menu

Overig / Algemeen / Pesten via het internet

zoeken in:
kos
Yup, maar dat is echt niet zo makkelijk.

Nee klopt. Ook omdat hij zelf nooit aangifte heeft gedaan (voor zover ik weet).

kos
Hij is ook nooit bedreigd of mishandeld etc. Zelfs mensen om hem heen hadden niet echt door dat ie gepest werd.

Dom artikel op ad.nl ook want door te focusen op twee nogal lullige gevalletjes lijkt het vooral een aansteller te zijn.

Mescaline (moderator)
Ben vroeger ook vaak gepest geweest, zat op een ander soort school en dus was ik het pispaaltje van het dorp

Dat het echt zover komt dat je er een einde aan maakt is wel heel erg.
En tuurlijk hoefde zijn omgeving dat niet te merken, vaak is het beschamend om over te praten of denken mensen dat het wel meevalt.

606
SelmaDuim schreef:
Nee klopt. Ook omdat hij zelf nooit aangifte heeft gedaan (voor zover ik weet).
Er zijn wel 2 voorvallen geweest waardoor hij in het kwade daglicht werd gesteld.
Iemand had geloof ik op zijn naam dingen gedaan.

Weet iemand hoe dat precies zat ?

Ik heb iemand leren kennen die vroeger heel erg gepest is. Gelukkig is dit minder geworden toen ze is gaan studeren, sporten en dansen. Ze kreeg hierdoor positieve aandacht en heeft meer zelfvertrouwen gekregen. Inmiddels is ze bijna 30, maar het ligt nog steeds heel erg gevoelig en het heeft absoluut voor psychische schade gezorgd en ik denk dat zoiets nooit meer helemaal verdwijnt. Hoe jonger je bent hoe groter alles van invloed is. Als je bijvoorbeeld de achtergrond van een moordenaar pedofiel of verkrachter te weten komt dan is dit vaak (dus niet altijd) iemand die een hele moeilijke jeugd heeft gehad. Denk aan mishandeling door ouders, vader aan de drank, slaat zijn vrouw, slaat zijn kind, gepest op school, seksueel misbruikt en noem maar op. Er blijft niet veel van de vrije wil over wanneer je als het ware zo gecreeërd wordt.

Natuurlijk is gepest worden op volwassen leeftijd ook niet goed. Kortom, pesten is niet ok!

606
@JacoBaco, helemaal waar
Ik ben ook jaren lang op school gepest tot en met pubertijd aan door. Het vrienden maken strand volledig omdat je geen zelfvertrouwen meer hebt en vooral bang weer te worden gepest. Door mijn adhd en autisme wordt dat alles nog eens versterkt. Op basisschool merkte de andere kinderen dat je iets had dus als ze dan gingen pesten werd ik boos en ging met van alles slaan en gooien, dat vonden hun dus geweldig. Dat ging dus zo lang door en elke keer kreeg ik straf.

Wat kinderen al goed kunnen, is opmerken dat iemand in hun ogen afwijkend is en helaas uit zich dit vaak in pesterijen. Ze hebben geen idee wat ADD, ADHD, autisme etc inhoud en wanneer ze dit wel beseffen zijn ze vaak al volwassen en zien ze dan pas in wat ze hebben aangericht. Het is wellicht vrij lastig om kinderen al op jonge leeftijd te laten inzien wat pesten met iemand doet. Kinderen zijn impulsief en heel erg kwalijk kunnen we ze dat niet nemen, maar toch moet het op de één of andere aan hun verstand worden gebracht dat pesten iemands leven kan verwoesten. Op hoop echt dat het bericht van de ouders van Tim toch opnieuw weer een wake-up call is.

Nomak
Onderhond schreef:
Dom artikel op ad.nl ook want door te focusen op twee nogal lullige gevalletjes lijkt het vooral een aansteller te zijn.
Inderdaad ja. Iemand heeft iets op internet gezet over mij, boehoehoe, dan zal ik maar zelfmoord plegen.

