The Guest (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Adam Wingard
met Dan Stevens, Maika Monroe en Brendan Meyer

Een soldaat die met verlof is raakt bevriend met de familie van een mede-soldaat die gesneuveld is. Al snel wordt hij een gevaar voor iedereen in zijn omgeving wanneer de familie erachter komt dat hij niet is wie hij zegt.

avatar van Friday the 13 th
Soundtrack is ongeveer hetzelfde als in de Vlaamse horrorfilm Welp - heeft nog iemand dit opgemerkt?

Van 1.5 * tot 5*. De ene vind het flagrante bagger, de ander een meesterstuk. Weer geen touw aan vast te knopen dus ik ga hem nu kijken...... brb

avatar van Rodger
Toch 3 kwart genoten van deze film, alleen het einde weer niet mijn ding.
Dat was toch jammer..
2.5**

avatar van Basto
Te gewoontjes voor Wingard. Oo zich zet hij wel een fijn sfeertje neer, maar het is pas het laatste kwart als het visueel ook echt aantrekkelijk wordt. Had wat meer wierdness in gemogen. Nu was het allemaal te eendimensionaal en mainstream.

3tje

avatar van Joost1973
Ik heb me goed vermaakt met deze film. Dan Stevens kende ik nog niet, maar hij was prima op zijn plaats in de hoofdrol.

Je zou denken dit is de zoveelste thriller met het klassieke verhaal, man dringt binnen in een huisgezin met een smoes en het eindigt in een bloedbad.
En eigenlijk is dat wel zo, al heeft het verhaal hier toch wel een verrassend kantje.
Vind het een prima thriller met ook wat actie.
De voor mij ook onbekende Dan Stevens heeft me aardig verrast met zijn hoofdrol.

avatar van DVD-T
Fijn Throwback filmpje.

Een familie wordt aangedaan door een vreemdeling en doet vervolgens alles wat je juist niet zou moeten doen als er een vreemdeling aan de deur staat. Hem binnenlaten in je gezin. In het begin is het al vrij duidelijk dat het niet snor zit met de vreemdeling en dat hij duidelijk iets geheim houd. Maar wat. Dat blijft bijna de gehele film een beetje een mysterie. Misschien een wat trage start maar wordt gelukkig gecompenseerd door een erg cool hoofdpersonage en een aantal erg leuke situaties. Totdat het misgaat en dan breekt de hel ook goed los. Een aantal toffe actie momenten verpakt in een heerlijk retro sausje met geweldige muziek (zowel de score als de soundtrack). Erg mooie belichting, leuke dialogen en sterk acteerwerk van de gehele cast. Vooral Maika Monroe is hier goed op dreef. Fijne acteerstijl heeft ze. Maar ook Dan Stevens doet het leuk. Erg fijn filmpje al is het niet zo dat ik naar iets heel bijzonders heb gekeken, wel naar iets erg leuks.

(verwijderd)
Wow. Compleet verrast. Deze film is eigenlijk alles wat het niet lijkt.

Het plot als geheel is vrij simpel inderdaad. Maar vanaf het begin zag ik bepaalde scènes die ik óf nog nooit zo geniaal had gezien, of überhaupt nog nooit. (Het gevecht in de bar met Luke zijn pesters is het perfecte voorbeeld van de 1e categorie, ruig en mega grappig tegelijk eigenlijk. Vrij bijzonder voor mij dat ik 100 minuten lang geen één keer heb gekeken hoe lang de film nog duurt. De gehele speelduur is spannend, interessant en maakt je nieuwsgierig. Het einde is in de sfeer van de film; mysterieus. Eventueel een sequel? Ik stem in ieder geval niet tegen.

De cast, een zogenaamde 'B-cast' (of heb ik dit fout) speelt goed. Erg goed eigenlijk. Dan Stevens vond ik foutloos spelen. Erg overtuigend. Waarom hij relatief onbekend is vind ik vrij verrassend. Lijkt me toch een acteur die aan vele criteria voldoet voor menig casting van A-films. Maika Monroe speelt ook erg leuk en interessant.

De over-de-top momenten zijn tegelijkertijd geweldige zwarte humor. En dan spreek ik met name over David's agressieve momenten.

Visueel is de film gewoon van deze tijd, voldoende maar niet bijzonder.
Auditief (woordenboek-gevalletje) is deze film voor de ene kijker denk ik verschrikkelijk, voor de ander perfect. Ik behoor heel gelukkig bij de positieven. Wat een bazen-soundtrack.

