- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Het grote opmerkingen / feedback topic #3
Het grote opmerkingen / feedback topic #3
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Bij mij opent het toevallig genoeg helemaal niet meer op het moment, hele dropdown naast 'John Milton' rechtsboven is dood. Zelfs na browser (brave) herstart. werkt in Firefox wel, dus zal wel browser issue zijn.
Maar idd, dat staat er nog steeds. Goede keuzes had ik toch gemaakt!
MisterPink
-
- 1352 berichten
- 6840 stemmen
Ik volg je, maar wanneer die 'gassies' niet uitdrukkelijk zelf vermelden dat ze maar 30 minuten gezien hebben, dan moet die AI wel héél intelligent zijn.
Zo moeilijk is het niet om een gebruikersprofiel te 'lezen'. Genoeg stemfraudeurs op deze site
Splinters
-
- 2619 berichten
- 1390 stemmen
Is weer zo'n onfatsoenlijke bij One Battle after Another. Roept trots dat hij maar 25 minuten gezien heeft, dus nog geen 16 procent van de film, en deelt dan 1 ster uit.
Dat mensen die film 1 ster geven interesseert me verder niets. Maar kijk dan wel de hele film, of toch een zeer aanzienlijk deel (eigenlijk zelfs dat niet), maar niet na 16 procent van de speelduur de film uitzetten en een stem uitdelen. Dat mag van mij gewoon sterk tegengegaan worden.
En ja, ik heb het dus over mensen die het expliciet vermelden. Alsof ze het stoer van zichzelf vinden.
Oneens.
In algemene zin kunnen mensen na grofweg 20/30 minuten weten of ze een film wel of niet pruimen. Door de toon, vertelling, acteerwerk, vorm van humor, enz, enz.
Ik denk dat het evenmin stoer is om desondanks te blijven kijken. En - belangrijk - wanneer men enkel stemmen toelaat van mensen die een film goed vinden dan geeft dat een vertekend beeld van de werkelijkheid.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
Na 20/30 min heeft jouw stem niet dezelfde geldigheid als waar ie voor komt te staan: een representatie wat men gemiddeld van een werk (in zijn volledigheid) vindt.
Misschien valt je stem een halfje hoger uit, misschien een halfje lager, maar beoordeel een werk in zijn geheel. Dat jouw stem evenveel meetelt terwijl je 5/6 film niet eens gezien hebt is raar.
Prima als de film je niet bevalt. Gooi ‘m in een hoekje. Vergeet ‘m. Door naar de volgende. Doe ik vaak zat. Ik weet alleen niet waarom je dan zou willen stemmen, of waar je denkt dat jouw stem dan betrekking op zou hebben.
Splinters
-
- 2619 berichten
- 1390 stemmen
Na 20/30 min heeft jouw stem niet dezelfde geldigheid als waar ie voor komt te staan: een representatie wat men gemiddeld van een werk (in zijn volledigheid) vindt.
Misschien valt je stem een halfje hoger uit, misschien een halfje lager, maar dat jouw stem evenveel meetelt terwijl je 5/6 film niet eens gezien hebt is raar.
Ja dat vind jij. Of vinden jullie. Ik denk daar totaal anders over en zie naast positieve ook graag negatieve kritieken, dat helpt een om een film beter op waarde te kunnen schatten: ik heb meer aan iemand die 30 minuten heeft gekeken en goed uitlegt waarom hij het een of ander niet leuk vond, dan aan iemand die 4 of 5 sterren uitdeelt en niet uitlegt wat hij of zij zo goed aan de film vond.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
Ja dat vind jij. Of vinden jullie. Ik denk daar totaal anders over en zie naast positieve ook graag negatieve kritieken, dat helpt een om een film beter op waarde te kunnen schatten: ik heb meer aan iemand die 30 minuten heeft gekeken en goed uitlegt waarom hij het een of ander niet leuk vond, dan aan iemand die 4 of 5 sterren uitdeelt en niet uitlegt wat hij of zij zo goed aan de film vond.