Zo komt het over.

So simplistisch kan je er ook over denken ja.

Nomak
Tja, zo simplistisch staat het in de tekst.

Mescaline (moderator)
Nomak schreef:
Tja, zo simplistisch staat het in de tekst.

Jammer genoeg zijn er vaak nog steeds mensen die er te simpel over denken. Mensen moeten eens leren wat minder vooroordelen te hebben en niet alles zwart wit te zien. Maarja zo is een groot deel van de mensheid nou eenmaal, kortzichtig..

Nomak
@ Mescaline

Ik weet niet of je nu op mensen als Onderhond en mezelf doelt. Maar hoe kan je als buitenstaander de ernst van zo een situatie inschatten als het AD een nietszeggend artikel neerzet waarin men een minimum aan informatie geeft?

Pestkop plaatst 'ik ben ... en ik ben loser & homo' op internet, het mikpunt van de pesterijen pleegt vervolgens zelfmoord.

Plaats dan een hoop relevante achtergrondinformatie zodat de lezer de situatie kan schetsen of schrijf niets.

Veel mensen zijn vooral egoïstisch en zo'n beetje alles wat we doen, is uit eigen belang. De truc is (denk ik) om gezond egoïsme toe te passen. Of door in elk geval iets te doen uit eigen belang wat je toch kunt delen met een ander. A.s. vrijdag ga ik een vriend helpen met verhuizen. Om eerlijk te zijn heb ik daar totaal geen zin in en ga ik liever thuis op de bank gamen en bier drinken. Maar toch help ik hem omdat zijn dankbaarheid mij weer voldoening geeft en wanneer ik zijn hulp nodig heb, hij mij komt helpen. Om zoiets te bereiken moet je iemand wel heel goed kennen, want ik ken ook mensen die graag willen dat je voor ze klaarstaat, maar wanneer jij is een keer wat hulp kan geruiken, zijn ze niet thuis.

Ik kan dat artikel nergens vinden, maar als ik het zo lees, lijkt het nogal subjectief en dat vind ik niet goed. Ik bedoel zo'n artikel moet toch gewoon onpartijdig zijn en dus niet bevooroordeeld.

Mescaline (moderator)
Nee het was niet persoonlijk bedoelt Nomak, ik doel inderdaad nu ook op dat artikel. Maar er zijn wel veel mensen die alles in de krant aannemen en de rest voor de makkelijkheid zelf maar invullen en in hokjes plaatsen.

Gepest worden is voor veel mensen subjectief en bestaat in duizenden verschillenden vormen. Het is daarom vrijwel onmogelijk om pesten an zich strafbaar te stellen. Het is natuurlijk wat anders wanneer er sprake is van mishandeling, geweld, ontnemen van eigendommen enzovoort, dit is reeds strafbaar gesteld in het Nederlands strafrecht. Een speciaal artikel dat gericht is op pesten zal er dan ook wel nooit komen. Denk ook bijvoorbeeld maar eens aan de duizenden aangiften die je zult gaan krijgen voor de meest onnozele zaken. Daarmee neemt de belasting van de politie en dergelijke instanties alleen maar toe.

Het valt me heel erg vaak op dat scholen het pesten niet signaleren of serieus nemen, ik denk dus dat daar nog veel te winnen valt.

Mescaline (moderator)
Antonev schreef:

Het valt me heel erg vaak op dat scholen het pesten niet signaleren of serieus nemen, ik denk dus dat daar nog veel te winnen valt.

Kinderen en jongeren worden volgens mij ook maar zelden echt serieus genomen door leerkrachten? of spreek ik hier nu alleen uit eigen ervaringen?

Mescaline schreef:
(quote)

Kinderen en jongeren worden volgens mij ook maar zelden echt serieus genomen door leerkrachten? of spreek ik hier nu alleen uit eigen ervaringen?

