The Lobster (2015)

Ierland / Verenigd Koninkrijk / Griekenland / Frankrijk / Nederland
Romantiek / Sciencefiction

geregisseerd door Yorgos Lanthimos
met Colin Farrell, Rachel Weisz en Léa Seydoux

Het verhaal speelt zich af in een dystopische toekomst waar vrijgezellen gearresteerd worden en overgebracht worden naar een griezelig hotel. Daar worden ze verplicht om binnen de 45 dagen een passende partner te vinden. Als ze hier niet in slagen worden ze veranderd in een dier en vrijgelaten in het bos.

avatar van Montorsi
De eerste drie kwartier vond ik aardig briljant, na het hotel wordt het helaas allemaal wel wat minder. Wel weer een compleet unieke film met een geweldig sfeertje, maar Lanthimos houdt moeite om zijn hele films boeiend te houden.

avatar van james_cameron
Surrealistische, maffe film met een origineel uitgangspunt: vrijgezellen moeten binnen 45 dagen een passende partner vinden. Als ze hier niet in slagen worden ze veranderd in een dier naar keuze en vrijgelaten in het bos. Na een aardig begin komen de leukste personages helaas niet meer aan bod en wanneer de aktie zich verplaatst naar het bos wordt de film steeds meer abstract en pretentieus. Uiteindelijk loopt alles een beetje vast en is het moeilijk nog iets te maken van de bizarre gebeurtenissen.

avatar van broncode
Op aanraden van een paar recensenten ook maar gaan kijken, maar vraag me nu af of ik 2 uur naar pretentieuze shit heb zitten kijken of naar iets totaal unieks. De beelden, locaties en camerawerk zijn middelmatig en de dialogen soms tenenkrommend.
Ja als je over dingen nadenkt dan zit in iedere situatie wel een soort gelaagdheid, als je maar lang genoeg zoekt.
Een echte film voor de geitenwollen sok en de linkse intellectueel om sier te maken op een party, als ze klaar zijn met Freud en Marx.
Of zie ik het verkeerd?
Kom d'r nog op terug...

avatar van HarmJanStegenga
Leuke prent van Lanthimos, maar hij weet me weer niet helemaal te overtuigen. Vooral de 1e helft is bijzonder goed; het hotel, de humor, de sfeer en personages. Geinig en overtuigend. Daarna zakt het allemaal wat in. Bij vlagen wordt het niveau van het eerste uur nog gehaald, maar het deed me steeds minder helaas. Farrell is goed bezig, vond vooral Reilly als bijpersonage erg leuk. Al met al, prima film.

avatar van Macmanus
Tegenvaller.

Begon nog wel een beetje droogkomisch. Vond het niet bijster vernieuwend. Ken de scenes wel met een matig huisbandje en een man en vrouw die lopen te zingen terwijl men beetje awkward danst. Heb het ook vooral beter gezien. Had geen idee wat de film nou eigenlijk wou zeggen. Iets met de maatschappij die de single als nutteloos ervaart? Speelt dit in de samenleving? Ik heb geen idee. Wellicht als je Halina Reijn heet ofzo en helemaal diep in het blanke "ik moet toch wel minimaal 1 probleem hebben wereldje zit" kan je er iets mee. Vond het symbolische ook wat storend. Als dit je echt aan het hart gaat heb ik liever een Woody Allen manier van aanpakken. Dit riekt te vaak naar te gezocht.

Visueel ook allemaal veel te Arthouse zonder echt een idee erachter met een vervelende nogal aanwezige soundtrack.

Ergens had ik de film nog wel wat willen vergeven, maar elke noot kwam bij mij vals over. Waardoor ik er helemaal niks mee kon.

2 sterren, voornamelijk voor het eerste deel.

[quote]broncode schreef:
Of zie ik het verkeerd?
Kom d'r nog op terug...

Moet d'r ook steeds d'r aandenken hoe de acteurs de dag zijn door gekomen bij de opnames.
Of ze hebben constant in een lachstuip gelegen of ze dachten met iets geniaals te maken hebben gehad.

Het was vooral erg saai.

avatar van Brabants
broncode schreef:
Na een paar dagen d'r goed over nagedacht te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het absoluut een pipo film is..

