menu

Overig / Algemeen / Pesten via het internet

zoeken in:
Angrod_Pallanén schreef:
'Het bepaald je status'??? Wat bedoel je daar nu weer mee?

Als je op school achter de PC zit en anderen zien dat je maar 6 man in je MSN lijst hebt staan is dat niet 'cool', om het zo te noemen. Iemand die veel smsjes krijgt wordt gezien als iemand die populair is (= status). Dat bedoelde ik dus. Zoals ik eerder al vermeldde heb ik onderzoek gedaan (voor mijn opleiding) naar pesten op een middelbare school, dus ik verzin het niet.

neo schreef:
(quote)

Misschien (ik heb geen cijfers) zou die groep groter kunnen zijn dan je zou denken.

Tja, wie zou wat moeten denken. Ik heb zelf genoeg mensen gezien die ongeacht hun volwassen leeftijd, nog steeds bepaalde trekken uit hun 'kinderjaren' nog niet zijn verleerd.
Maar in de meeste gevallen zie ik 'pestende' leeftijdgenoten wel veranderen (in positieve zin) wanneer ze volwassen zijn geworden.

Leno schreef:
(quote)

Als je op school achter de PC zit en anderen zien dat je maar 6 man in je MSN lijst hebt staan is dat niet 'cool', om het zo te noemen. Iemand die veel smsjes krijgt wordt gezien als iemand die populair is (= status). Dat bedoelde ik dus. Zoals ik eerder al vermeldde heb ik onderzoek gedaan (voor mijn opleiding) naar pesten op een middelbare school, dus ik verzin het niet.

Ik ken mensen die beweren 200 mensen in hun lijst te hebben, en dan zijn het altijd anderen die deze persoon hebben gevraagd hem/haar toe te voegen. Is net zoiets als dat er genoeg jongens zijn die beweren al op z'n 12,13 14e sex te hebben gehad. Onderzoeken hebben uitgewezen dat dat lariekoek is en de gemiddelde leeftijd zo rond de 17/18 ligt. Maar ik ga off-topic.

In deze film zittren hele goede voorbeelden van 'cyberpesten': Odd Girl Out (2005).

cyberpesten wat van te zeggen:

D-ark schreef:
cyberpesten wat van te zeggen:

ThaMovieVoter schreef:
(quote)

Ik ken mensen die beweren 200 mensen in hun lijst te hebben, en dan zijn het altijd anderen die deze persoon hebben gevraagd hem/haar toe te voegen. Is net zoiets als dat er genoeg jongens zijn die beweren al op z'n 12,13 14e sex te hebben gehad. Onderzoeken hebben uitgewezen dat dat lariekoek is en de gemiddelde leeftijd zo rond de 17/18 ligt. Maar ik ga off-topic.

Dat het 'lariekoek' is is wel bekend, máár het is wel de waarheid (wat Leno zei).

Pesten via internet; gebeurt wellicht bij 12 jarige ja, ook oudere; maar ik neem toch aan dat je je daar niets van aantrekt? Eenvoudig blokkeren, verwijderen, klaar. Zelf nooit last van gehad b.t.w.

Leno schreef:
(quote)

Ben ik het niet mee eens, geen sms-jes krijgen werft je niet tot een status van "oh, die is populair". Het gaat erom hoe je gezien wordt, als je telkens alleen in de gang staat, ja dán kan je oordelen, maar niet naar aanleiding of iemand veel gesmst wordt of dat hij veel mensen in zijn lijst heeft staan (ookal is het wel raar als je maar zes mensen kent op MSN )

Edie schreef:
Eenvoudig blokkeren, verwijderen, klaar. Zelf nooit last van gehad b.t.w.

Zo makkelijk raak je er niet vanaf. Die pestmail gaat naar al je kennissen en gaat je ganse vriendenkring rond. Het gaat zelfs zover dat er volledige volledige websites aan gewijd worden. Je zou het moeten zien, echt verschrikkelijk.

speedy23 schreef:
(quote)

Zo makkelijk raak je er niet vanaf. Die pestmail gaat naar al je kennissen en gaat je ganse vriendenkring rond. Het gaat zelfs zover dat er volledige volledige websites aan gewijd worden. Je zou het moeten zien, echt verschrikkelijk.

Voor jongere kinderen is dit inderdaad niet leuk, ook voor ouderen niet (maar dan trek je je er toch minder van aan..).

Edie schreef:
Voor jongere kinderen is dit inderdaad niet leuk, ook voor ouderen niet (maar dan trek je je er toch minder van aan..).

Dat denk je maar. Enkele goed bewerkte foto's van jou en een andere vrouw, maar geen naakt, het moet veel subtieler zijn, doorsturen naar je lief of echtgenote en nog een sappig verhaaltje erbij. Dat een paar maal herhalen en geloof me, bij die twee mensen is het na verloop volop ruzie.
En dat zonder dat er iemand schuld heeft.

Dan sla je toch keihard terug?

Angrod_Pallanén schreef:
Dan sla je toch keihard terug?

Wie wil je slaan? Als iemand zoiets flikt zal het vast onbekend iemand zijn (alhoewel, hij zal niet zeggen wie hij is lijkt me). Goed, in die gevallen.. Dan even afkloppen hier.

Niet letterlijk slaan, maar tegenwoordig kan je alles al vinden. Als hij neit wil zeggen wie hij is is hij ook niet de moeite om over na te denken, wat zijn actie compleet nutteloos maakt. Als hij wel iets van zich laat weten wilt hij dus iets van je en kan je heel origineel zijn leven zwart maken. Heerlijk tijdverdrijf.

