Dune (1984)

Alternatieve titel: Duin

Sciencefiction
137 minuten / 177 minuten (langere versie)

geregisseerd door David Lynch
met Kyle MacLachlan, Brad Dourif en Sting

Het jaar 10191: het gehele universum is afhankelijk van "spice" dat alleen te vinden is op de droge en afgelegen planeet Arrakis. De bewoners van de planeet zijn in afwachting van hun Verlosser die hen zal helpen in een heilige oorlog tegen het slechte Harkonnen keizerrijk. Verfilming van het klassieke boek van Frank Herbert.

Montorsi schreef:
Ik had t er laatst met iemand over, maar ik weet toch haast zeker dat ik een versie van 3 uur heb gezien. Volgens mij een keer op tv, zal wel een Nederlandse of Vlaamse zender geweest zijn, pakweg een jaar of 10 geleden. Kan iemand zich daar iets van herinneren?

Er bestaan in ieder geval een aantal verschillende versies:
Dune (1984 movie) - Dune Wiki - Frank Herbert, David Lynch, Sandworms - dune.wikia.com

Metalfist schreef:

Er bestaan in ieder geval een aantal verschillende versies:

Dat weet ik inderdaad, maar evengoed bedankt. Het ging me er meer om dat ik had begrepen dat die lange versie niet meer te zien zou zijn.

avatar van Metalfist
The less-seen 189-minute "Alan Smithee" version is a cult favorite on its own. Prepared originally for syndicated television (and later seen on basic cable television networks) for a two-night broadcast,

Kans lijkt me klein dat die dan tot bij ons is geraakt, maar het zou kunnen dat hij ooit wel eens is uitgezonden geweest.

avatar van Montorsi
Maar er is ook een 177 minuten versie.

Al zit de kans erin dat de 177 versie en de 189 versie gewoon dezelfde is:
Japanese Laserdisc boxset TV version correct feature running time is actually 176min 34 sec despite being cited as 189 mins. This is due to the fact that the end of Part 1 (side 2) has the closing credits 3 mins 27 secs, and the intro to Part 2 (side 3) has a summary of Part 1 using repeated footage of 6 mins 41 secs. Part 2 (side 4) has same closing credits of 3 mins 27 secs.

Dune (1984) - Alternate Versions - IMDb

Volgens mij heb je enkel 3 versies:
de Lynch versie van 137
de Smithee versie van 177/189
de workprint versie

Iemand zou ze eens alledrie naast elkaar moeten leggen. Zelf ooit is geprobeerd met Othello van Orson Welles, maar dat is toch niet voor mij weggelegd.

Hmm dat zou kunnen..

Metalfist schreef:

Volgens mij heb je enkel 3 versies:
de Lynch versie van 137
de Smithee versie van 177/189
de workprint versie

Dit zijn volgens mij ook alle uitgebrachte versies.
Je hebt ook nog fan-edits, zie Dune Fan Edits. Sommige hiervan zijn wat minder maar andere zijn erg goed geedit en hebben erg veel nieuw materiaal. Heb er zelf een paar gezien. De Dune: The Alternative Edition Redux (178min) word gezien als de beste. Dune (1984) – The Alternative Edition is met zijn 183 min de langste.

avatar van baspls
Iemand zou moeten nagaan of al deze scenes in alle versies zitten.

Montorsi schreef:

Dat kan. De producer heeft een extended version van 3 uur uitgebracht voor TV (is ook op dvd). Daar had Lynch niks mee te maken, dus die heeft zijn naam er af gehaald.

avatar van baspls
Kijk eens aan! Ik heb hier deleted scenes bij elkaar gesprokeld. Samen zijn het 28 min. Je zou dan dus ongeveer 200 min hebben als je die bij de langere versie erbij edit (alhoewel sommige scens al op die versie zitten).

Vind de series (Dune en The Children Of Dune) met Alex Newman aanzienlijk sfeervoller.

avatar van john mcclane 2
een film die ik zeker nog eens ga zien, om dat ik er toendertijd te jong voor was.
wat me wel heel erg bij bleef is de soundtrack.
echt FANTASTISCH.... TOTO ,echt een klassieker in mij ogen.
als je de tijd hebt: Dune Symphonic Suite - YouTube

avatar van arno74
Dit viel vies tegen. De film kent misschien wel de langdradigste en meest slaapverwekkende starts die ik ooit gezien heb. Een echte aanrader voor wie 's nachts niet in slaap kan vallen.

