The Guest (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Mystery

geregisseerd door Adam Wingard
met Dan Stevens, Maika Monroe en Brendan Meyer

Een soldaat die met verlof is raakt bevriend met de familie van een mede-soldaat die gesneuveld is. Al snel wordt hij een gevaar voor iedereen in zijn omgeving wanneer de familie erachter komt dat hij niet is wie hij zegt.

Edie schreef:

Alsof The Equalizer zo'n meesterwerk is met jou 4.5 score eraan The Guest was gewoon vermakelijk, jammer dat het laatste half uur minder is..

Voor mij is het altijd super belangrijk dat een film me emotioneel raakt ..... ook de geloofwaardigheid moet realistisch blijven .... daarom kwam de equalizer veel beter uit de bus .... ook het acteerwerk is van een ander niveau

Slecht, slecht verhaal(zwaar ongeloofwaardig) slecht geacteerd! Slecht einde. Eigenlijk niks te benoemen wat goed was, wellicht de eerste 30 minuten waar de film nog richting een soort van drama film ging.

avatar van Fortune
filmfan59 schreef:

Schijnbaar maken veel mensen een vergelijking met The Equalizer terwijl de films enorm veel verschillen.

De hoofdpersoon in The Guest is vele malen mysterieuzer dan de hoofdpersoon in The Equalizer. Het belangrijkste verschil tussen die hoofdpersonen is dat de hoofdpersoon van The Equalizer een alledaagse super aardige man is die nergens ook maar een vlieg kwaad doet maar het opneemt voor de zwakkere in de samenleving en de hoofdpersoon in The Guest is een mysterieuze kerel die nergens ook maar iets om geeft.

De hoofdpersoon van The Equalizer is daarom stukken simpeler en makkelijker, want ja wie mag de vakkenvuller van de bouwmarkt die o zo behulpzaam is nou niet?

Denzel Washington speelt daar een one-man-army die alles en iedereen omlegt en tegelijkertijd ook 100 romans leest omdat zijn vorige vrouw dat deed, hij helpt hulpeloze hoertjes, hij helpt die dikke security guard toen de winkel van zijn moeder in brand stond en tussendoor ook nog met corrupte agenten in de stad.

Jesus christus wat een likeable hoofdpersoon! Iedereen mag hem! Iedereen vindt hem leuk! Ik had nog wel een shot op het einde verwacht van Denzel omringt door 30 puppy's en een suikerstok in zijn mond.

Denzel is gewoonweg een eenzijdige emotioneel gemanipuleerde hoofdpersoon zoals we die al door en door kennen van alle andere actiefilms. Het personage van Denzel is gewoon geen ene ruk waard.

De hoofdpersoon van The Guest doet alleen net alsof hij aardig is maar heeft geen problemen om iemand die hem heeft uitgenodigd in zijn huis even zonder enkel gevoel om te brengen. Hij is dus niet echt likeable maar wel origineler dan Denzel Washington omdat hij niet doet wat het publiek van hem verwacht. Het is geen held vergeleken met Jason Bourne of The Equalizer die overduidelijk wel helden zijn.

Daarnaast heeft The Guest een orginele soundtrack, redelijk geinige shots hier en daar en een fantastisch sfeertje en komt het vele malen origineler uit de hoek dan The Equalizer wat een standaard dertien in een dozijn film is zonder enige vorm van originaliteit of creativiteit. Het is gewoon een standaard formule die goed ligt bij het publiek. Nergens probeert die film 'meer,' te zijn dan dat.

Dat is een vele simpelere film dan The Guest. The Equalizer is vermakelijk maar net zo goed een product dat helemaal niks nieuws brengt en alleen maar het publiek bedient en The Guest is eigenzinniger daarin en houdt niet echt rekening met het publiek.

Overigens wat is er nou realistisch aan een vent van 50 jaar die 30 criminele Russen ombrengt?? Helemaal niks!

