Dune (1984)

Alternatieve titel: Duin

Sciencefiction
137 minuten / 177 minuten (langere versie)

geregisseerd door David Lynch
met Kyle MacLachlan, Brad Dourif en Sting

Het jaar 10191: het gehele universum is afhankelijk van "spice" dat alleen te vinden is op de droge en afgelegen planeet Arrakis. De bewoners van de planeet zijn in afwachting van hun Verlosser die hen zal helpen in een heilige oorlog tegen het slechte Harkonnen keizerrijk. Verfilming van het klassieke boek van Frank Herbert.

Splinters schreef:

Nou, vooruit. Je hebt me overtuigd, ik ga dune opzoeken. Overigens zijn oude films niet helemaal mijn ding, maar omdat je prometheus op nr 1 in je top 10 hebt staan durf ik de gok te wagen.

Ik lees trouwens dat de dvd 29,99 kost. Klopt dat wel? Het lijkt mij tamelijk duur voor een film uit 1984.

Blu ray kost een tientje, dvd is er voor 6 euro te vinden.

Amazon.co.uk: dune

avatar van FlorisV
Ik heb de Extended Edition bekeken. Deze duurt langer, bevat een voice over tijdens veel gedeelten van de film en een extra lange introductie, waarin je het echter zonder de bevallige Virginia Madsen moet stellen en een voice over met illustraties wordt gebruikt. Nu kun je natuurlijk eindeloos zeiken over voice overs maar als je het boek gelezen hebt weet je dat je anders wel heel veel moet weglaten. Bij deze versie kun je in ieder geval niet zaniken dat het chaotisch of onbegrijpelijk is, bijna alles wordt toch wel netjes uitgelegd. De (toch al vrij onsmakelijke) scene waarin bloed wordt afgetapt van een meisje is er ook uit gehaald.

Bijzonder en interessant om een keer gezien te hebben voor iedereen die in Dune geinteresseerd is. Mijn introductie met Dune was via het geweldige eerste spel van Cryo. Daarna Dune 2 van Westwood studio's. Als het om muziek en grafisch ontwerp gaat hadden de ontwerpers van deze film er veel van kunnen leren hoewel er andersom natuurlijk ook wel invloeden waren. Hierna heb ik me aan het boek gewaagd. Verder dan bladzijde 200 kwam ik niet. Ik vond dat er teveel psychogebabbel in zat. Al dat genavelstaar en gepeins beviel me niet. Maar door de games blijf ik Dune een interessante wereld vinden.

Een epische sci fi film als Dune is erg afhankelijk van het visuele aspect. Hier zitten helaas meer missers in dan schoten in de roos:
-de pakken van de Fremen zijn net zo zwart als die van de Harkonnen. Niet handig voor de kijker, maar ook niet voor woestijnbewoners onder de brandende zon vermoed ik;
-de schmierende baron Harkonnen is te afzichtelijk, dat hij een zwijn is zou vooral uit zijn gedrag en streken moeten blijken, niet uit zijn wratten (en waarom heeft hij deze en heeft hij bloed nodig);
-De Mentats, met hun enorme wenkbrauwen en aids-lippen zien er niet uit;
-de gevechten met het transparante schild zien er ook niet goed uit;
-de planeet Giedi Prime (de zwarte bol) ziet er wel heel nep uit;
-de uniformen van de soldaten, afgezien van de hoger geplaatste Harkonnen, zien er niet herkenbaar en treffend genoeg uit. De troepen van Atreides lijken rechtstreeks uit de gendarmerie te zijn gestapt en de Sardaukar komen amper in beeld.

Wat wel goed gelukt is:
-de wormen en de scenes waarin ze bereden worden;
-woestijnscenes in het algemeen (studiowerk, maar vakkundig);
-de blauwe ogen (alleen is het stomweg vergeten bij 1 scene met Max von Sydow), dit is allemaal met rotoscoping gedaan omdat blauwe lenzen niet goed werkten;
-de mystieke scenes met visioenen;
-het uiterlijk van de Bene Gesserit heksen;
-de Navigators zien er ook interessant uit (zeker als je bedenkt dat het ooit mensen waren);
-Sting komt lekker gemeen over en past goed in zijn rol, zeker met dat punk kapsel;
-de soundtrack kan er zeker mee door maar ik vind hem niet memorabel en hoe anders is dat met de games...;
-het acteerwerk is prima. Lynch haalt het beste uit al zijn acteurs. En hoe kleiner de scene, hoe beter je dat merkt. Het is gewoon geen man voor grote producties;
-de casting is ook erg goed. Met uitzondering van Jessica. Die zou minder jankerig en fragiel, maar trotser moeten zijn.