Deze cult-film schijnt totaal geflopt te zijn toen het in de bioscopen uitkwam, nu begrijp ik het. Ik heb me door de eerste drie kwartier heen geworsteld (het voelde veel langer aan) omdat ik las dat het daarna beter werd, en inderdaad het werd gedurende zo'n 5 minuten beter, daarna was het weer van vrijwel hetzelfde niveau. Toch maar uitgekeken (de "korte" versie van 137 minuten) in de hoop dat het beter zou worden, maar helaas. Ben het overigens wel mee eens dat die eerste 45 minuten (op de eerste 10 na) het allerallerslechtste uit de film zijn.

Van acteerwerk is er geen sprake, zo slecht, spanning ontbreekt geheel, de dialogen zijn slechter dan die uit After Earth (2013), en ook weer zo slecht dat je ze nauwelijks dialoog mag noemen, volledig gebrek aan humor, matige soundtrack (de nummers op zich waren OK, de rest niet) en totaal geen sfeer of emotie te bekennen (die de kijker raakt). Dat de film niet genomineerd werd voor de razzies is mij een raadsel.

Juist op de gesproken intro van de film, waarop zoveel kritiek is, heb ik weinig aan te merken. De film neemt volgens mij Star Wars als voorbeeld, ook in de rest van de film zie je raakvlakken, alleen het mislukt volledig.

Een film om over te slaan, het verdient een plekje in mijn top 10 slechtste films ooit. Een magere 1*, met kans op verlaging.

avatar van erniesam
Tja, Dune. De laatste film die van het oevre van Lynch heb gekeken. Gisteravond voor een tweede keer gezien. Ik moet zeggen: zelfs voor Lynch is dit toch een curiositeit. Het voelt heel vreemd aan en past feitelijk niet goed bij de rest van zijn werk. En toch...ik geniet er wel van. Ik weet het wel: vreemd verhaal, slechte continuïteit, campy acteerwerk etc. Het heeft echter een unieke sfeer en uitstraling. Wellicht ook doordat er weinig actie in zit en het een heel intieme film lijkt. Heel vreemd.

Het lijkt mij duidelijk dat Lynch hier niet in zijn gewoonlijke doen is. Het is een big budget onderneming met enorm veel figuranten, terwijl een Lynch-set gewoonlijk heel klein en intiem is. Bovendien had Lynch natuurlijk veel minder controle over het eindproduct. Volgens mij heeft hij ook weinig op met actie en vandaar dat we praktisch geen actie in deze film zien. Ik heb het boek niet gelezen, maar naar ik heb begrepen bestaat dat ook voornamelijk uit gefilosofeer over politiek. Het verhaal is soms niet helemaal te volgen, zeker niet de eerste keer, vooral doordat er veel lijkt te zijn uitgeknipt. Het voelt soms aan als horten en stoten om tot de conclusie te komen. Toch boeit het verhaal me enorm, wellicht omdat het zo vreemd is met veel zelfbedachte termen en fantasierijke situaties.

Hetgeen mij het meest aanspreekt is de art design en fotografie. Vrijwel alles is gemaakt van gebouwen tot achtergronden tot aan de kleinste voorwerpen. Het ziet er echt uniek uit net zoals bijvoorbeeld Alien. Hiermee bedoel ik dat de vormgeving op zich staat en een unieke wereld creeert. Het grootste pluspunt vind ik toch de fotografie. Op sommige momenten vind ik het zelfs adembenemend met name de scenes op Arakis. Luchten zijn vaal geel en soms gewoon pikzwart. Dit geeft een heel akelig gevoel wat perfect bij de film en het vreemde verhaal past.

Dit vind ik zeker niet de slechtste film van Lynch (Wild at Heart verdiend die status met vlag en wimpel) en feitelijk kan ik hier enorm van genieten. Vind ik het een goede film? Zeker niet. Een interessante en curieuze film destemeer.

avatar van Basto
Als fan van het origineel eindelijk de lange versie gezien. Een aangename kijkbeurt. Niet zozeer omdat de lange versie nu zo goed is. Sterker, het is vrij matig in elkaar gezet en haalt het niet bij de kunstzinniger versie van Lynch, maar het is leuk meer scenes te zien en meer backstory mee te krijgen. Te zien wat er allemaal nog meer geschoten is. Doodzonde dat Lynch zelf niet een uitgebreidere versie in elkaar wilde zetten. Het blijft een unieke wereld.

Basto schreef:

Oorspronkelijk wilde Lynch een film van drie uur maken maar producent Dino De Laurentiis wilde slechts 2 uur. Uiteindelijk vonden ze een gulden middenweg in 137 minuten (wat slechts een kwartier meer is dan geplant).

avatar van Wuotanaan
Wat krijg je als je een Science Fiction klassieker met een bootlading aan diepgang in een film van twee uur en een kwartier probeert te proppen? Precies, dan krijg je een dampende drol.