Daar had ik geen paar dagen voor nodig. Die conclusie trok ik gelijk al.

Brabants schreef:

Daar had ik geen paar dagen voor nodig. Die conclusie trok ik gelijk al.

Als de zgn recenten het een goede film vinden ben ik snel geneigd om hun te geloven.
Maar snap werkelijk niet waarom ze dit een goede film vinden en ik hoop dat d'r een paar mij dat kunnen uitleggen. En niet de met een lulkoek argument :het is een kwestie van smaak.
The lobster is zoals birdman een pamflet voor de intellectuelen die ondanks ze het een bagger film vinden het toch aanraden om indruk te kunnen maken op jan met de pet.

Van 'Kynodontas' uit 2009 van dezelfde regisseur, over autoriteit, fascisme en dictatuur, was ik onder de indruk: ik vond 'm o.a. fascinerend, onbeschaamd, provocerend en wrang. Wellicht heeft Yorgos Lanthimos teveel (en tevergeefs) geprobeerd om een eeuwigdurende indruk achter te laten, want hoe teleurstellend was deze hersenloze, absurde, lachwekkende, zogenaamd intellectuele pulp, die zich afspeelde in een denkbeeldige toekomstige wereld en bezweek onder de ideeën die nooit tot ontwikkeling kwamen. En waarom Colin Farrell zo aan moest komen voor deze rol; wie het weet mag het zeggen.

snoeki
Erg van genoten, kwam een aantal keer zoals bij het zingen niet meer bij van het lachen, tweede deel wat minder, maar al met al 4,5 ster voor mij. Kijk niet zo vaak dit type film, laatst weer dancer in the dark gezien dat mij ook al meer dan goed beviel.

Niet een film om te bewaren in de kast, maar hij blijft wel een warm plekje in mijn hart houden. Ik zou hem aan niemand aanraden die ik ken, maar mijn filmsmaak is vaag en dit viel in het juiste vakje. Zoals user broncode aangeeft, die lachkicks zijn er vast geweest, feitelijk is het gewoon een grote drugstrip die er netjes uitziet, het slaat nergens op en dat kon ik meer dan waarderen.

avatar van Pim1993
Ai wat brokkelde deze geleidelijk af en wat werd hij teleurstellend tegen het einde aan. Begon leuk. Een droog doch mysterieus sfeertje. Het maffe verhaaltje boeide me.

Maarrrrrrr een voetbalwedstrijd duurt 90 minuten, dus overall hoef ik deze lekker nooit meer te zien.

avatar van Rowinos
Vond hem in het begin vrij sterk, maar het verhaal hield na zo'n uur helaas geen stand. Geniaal idee is de film overigens wel en de acteerprestaties zijn ook wel aardig. De sfeer die de film draagt zit ook wel lekker in elkaar. Jammer alleen dat het slot geen twist kreeg, dan was mijn score waarschijnlijk een stuk hoger geweest.

avatar van david bohm
De eerste helft van de film vind ik intrigerend en sterk maar na de vlucht uit het hotel verliest het geheel een hoop van z'n charme. Acteerwerk van Firth, Seydoux en Weisz is goed en het verhaal op zichzelf is echt mooi gevonden.

Enorm verbaasd, dacht eerst waar ga ik aan beginnen, maar prima film, hotel was inderdaad leuker dan daarna.

na 20 minuten afgezet, toen dacht ik al, waar zit ik in godsnaam naar te kijken?

avatar van arno74
Deze is me eerlijk gezegd erg meegevallen, al gaat het idd een tikkeltje te lang door. Het dystopische verhaal is interessant. Wel heb ik moeite met het vele onnodige geweld tegen dieren (geen aftrekpunten daarvoor omdat ik ervan uit ga dat het nep is, dat mag ik hopen tenminste) en ook het einde was nogal flauw (liefde maakt blind, ok, maar is dat alles?). Wel aardig om een keer gezien te hebben. 3*

avatar van Flat Eric
Merkwaardige film.

