The Guest (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Adam Wingard
met Dan Stevens, Maika Monroe en Brendan Meyer

Een soldaat die met verlof is raakt bevriend met de familie van een mede-soldaat die gesneuveld is. Al snel wordt hij een gevaar voor iedereen in zijn omgeving wanneer de familie erachter komt dat hij niet is wie hij zegt.

avatar van Norman Mailer

avatar van horizons
Oh jammer jammer. Dit had zo'n ontzettend goede film kunnen zijn...

Het begin van de film is sterk. Leuke sfeer, de twee hoofdrollen worden goed gespeeld en het verhaaltje ontspint zich leuk. Visueel gezien niets bijzonders maar de muziekkeuze is fijn en erg passend. Om de een of andere reden heeft de hele film een sterke '80's vibe in zich zitten.

De eerste deukjes loopt de film op als David een of ander test subject van het leger blijkt te zijn. Dat kan maar haalde een direct een stuk suspense uit de film.
Het ging echt mis op het moment dat dat special forces groepje het huis bestormd. Mijn jee wat waren dat slechte acteurs allemaal en de hele opzet ontzettend slecht. Over the top vond ik het allemaal juist niet. Maar die uitvoering was zo miserabel...

Het einde maakt dan weer wat verloren grond goed maar de leuke sfeer van de eerste helft wordt niet meer behaald ondanks dat Stevens en Monroe ontzettend hun best doen.

Norman Mailer schreef:
Wàt een incoherent geleuter.

Wat is het probleem nou eigenlijk? Triest mannetje.

avatar van milannn
Soundtrack is hoogstaand. Voor de rest wel aardig, kon er in ieder geval om lachen, maar het is allemaal weinig bijzonder.

avatar van tbouwh
The Guest is een heel vermakelijk filmpje, al vieren ongeloofwaardigheid en incoherentie binnen het narratief helaas hoogtij.

Het begint allemaal heel aardig: alhoewel het 'fella is not who he says he is'-gegeven vanaf minuut één duidelijk is, zit er een bepaalde spanning en suspense in de eerste scènes die later eigenlijk niet of nauwelijks wordt geëvenaard. De hoofdrolspeler vond ik goed spelen, heeft ook de uitstraling voor het type rol (deed me trouwens sterk aan een jongere versie van Damian Lewis denken). Ook de bijrol van Maika Monroe vond ik prima; over de rest van de cast heb ik het liever niet.

Helaas, ik heb het reeds genoemd, vervalt the Guest op termijn in ongeloofwaarheid. Waarom rijdt Stevens' personage zich te pletter op de auto van vaderlief? En hoe wist datzelfde personage dat vaderlief daar precies op dat moment, als laatste losse eindje, rond zou rijden? Waarom liet moederlief onze protagonist überhaupt binnen (toegegeven, daar denk je pas echt over na als zijn ware aard zich in de film onthult)? Waarom sneuvelt 'ie niet bij die belachelijke schietpartij? En waarom dat einde? Het is toch geen X-Men film? Tuurlijk, je wilt als regisseur een alternatief op een happy end bieden. Maar dit ging mij te ver, vooral omdat je als kijker gewoonweg te weinig weet om ervan overtuigd te zijn dat Stevens' personage de slotscène wel kon overleven.

Je ziet, ik plaats wat willekeurige observaties op een rijtje, niet alleen om de ongeloofwaardigheid van het script te illustreren, maar ook om het contrast aan te geven met het aangename type film dat the Guest verder is. Ze kijkt namelijk lekker weg, duurt niet te lang, en vooral het audiovisuele aspect is goed in orde. De electro-score is heerlijk gevonden, werkt goed onder de beelden, en zorgt in combinatie met het kleurgebruik ( bijvoorbeeld in de slotscène ) voor een constant acceptabele afstemming van beeld en geluid.