Haha, ja geen uitleg is nooit inspirerend. Maar wat voor uitleg geeft de gemiddelde persoon na 20/30 minuten?
Ik ben all for negatieve kritiek. Over het hele werk.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
Door de toon, vertelling, acteerwerk, vorm van humor, enz, enz.
Maar niks over spanningsboog, opbouw, structuur, (ontwikkeling van) personages of climax. Oftewel het hele plaatje. En daar staat uiteindelijk een stem toch voor: het hele plaatje?
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Oneens.
In algemene zin kunnen mensen na grofweg 20/30 minuten weten of ze een film wel of niet pruimen. Door de toon, vertelling, acteerwerk, vorm van humor, enz, enz.
Ik denk dat het evenmin stoer is om desondanks te blijven kijken. En - belangrijk - wanneer men enkel stemmen toelaat van mensen die een film goed vinden dan geeft dat een vertekend beeld van de werkelijkheid.
Waarom je over stoer begint is me een raadsel. Wel kan ik je vertellen dat het eerste half uur van One Battle After Another wat mij betreft een heel andere toon had dan de rest van de 150 minuten durende film. Het begin, het middenstuk en het eindstuk hadden voor mij alledrie een eigen toon. Wie de film na een half uur uitzet, mist gewoon zeer belangrijke informatie over het niveau van de film.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
M'n reactie enkele jaren terug bij een gelijkaardige discussie. Geldt zowel voor muziek als voor literatuur als voor film:
Een jaar of tien terug ging ik naar de Britse ska-band Madness kijken.
Een uur lang nummers die ik niet kende, en die zelfs niet onder de noemer 'ska' vielen. Tegenvaller..
Daarna speelden ze hun 9 of 10 hits op een rij: geweldig feest.
Jammer van dat eerste uur, maar héél erg van het concert genoten.
Ook hier zie ik in verschillende commentaren dat er weinig enthousiasme is over het eerste half uur. Maar dat het uiteindelijk een prima film wordt.
Niemand vraagt om verder te kijken na die eerste 30 minuten. Maar het is wel héél jammer om punten te geven op iets waarvan je nog geen derde gezien hebt.
Het eerste uur van Madness kreeg van mij 1,5*. Dat neemt niet weg dat ik élke zaterdagavond naar dat concert zou willen gaan.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
M'n reactie enkele jaren terug bij een gelijkaardige discussie. Geldt zowel voor muziek als voor literatuur als voor film:
Andersom gebeurt het ook nooit. Dat iemand bijvoorbeeld Saving Private Ryan na een minuutje of 25 uitzet, en 5 sterren geeft omdat het zo'n geweldig huiveringwekkend intense actiefilm is.
Splinters
-
- 2619 berichten
- 1390 stemmen
Andersom gebeurt het ook nooit. Dat iemand bijvoorbeeld Saving Private Ryan na een minuutje of 25 uitzet, en 5 sterren geeft omdat het zo'n geweldig huiveringwekkend intense actiefilm is.
Nogal wiedes dat mensen een film niet afzetten wanneer ze hem geweldig vinden...
Hoe vaak komt het in redelijkheid voor dat het beeld na 30 minuten volledig kantelt en een film naar alsnog een voldoende wordt getild? Het is mij iig nog nooit gebeurd.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
Nogal wiedes dat mensen een film niet afzetten wanneer ze hem geweldig vinden...
Hoe vaak komt het in redelijkheid voor dat het beeld na 30 minuten volledig kantelt en een film naar alsnog een voldoende wordt getild? Het is mij iig nog nooit gebeurd.
Tja, nu kunnen wij voorbeelden van films gaan opsommen, waar jij waarschijnlijk weer je twijfels bij hebt. Dat neemt niet weg dat een stem komt te staan voor de beoordeling van een film in zijn geheel, niet voor een deel van die film.