Maar goed, ik kies altijd voor de films met meer durf en eigenzinnigheid en creativiteit i.p.v. The Equalizer wat weer de zoveelste rit is in actiefilm land en voorspelbaar vanaf het begin tot het einde.

dat je er zo veel woorden voor over hebt , laat blijken dat je ergens je punt wil maken ... en dat mag !
Moest Denzel in de guest spelen , en Stevens in the eq zou mijn mening niet veranderen! The guest slaat bij mij helemaal niet aan ... de regie en acteerkunst in de guest lijkt op niets.

avatar van cdman19800
Belabberde film, verhaal leek nergens naar en de uitvoering nog minder

was gewoon een goede film voor tussendoor niet teveel nadenken
VERHAALwas echt niet bellabberd maar gewoon 13 in een dozijn

avatar van Oliveri
0,5 en 1 punt voor deze film?? Ik respecteer ieders mening maar dit is nauwelijks serieus te nemen.

avatar van TomPSV
Geweldige film toch weer. Ik snap de vergelijkingen met The Equalizer enigszins, die film vond ik nog net wat rauwer en daarom een tikkeltje beter, maar deze The Guest komt daar toch wel heel aardig in de buurt moet ik zeggen.

Dan Stevens is erg goed in de rol van een mysterieuze militair, waarbij ik in het eerste deel van de film wel een aantal keer flink hebben moeten lachen om de vermakelijke actiescènes (onder andere in de bar) waarin hij terechtkomt. De film wordt daarna wel een stuk serieuzer en de sympathie die je in het eerste deel van de film nog wel hebt voor de hoofdrolspeler, verdwijnt dan ook al redelijk snel. De vele actiescènes blijven van een hoog niveau en zijn ook lekker divers, waardoor je toch een ruim aanbod aan actie te zien krijgt.

De werkelijk fantastische soundtrack draagt enorm bij aan de sfeer van de film. Eigenlijk werd iedere spannende scène wel gecombineerd met goede muziek en daardoor ging ik nog meer op het puntje van mijn stoel zitten. Hoogtepunt was daarin wat mij betreft wel het nummer: 'Anthonio' van Annie. Een voor mij onbekend nummer, maar daarom juist zo goed.

Al met al dus een uitstekende actiefilm, die zo nu en dan lekker spannend is en telkens de juiste sfeer heeft. Ook Maika Monroe, die na Stevens het meeste te zien is, deed het erg goed en is natuurlijk ook niet verkeerd om naar te kijken
Genoten!

avatar van Davezelf
Uit het boekje “Hoe verkloot ik een film met een leuk thema”
Onderhoudend, maar de f*cking laatste 30 minuten. Jongens , jongens hoe kan je zo afdwalen? Voor het 1e stuk 3 punt, de 2e helft 0,5 (voor mw. Monroe de credits, vanwege haar uiterlijk, waar ken ik die naam ook al weer van)

Davezelf zegt het al, de laatste 20 a 30 minuten verknal je een film die een goede basis had.
Begint goed draait lekker door en dan komt het laatste stuk.
Geen zorgen men kijkt de film wel uit maar toch....

avatar van Hans Gruber
Ben het met Davezelf eens. Het begin is geweldig gaat richting 4 / 4,5. Mysterieus, spannend en af en toe een glimlach. En dan het laatste half uur... Hoe krijg je het verzonnen. Dan Stevens speelt wel heel goed, maar is gebonden aan het script. Had veel meer ingezeten.

je moet de film niet serieus nemen het is meer een parodie op andere film's .
als je hem gezien heb weet je waar ik het over heb denk ik .

The Guest heeft een goede orginele soundtrack ( soms dacht ik john Carpenter te horen)

niet echt een goede film (de musiek is beter )

begint idd veelbelovend , maar na een minuut of 40 begint het toch allemaal een beetje te debiel te worden en wordt alles snel afgeraffeld, toch een lekkere film om te kijken.

HALVE TAMME.
The Guest (2014) is een bovengemiddelde thriller die geen seconde verveeld. Het gebrachte
verhaal is niet bijster origineel, maar wordt wel strak uitgevoerd.

Acteurs / acteerwerk: Goed & tevens beschikt deze film over een geweldige agressieve sfeer
gekoppeld aan (actie) scènes die je hart sneller doen kloppen.

