
- 23805 berichten
- 11910 stemmen
606: waaaaauuuuuuuwwwwwwww!!!!!!!!
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
Licht verstandelijke beperking? Toch niet als ik je tekst zo lees.
Over autismespectrumstoornis heb ik trouwens zo mijn eigen mening. Het wordt zwaar overgediagnosticeerd. En ik betwijfel aan het bestaan ervan. Er is ook geen duidelijke grens over wat wel en wat geen autisme is. En het is ook niet duidelijk waardoor het veroorzaakt wordt, of door welk gen het veroorzaakt wordt. Tegenwoordig plakken we wel op alles een label.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
Toen ik 4 jaar oud was, werd ik trouwens ook gediagnosticeerd met autismespectrumstoornis. Toen ik de leeftijd van 6 jaar had, en bijna over mocht naar het eerste leerjaar, heeft men twee IQ testen afgelegd (aangepast voor kinderen van die leeftijd) en die waren allebei rond de 50 (denk 48 en 52, al kan ik niet met 100% zekerheid verifiëren), waardoor ik niet mocht overgaan of dat advies er alvast was, en dat ik zelfs te dom was voor bijzonder en (intensief) onderwijs. De diagnose van autismespectrumstoornis is later uiteindelijk fout gebleken, en teruggedraaid. Ik ben ook iemand die juist meer empathie heeft dan de gemiddelde persoon, in plaats van wat men heel mijn leven lang beweerd heeft aan ik. (nl. een tekort aan).
En dom ben ik uiteraard ook niet. En daar heb ik geen IQ test voor nodig om dat te gaan verifiëren. Ik ben sowieso al van mening dat intelligentie niet meetbaar is, en dat het IQ niet het potentieel van een persoon kan meten. Uiteraard zullen andersgekleurden een veel lager IQ hebben dan blanke mensen, juist omdat hun onderwijs en de middelen daar niet toereikend is, en het volledige potentieel niet kan benutten. Bovendien slaagt de test er niet in om een globaal beeld te scheppen van iemand's intelligentie, omdat het veel aspecten en facetten simpelweg niet meet. Ik hecht dus sowieso niet veel waarde aan wat één nog altijd een nummer is, en wat twee nog altijd een gebrekkige procedure qua meting valt, die bovendien nog eens onderhevig is aan vorm van de dag, en omgevingsfactoren.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
Pesten is natuurlijk een iets dat nooit zou mogen plaatsvinden in de maatschappij, maar dat valt helaas moeilijk aan te pakken en zal wellicht ook nooit verdwijnen. Dat zit nu éénmaal in onze aard en onze natuur. En er is wel een soort drang van competitiviteit. Val je uit de boot, dan zal je het geweten hebben, en moet je je verdedigen. Vroeger was het van evolutionair nut, maar nu is het volledig misplaatst, en niet van nut meer. Maar je moet er je wel tegen wapenen. Ik denk dat als de maatschappij meer zal evolueren in een coöperatief model in plaats van het huidige competitieve model, dat de pestproblematiek aanzienlijk zal verbeteren, maar nu zijn we niet alleen competitief, we worden ook getraind om competitief te zijn, en namelijk uit te blinken in iets. Hoeveel keer hebben kinderen hun dromen niet kunnen waarmaken omdat ouders zeggen dat men eerst voor zekerheid moet kiezen. Hoe vaak moest men altijd voor de moeilijkste studierichting kiezen, en voor wat, om dan te zien dat het uiteindelijk toch niet gaat omdat het kind er niet voldoende voor gemotiveerd is, of omdat het simpelweg niet gaat. Enkel de mensen met een schone job of die een moeilijke studierichting doen, zijn nog van tel in deze maatschappij, en de rest vergeet men simpelweg terwijl iedereen van tel zou moeten zijn.