De leerkrachten zien het 9 van de 10 keer maar als een "geintje dat moet kunnen" of "het is hun probleem niet" of je hebt van die gevalletjes dat de pestkoppen het hele geheel wat ze iemand aandoen compenseren door te zeggen dat het maar een onschuldig plaagspelletje is, zodat zij der mooi weg mee komen. Het werkt allemaal zo complex.

Dus om antwoord te geven op je vraag: Ik heb genoeg van dat soort leraren meegemaakt. Of dat ze nog heel soft blijven door te blijven zeggen: "niet meer doen hoor".

En ja, ik ben ook al vanaf me 4de gepest, en word het nog steeds. Aan zelfmoord denk ik totaal niet. Die Tim stond waarschijnlijk veelste zwak in zijn schoenen en was sub assertief. Dan kunnen mensen hem wel zo leuk uitmaken voor aansteller, maar inderdaad: mensen zien niet wat pesten met iemand doet.

Mooie voorbeeld films zijn:

Ben X
Klass
Blue Bird

sinterklaas schreef:
En ja, ik ben ook al vanaf me 4de gepest

Jij kreeg de zwartepiet toe gespeeld, sinterklaas?

Het grote almachtige sociale Facebook is ook met een soort van pesten begonnen, zag ik net in 'The Social Network': het vleeskeuren van meisjes en dat ongevraagd online zetten.

Mescaline schreef:
(quote)

In mijn ervaring is er nu wel meer oog voor dan vroeger tijdens mijn eigen basisschooltijd. Ik loop nu toch al bijna 7 jaar mee in het onderwijs als stagiaire en nu als onderwijsassistente en op de scholen waar ik werkzaam ben geweest zijn leerkrachten toch wel erg alert. Ze besteden hier ook veel aandacht aan, door bijvoorbeeld SoVa lessen (sociale vaardigheden) of BOME lessen (Beter omgaan met elkaar) waarin leerlingen ook rollenspellen spelen e.d. Dat was in mijn tijd sowieso niet.

Mescaline (moderator)
Zou kunnen dat er veel veranderd is maar ik betwijfel het toch ten zeerste, dan zou er in 6 jaar tijd wel erg veel veranderd moeten zijn.
Zoals ik al eerder zei heb ik op een speciale school gezeten waar je normaal gesproken op zit om meer (positieve) aandacht te krijgen. De meeste leraren daar en ik zeg expres de meeste omdat er altijd een paar uitzonderingen op die regel zijn, peperde je meer in dat je er niet voor je platvoeten zat dan dat ze je positieve kanten naar boven probeerde te halen.
Ik ben vooral in mijn eigen dorp veel gepest, op school viel dat best mee alleen ik en leraren gingen maar zelden samen. En dan had je nog van die leraren die nooit een discussie met je wouden aangaan en zeiden dat je geen weerwoord moest hebben, makkelijke uit weg ja Natuurlijk had ik die meestal wel en heb ik dus veel uurtjes op de gangen doorgebracht.

Mooi voorbeeld van hoe ik de meeste leraren heb ervaren, is de leraar in The Breakfast Club.

Ik ken het wel hoor, ik zat op een reguliere basisschool en bij mij was het niet veel anders. Mijn leerkracht van groep 8 begon zelfs mee te lachen wanneer mijn pesters mij klassikaal belachelijk maakten, dus op zijn hulp hoefde ik niet te rekenen. Denk dat dat ook één van de redenen is geweest waarom ik zelf leerkracht wou worden, om verschil te kunnen maken voor (deze) kinderen.

Het is makkelijker om het niet te willen zien, dan hoef je er ook niets aan te doen. Leraren hebben echt wel door wanneer er gepest wordt. Ze staan de hele dag voor die groep, dan valt er echt wel iets op als je een béétje oplettend bent. Maar tegenwoordig is er wel meer aandacht voor. In de media, in de volksmond maar ook in de onderwijsmethoden. In de verschillende vakgebieden komt dit thema toch wel terug, waardoor je er niet onderuit komt om hier met kinderen over te praten.