Angrod_Pallanén schreef:
(ookal is het wel raar als je maar zes mensen kent op MSN )

Waarom? Echt een maatstaf van niks. Als ik alle personen uit mijn Messengerlijst verwijder die mij nooit aanspreken, dan kom ik ook maar op hooguit 6 uit.

Als ik iedereen verwijder die ik uit mezelf aanspreek kom ik op 0.

Ik ben het spuugzat om altijd maar het initiatief te moeten nemen. Wellicht ga ik zo'n verwijderingsaktie ook nog uitvoeren ook.

Dat ken ik. Dan zegt iemand hoi tegen mij en vervolgens moet ik aldoor wat zeggen en reageert diegene amper. Ik heb het sowieso ook niet op msn. In het echt kan ik urenlang met iemand lullen, maar op msn heb/weet ik nooit wat te zeggen. Ben dan ook altijd afwezig.

Een 'cyberpester' is het ook niet alleen te doen om je in persoon 'aan te vallen'. Hij kan het ook doen via via...
Het is echt niet moeilijk om via internet iemand serieus lastig te vallen én zwart te maken bij vrienden of kennissen.
En geloof me als ik zeg dat zelfs je beste vrienden na verloop van tijd gaan twijfelen. En al zijn het je beste vrienden, op smerige wijze kan het altijd misgaan.

Het zwart maken van iemand bij zijn beste vrienden is idd pesten, maar het zo hevig maken dat je vrienden gaan twijfelen is meer dan dat, áls het al zo is, dan moet je wel iets héél ergs hebben gedaan.

U-96 schreef:
Waarom? Echt een maatstaf van niks. Als ik alle personen uit mijn Messengerlijst verwijder die mij nooit aanspreken, dan kom ik ook maar op hooguit 6 uit.

Ik doelde op het feit dat je áls je op MSN zit, een grote groep mensen die je kent óók MSN hebben en je dus nooit zes mensen in je lijst hebt staan tenzij je, zoals jij dat dan zegt, er voor kiest. Ik heb overigens nooit last van niet-praten op MSN.

Angrod_Pallanén schreef:
áls het al zo is, dan moet je wel iets héél ergs hebben gedaan.

Dat is het hem juist. Je hoeft helemaal niets misdaan te hebben. De pester is het enkel te doen om het pesten en het naar beneden halen van iemand. Het zijn eigenlijk mensen die hulp nodig hebben.

Dustyfan
Hoewel wat laat, wil ik jullie deze niet onthouden:

(afbeelding)

speedy23 schreef:
(quote)

Dat is het hem juist. Je hoeft helemaal niets misdaan te hebben. De pester is het enkel te doen om het pesten en het naar beneden halen van iemand. Het zijn eigenlijk mensen die hulp nodig hebben.

Erg late reactie, maar hij was me volkomen ontgaan. De filosofie van pesters lijkt me duidelijk, het ging mij er alleen om dat als je vrienden gaan twijfelen aan je, het geen waarmee je gepest wordt wel iets heel groots moet zijn. Maar dan nog, als het echt je vrienden zijn praten ze er eerst wel met jou over voordat ze zich laten opjutten. Zo niet, weet je ook weer wie je vrienden zijn. Of ben ik nu te hard? Het blijft verschrikkelijk, gepest worden, en het is ook het enige waarbij ik kwaad met kwaad bestrijden goed vind. Maar of internetpesten echt zo vernietigend is als "echt" pesten...

Edit: die reclame vind ik trouwens erg goed.

Dustyfan schreef:
Hoewel wat laat, wil ik jullie deze niet onthouden:

(afbeelding)
Vind ik eigelijk een best slechte cartoon... (no offense)

lowhusky
mijn vrienden en ik hebben ooit wat gedaan en we kregen toen straf

lowhusky schreef:
mijn vrienden en ik hebben ooit wat gedaan en we kregen toen straf

Hopelijk hebben jullie daarvan geleerd!!

lowhusky
ja, heel veel

L. luchtloper
Geweldige reclame die nieuwe reclame van Sire, van het zogenaamde ideale geliefde dochtertje dat uiteindelijk een vreselijk pestend kind blijkt te zijn achter de computer met: "MORGEN SLAAN WE JE HELEMAAL KAPOT''. Heerlijk dat ze zo'n kinderen ook eens als voorbeeld pakken in de commercial. Ik kan ze wel de nek omdraaien, zo'n soort .

Het kan me niet lang bezighouden als iemand zegt dat hij me gaat vermoorden op het internet ofzo. ik lig er niet van wakker, het zijn toch altijd praatjes. Ik vind pesten via internet eigenlijk onmogelijk, je kan toch geen vrienden maken via internet?

matthijs_013 schreef:
Ik vind pesten via internet eigenlijk onmogelijk, je kan toch geen vrienden maken via internet?

Voor iemand die tot deze generatie behoort, zou je het antwoord toch al moeten weten?

Heh, als je vroeger je toekomstige vrouw 'aan de bar' ontmoette, plaats de omgeving vraagtekens bij haar 'zedelijkheid'. Tegenwoordig zou je, bij wijze van spreken, al je liefde kunnen verklaren aan iemand in een hybride sMs-MsN-bReeZaH-taal.
Gegeven het 'anonieme' karakter van het internet, waarom zou het pesten en het vriendjesmaken onmogelijk zijn?

Gast
geplaatst: vandaag om 08:20 uur

geplaatst: vandaag om 08:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.