Maar ik ben een maatschappijcriticus, en ik leef in onvrede met de maatschappij, en de pestproblematiek is ook iets wat ik daar aan link.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
En dan nog eens al die waardeloze pillen waar we ons blauw voor betalen, en voor wat... , terwijl er veelal plantaardige middelen zijn die met van alles en nog wat kunnen omgaan. Wiet is bijvoorbeeld zo van waarde bij kankerpreventie, voor de palliatieve zorg, als pijnstiller, als slaapmiddel en als kalmeermiddel, en zelfs zeer gezond. Het grootste nadeel van het inhaleren van cannabis, is natuurlijk dat het net zoals tabak ook longkanker kan veroorzaken met de daarmee gepaard gaande gezondheidsrisico's. Dat is het grootste gezondheidsrisico van cannabis. Al zijn er meerdere wijzes van inname, maar sowieso vind ik dat het recreatief legaal zou moeten zijn. Zeker als alcohol wel legaal is, of we op voorschrift veel schadelijkere medicatie in handen kunnen krijgen, zoals afgeleiden van heroïne. Zelfs andere drugs kunnen medicinaal een voordeel bieden. MDMA is een zeer krachtig en effectief medicijn die angsten kan bestrijden, wat van toepassing kan zijn op mensen met een post-traumatische stressstoornis of mensen die kampen met een sociale fobie. Ik heb zelf post-traumatische stresstoornis, en MDMA is het enige middel dat bij mij werkt.
MDMA for PTSD? FDA designates ecstasy drug as "breakthrough therapy" - CBS News - cbsnews.com
En een snelle zoektocht op het internet zal je zo nog veel meer informatie opleveren.
Maar laten we vooral massaal andere voorgeschreven middelen gaan slikken die totaal niet werken, en niet minder ongezond zijn. En uiteindelijk is het eten van meer dan drie keer vlees per week ook schadelijk voor ons welzijn. Bij het eten van minder vlees zouden er ook veel minder kankers zich kunnen ontwikkelen, en het is bovendien beter voor de lijn. Het is ook bewezen dat vegetariërs veel gezonder zijn dan vleeseters. Vlees is op de lange termijn erg schadelijk voor ons. Neem daar dan nog eens bij dat je dan nog eens vrijwillig deelneemt aan de holocaust van de dieren. En dat het de nummer één oorzaak is voor waarom we met zoveel ecologische problemen vandaag kampen. Het eten waar mee we die beesten voeren zou veel doeltreffender kunnen worden ingezet, door ons er direct mee te voeden. Veel minder productie (en dus slechtere economie, jawel -> en waarom het nooit zal gebeuren), veel minder afval. We moeten de productie beperken tot hetgeen wat nodig is, een absoluut minimum, om in te zetten op de ecologische duurzaamheid. Kapitalisme bestaat uit het tegenovergestelde, juist meer productie (overproductie). De markt wordt verzadigd met producten die we allemaal niet nodig hebben, en waar reclame (aka westerse propaganda) ons er doet toe geloven dat we het nodig hebben, ter verrijking van de elite. Kapitalisme en ecologische duurzaamheid zullen nooit tezamen kunnen gaan. Als het systeem op de hef staat, kunnen we inzetten op een maatschappij die gebouwd is op en rond ecologische duurzaamheid en een participatiemodel, waarbij er minder geproduceerd moet worden en er ook minder afval is. Zo zal er meer tijd zijn om van het leven te genieten, en met elkaar om te gaan. Op die manier moeten de mensen ook niet meer langer werken, en kunnen we overschakelen tot een dertigurenwerkweek (5x6 of 4x8 - vier dagen werken).
Het mag misschien controversieel zijn, maar dat de Aarde niet het centrum van het heelal was, dat de Aarde niet plat was, dat er geen godsdienst is, zijn dat ook.
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
En sorry als ik je niet voldoende steunde met deze "coming-out", maar bij deze toch diep respect voor het verhaal dat je neerzet. Ik wou dat ik meer kon doen, maar het verleden veranderen behoort namelijk niet tot mijn krachten.
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Iedereen is wel eens gepest. Ben je dat niet, dan ben je een buitenbeentje...
Tegenwoordig weet men veel meer over autisme dan 10 a 15 jaar geleden. Over ADHD, daar zijn de meningen over verdeeld of dat wel bestaat en komt dat dan niet door onze drukke (overprikkelende) maatschappij?
Als je autist ben, dan heb je een redelijk goede kans op een uitkering, de Wajong, en dat krijg je niet voor niets maar als je ADHD hebt, dan krijg je sowieso geen uitkering.