Narratief gezien dus een lege huls, maar audiovisueel goed, en leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Redlop
Eén ster voor lekkere jaren '80 muziek van o.a het Nijmeegse Clan of Xymox. Nog een ster voor Maika Monroe.

avatar van Jazzthieve
Norman Mailer schreef:

Wat een dwaze comment.

avatar van flaphead
Interessante, maar toch teleurstellende prent. Vanaf de eerste scene dat de hoofdrolspeler in beeld komt, weet je al dat hij zich anders voordoet dan hij is. Het is de eerste van een enorme rij voorspelbaarheden. Echter, het vervreemde en beklemmende sfeertje wat rondom hem hangt, is boeiend. Het karakter is tegelijkertijd mysterieus interessant als irritant (veel te mooie hunk die alles voor elkaar krijgt).
De film kantelt behoorlijk vanaf het moment dat de politie eraan te pas komt. Het wordt een echte actie-film met bijbehorende ongeloofwaardige shoot-outs, waar ik niet eens verder op in ga. Iets meer achtergrondverhaal was welkom geweest. Niet eens omdat het perse nodig zou zijn (er mag zeker iets te raden overgelaten worden), maar wel omdat de gebeurtenissen dan beter de behapstukken zouden zijn geweest. Naar het einde toe krijgt het steeds meer het gevoel van een B-film en gaat het allemaal als een nachtkaarsje uit.
Typisch gevalletje hier-had-meer-in-gezeten. De soundtrack van vroege 80's electro/EBM-tracks is geweldig.

Friday the 13 th schreef:
Soundtrack is ongeveer hetzelfde als in de Vlaamse horrorfilm Welp - heeft nog iemand dit opgemerkt?

Dat is allesbehalve toeval kom ik zojuist achter, de soundtrack komt namelijk bij beide films van Steve Moore. Nu weet ik alleen niet of ik Welp nou juist wel of niet moet gaan kijken...

(verwijderd) schreef:

Welp is zeker oké als tussendoortje, ik herinner me vooral dat er toch redelijk wat gore in zit (slasher!). Best origineel ook en over die soundtrack zijn we het allebei wel eens, die maakt het ongetwijfeld alleen maar beter

avatar van john mcclane 2
alles bij elkaar genomen kan ik niet anders melden dan : wat een heel erg sterke thriller.
Goed spel,goed plot, ( geen hoge wiskunde maatr toch ) heel erg fijne soundtrack,goed opgebouwd.
Paar fijne actie scene's ,Maika Monroe is een bloedmooi ding vooral bekend van de indie horror It Follows
steekt er net even boven uit.
En dus een dikke voldoende waard.
4! *

avatar van Damian Firefly
Men neme een ietwat getroubleerd gezin in een typisch Amerikaans dorpje. Voeg dit samen met een ogenschijnlijk über-nonchalante Ryan Gosling kloon. Vervolgens mengen we er een grote hoeveelheid oestrogeen en testosteron door die werkelijk door het scherm heen spat. Tot slot overgieten we het geheel met een heerlijke retro-jaren 80-synthesizer saus. Wat krijgen we dan? Voila, the Guest.
Een B-script op een A manier verfilmd. Oftewel, een op het eerste gezicht doodgewone snack die door het gebruik van de ingrediënten en de bereidingswijze van de chef naar een hoger niveau wordt getild.
Als je er tenminste voor openstaat. Je moet het wel willen proeven want dit is niet een film die iedereen zal kunnen waarderen. De langzaam opgebouwde spanning zakt na de openbaring van de clou behoorlijk in, maar de wending die de film dan neemt gaat gepaard met fijne actie en enigszins bizarre humor. Een gerecht dat ik iedereen kan aanraden eens te proeven.

(verwijderd)
Door bovenstaande review eens op 'Gosling' gezocht in het topic van deze film, krijg je blijkbaar zo'n 5 berichten. Qua looks kun je de vergelijking maken met Stevens, maar dan is alles ook gezegd. Als je het een 'kloon' vindt van Gosling in Drive begrijp je één van de 2 films denk niet. Dan Stevens als David bezorgt mij 100 minuten lang een hele brede glimlach met hier en daar een schaterlach. Gosling als Driver speelt eerder ontroerend, Refn's typische gruwelijke geweld daargelaten.