Van meet af aan doet Dune goedkoop aan; goedkope special effects, goedkope aankleding, en bovenal, goedkoop acteerwerk. Zelfs Hans Kraay jr. zou zich kapot schamen voor de partij overacting die hier te pas en te onpas door vrijwel elk personage (Sting, zucht) geëtaleerd wordt. De enigen die zich hier niet schuldig aan maken, zijn de oudgedienden van de cast; de immer briljante Patrick Stewart en Max von Sydow zijn zelfs door dit script niet klein te krijgen.

En nu we het er toch over hebben: het script. Zoals eerder aangehaald; dit verhaal kun je simpelweg niet in twee uur en een kwartier vertellen, zonder de essentie van het boek te verwaarlozen. Het logische gevolg:

- Belangrijke karakters krijgen geen introductie en worden ook zonder redenatie weer weggewuifd of simpelweg even omgebracht
- Bepaalde dingen gebeuren 'omdat ze moeten gebeuren'
- Overbodige aanpassingen in het verhaal ('weirding modules'?)

Tevens een bijzondere vermelding voor de volstrekt onnodige karakeraanpassing aan de rol van Jessica Atreides. In het boek een sterke, indrukwekkende vrouw; hier afgebeeld als een totaal afhankelijke, gillende keukenmeid (op hier en daar een slappe gimmick na dan).

Deze Dune is afgeraffelde aanfluiting. Gezien zijn Alan Smithee-actie was Lynch het daar zelf ook mee eens. Dit verhikel is te vroeg en door de verkeerde productiemaatschappij de wereld in geslingerd. Jammer; Jodorowsky had hier in de jaren '90 misschien nog iets van kunnen maken. Om dat dan meteen in één film van 14 uur te doen is ook weer overdreven, maar met twee of drie films van een uur of drie à la LotR was dat, in tegenstelling tot hier, misschien wél de moeite waard geweest.

avatar van SmackItUp
De slechtste Lynch die ik tot nu toe heb gezien.

Waar MD, LH, BV een ijzersterke sfeer neerzetten, waar dergelijke films (en ook deze) het van zouden moeten hebben, is dit hier amper het geval. Nergens wordt je uitgenodigd om verder te kijken. Met name het begin is slaapverwekkend en ook de rest verloopt niet veel beter. Apart is het zeker, maar helemaal niet op mijn manier.

avatar van xgogax
Ik ben Dune (1984) ( de korte versie ) door de jaren heen steeds meer gaan waarderen . De jaren ’80 SFX zijn lachwekkend en anno nu wel heel erg verouderd ...

Father, the sleeper has awakened! , ****0,49* / *****

avatar van tbouwh
Iemand een uitgesproken mening over het dilemma korte/lange versie (voor een eerste kijkbeurt)?

avatar van Gerlof1378
Ik heb gisteren deze film geprobeerd te gaan zien en ik had de 3 uur versie dus, en ja ik kan kort en krachtig zijn maar vond hem helemaal niks. Ik heb na een dik uur zoiets van kappen ermee, het verhaal is in mijn ogen chaotisch en dat de spelers ook nog in hun zelf praten vond ik ook niks en hij is gewoon erg traag. Het verhaal over de 3 planeten die vechten om de planeet Arrakis (Dune dus) wordt aan de andere kant wel aardig verteld maar dus wel dat je zoiets hebt van het mag wel in de 2de versnelling. De cast met bekende gezichten als Kyle MacLachlan, Sean Young en in een klein rolletje Sting doen hun best maar kunnen deze film niet redden. Ik vond deze film en dan praat ik over 20 jaar terug een mooie film, maar ja soms zijn films van vroeger nu niet meer zo mooi als toen. Als men deze film wil gaan zien ga dan voor de 137min versie dan is het ook niet een hele zit hasta luego.

avatar van RuudC
tbouwh schreef:

Ja, ga gewoon voor de korte versie (die veruit het makkelijkst te vinden is). De uitgebreide versie is leuk voor degenen die het verhaal echt tof vinden. De verschillen zijn net zo groot als bij de LoTRfilms, wanneer je kiest tussen de normale versie en de uitgebreide.

avatar van tbouwh
RuudC super, dankjewel. Ik moet zeggen dat ik als groot LOTR-fan eigenlijk nooit meer de normale versies kijk, maar dat hoeft hier geen probleem te zijn; mocht ik de film goed kunnen waarderen, herzie ik later gewoon nog een keer via de lange versie.

avatar van 3 2 1 cut
Voor degenen die deze versie verouderd, langzaam of weet-ik-veel-wat-voor-een-commentaren hebben/vinden is er hoop aan de inter-galactische scif-fi horizon !

Arrivals-regisseur Denis Villeneuve maakt nieuwe verfilming Dune | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Ik vond de boeken (en dan met name het eerste deel) in ieder geval zeer goed !