Splinters
-
- 2619 berichten
- 1390 stemmen
Tja, nu kunnen wij voorbeelden van films gaan opsommen, waar jij waarschijnlijk weer je twijfels bij hebt. Dat neemt niet weg dat een stem komt te staan voor de beoordeling van een film in zijn geheel, niet voor een deel van die film.
Nogmaals, dat vind jij. Ik begrijp dat mensne in bijvoorbeeld de bioscoop gemiddeld genomen wat vaker blijven zitten wanneer ze het helemaal niks vinden, maar thuis is dat een ander verhaal. Het gevolg is dat eea uit de statistiek dreigt te verdwijnen en dat vind ik niet goed.
Overigens herken ik zoiets persoonlijk enkel bij series. Dan kunnen er afleveringen tussen zitten die niet of minder boeien. Maar bij films?
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
Het gevolg is dat eea uit de statistiek dreigt te verdwijnen en dat vind ik niet goed.
De waarde van de statistiek vervaagt als het geen betrekking heeft op het geheel. Waar ligt de dan de grens? Na 20 min? Na 10 min? Openingsscène? Logica zegt mij dat die grens bij de aftiteling ligt. Daar kan jij anders over denken, maar dat een stem iets zegt over het werk is moeilijk subjectief te noemen. Nogmaals: je hoeft niet te stemmen als de eerste 20 min je niet bevalt.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Deze stemmen zijn zgn. Lage-invloed-outliers. Ofwel, ze hebben weinig effect op de score, tenzij de film nog maar weinig stemmen heeft. In elke statistiek zitten deze afwijkingen. Ik zou me daar niet zo druk om maken.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Nogal een geluk dat ik dat niet deed bij From Dusk till Dawn. Na dertig minuten dacht ik naar een 5*-film te kijken. Toen kwamen de vampieren, en uiteindelijk ging ik voor 1,5*.
Splinters
-
- 2619 berichten
- 1390 stemmen
Deze stemmen zijn zgn. Lage-invloed-outliers. Ofwel, ze hebben weinig effect op de score, tenzij de film nog maar weinig stemmen heeft. In elke statistiek zitten deze afwijkingen. Ik zou me daar niet zo druk om maken.
Logisch, mensen die op voorhand weten dat een film (genre) hen niet ligt kijken deze niet, laat staan dat ze er massaal op stemmen.
De vraag is of dat een probleem is of niet. Met het oog op het totaalplaatje zeg ik daarop ja, dat is een probleem; niet de beste score zou leidend moeten zijn maar de waardering in de breedste zin van het woord.
Splinters
-
- 2619 berichten
- 1390 stemmen
Nogal een geluk dat ik dat niet deed bij From Dusk till Dawn. Na dertig minuten dacht ik naar een 5*-film te kijken. Toen kwamen de vampieren, en uiteindelijk ging ik voor 1,5*.
Oke, 1 keer. Allicht iets vaker.
Hoe vaak is het oordeel ongewijzigd gebleven?
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Dat die stemmen uiteindelijk weinig invloed hebben, dat ben ik helemaal met je eens. Maar dat is invloed op het stemgemiddelde.
Invloed op ergernis hebben ze wel, en ik denk zelfs dat dat vooral de bedoeling is. Anderen lekker ergeren. Wat is anders het nut van dit soort gereutel: "Op 15 minuten als die man zegt "ik wil m'n pet terug" bedacht ik "ik wil mijn tijd terug" en heb dit ongeloofwaardige misbaksel gestopt."
Na 15 van de 160 minuten die die film duurt. Dan ben je of een enorme loser, of een enorme loser.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Hoe vaak is het oordeel ongewijzigd gebleven?
From Dusk Till Down is een wat buitensporig voorbeeld: ik lees in verschillende commentaren dat het lijkt alsof je naar twee verschillende films kijkt - waardoor ikzelf dus, ondanks 40 heerlijke minuten, voor een bijzonder lage 1,5*.
