The Guest (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Adam Wingard
met Dan Stevens, Maika Monroe en Brendan Meyer

Een soldaat die met verlof is raakt bevriend met de familie van een mede-soldaat die gesneuveld is. Al snel wordt hij een gevaar voor iedereen in zijn omgeving wanneer de familie erachter komt dat hij niet is wie hij zegt.

avatar van Inland Rabbit
Om even de Sundance overview van the AV Club te quoten;
The Guest turns out to be an even better genre pastiche than You’re Next, combining elements of vintage John Carpenter (that throwback score!), early James Cameron, and enjoyable junk like the 1996 Mark Wahlberg thriller, Fear. Dumb fun is rarely this smartly made.

Voor de 80's twist was ik al een beetje bang, gezien de poster. Hopelijk is het niet te overheersend.

avatar van Naomi Watts
Ik vind dat juist nou positief. Moet kameraad Ti West zich zorgen gaan maken? .

avatar van Seam
Ik vind dat zo juist erg tof. Hopelijk de eerste Wingard die ik wel kan waarderen.

avatar van tattoobob
Toffe poster,ik ben benieuwd.

avatar van perceived
Inland Rabbit schreef:

Afgaande van de trailer valt dat voor jou mee en voor mij tegen

avatar van Decec
Rare poster, ben benieuwd...

avatar van Inland Rabbit
Hmm die trailer doet de film platter overkomen dan hij is, hopelijk. Zie hier verrekt weinig "Wingard" in....

avatar van Seam
Ziet er meteen een stuk minder uit ja. Die nieuwe poster, damn wat slecht. Waar is die 80's vibe gebleven

avatar van perceived
Seam schreef:
Precies. Doorsnee lelijke poster met een totaal andere sfeer.

Inland Rabbit schreef:

Tis toch een film van hem dus ik denk dat je hem wat beter moet bestuderen

avatar van Seam
Toch wel enthousiaste reacties, hoewel het wat campy zou zijn en wat duidelijke elementen zou lenen van andere populaire films. Krijg ik er toch weer meer zin in

avatar van Movie-Addicted
I believe we do mister?, uhhh who are you? i'm a friend of the family.

Heerlijk filmpje, beetje jaren 80 (retro) deuntjes bij sommige scenes, leuke vechtpartijtjes, een aardige twist, hier en daar wat droge humor, knap acteerwerk (met name door Stevens) en nice shots. Kortom;

Vermakelijk verassend!

*3.5+

avatar van jacobine_rodijk
Wingard's beste, tot dusver. Geweldige opbouw echter na de ontknoping werd 't me iets te rechttoe, rechtaan. Had op iets 'grootser' gehoopt na alle lovende reacties. Stevens als een uiterst koele kikker is perfect gecast; kijk Downton Abbey niet maar liefhebbers daarvan zullen vast wel 'meer' uit zijn ommekeer kunnen halen. 3,5*

Bwah.

Niet zozeer 80s, meer 90s pulp. Wingard laat maar weinig aan de verbeelding over in deze film. Vanaf minuut 1 is het eigenlijk wel duidelijk dat de "guest" niet pluis is. Het eerste uur verloopt dan ook redelijk cliché, maar daar stuurt Wingard wel op aan. Qua uitwerking is het best wel geslaagd, Stevens doet het goed, het familietje is doorsnee genoeg om niet te veel argwaan te wekken.

Eens duidelijk wordt waar het nu eigenlijk om draait overtilt Wingard zich wel een beetje. Waar het eerste uur nog enigszins stijlvolle pulp is, is het laatste half uur gewoon lame. Het vuurgeweld gaat Wingard niet goed af, het halloween feestje is te geforceerd voor de finale. Het voelt aan als drie afzonderlijke films die slecht aan elkaar betaped zijn.

Jammer, had Wingard het wat simpeler gehouden en het laatste half uur niet zo willen uitpakken was het een veel betere film geweest. Verder vervalt z'n stijl steeds meer en meer in middelmatigheid. Toch best jammer, wetende tot wat hij eigenlijk in staat is. Vraag me af of hij ooit nog z'n vroegere niveau gaat halen.

avatar van Fortune
Strakke film weer van Wingard.

Maakt toch telkens weer een andere soort film. De hoofdrolspeler is perfect en dat eerste gevecht is ontzettend cool. Daarnaast wordt er visueel leuke dingen gedaan met toffe deuntjes.

Ik wist helemaal niks van deze film van te voren en dat is wel het beste maar deze film geeft een leuke twist aan het Jason Bourne genre wat me toch wel verraste. Dit is een cynische, hardere variant op dat soort films.

Die agenten waren wel behoorlijk ongeloofwaardig en lachwekkend en op zich is dat het enige minpunt. Het einde is misschien te geforceerd maar kon dat wel goed behappen. Een film om nog een keer te bekijken net zoals zijn andere films btw

Het eerste gevecht

avatar van jeroentjuhhhhh
Soundtrack of the year

avatar van Fortune
Heeft veel overeenkomsten met Drive.

Soundtrack was inderdaad genieten.

Annie - Anthonio

avatar van voskat
Ja, de soundtrack.
Voor mij sowieso een feest der herkenning, met als hoogtepuntjes de nummers van vaderlands trots Clan Of Xymox!
Mooi ook hoe die ouwe nummers van Xymox, DAF en Front 242 perfect aansluiten op het eigen werk van de muziekafdeling (die ook al tof werk afleverden voor You're Next).