Dus gewoon zin in ! Ook door de huidige technische mogelijkheden

Hoe zou het toch met die acteur Gordon Sumner zijn..

avatar van AC1
AC1
3 2 1 cut schreef:

Hoe zou het toch met die acteur Gordon Sumner zijn..

Die zou nog steeds kunnen dienen. Nu ik erover denk, waarom zien we 'm zo weinig als acteur?

avatar van tbouwh
Extended edition (ik kon het toch niet laten)

Wie een beetje bekend is met het Star Wars-universum, ziet de overeenkomsten al snel. Een strijd tussen goed en kwaad, gelokaliseerd op verschillende planeten. Er zijn stormtroopers, er is een (hier narcotische) oerstof die alles in beweging houdt (the Spice, of toch the Force?), er is een uitverkorene (Paul Atreides), en ook een keizerrijk en een rebellenafdeling ontbreken niet.

Het is de omgekeerde wereld die ik hier schets: A New Hope (1977) was er voor Dune (1984), maar het boek van Herbert (1965) was er voor het eerste script van Lucas. Toch voelt deze film in alle opzichten aan als het kleine broertje van Star Wars, en waar dat een franchise is, wordt hier een episch verhaal in een mal gepropt.

Het scheelt enorm dat ik een fan van David Lynch ben. Het op zichzelf vrij rechtlijnige script is doordesemd van mysterieuze en unheimliche dialogen, de decors, de kostuums en personages zijn extravagante elementen in een Lynchiaans filmuniversum.

Die kenmerkende stijl zorgt voor pluspunten, maar tegelijk komt Lynch’ aanpak ook weer niet heel goed uit de verf in dit ruimte-avontuur. De grens tussen eigenheid en kitsch is jammerlijk dun, de personages zijn te karikaturaal. In Twin Peaks (leuk hier McLachlan en McGill weer te zien) werkte het allemaal, maar daar was de setting anders en kon Lynch de tijd nemen zijn verhaalwereld vorm te geven. Ook visueel valt de film tegen, met gekunstelde actiesequenties en weinig geslaagde visuele effecten die aantonen dat Lynch’ kwaliteiten echt elders liggen.

Verder zit het verhaal de film hier nogal in de weg. Ik zeg dit met enige reserve, want ik las de boeken (nog) niet, maar dit is nu bij uitstek het type verhaal dat idealiter zou worden uitgesmeerd over een tiendelige miniserie. Nu had ik een beetje het gevoel dat ik wellicht gehad zou hebben als er van Game of Thrones boek één een film van drie uur was gemaakt. De vele personages en de groots opgezette verhaalwereld vragen hier om meer uitdieping, en misschien toch ook wel om een wat minder uitbundige uitwerking.

Ik ben erg benieuwd wat moderne kunstenaar Denis Villeneuve van Dune kan maken, al blijf ik voorzichtig gezien mijn ideeën over de verfilmbaarheid van Herberts verhaal. Lynch is en blijft een fenomeen wat mij betreft, en sommige scènes waren ronduit hilarisch, maar ik had hem niet op dit project gezet. Dune is een soort Star Wars, ik zei het al, en ik had de film qua toon dan ook liever in Star Wars-sferen gezien. Narratief gezien is Dune namelijk zeer de moeite waard, en ik was graag uitgebreider en op een minder theatrale wijze meegenomen in het verhaal dat wordt verteld. Ook nu komt Lynch’ genre-uitstapje al over als een mislukte rip-off, dus dat Star Wars-effect heeft de film toch wel. De oppervlakkige uitwerking doet Herberts romans (vermoed ik dan) echter tekort, en op visueel vlak had ik moeite de dosis bombast en abstracte vreemdheid serieus te nemen.

Bizar weetje trouwens: Lynch heeft de kans om the Return of the Jedi (1983) te regisseren laten liggen om Dune te kunnen doen...

avatar van Captain.janek
Deze film - bijna 35 jaar oud- is een absolute must-see voor de sfi- filmliefhebber.

De locaties en decors zijn voor die tijd fantastisch, geweldige acteurs ook en het complexe boek is op een goed doordachte manier in beeld gebracht.

Captain.janek schreef:

Nou, vooruit. Je hebt me overtuigd, ik ga dune opzoeken. Overigens zijn oude films niet helemaal mijn ding, maar omdat je prometheus op nr 1 in je top 10 hebt staan durf ik de gok te wagen.

Ik lees trouwens dat de dvd 29,99 kost. Klopt dat wel? Het lijkt mij tamelijk duur voor een film uit 1984.

avatar van Basto
Splinters schreef:

Blu ray kost een tientje, dvd is er voor 6 euro te vinden.

Amazon.co.uk: dune