De eerste helft heeft werkelijk een erg leuk en origineel uitgangspunt met een surrealistische uitwerking. Hoe verzin je het, alle alleenstaanden deporteren naar een hotel waar ze binnen zoveel dagen aan een passende partner moeten geraken want anders...
De film wordt echter vanaf de tweede helft beduidend minder, minder pakkend en ronduit absurd en werd daarmee een lange zit naar het einde toe. Beetje jammer.
Vanwege de zeer sterke 1e helft toch 3*.

avatar van Bacchero
Een zeer origineel fictief verhaal/satire met duistere droge humor over de maatschappelijke dwang waaraan de mens lijkt onderworpen te zijn.. Zoals door andere reeds veelvuldig aangehaald : het eerste deel is boeiend, meeslepend en fascinerend maar éénmaal het verhaal zich verder zet in het bos werd het voor mij toch moeilijk om de volledige film uit te zitten. In het tweede deel zit zeker nog verfijnde kritiek verpakt op onze maatschappij maar het is minder boeiend, langdradiger en er treedt sleur in het verhaal op. De meerwaarde van de voiceover die alles nog eens naverteld ontbreekt mij volledig. Al bij al toch nog een verdienstelijke film al is het maar dat het je toch even doet nadenken over onze maatschappij en intermenselijke relaties.

avatar van sean-penn
Ik ben allergisch voor kreeft dus de film ' The Lobster ' klonk als een leuk alternatief. Beetje ironie kan nooit kwaad. Om bij het eten te blijven was het geen Mc Donalds maar een 6 gangen menu waar elke gang uit 2 happen bestaat. Bij beide is het eindresultaat hetzelfde namelijk een onbevredigend gevoel.

Wij mensen- ik geef het niet graag toe maar ik behoor ook tot die groep - bestempelen iets wat niet normaal of gangbaar is als absurd. De conclusie is dat de werkelijkheid waar wij in leven velen maal absurder is. De nietszeggende dialogen in de film is een zelfreflectie van ons digitale tijdperk waar facebook, i-pads en smartphones ons voornaamste bron van communicatie is. De humor komt van personages die eerlijk antwoord geven op normale vragen. In werkelijkheid wordt eerlijkheid in veel gevallen niet op prijs gesteld. Bij de vraag ' wat was je aan het doen? ' en je antwoord eerlijk met ' ik zat mezelf af te rukken ' dan ben je abnormaal bezig. Omgekeerde wereld dus.

Of je de film positief of negatief ervaart het geeft je wel stof tot nadenken. Nu is nadenken niet mijn grootste hobby, ik denk dat ik daarvoor te lui ben. Nu ik erover nadenk begin ik een beetje moe te worden. Film is trouwens een ruime voldoende. Heel lekker maar iets te weinig om je maag te verzadigen.

avatar van cantforgetyou
Jammer, de film begint sterk. Je gaat mee in de absurde regels en denkt, dit wordt best grappig of apart. Maar op een gegeven moment wordt de film niet meer grappig of apart. Het is dan gewoon echt niet leuk meer. Het wordt zelfs irritant.

Wat anderen hier ook al opmerkten, geldt ook voor mij: het eerste uur vond ik briljant. Yorgos Lanthimos schept in zijn films een absurd universum, dat bij nader inzien niet zo absurd blijkt te zijn. Maar nadat we waren beland bij de 'verzetsgroep' in het bos was de strakke regie en het minimalisme van het verhaal losgelaten en begon ik als kijker de grip te verliezen. Daarom vond ik deze film minder dan Dogtooth, waarin hij wel de consequenties van zijn uitgangspunten doortrekt. Maar ook deze Lobster is een intrigerende film, met overigens een opvallend sterke cast: Colin Farrell, Rachel Weisz en Léa Seydoux. Kennelijk wil iedereen met Lanthimos werken.

avatar van patrickman
WTF geboeid tot het einde wtf wtf wtf de hele film genoten tot het einde maar het einde was een tegenvaller.
Eerste deel van de film tot de hond scene was super echt wow. geen spijt van deze film maar een 2e x nope

Het idee is best aardig. Daar blijft het voor mij dan ook bij. Wat een vervelende dialogen en vreselijke gekozen muziek. Minimalistisch misschien, maar dat kan ook beter voor mij. Het begin van de film leek nog aardig en komisch. Als snel werd ie vervelend en na een uur werd ik chagrijnig. Kortom ik vond het een enorme slechte film. Of mag ik hier ook klotefilm zeggen? Zelfreflectie van het tijdperk waarin wij leven (social media, mobilephones, ect) is wel eens goed. Maar op deze manier hoeft het voor mij niet.