Maarja, alleen praten is niet voldoende natuurlijk.

Voor wie iets vervelends meemaakt op internet is er blijkbaar: meldknop.nl.

Mescaline (moderator)
Als kind was ik best lastig, niet makkelijk en had ik best een grote mond maar tegelijkertijd was ik op sommige vakken best wel weer leergierig.
Maar dat kwam ook omdat je dat op zo school vanzelf wel wordt, ieder kind zat daar met zijn of haar problemen en dus was het voor mij belangrijk om niet over me heen te laten lopen.
Leraren die hebben er amper iets mee gedaan, ik was gewoon een lastig kind en verder? ja ach dat was hun probleem toch niet?
Ik snap nog steeds niet hoe je als leerkracht in het speciaal onderwijs gaat werken zonder daarbij echt kinderen te willen helpen. Sterker nog ze wezen 9 van de 10x op je tekortkomingen en niet op de dingen die je wel kon..
Ook zoiets kroms vond ik dat leerlingen die al beter konden leren dan de rest meer aandacht kregen, het zou toch juist andersom moeten zijn? Ik kon moeilijker leren en meerdere kinderen daar en die verdienden juist die extra aandacht om het wel te kunnen.
Ach ja nogmaals het zijn persoonlijke ervaringen, dus het is ook moeilijk er echt positief over te praten.

Mescaline schreef:
En dan had je nog van die leraren die nooit een discussie met je wouden aangaan en zeiden dat je geen weerwoord moest hebben, makkelijke uit weg ja

Als je voor een groep van 28 kinderen staat of in het speciaal onderwijs kun je echt geen discussie aangaan met de kinderen over beslissingen waar ze het niet mee eens zijn. Dat heeft verder niets te maken met een makkelijke uitweg, zoiets doe je uit pure noodzaak. Geef je ze een vinger dan pakken ze je hele hand. Na de lestijd, om 12.00 of 15.00 zijn ze altijd van harte welkom om wat te komen vragen of bespreken is mijn stelregel.

Mescaline (moderator)
Groepen daar waren veel kleiner, 10 kinderen maximaal.
En ook tussen de lessen door viel er niet echt mee te discuceren, en nogmaals ze duiden wel erg vaak aan dat je er niet voor je platvoeten zat in plaats van je echt te stimuleren en niet gelijk je dromen over de toekomst als een lachertje te behandelen.
Kinderen zijn kinderen en die hebben vaak nog een goed beeld over de toekomst, of dat realistisch is of niet is op dat punt niet aan een leraar om dat te bepalen toch? Daar moet je toch echt zelf achter komen.

Nouja, als kind zijnde gepest worden is natuurlijk alla. Maar sommige van die pestkoppen worden steeds wijzer en volwassener met der jaren en kijken ook niet trots terug derop.

De media (wat hier net werd gezegd) vind ik trouwens nog wel een leuke. Ik had eens een tip gekregen om naar het programma "gepest" te kijken. Maar wat was dat toch de meest overbodige programma die ik ooit heb gezien. 2002.... het jaar waarin Willen Alexander en Maxima huwde, maar ook het jaar dat Jantje werd gepest. En dan wil zo'n presentator nog alle ouwe pestkoppen samenvoegen en ook de zogehete slachtoffer om het goed te maken. Kom op he, het waren destijds nog kinderen, het is toch overbodig om je dat als volwassenen toch nog te moeten verwijten?

Pesten word of veelste sensationeel in de media gezet of het is juist een onderdeel van de media, kijk bv naar Geenstijl of Pownews.

En nu hebben we Ping en Whatsapp, waar je lekker ongestoord naast de desbetreffende je roddels kan plaatsen, en meekijken is natuurlijk onbeleefd.

606
Je zou denken dat na de dood van Tim dat het pesten wel minder wordt, maar nee

Jongen gepest om dode vriend - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland]

Gast
geplaatst: vandaag om 08:57 uur

geplaatst: vandaag om 08:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.