De film zelf was fantastisch. Grotendeels dankzij de muziek hangt er een beetje een surrealistische droomsfeer over.
Alsof Gregg Araki samen met Nicolas Refn een ode aan de 90's B-thriller leverde.

Meer hiervan, Wingard/Barrett!

avatar van Norman Mailer
Onderhond schreef:

Niets aan toe te voegen.

avatar van jipt
Vond hem heel goed! Een heerlijke blend tussen Halloween, Drive, House of 1000 Corpses, Terminator en nog veel meer. De fantastische hoofdrol en heerlijke soundtrack maken het af.

4,5* maar hoop na herziening op een 5* uit te komen. Kwaliteit van mijn rip was nl. zowel visueel als auditief vrij matig.

De (onuitgewerkte) achtergrond van de soldaat is een zwak excuus voor een hoop geweld. Bovendien wordt Halloween weer uit de kast getrokken.

avatar van Thomas83
Die ongelofelijk toffe soundtrack alleen al maakt deze film een must om te zien. Maar ook voor de rest is hij me enorm goed bevallen. Heerlijk zo'n vooral lekker simpele en kleinschalige thriller. Mede daardoor voelt het eerste deel zelfs lekker ouderwets aan. Alsof je naar een film uit de vroege jaren negentig loopt te kijken. Alleen dan met weergaloze pompende, dreigende, zwoele en dromerige muziek er boven, die aanvankelijk soms nog niet helemaal op zijn plaats voelt (zonder te ergeren omdat het zo mooi is).

Maar vanaf de eerste fraai gestyleerde maar nog altijd redelijk simpele actie voelt het steeds vertrouwder aan, en de plot weet ook best te verrassen. Aanvankelijk is het juist vrij voorspelbaar allemaal, maar dan verrast de film best wel als Anna in de aanwezigheid van heel de familie en David vertelt wat ze te weten is gekomen over hem.

Scènes zijn soms zo lekker aangedikt en ongeloofwaardig, met David die zich wel heel snel en makkelijk binnen de familie nestelt. Momenten als Anna die in de badkamer wil als David net van onder de douche vandaan komt, David die de boel even oplost op het kantoor van de directeur als zoon Luke van school getrapt dreigt te worden en natuurlijk ook de lekker ouderwetse en campy finale in de Halloweensettting op school. De "sterfscène" van David en het einde zijn ook erg leuk.

Van de cast worden de ouders eigenlijk vrij slecht gespeeld, maar de kinderen zijn goed gecast en Stevens blinkt uit in een ijskoude hoofdrol. Griezelig maar ook stoer. Grappig hoe zijn gezicht soms verandert als zijn gemoedstoestand bijvoorbeeld van vriendelijk naar moordlustig gaat.

Dit is gewoon een fantastische film in al zijn muzikale schoonheid, frisheid en eenvoud. Erg prettig om stijl terug te zien in zo'n simpel thrillertje zonder dat het pretentieus of te ernstig opgeblazen wordt. Weer eentje voor in mijn steeds langer wordende lijstje van echt goede films van dit jaar. 4.0*.

avatar van voskat
Thomas83 schreef:
De "sterfscène" van David en het einde zijn ook erg leuk.

"What the FUCK?"

avatar van tattoobob
Ik kan niets anders zeggen dat de muziek subliem was in deze film en dat ik naderhand gelijk op zoek was naar deze muziek.Ook visueel is deze film leuk gedaan,maar zonder dat blijft er een gewoon redelijke actie film over die niet boven andere redelijke films uitstijgt.
Acteerwerk was prima in orde....helemaal van de twee kinderen.
Dus deze film komt bij mij hoger uit in z,n sterren door het visuele gedeelte en de soundtrack

avatar van Thomas83
voskat schreef:

"What the FUCK?"

Ja, dat is ook precies het juiste toontje om te eindigen.

avatar van John Milton
Helemaal niet gek, al moet ik zeggen dat ik van de eerst helft veel meer genoot. Naar het einde toe ontspoort de film een beetje. Mijn eerste Wingard, deze film, en lang niet gek. Stevens was ook heel aardig in de hoofdrol. Ik heb me niet verveeld, ondanks de iets mindere tweede helft! Einde deed het voor mij ook niet helemaal, and dare I say, spoilertags next time?

Eerste uur was wel ok, maar het laatste halfuur (2e deel), man o man, wat een bout...........
Die politie is echt om te lachen, en het einde dat is helemaal lachwekkend, Stevens die naar buiten loopt, met 2 messteken en beschoten is..........wat amateuristisch, pff.
1e deel 3.5*, 2e deel 1.5*.

Mede dankzij de muziek, erg genoten.
Aan de ene kant geen hoogstandje, aan de andere kant deed de film iets met me.
Muziek deed me aan Bodycount denken, misschien zit ik er wel ver naast..

Ik had helemaal niks met de jaren 80 kleding en muziek. Stevens speelt in de eerste helf een sterke rol (harde actie zoals b.v. Banshee, opkomen voor de zwakkere). Het tweede deel is een stuk slechter.
De Militaire Politie unit is tenenkrommend slecht (ze schieten 20 magazijnen leeg op het huis waar het slachteroffer woont en waar Stevens zich verschanst en Stevens schiet ze allemaal neer).
Aan het eind schiet Stevens iedereen dood, dat is jammer want hij begon als een soort charmante Robin Hood maar eindigt als een zwakzinnige gek.....

** (2)