Klein opgezet meesterwerkje. Thanks voor de tip TornadoEF5
Zeldzame film dus ik kan maar geen bijpassende rating vinden vooralsnog. In ieder geval tussen de 4 en 5. Snel meer zien van Wingard

avatar van Warp
Prima thriller met sfeervolle beelden. Het verhaal was niet heel bijzonder (wat in deze film ook niet heel veel uitmaakte) en het acteerwerk was prima. Vooral de laatste scene in combinatie met de kleuren en muziek was erg mooi, hoogtepunt van de film.

avatar van nightbreed
3 keer niks.

Vreselijke film

avatar van John Milton
De nuttige comments stapelen zich op.

Kom op jongens, redenen.

John Milton schreef:
De nuttige comments stapelen zich op.

Kom op jongens, redenen.

"Had meer in gezeten."

Is dat wat?

(verwijderd)
Norman Mailer, zoals wat dan?

avatar van John Milton
Bedankt voor je duit in het zakje, Norman

John Milton schreef:
Bedankt voor je duit in het zakje, Norman

Oke, nog eentje dan. Zit je? Ben je er klaar voor?! Komt ie:

" Had er meer van verwacht."

avatar van SmackItUp
Zwaar onderschatte thriller. Vanaf minuut 1 voel je een onderhuidse spanning die de gehele film aanblijft. Met name de eerste helft, waar het mysterie nog volledig intact is, is uitermate spannend. Ondanks dat er enkele ongeloofwaardige en bizarre momenten in zitten, was me dit een zeer aangename verrassing. Overigens kende ik Dan Stevens nog niet, maar dit doet ie in ieder geval erg goed. Een dikke 8 voor The Guest.

avatar van ForrestHanks
Onderlinge verhoudingen tussen de mensen en de verhalen erachter kwamen maar vluchtig aan de orde waardoor personages en gehele film geen diepgang kreeg.
Spanning: 0

De clue waar ik toch wel een beetje benieuwd naar was (en wat de enige reden was dat ik me door de rest van de film heen worstelde) vond ik maar suf en fantasieloos. Ook dit werd even tussen neus en lippen verteld. Het einde was.......tja ik probeer tevergeefs de juiste woorden te vinden....ik hou het maar op dom en vreemd,

Oh wacht, de muziek was best wel goed, dat dan weer wel .

avatar van Icer
Een 'super soldat' zonder duidelijke missie gaat de mensheid te lijf.

Wat opvalt bij deze mannelijke Barbie (Ken), is dat elke haarsprietje perfect blijft zitten. Ook na wat meesteken en kogelinslagen is er geen vuiltje aan de lucht.

Het thriller aspect moet dan zitten in de 'twist' van het verhaal, verder heb ik weinig spanning kunnen vinden.

Voor liefhebbers van knallen, naïeve types, onbegrepen stukken en super soldaten.

avatar van KijkopFilm
De muziek eronder maakt de film grappig en luchtig. Niet echt een thriller. Verder is de film voorspelbaar en het einde is bagger.

avatar van aburex
Best aardig thrillertje. Heb er van genoten voor een B-film

avatar van Gang_Star
Prima thriller. Een simpel verhaal dat lange tijd mysterieus is en mede ook daardoor spannend is. Dan Stevens (ik had nog nooit gehoord van deze acteur) speelt zijn rol als ontslagen soldaat behoorlijk goed en steekt boven de rest van de cast uit. De eindscene was helaas nog wat voorspelbaar want het was te raden dat "David" als brandweerman naar buiten zou lopen maar al met al is dit een vermakelijke film geworden.

Het plot was uiteindelijk wel.erg simpel.
Verder goede acteerwerk van de beste man.
Moest een beetje aan Gossling denken.

avatar van frolunda
Het lekkere sfeertje,de prima hoofdrol van Dan Stevens en de strakke actie zijn toch wel de grootste troeven van deze aardige thriller.Vooral het eerste uur is vrij sterk.Daarna wordt het allemaal vrij standaard en ook het einde was wat teleurstellend,iets wat mede veroorzaakt werd door het matig uitgewerkte verhaal.
Verder een leuke bijrol van Lance Reddick die toch geknipt is voor zulk soort rollen.
Ook de soundtrack mocht er wezen mede door enkele geweldige 80's underground hits van onder meer Clan of xymox,Sisters of mercy,D.A.F. en Love and Rockets.
Derhalve een ruime voldoende voor the Guest.

avatar van TornadoEF5
Deze film is echt wel belachelijk ondergewaardeerd op Moviemeter.

TornadoEF5 schreef:
Deze film is echt wel belachelijk ondergewaardeerd op Moviemeter.