avatar van Thomas83
Erg intrigerende film. Best uniek met van die dingetjes als die af en toe wat aparte voice-over, de muziek, cinematografische trucjes, de deadpan-stijl van de acteurs. Vooral Farrell doet dat toch indrukwekkend en Seydoux is echt ijskoud. Die deadpan werkt op de gebruikelijke komische manier, maar het heeft tegelijk ook iets griezeligs. Dit is ook geen film die je even vast kunt pinnen op 1 genre. Maatschappelijke satire, thriller, drama en romance, het is het allemaal wel. De hele film zo voelbare dreiging en kilte geven de film echt iets speciaals. Ik vind deze film nog een stuk fijner dan Kynodontas. Wel ben ik het met de kritiek eens dat de film halverwege nog behoorlijk wat van zijn kracht verliest. Als het hotel wordt verlaten verliest de film vaart en is gewoon minder interessant en verrassend. Ik denk dat er ook best wat van de speelduur af had gekund. Maar het open einde is dan wel weer fijn. 3.5 net aan*.

avatar van JacoBaco
wibro schreef:
Ik had gisteren toen ik in de bioscoop aan het werk was het einde nog een keer gezien en wat ik mij afvroeg was of die vrouw inderdaad wel blind was, of deed ze net alsof.

Ik heb de film gisteravond gekeken en helemaal op het einde zie je dat de short sighted woman (Rachel Weisz) de bediende aankijkt en hem bedankt voor het opnieuw vullen van haar glas en iets later kijkt ze zelfs naar buiten. Op mij komt dit laatste over alsof ze tegen David doet alsof ze blind is

Hier de eindscène.. en voor wie de film nog niet gezien heeft. !!SPOILERS!! The Lobster - Ending Scene (1080p) - YouTube

avatar van SturyNijmegen
Het eerste gedeelte van de film (in het hotel) is melig, absurdistisch en hilarisch.
Als ze daarna het bos ingaan wordt het... tsja wat wordt het, in elk geval een stuk rauwer en onbegrijpelijker. De film heeft dan zijn kracht verloren en de humor is ook weg, ja dan blijft er niet zoveel meer over.

avatar van IH88
“Now have you thought of what animal you'd like to be if you end up alone?”

The Lobster begint veelbelovend maar het trage tempo en de weinige ontwikkelingen in het verhaal beginnen uiteindelijk toch te storen. Het uitgangspunt van singles die een partner moeten vinden anders veranderen ze in een dier is fascinerend en absurd maar de film zelf komt maar niet op gang en regisseur Yorgos Lanthimos weet geen constant niveau te behouden.

Het eerste gedeelte in het hotel is goed en Colin Farrell is grandioos. Zodra David het bos in vlucht en we kennis maken met de singles die zich in het bos verschuilen gaat het mis en wordt het allemaal erg langdradig en gewoonweg oninteressant. Dat ligt niet aan de acteurs want Léa Seydoux en vooral Rachel Weisz zijn erg sterk. Het samenspel tussen Farrell en Weisz is ook leuk om naar te kijken en de regels waar zij zich aan moeten houden (geen fysiek contact) levert veel vermakelijke scènes op. Ook de droge humor kan ik wel waarderen maar jammer genoeg kan dit alles niet verbloemen dat het allemaal erg leeg en afstandelijk aandoet. Ik snap dat dit de bedoeling is van Lanthimos maar dat betekent niet dat het een boeiend schouwspel oplevert. Het einde is wel fantastisch en lekker ambigu. Hoeveel heb je over voor de liefde en wat ben je bereidt ervoor op te geven? Universele vragen die helaas geen al te boeiende film oplevert. Gelukkig maken de acteurs en de humor veel goed.

Wat iedereen zegt, deel één in het hotel vond ik geweldig echt supergoed gedaan maar daarna zakt de film als een drilpudding in elkaar en wordt het superlangdradig en hoop je dat er snel een einde aan komt. Er had zoveel meer in gezeten, jammer.

Kan er toch nog wel een 6 uit persen.

Sommige stukken blijven toch wel hangen, half puntje erbij.

Ben benieuwd geworden ga morgen kijken!