Autisme kom je niet aanwaaien en waait ook zeker niet weg. Dit heb je van de geboorte al. Er zijn veel criteria waarop men kan zien of iemand autist is, vooral hoe iemand reageert in bepaalde situaties. Autisme is zo veel meer dan alleen onhandig zijn in sociale situaties, zoals vele mensen onterecht denken. Het wordt m.i. wel vrij lastig beoordelen als men licht autistisch is i.p.v. zwaar autistisch maar ik heb geen studie gevolgd op dat gebied. Elk autist is anders zoals dat ieder mens uniek is maar in grote lijnen kunnen ze het wel met (zeer) grote zekerheid zeggen. Uiteraard kan niemand gegaranderen dat je autisme hebt, maar dit is met bijna alles zo, ook buiten de psychiatrie. Vraag aan 3 artsen wat je hebt, en je krijgt waarschijnlijk 3 verschillende antwoorden en ze hebben allemaal een 10 jarige opleiding gevolgd met een dik salaris. Of bijv. rechters waar je in hoger beroep kunt.
Het leven is niet zeker, laat staan voor de autist.
Verder ben ik ook geen fan van de IQ test. Het zegt m.i. niet zo gek veel. Een aantal onderwerpen komen aan bod en soms met onderwerpen / vragen die (in mijn ogen) totaal niet interessant en relevant is. En zo meten ze hoe 'slim' je bent... Het is niets meer dan een indicatie (het zegt iets maar lang niet alles...).
606
-
- 23805 berichten
- 11910 stemmen
Licht verstandelijke beperking? Toch niet als ik je tekst zo lees.
alexspyforever
-
- 21096 berichten
- 2328 stemmen
Mooi dat je het zo verwoord Martijn aka 606.
Ik heb mijn verhaal ook vroeger al vaker gedaan aan psychologen en psychiaters daar heb ik geen behoefte aan om dat en plein publique te doen. Ik ben op school ook wel gepest geweest maar niet zo dramatisch als jij en ik kan uiteindelijk ook enkel concluderen dat ik als autist niet echt paste binnen het plaatje maar blijkbaar heb ik mij toch kunnen aanpassen dat het minder opviel dan bij een persoon met een zwaardere vorm van ASS. Of anderen echt merken dat je autisme hebt denk ik niet, maar ze zien wel aan je gedrag dat je 'anders' bent.
Misschien dat men te snel afkomt met het label autisme zeg je TornadoEF5 maar dat is misschien eerder de maatschappij die het oplegt zo van hm die vertoont toch tekenen van autisme. Maar zoals Martijn al stelt daar gaan wel degelijk veel onderzoeken, testen en gesprekken aan vooraf voor die diagnose er komt. En hoewel dat label misschien voor sommigen eerder een obstakel is, zijn er ook specifieke kwaliteiten die een autist heeft zoals dingen zien die de gewone mens niet opmerkt.
Voor mij is het uiteindelijk ook wel goed gekomen en ben blij dat dit voor Martijn ook is gelukt met vallen en opstaan.
Ajax&Filmfreak
-
- 3188 berichten
- 3570 stemmen
Is die uitzending van Marktplaats: Heel Holland Handelt waar jij in komt nog terug te zien 606?
606
-
- 23805 berichten
- 11910 stemmen
Is die uitzending van Marktplaats: Heel Holland Handelt waar jij in komt nog terug te zien 606?
Marktplaats: Heel Holland Handelt - Aflevering 27 - 13-3-2018 - TVblik
TornadoEF5
-
- 5577 berichten
- 1554 stemmen
Misschien dat men te snel afkomt met het label autisme zeg je TornadoEF5 maar dat is misschien eerder de maatschappij die het oplegt zo van hm die vertoont toch tekenen van autisme. Maar zoals Martijn al stelt daar gaan wel degelijk veel onderzoeken, testen en gesprekken aan vooraf voor die diagnose er komt. En hoewel dat label misschien voor sommigen eerder een obstakel is, zijn er ook specifieke kwaliteiten die een autist heeft zoals dingen zien die de gewone mens niet opmerkt.
Voor mij is het uiteindelijk ook wel goed gekomen en ben blij dat dit voor Martijn ook is gelukt met vallen en opstaan.