Maar het gebeurt bij heel wat films dat er bijvoorbeeld een trage intro is, dat het verhaal pas laat in gang schiet, maar dat je er uiteindelijk wel kan van genieten.
Of omgekeerd, dat er wat gebeurt waardoor de film in een put valt.
En dus kan een volledige film zien best wel een verschil van 0,5 of 1 of 1,5 of zelfs 2 sterren maken tegenover wanneer je/ik alleen het eerste half uur zou zien.
Een wel heel bijzonder voorbeeld is À la Folie... Pas du Tout.
In het begin leek het een zoetsappig liefdesverhaal! Hoe anders is het verdere verloop van deze film. Dit is een aanrader en imho een "must see".
Een bekender voorbeeld - los van het feit dat dat allicht helemaal je ding niet is - is Home Alone. Dat is ruim een uur (!) lang weinig meer dan een saaie en melige intro. Daarna genieten ik en heel wat kijkers van een Culkin die de show steelt. Het eerste uur kom ik zelfs niet aan 2,5*. Maar uiteindelijk geef ik hem 3,5 sterren.
En traag op gang komen, waardoor je stem mee evolueert, daarvan zijn er talloze voorbeelden. Deze bij Lakeview Terrace, om er gewoon eentje uit te pikken:
Redelijke actiefilm die langzaam begint en vooral draait om de pesterijen.
De personages werden verder niet echt goed uitgediept maar ondanks dat bleef de film me toch boeien.
En kende hij nog een spannend slot waardoor hij toch een voldoende scoort.
Een van de meest bekende voorbeelden in de andere richting is Mad Max beyond Thunderdome: 30 minuten in het verlengde van Mad Max 2; daarna valt hij voor mij en voor veel kijkers helemaal in de put.
Een minder bekend, maar wel heel duidelijk voorbeeld in de andere richting is Cry Freedom. Een halve film kijk je naar de strijd van Steve Biko, met een sterke Washington in de hoofdrol. Dan sterft hij, en gaat het niveau imho, en niet alleen imho, naar beneden. En dus 4 of 4,5 voor het eerste uur; maar voor de volledige film kom ik met moeite aan 3,5*
Uitstekende film, die helaas veel van z'n charmes verliest op het moment dat de rol van Denzel Washington uitgespeeld is...
Dan is er nog het manco dat Biko al vroeg sterft, de aanloop daar naar toe, weliswaar ook wat aan de tamme kant, is nog wel het meest boeiende. Het hele twee deel rond Woods zelf kan me gewoon echt niet boeien en kruipt voorbij.
In het begin lijkt deze film een ware klassieker te gaan worden, maar op het moment dat Denzel Washington doodgaat verliest de film helaas kwaliteit. De film gaat dan helaas de verkeerde richting in....
Joy4ever
-
- 4609 berichten
- 1832 stemmen
Ik ben een paar keer gequote bij series middels een artikel op de homepage maar ontvang daar geen melding van. Nu bij het laatste seizoen van Stranger Things ook weer. Als iemand je quote bij de betreffende serie of film zelf dan ontvang je wel een melding. Is hier een verklaring voor?
Montorsi
-
- 9715 berichten
- 2374 stemmen
Je kunt nog steeds, al jarenlang, bij 'mijn account' je favoriete films van 2022 invoeren. Is al een paar keer eerder gemeld, is dit heel ingewikkeld om gewoon weg te halen? Niet heel storend allemaal, maar het staat zo slordig.