Drieënhalve ster van mijn kant.

avatar van snarfje5508
Prima thriller, goede acteerprestatie van Dan Stevens, zet zijn rol geloofwaardig neer. De sympathie voor Stevens slaat plotseling in de film om. De snelheid van the Guest is ook goed. Geen moment dat het saai wordt. Zeker een 7 waard.

avatar van QuentinTarantino
Slecht, slecht slecht. Zag hem in verschillende toplijstjes voor 2014, maar snap niet waarom. Zwak, ongeloofwaardig verhaaltje vol met schrijnende clichés. De kop en deels het personage van Ryan Gosling gejat uit Drive. Ook gepoogd de muziek en filmstijl uit Drive te imiteren, gigantische faal. Grotendeels slecht geacteerd, actie verschrikkelijk in beeld gebracht, nee, nee, nee, niks werkte.
Wie laat überhaupt zomaar een vreemde binnen, die vervolgens bijna direct als volwaardig lid van het gezin meedraait? Een paar van de clichés:

Het timide, gepeste broertje.
De populaire pestkoppen op school.
Oe, zijn naakte lichaam in de douche, zwijmel zwijmel,
Oja, de gesneuvelde soldaat-zoon
Emo dochter,
Foute vriendje van de dochter
Het feestje
Iedereen op het feestje,
De bierdrinkende vader, problemen op het werk, boehoe
Oe hij sjouwt biervaten zwijmel zwijmel
Hij slaat de pestkoppen
Dochter wordt verliefd
Hé, valse identiteit
HAHA hij blijkt een mislukt militair experiment !!!
Al de actie
Heel de shoot-out aan het einde
En als klap op de vuurpijl het laatste shot: Hé hij leeft toch nog...

Nou genoeg clichés, maar toch, kijk hem wie durft, en vertel me of ik gelijk heb. Er zijn blijkbaar genoeg mensen die wel van de film hebben genoten.

avatar van Rickyman
Een cliché-film met een niet zo bijzonder verhaal hoeft toch niet meteen slecht te zijn?
Toch zat deze thriller verder wel goed in elkaar; prima acteerwerk, mooi strak gefilmd, sfeervol met een uitstekende soundtrack eronder, al leek het soms bijna een video-clip te worden.
Ik had m'n twijfels bij zíjn vorige films, maar ben nu wel overtuigd met dit heerlijk filmpje, Wingard z'n stijl kan ik (als Q.Tarantino-fan) toch wel van genieten.

Dan Stevens (Matthew Crawley van Downton Abbey) uit Engeland heeft het in zich om de nieuwe pretty boy te worden na de dood van Paul Walker. Het eerste deel van de film is gewoon goed maar de laatste 20 min helaas over the top ondanks dit gegeven een ruime voldoende dus een zes 3* . Het mooie nummer van de soundtrack was van Annie - Anthonio (Berlin Breakdown Version) Annie - Anthonio (Berlin Breakdown Version) - YouTube

avatar van Marksman
Begin was goed en ging richting de 4*, maar het einde is echt belabberd slecht, alleen al de ''speciale militaire politie'' Ik weet zo niet 1,2 3 hoe die donkere acteur heet, van de laatste 30 minuten, maar dat was echt belabberd geacteerd, en van de speciale militaire politie, mag je wel verwachten dat ze een beetje goed getraind hebben en weten hoe ze een wapen goed moeten gebruiken...
Wat ook ongeloofwaardig is: De speciale politie, 1 van de hoogste pieten daarvan, gaat voorop in het gevecht, eerst zit die bij allemaal hoge pieten aan een ronde tafel en en paar minuten heeft die een machine geweer in de hand..

Het had een top film kunnen zijn, maar de regisseur hechte blijkbaar niet veel waarde aan het einde, en heeft het dus gewoon afgeraffeld...

avatar van Diederik58
Kwam moeizaam op gang. Daarna een redelijk middendeel. Het einde zwak.
Erg voorspelbaar en daardoor niet echt spannend.
Ongeloofwaardig dat een ontspoort experiment zo laconiek wordt aangepakt door een regering.
Stevens speelt zijn rol aardig, maar de rest had wel beter mogen acteren.
De film voegt niets toe aan de tientallen andere films met vergelijkbaar thema.

avatar van joan56
Mijn hemel... wat een jaren 80 C film. Ik dacht bijna Michael Dudicov te zien... en de filmmuziek is daarvan het minste bewijs. Ik zie hier in de opmerkingen een vergelijking gedaan worden met The Equalizer. Wat mij betreft is er totaal geen vergelijk. The Guest is totaal zomaar ineens van een "veteraan redt een geplaagd gezin" naar "moordenaar van datzelfde gezin" geworden. En ik ben helemaal kwijt waarom. Ja.... zo kan ik ook wel een verhaal verzinnen. 1 punt voor de moeite. Meer niet. Linea Recta door naar The Equalizer. Veel mooier!

avatar van Insignificance
Wingard en Barrett. Vergelijkbaar met You're Next, in die zin dat het een formule neemt, daar een eigen invulling en een eigenzinnige, risicovolle draai aan geeft. Ook hier weer met een dosis zwarte humor, al is het niet zo nadrukkelijk aanwezig als in hun vorige, volledige film. Toch, Stevens zet zijn sympathieke act zo moddervet aan dat je het eigenlijk niet kunt missen.

