The Lobster (2015)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Griekenland / Frankrijk / Nederland
Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Yorgos Lanthimos
met Colin Farrell, Rachel Weisz en Léa Seydoux

Het verhaal speelt zich af in een dystopische toekomst waar vrijgezellen gearresteerd worden en overgebracht worden naar een griezelig hotel. Daar worden ze verplicht om binnen de 45 dagen een passende partner te vinden. Als ze hier niet in slagen worden ze veranderd in een dier en vrijgelaten in het bos.

Oeh! Lanthimos goes big.
Ben benieuwd!!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Plot klinkt erg leuk maf.

avatar van mikey
Ken van de maker alleen dogtooth, die ik verassend genoeg leuk vond. Ben benieuwd!

avatar van Prinz
Zot plot! Heel benieuwd.

avatar van xgogax
Lijkt me een bijzonder interessant filmpje ! Ben fan van Colin Farrell ...

Brilliant plot! Dit wordt episch! hahaha kan niet wachten.

Vanaf 22 oktober in de bioscoop (De Filmfreak)

Won op het Filmfestival van Cannes de juryprijs.

Clip (YouTube)

avatar van wwelover
Hele bijzondere film, dacht eerst niet dat het wat zou zijn voor mij maar na een interview en stukje van de film toch maar naar de bioscoop gegaan. De Nederlandse inbreng is volgens mij vrij minimaal en puur financieel (co producer zodat ze het filmfonds konden gebruiken), maar toch een leuk een tintje. Het verhaal is bizar, onwerkelijk en absurd maar is wel erg sterk. Daarnaast is het ook gewoon een hele grappige film. Er zitten zoveel hilarische stukken, daar kan menig komedieschrijver jaloers op zijn. Visueel is de film ook bijzonder, de fotografische beelden en slowmotion shots komen hier erg goed tot zijn recht. Wat ook nog eens versterkt wordt door één van de sterkste scores die ik in lange tijd heb gehoord. Hierdoor moest ik ook erg aan The Double denken, qua sfeer, humor en muziek. Plus de cast is erg goed. Zeker Colin Farell is uitstekend en de bijrollen van bijv. John c Reilly en Ben Wishaw zijn erg geinig.

Een dikke 4*

avatar van MH040
Filmtotaal geeft 'm 5 sterren

avatar van eRCee
Goeie en originele film. Naast het verhaalframe zelf, dat een grappige dystopie biedt maar niet bepaald plotgatloos is, vind ik The Lobster intelligent verteld. Dat begint uiteraard met de openingsscène, later komt daar een bijzonder eigenaardige voice-over bij die op een bepaald moment zelfs overlapt met de daadwerkelijke dialoog, en die als ik me niet vergis uiteindelijk met één van de personages sterft. Verder is het knap dat Lanthimos telkens op tijd het verhaal een beetje vooruithelpt, de setting verandert, een nieuw personage introduceert, en zodoende wordt het verhaalframe optimaal benut. Ook stilistisch is de film fijn. Een paar fraaie slow-motions vallen op (een enkele keer wat te lang gerekt zelfs), goeie decors en vooral uitmuntend gebruik van muziek. En dan is er nog de humor, die meestal resulteert in gegniffel maar soms ook wel in een echte lach.

In hoeverre je maatschappijkritiek in deze dystopie moet zien weet ik niet. Ik zou zelf niet verder willen gaan dan dat de vrij radicale scheiding in de manier van leven tussen mensen met een relatie en zonder niet geheel vreemd is aan de werkelijkheid, en het individualisme dat in de film gepersifleerd wordt natuurlijk ook niet. Lanthimos laat het echter aan de kijker zelf over om hier verder over na te denken indien gewenst en de film zelf houdt het door het absurdisme en de humor toch vooral luchtig.

Samen met Ex Machina een van de interessantste films van dit jaar wat mij betreft (hoewel ik helaas Victoria gemist heb).

avatar van Nicolage Rico
Cool concept. Ben benieuwd en tegelijkertijd een beetje angstig hoe Lanthimos dit aangepakt heeft. Dogtooth vond ik algeheel maar matig.

avatar van Zeriel
Ik had inmiddels een behoorlijke Colin Farrell intolerantie opgebouwd, maar hier nergens last van, hij speelt gewoon goed, ingetogen zijn gebruikelijke maniertjes zijn bedwongen door de regiseur neem ik aan.
Het is natuurlijk een bizarre film, uniek en daarom al de moeite waard, al vind ik het eerste deel wel het beste, de tweede helft mist tempo en is dan ook niet meer zo verrassend, de Hitchock tune begint irritant te worden.

avatar van staralfur
Vorige week zaten Colin Farrell en Rachel Weisz bij de Graham Norton Show, en dat korte interview maakte mij erg nieuwsgierig naar deze film. Staat op de planning voor maandag!

avatar van wibro
Ondanks de zeer lovende recensies lukt het mij maar niet enthousiast te worden over deze nieuwste film van Lanthimos. De bedoeling van deze film is duidelijk; de draak steken met al die alleenstaanden die via dating sites de geschikte partner proberen te vinden die ook nog aan hun wensen moeten voldoen. Een mooi uitgangspunt dat wel en dat het op een absurde manier gebracht wordt, dan kan je natuurlijk van deze Griekse regisseur wel verwachten. Er is echter een ding; de film wist mij maar niet te boeien, het gedeelte dat zich voornamelijk in het bos afspeelde vond ik zelfs slaapverwekkend. Niettemin wil ik deze film nog een keer een kans geven maar of hij dan voor mij alsnog dezelfde hoogte bereikt als het uitstekende "Dogtooth", dat lijkt mij zeer te betwijfelen.