Trouwens, 2 geweldige acteurs en 2 briljante films. Het gaat mij om de rare vergelijking.

avatar van Alathir
Ik snap de vergelijking met Drive en Gosling wel. Als ik The Guest zou vergelijken met een andere film zou ik ook aan Drive denken. Ik vergelijk ze wel liever niet want qua inhoud zijn ze toch erg verschillend. Waarom is moeilijker te zeggen. Het is meer een gevoel maar zowel Gosling en vooral Stevens zijn erg badass in beide films, hoewel idd op een andere manier. Hun manier van omgang is ook heel anders. In The Guest zit geniale humor, in Drive niet geloof ik of ik ben mis. Het laatste stukje van The Guest deed ook zowel visueel als qua soundtrack denken aan de stijl van Drive.

Alathir schreef:

Precies! Alleen hierom snap ik die vergelijking eigenlijk al niet. Ik zie helemaal niets wat aangeeft dat David ook maar een beetje gebaseerd is op Driver. Badass karakters zijn er overal. David's sociale manier van communiceren is natuurlijk puur fake om zich onder te duiken., waar Driver zichzelf is de gehele film.

Beide films zijn kunstwerken, helemaal mee eens, maar op de heerlijke veelal elektronische soundtracks na vind ik hier ook weinig overeenkomsten in zitten.

avatar van IH88
“What the fuck?”

Schitterende thriller van Wingard. Vooral audiovisueel maakt The Guest indruk, met een heerlijke 80’s sfeer, mooie cinematografie en fantastische muziek. Dan Stevens is ook perfect gecast als ogenschijnlijk vriendelijke man, waarbij je al gelijk het idee hebt dat er iets niet helemaal klopt. Vooral het samenspel tussen Stevens en Monroe is sterk, en ik word alleen al blij van dat heerlijke jaren 80 kapsel van Monroe.

The Guest heeft een onderhuidse spanning die steeds meer aan de oppervlakte komt. Net zoals de incidentele geweldexplosies van Stevens, en wanneer er steeds meer doden vallen neemt de spanning toe. Het is wel jammer dat The Guest de eerste drie kwartier/uur echt tegen een meesterwerk aanzit, maar dat wanneer er steeds meer doden vallen en een schimmige organisatie (met Lance Reddick) zijn intrede doet het niveau zakt. Het wordt een wat conventionele en belachelijke actiefilm zonder die fantastische sfeer van het eerste uur. Wingard maakt dat wel goed met een weergaloos laatste gedeelte rond een Halloween doolhof, waar alle sterke punten van de film weer boven komen drijven. De charismatische Stevens en Monroe in een tweestrijd, geweldige sfeer, een ijzingwekkende spanning en last but not least de fantastische muziek.

(verwijderd)
IH88 fantastische review! Kan me zelfs wel vinden in je kritiek over de toetrede van Lance Reddick z'n organisatie, al zit ik dan al te veel te genieten om er überhaupt stil te bij staan, en dat einde maakt het inderdaad dubbel en dwars goed. Maar waarom een 'schitterende thriller' maar 3.5* geven?

avatar van IH88
Teejey zit tegen 4 sterren aan te beuken hoor . Maar ik stoorde me wel echt aan Reddick en zijn organisatie. Dat is wel een groot minpunt. Maar voor rest heb ik genoten. Een herziening over een tijdje kan wonderen doen. Wat vond jij van de muziek? Vooral dat nummer als Monroe en Stevens op het laatst tegenover elkaar staan is wel erg lekker!

(verwijderd)
Annie - Anthonio is dat, ja, misschien wel het meest effectieve nummer in een film ooit. Gelijk maar even opgezet nu je het zegt. Poeh, laat me echt niet beginnen over de muziek. In mijn ogen pure perfectie. Denk ook nog even aan die bar-scène, wow.

avatar van Damian Firefly
Even voor alle duidelijkheid: in mijn review gaat het slechts om de uiterlijke gelijkenis van de twee acteurs. Nergens wordt een vergelijking gemaakt met de film Drive. Sterker nog, die film heb ik nergens genoemd. I rest my case your honor, no further questions.