Ik heb dat op de leeftijd van vier jaar gekregen, op een moment dat ik na zware kindermishandeling nog geen woord kon spreken. Ik vind dat zelf extreem. En die diagnose heeft een groot deel van mijn leven beïnvloedt. Hoe kan je dat ook enigszins gaan vaststellen op die leeftijd en na die historie.
Het begin van mijn leven is zelfs vergelijkbaar met dat van Genie. Is zij ook een autiste? Is iedereen die mishandeld wordt, een autist?
Het valt me trouwens ook op dat autisten vaak ook enkel en alleen voorkomen bij overbeschermende ouders, kinderen die op jonge leeftijd weinig contact hebben met leeftijdsgenoten of aan weinig blootgesteld worden. Als het kind nooit in de bossen mag buitenspelen, dan zal de dokter inderdaad concluderen dat het een autist is. In een steeds meer asociaal wordende maatschappij waar alles meer en meer digitaal afspeelt, dan zal iedereen binnen x aantal jaar een zware vorm van autisme hebben.
Ik heb nooit een normaal leven gehad. In het vijfde leerjaar hebben ze me zelfs apart gezet van de klas (met een soort houten muur) omdat ik onhandelbaar was, terwijl dat echt goed onzin was. Ik kreeg altijd begeleiding en tijdens die begeleiding werd het meest voor de hand liggende altijd klaar en duidelijk uitgelegd. Mij moet je niet vertellen hoe de mens in elkaar zit, ik weet het als geen ander. Ik kreeg ook altijd studiebegeleiding. Uiteindelijk in het middelbaar zeiden ze al na 1 week dat de huiswerkklas niets voor mij was, en stuurden ze me gewoon naar de studie waar de rest zat (omdat ik daar perfect rendeerde). En ik kreeg dan nog wel GON-begeleiding. En weet je wat ze (onder andere) deden... Planningen maken om te studeren voor de examens die ik toch nooit volgde, omdat ik niet begreep waarom iemand 10 uur aan een vak zou besteden als ik het ook in een halfuur kon. Dan heb je van die mensen die van die ENORME SAMENVATTINGEN maken, en dan heb ik zoiets van... in godsnaam, waarom toch? En dan kun je weer een samenvatting van die samenvatting maken. (en dat deden ze dan vaak ook nog).
Ik heb wel een enorme sociale achterstand gehad door mijn kindermishandeling dus dat enige opvolging was noodzakelijk volgens mij. Maar ik heb in een zeer asociaal pleeggezin gezeten dat bovendien ook nog eens vecht om het hoederecht met mijn echte vader en ik vertoonde symptomen van Parental alienation syndrome daardoor. Omwille van die reden heb ik ook nauwelijks tot geen contact met mijn pleegouders, omdat ik het nog altijd kwalijk neem dat ze me opgezet hebben tegen mijn vader. En uiteraard heb ik ook gewoon heel weinig met hen gemeen. Ik ben beter af on my own. Mijn echte pa en mijn echte mama heb ik ook al in geen jaren meer gezien. Uiteindelijk zijn er geen winnaars in het spel, want iedereen heeft verloren.
Als ik wou gaan voetballen toen ik klein was, mocht ik dat nooit doen, omdat ik één autistisch was en omdat twee mijn vader bezoekrecht had in de weekends (of om de twee weekends) en het dus de schuld van mijn vader was dat ik nooit iets mocht doen tijdens de week. Zo ging dat dan eraan toe. Ze hebben me ook heel mijn leven als een autist behandeld, terwijl het overduidelijk was dat ik het nooit had.
En ja een film als Gifted heeft eigenlijk opmerkelijk veel gelijkenissen met mijn leven, al verschilt het ook in genoeg andere aspecten (al ga ik me zelf natuurlijk niet hoogbegaafd noemen). En natuurlijk film blijft film, maar er zijn meer films waarin ik een deel van mezelf herken zoals Reign over Me (2007) (maar dan zonder de agressie van de persoon die aan PTSD leidt) en Captain Fantastic (2016). (Een man die qua levensvisie, wereldbeeld en -opvattingen veel gemeen heeft met mij).
Alexander1900
-
- 1708 berichten
- 563 stemmen
Ik kan me enigszins vergelijken met Michael Douglas in Falling Down (1993).