Welnee

avatar van Flitskikker
Soms zet je een film op die een ware verrassing blijkt te zijn. Zo ook deze.
Het begon vrij gewoon, toen wat leuke onverwachte vechtpartijen en vervolgens ontspoorde film de film op een goede manier. Zoals Teejey zegt; lekker over the top en gewelddadig, maar toch komisch. Het zuchten als iemand nog niet dood is en hij diegene weer hélemaal moet doodschieten. Of dat hij met zichtbare tegenzin wat granaten naar binnen gooit. Best goede special effects ook. Het huis werd bijna echt doorzeefd. En stromend bloed!
En dan de soundtrack; geweldig! Heerlijke jaren-'80-synths. Het geheel deed me een beetje denken aan Drive meets Jason Statham. De tracklist ga zeker ik nog even opzoeken.

Vreemd, die negatieve reviews. Een prima film!

8/10

(verwijderd)
Ik móest The Guest weer zien, eigenlijk al direct nadat ik de film voor het eerst zag, maar te snel vind ik jammer, nu kon ik het echter niet meer laten.

Ik denk niet dat ik ooit nog zo onder de indruk ga raken van een film wanneer het puur gaat om beelden i.c.m. muziek. Wat een verschrikkelijk fijne film is dit toch. Kan hem wel 10x achter elkaar zien zonder verveeld te raken denk ik...

Ja, mijn eerste mening blijft staan als een huis, maar het kan niet zo zijn dat ik het visuele aspect destijds 'voldoende maar niet bijzonder' heb genoemd, want toen vond ik dit ook juist een hoogtepunt, ik denk dat ik iets compleet anders bedoelde, ik ben namelijk juist fan van die Amerikaanse dorpssfeer!

Stijging in mijn top 10, nummer 3 nu maar ik kan echt niet kiezen tussen 1, 2 en 3, dus eigenlijk gewoon een gedeelde nummer 1 positie.

Ga dit zien liefhebbers, echt waar, als de sfeer je ligt is een nieuwe favoriete film een zekerheid.

avatar van TornadoEF5
Heerlijke review Teejey. Ik heb er vandaag ook aan gedacht om hem te gaan herzien. Beide Maika Monroe-films mogen trouwens aan de beurt komen. Al ben ik ook van plan om het relatief onbekende Echoes of War een herkijk te gunnen, alsook een eerste kijkbeurt voor Labor Day en At Any Price (vooral die laatste kan me wel eens liggen). Het zal hoe dan ook zeker snel gebeuren. Ik kijk er zeker naar uit. Echt een prachtige film dit.

avatar van TornadoEF5
Eén van je favorieten herzien: het blijft altijd een riskant gedoe. Er is altijd de vrees dat je misschien wat te positie was geweest over de film, of dat de film in je herinnering beter was dan hij eigenlijk echt wel was. Nu, ik kan je zeggen dat deze film zeker na één kijkbeurt nog steeds als een huis staat. Wat maakt deze film dan zo goed?

Het plot is inderdaad simpel, maar desalniettemin vermakelijk, goed en buitengewoon effectief. De suspense wordt tijdens de inleiding waarin we kennismaken met het gezin al aardig opgebouwd, maar al snel zal blijken dat de heel erg vriendelijke man niet is wie hij zelf beweert. Die man wordt op een heerlijke nonchalante manier neergezet door acteur Dan Stevens die over veel flair beschikt. Ik vind hem een ondergewaardeerd acteur, want de vertolking is hier meer dan goed. Het schoolvoorbeeld van een goede cast, want Stevens steelt hier echt wel de show.

Niet enkel Stevens blinkt uit, maar ook Maika Monroe vertolkt haar rol meer dan behoorlijk. Hier kan je haar acteertalent al zeker zien, en dat zal later in onder andere It Follows nog duidelijker worden. Wat duidelijk zichtbaar is in deze film is dat ze buitengewoon veel sex appeal heeft, en regisseur Wingard buit dat uit. Ze beschikt over een buitengewoon geile stem, heeft een ontzettend knap kapsel (en gezichtje), en wordt op een prachtige retrowijze manier gekleed. Dat maakt het natuurlijk nog fijner om de film te volgen. De aankleding van zowel cast als set-up is trouwens prachtig. Vakmanschap!

Audiovisueel behoort deze film zeker tot de sterkste films die ik al gezien hebben. Een film vertel je niet alleen met woorden, maar ook met beelden. Het doet me dan ook plezier om te zien dat daar ook gebruik van gemaakt wordt. De film ziet er beeldschoon uit, en de scènes bij de bar, het feestje en de finale springen er dan bovenuit.. Je kan het al semi-Refniaans beginnen noemen met momenten. Ook de elektronische soundtrack is fantastisch! Lekker modern, sfeerverhogend en passend bij de film.

Als men oog voor detail heeft, dan is het voor ons een lust voor het oog.