The Guest (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Adam Wingard
met Dan Stevens, Maika Monroe en Brendan Meyer

Een soldaat die met verlof is raakt bevriend met de familie van een mede-soldaat die gesneuveld is. Al snel wordt hij een gevaar voor iedereen in zijn omgeving wanneer de familie erachter komt dat hij niet is wie hij zegt.

avatar van HarmJanStegenga
Soundtrack op de achtergrond hoor. Lekker plaatje!

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Het enige positieve is de soundtrack. Verder een matig B-filmpje die hier verrassend veel stemmen haalt, en ook best aardige noteringen zowaar. Ik heb me niet verveeld tijdens het kijken en Wingard heeft zeker wel een bepaalde visuele flair, maar ik kan de vele tekortkomingen toch niet door de vingers zien, van het haast melige acteren van Stevens tot de belachelijke plot met de militairen en ook nog heel veel ertussenin.

avatar van maxcomthrilla
Vlotte film!

Pluspunt is de niet-pluis sfeer die de film goed weet over te brengen. Jammer is dat de film iets te makkelijk in zijn kaarten laat kijken; de rustige opbouw ten spijt. Naar het einde toe blijkt het allemaal best meedogenloos te zijn, maar krijgen we niet de gewenste finale omdat het verrassingselement dan al lang weg is. De soundtrack was zeker een meerwaarde voor de film. Dikke 3,5*

avatar van remorz
Vermakelijk.

Er is altijd wel een element van cheesiness in de films van Wingard die ik tot nu toe heb gezien. Een deel van de film dat een beetje goedkoop aanvoelt, maar altijd ook aangevuld wordt met aspecten die wel op orde zijn. Je kan je bijtijds afvragen of dat deel opzettelijk verwerkt is, of simpelweg fout. Hier hetzelfde verhaal: netto redelijk vermakelijk, maar onderweg kom je toch genoeg dingen tegen waarvan je denkt: meent ie dit nou.

Afschuwelijke soundtrack. Voorop. De hele tijd zo prominent aanwezig ook, met als hoogtepunt Stevie B's Because I Love You. Zo enorm fout. Let wel: typisch dus zo'n voorbeeld waarvan de foutheid een charmant aandoenlijke werking heeft, maar je weet gewoonweg niet in hoeverre Wingard je ermee zit te fucken.

Ook het verhaal kent vanaf de start een transparante, maar verwarrende opzet, met Stevens die zijn rol van gladjakker vlekkeloos neerzet en geen twijfel laat bestaan over de verdachte ware aard van zijn personage, maar zijn ware herkomst of motieven blijven lange tijd verhuld. Wingard investeert en bouwt op, maar als dan blijkt dat hij 'een medisch experiment is', 'geprogrammeerd om zich van losse eindjes te ontdoen', krijg je toch een beetje het gevoel met een kluitje in het riet gestuurd te zijn.

Zelfde als je middels de military police een beetje meekrijgt hoeveel gewicht eraan Stevens' persona hangt: drukke telefoontjes waarbij iedereen binnen deze en die radius moet komen opdraven en uiteindelijk staan er twee busjes voor de deur. Ook de lokale sheriff heeft het te druk om te helpen. Terwijl alle moeite om bij het gezin in een goed blaadje te komen er ook mee om zeep geholpen wordt. Waarom immers zo veel vertrouwen winnen, als hij er uiteindelijk toch voor kiest vader en moeder koelbloedig om te leggen?

Zeker wanneer we ons in het Halloween-maze gaan bevinden (wat er ook maar met de haren bijgesleept lijkt te zijn), lijkt Wingards gemakzucht de overhand te krijgen. In de luren gelegd door twee kids, na een klein legertje aan special units. Tot en met het einde blijft echter onzeker of hij hier de jaren '90 middelmatigheid van een gemiddelde Michael Dudikoff-productie op de hak neemt, of dat hij simpelweg verzaakt erbovenuit te stijgen.

Kort gezegd vermaakt het dus allemaal prima, maar als je na het afglijdende laatste half uur wat bedrogen achterblijft, lijkt het met terugwerkende kracht toch allemaal wat minder om het lijf te hebben. Terwijl hij ons lange tijd aan de goede kant van zijn cheesiness wist te houden. 3*