Damian Firefly schreef:

Door jouw review heb ik het opgezocht, dus wat ik noem baseerde ik op alle reviews met 'Gosling' erin. Snap trouwens ook niet dat je ze op elkaar vindt lijken, maar dat terzijde.

(verwijderd)
Weer gekeken. Briljant en weer perfecter dan in gedachten. (Interesseert niemand, even voor mijn eigen boekhouding. )

Je derde keer?

(verwijderd)
Alathir Jep! De bar-scène wel al 20 keer inmiddels, ook nog redelijk recent. De laatste 5 minuten heb ik na de 1e keer ook vaak terug gekeken, maar na de 2e keer niet meer. Doordat deze 2 scènes zo fantastisch zijn was ik alweer tal van andere scènes vergeten die bijna net zo geniaal zijn, wat was het weer genieten. Nu wel weer lange tijd wachten, alles verliest magie wanneer je te vaak achter elkaar iets kijkt/luistert, dat zal zelfs The Guest kunnen gebeuren.

avatar van TornadoEF5
(verwijderd) schreef:

ben blij dat ik hem ooit aan jou getipt heb.

Ik moet hem misschien ook nog maar eens bekijken, zou ook al de derde keer zijn. Voor mij een beetje het soort cultfilm zoals The Beach, Spring Breakers en The Neon Demon (hoewel meer filmcritici die laatste twee waarderen) dat ook zijn. The Neon Demon moet ik trouwens ook nog eens zien voor een tweede keer (en eerste keer thuis). The Beach wou ik eens aan een maat tonen (vraag me eigenlijk nu af of hij deze ook al gezien had... ). En Spring Breakers heb ik al drie keer gezien.

Maar ik ben altijd bang als ik films herzie dat ik ze niet meer zo goed zal vinden als de eerste keer en dat de magie weg is. Bij The Guest vond ik hem bij een tweede kijkbeurt toch ietsje minder qua kijkervaring dan bij een eerste keer, omdat het verrassende er misschien wel wat vanaf was.

avatar van Malibu Stacy
Aardige film, spannend in het begin, maar naar het einde toe toch een beetje teleurstellend. Gelukkig maakte de aanblik van Dan Stevens veel goed

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette film die lekker wegkijkt.

The Guest begint als een subtiele thriller en wekt in de eerste bedrijven het vermoeden wel eens flink spannend en verrassend te kunnen gaan worden. Helaas wordt hij geen van beide. Wanneer de film na het rustige, veelbelovende begin zijn ware gezicht moet gaan laten zien, stort de boel ineen. Het toch al slappe scenario wordt alleen maar mogelijk gemaakt door een opeenstapeling van onwerkelijk domme keuzes en handelingen van de karakters en je weet eigenlijk voortdurend wat er vervolgens gaat gebeuren. Ik had eigenlijk de neiging de film af te zetten richting het einde. Toch heb ik hem afgekeken. Maar had ik dat niet gedaan had ik weinig gemist.
Omdat het begin er goed uitzag, Stevens een prima vertolking neerzet en de soundtrack origineel en dik in orde was, toch nog 2 sterretjes.

avatar van HarmJanStegenga
Natuurlijk een totaal stompzinnige film deze 'The Guest', maar met die gedachte is deze gatenkaas ook gemaakt uiteraard. Dan Stevens kende ik niet zo goed, maar zijn rol hier is dragend voor de film, fantastisch. Wel grappig als je die gast Googeld, een ietwat ander kapsel, baard, etc. en hij ziet er echt uit als een totale kneus vergeleken met de rol die hij hier speelt. Wingard weet wat-ie doet, stoer geregisseerd, puik gemonteerd, visueel erg fijn en qua muziek maakt-ie de ene goede keus na de andere. Erg vermakelijk!