Oh ja, die scène met dat broodrooster was natuurlijk zeer hilarisch.

wibro schreef:

Ik vind die interpretatie wat te gemakkelijk, vooral omdat die volledig voorbij gaat aan het dwangelement én aan de kritiek die de film evengoed levert op relaties.

avatar van pumbaaaaaaaaaa
De trailer alleen al heeft mij doen afhaken, dit is geen film die ik ooit zou willen zien!

eRCee schreef:

Tja, het is maar een interpretatie. Misschien denk ik er na herziening wel anders over. Je kan trouwens wel tig interpretaties bedenken voor de inhoud van deze film. Yorgos Lanthimos zet je nu eenmaal geen hapklare brokken voor.

avatar van geezoes
Ik begrijp het niet echt dat deze film zo hoog krijgt. De eerste helft was leuk, maar daarna stort het echt als een kaartenhuis is elkaar. Ik dommelen nog bijna weg van verveling.

4 sterren voor de eerste helft, een pover half sterretje voor de tweede helft. Blijven er 2 over.

avatar van eRCee
Ik vond het zowel inhoudelijk als puur qua verhaalontwikkeling juist een goede zet van Lathimos dat hij de setting van het hotel halverwege al achter zich laat en z'n film dus laat evolueren.

avatar van geezoes
eRCee schreef:
Evolueren in een saaie bedoening? Vond ik persoonlijk geen al te sterke set.

Geef deze erg originele film een nette 3,5 en vond (ook) het eerste deel het sterkste, met iets meer aandacht voor deel II en III (less is more zou hier toegepast kunnen worden) was de film mi wel wat beter geworden.

avatar van Redlop
Lanthimos heeft met een klein filmpje als Kynodontas onverwachts succes, krijgt dan een groot budget en grote namen en de opdracht dat het weer absurdistische en grappig moet worden en dan gaat het helemaal mis.
Het absurdisme wil maar niet grappig worden. Misschien dat het achter de schrijftafel leuk was, maar het sloeg de plank flink mis.

1,5 *

avatar van Rosicky
Heerlijk absurdistische maatschappijkritiek met geweldig droogkomische dialogen, briljante humor en sterk acteerwerk. De tweede helft is wat fletser dan de eerste, waardoor het tegen het einde zelfs nog bijna saai dreigt te worden. Maar dat mag de pret niet drukken. The Lobster is een uniek en fascinerend werkje. Prachtig

Rosicky schreef:
De tweede helft is wat fietser dan de eerste, waardoor het tegen het einde zelfs nog bijna saai dreigt te worden.
Ik had gisteren toen ik in de bioscoop aan het werk was het einde nog een keer gezien en wat ik mij afvroeg was of die vrouw inderdaad wel blind was, of deed ze net alsof.

avatar van Rosicky
wibro schreef:

Daar had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Volgens mij doet ze namelijk niet alsof. Het enige dat ik storend vond aan de plot is dat we nooit te weten komen hoe het nu verder gaat met het hotel nadat ze daar een interventie hebben gehouden. Worden die eigenaren gestraft omdat ze toch niet van elkaar houden? Valt daarmee heel het systeem om?

wanneer ze terugkeren naar de stad, passeert een busje van het hotel, suggererend dat het systeem niet omver geworpen is.

anderzijds is dat open einde enigzins cruciaal voor uw eigen interpretatie van de film aangezien het zogezegde revolutionairen bekritiseert.

avatar van carlak
Helemaal eens met Redlop. Na Dogtooth had ik al mijn bedenkingen, maar de recensies waren gematigd positief dus op naar bios, waar ik al binnen een kwartier spijt niet. Niks zwarte humor, stompzinnig, pijnlijk en vooral helemaal niet leuk. Een belachelijk produkt dat al dat subsidiegeld echt niet verdient.

avatar van eRCee
Ik krijg vooral de indruk dat de mensen die hier erg in teleurgesteld zijn vinden dat een dergelijke film vooral heel grappig moet zijn. Terwijl The Lobster dat volgens mij helemaal niet wil zijn, tenminste niet primair. Absurd wel.

avatar van NYSe
eRCee schreef:

Dan heeft Lanthimos iets fout gedaan. Samen met A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence één van de meest hilarische films van het jaar.

avatar van Biosguru
Raconteur schreef:

Ze kunnen alleen samenleven in de stad als ze beiden een definierend kenmerk delen.

Hij viel mij na al die laaiende recensies ook wat tegen. Het universum wat neergezet wordt klopt als een bus, acteurs zijn prima, maar toch sleept het geheel een beetje naar het einde toe. Er had best een stuk minder bosgeneuzel in gemogen, om de film net wat puntiger te maken. Zonde eigenlijk het is een erg grappige en goed uitgewerkte film. Ik zal er zo de komende dagen vast nog eens om glimlachen.