De wolf in schaapskleren die een gezin binnendringt, waar ook van alles mis mee is. Ondertussen staat Wingard wel weer een prachtige film te schieten, ondersteund door een smakelijke synth score en een aantal sterke en frappante muziekkeuzes. Anthonio, inderdaad, gaaf nummer voor iets als dit, Stevie B's Because I Love You daarentegen is goed voor een flinke grijns.

Geweldige scène, daar in de diner. Dat het verhaaltje ridicuul uitpakt, maakt met deze toon niet echt uit, al had het script Reddick en z'n team soepeler kunnen introduceren. Wel het startschot voor knetterend geweld en een bijzonder kleurrijke finale. Die slaat ook nergens op, maar het hart zit op de juiste plaats, zullen we maar zeggen. Zoals Anna zegt. What the fuck?!

Jammer het begin van de film was wel goed alleen daarna was het echt niet om aan te zien.

1 punt voor mij

Prima film, had wat weg van de Stepfather(2009)

avatar van Inland Rabbit
Stevig avondje actie-pulp vermaak. Niet iets om serieus te nemen, maar geloof niet dat het de bedoeling was ook. Because I Looooooooooooove you.

Leuk dat Wingard met dit soort vermakelijke genrewerkjes (You're Next en nu deze) weet te scoren en toch zn eigen stijl nog enigszins behoudt; kerstlichtjes, zwarte humor, een belangrijke rol voor muziek en een aantal stevig kleurrijke (bijna kitsch) scenes. Toch mag hij van mij weer veel steviger gaan experimenteren, want als hij op deze voet doorgaat zal hij niet snel meer een film maken die zijn eigen meesterwerk "Pop Skull" overtreft of ook maar benaderd.

Trouwens voor de eerste keer dat ik een film van hem niet perse in de dvd-collectie hoef te hebben, al is het wel typisch zo'n filmpje die in je stoffige videotape-collectie zou passen.

avatar van Tonke
voskat schreef:

Alsof Gregg Araki samen met Nicolas Refn een ode aan de 90's B-thriller leverde.

Ik snapte al niet waarom ik deze film leuk vond maar nu begrijp ik het!

avatar van james_cameron
Een film kan beter slecht beginnen en sterk eindigen dan andersom. Een zwak begin wil je nog wel door de vingers zien, maar een waardeloos einde is onvergeeflijk. Hopelijk heeft regisseur Adam Wingard die les nu geleerd. Wingard is een interessant aanstormend talent, wiens A Horrible Way To Die en You're Next energieke en inventieve genrewerkjes waren. The Guest begint aanvankelijk intrigerend, met een bijzonder charismatische Dan Stevens, als mysterieuze soldaat die het gezin van een overleden strijdmakker bezoekt. De mooie Maika Monroe, als de dochter van het gezin, is ook geen straf om naar te kijken. Ongeveer halverwege verandert de film helaas in een steeds belachelijker wordende aktiethriller, die amper meer serieus te nemen is. Op gegeven moment heb je het idee naar een soort tweederangs Terminator-film te kijken. Vanaf dat moment is de film niet meer te redden. Jammer.

avatar van Fortune
QuentinTarantino schreef:

Die clichés zitten er allemaal bewust in maar goed dat je ze gespot hebt!

avatar van king_pin
zoals hieboven ook al gezegd wordt, de laatste acte verpest de hele film die ik verder best aardig vond.

Zeer uit eenlopende reacties op deze actie thriller.
Persoonlijk vond ik hem wel te genieten.
Lekkere brute actie en een , mysterieuse verhaallijn gedurende langere tijd in de film.
Richting het einde wordt het allemaal wat cliche matig maar dat mag de pret niet drukken.