Bovenstaande is weer extra actueel nu je de 2025 versie in kunt voeren (zij het niet gewoon via je eigen profiel waar je dit zou verwachten
)
Nog iets anders, ik blijf het bijzonder gek vinden dat Mijn Gebruikers Updates, na al die jaren dat er ook series op Moviemeter staan, nog steeds geen updates van gebruikers op de seriespagina's weergeven. Dit blijft toch ook weer een van de vele gemiste kansen op deze site anno nu.
remorz
-
- 2497 berichten
- 2738 stemmen
Ik werd zojuist via Meldingen doorgelinkt naar een soort Engelse update van de site, met afwijkende infrastructuur, vertaalde posts en andere kopjes (waar gek genoeg alle forum-onderdelen uit ontbraken).
Is er een grote verschuiving op komst? Heb ik iets gemist?
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3216 stemmen
Misschien is het eerder gemeld maar waarom zie ik wel dat je een persoonlijke top 10 kan maken over het jaar 2022 maar zie ik niet de 2025 variant?
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Is inderdaad eerder gemeld Mescaline 21 november 2025 maar geeft niet.
Hebben jullie, in het menu onder je avatar, ook nog altijd een kopje met "Favoriete films 2022" staan?
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11898 berichten
- 5305 stemmen
Ik heb het al eerder gemaild maar ik doe het toch: mijn vriendin nic1991 is al jarenlang lid maar krijgt in elk geval op haar telefoon echt waanzinnig veel reclame op de site, op sommige momenten zelfs zo erg dat de site niet meer bruikbaar is. Kan er hier toch nog een keertje naar gekeken worden?
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Ik werd zojuist via Meldingen doorgelinkt naar een soort Engelse update van de site, met afwijkende infrastructuur, vertaalde posts en andere kopjes (waar gek genoeg alle forum-onderdelen uit ontbraken).
Is er een grote verschuiving op komst? Heb ik iets gemist?
Dit is al een paar jaar oud. Sinds ze dit gemaakt hebben, heb ik er nooit meer naar gekeken en nooit meer wat van gehoord. Wij als crew doen er in ieder geval niks mee.
Roger Thornhill
-
- 6011 berichten
- 2445 stemmen
Als ik op MovieMeter zoek op "rob reiner" kom ik uit bij "Rob Reiner // Regisseur, Good Will Hunting (1997)". Als ik daarop doorklik kom ik wel bij de juiste Rob Reiner uit, maar bij geen van de vijf genoemde hoedanigheden waarin hij heeft gewerkt (acteur, regisseur, producent, schrijver, sound) wordt "Good Will Hunting" genoemd. (Als ik op IMDb bij Full Cast & Crew van "Good Will Hunting" kijk, wordt Reiner daar alleen in de categorie "Thanks" genoemd. Idem hier bij MovieMeter.)
joachimt (crew films)
-
- 3795 berichten
- 9717 stemmen
Als ik op MovieMeter zoek op "rob reiner" kom ik uit bij "Rob Reiner // Regisseur, Good Will Hunting (1997)". Als ik daarop doorklik kom ik wel bij de juiste Rob Reiner uit, maar bij geen van de vijf genoemde hoedanigheden waarin hij heeft gewerkt (acteur, regisseur, producent, schrijver, sound) wordt "Good Will Hunting" genoemd. (Als ik op IMDb bij Full Cast & Crew van "Good Will Hunting" kijk, wordt Reiner daar alleen in de categorie "Thanks" genoemd. Idem hier bij MovieMeter.)
Bekend probleem. Deze "bug" bestaat al jaren. Het lijkt erop dat dit veld gevuld wordt met simpelweg de populairste film waaraan deze persoon gekoppeld is, ongeacht of de koppeling een regisseurs-credit, een acteurs-credit of simpelweg thanks is. Je ziet dit op de persoonspagina ook bij "Bekend van". Kijk hier eens:
Claire Denis is volgend MM bekend van "Paris, Texas", "Der Himmel über Berlin" en "Down by Law", ook al zijn dit twee films van Wim Wenders en eentje van Jim Jarmusch.
Dit is jaren geleden al gemeld, maar er wordt niks aan gedaan.