Het verhaal wordt beter verteld dan de meeste kritieken aangeven, waarschijnlijk geldt dat zeker voor deze Extended Edition. De romance met Chani wordt echter nog steeds wel heel vluchtig gedaan.

Denis Villeneuve gaat zich nu wagen aan Dune dus ik ben heel erg benieuwd. Hij wil erg weinig over vertellen en vooral een film maken die weergeeft hoe Dune er in zijn eigen fantasie er uit ziet. Het worden waarschijnlijk 2 films, een verstandige keuze. Ik kan niet wachten!

avatar van IH88
“Long live the fighters!”

Aardig. Ik heb Dune vroeger vaak gezien, en ik heb altijd het gevoel gehad dat er veel meer met het verhaal gedaan had kunnen worden. Niet dat de regie van David Lynch slecht is, maar vooral het script en het acteerwerk laat te wensen over. Visueel ziet het er allemaal wel uitstekend uit, en MacLachlan is sterk als Paul. Maar ik ben toch benieuwd wat Denis Villeneuve hiermee gaat doen.

Groot Lynchfan hier, minder fan van Dune - ben nooit voorbij de eerste 70 pagina's gekomen. Misschien dat ik daarom de dvd al meer dan 10 jaar ongedraaid thuis heb liggen, al zal de reputatie van de film ook meegespeeld hebben. De dvd is nog steeds in de verpakking, maar ik heb Dune inmiddels wel op het grote doek gezien. En dat was een positieve verrassing! De minpunten zijn duidelijk en al vaak naar voren gebracht: soms knullige effecten, de voice-overs die voor een diepgaande monologue intérieur moet doorgaan, het uitleggerige script dat teveel in te weinig tijd wil vertellen.

Maar tegenover dit alles staat een geweldig sfeervolle film, met prachtige kostuums en make-up, acteurs die er het beste van maken, zoals de baron, de impostante bestijging van de worm en een soundtrack die ik als stand-alone nooit zo goed vond, maar perfect in de film past. Zeker weten dat ik de dvd in de nabije toekomst toch ga afspelen.

avatar van LhKsoft
Een sterke sci-fi. Een genot voor voor de liefhebber.
Een cult-film. Als je van deze Dune houdt, dan zijn de andere Dune-films zeker een aanrader

avatar van BobbyShmurda
Echt een mooi boek maar ik wil deze film niet eens kijken door de screenshots die ik heb gezien. Lijkt net Wizards of Oz ofzo ?. Besef dat dit 20 jaar na 2001 a space oddessey is uitgebracht en het ziet er uit als een parody film uit 1970.

BobbyShmurda schreef:

Kijk m eerst maar voordat je kritiek levert. Juist een van de mooist vormgegeven sf films. Indrukwekkende decors. En laten we wel wezen, de scenes met de apen zien er ook niet altijd even geweldig uit.

avatar van Lovelyboy
Was erg benieuwd naar deze film. Goede cast in combinatie met een bekende titel, één van mijn favoriete bands die de Soundtrack doet, Toto namelijk, en regisseur David Lynch die ik wel kan waarderen met bijzondere en vage producties als Lost Highway, Mullholland Drive en het uitstekende Elephant man. Toch komt het er voor mij bepaald niet uit.

Het tijdsbeeld en dat de film uit 1984 komt in gedachten genomen, zijn de eerst anderhalf uur nog wel door te komen, hoewel ik wel meteen al verzand in het grote verhaal met verschillende 'geslachten' die elkaar naar het leven staan eigenlijk ingegeven door een of ander gedrocht in een aquarium. Veel personages passeren de revue, afijn, het plan is wel duidelijk. De Atreides wordt in de val gelokt op de planeet die met Dune bedoelt wordt. Een typerende Lynch zweertje ontstaat van wazige karakters en zwijgzame doch sadistische moordenaars, niemand te vertrouwen en het is niet altijd even duidelijk wat bedoeld wordt en waarom wat gebeurt. De opbouw naar de eliminatie is wel aardig. De griezelige baron ook samen met zijn twee trawanten, de wat enge en androgyn aandoende Sting en de brute Paul L. Smith voor sommigen ook wel bekend als de sadistische cipier in Midnight Express.

De wormen, de oogstmachines, het complot, de hier en daar wat houterige ogende special effecten, het heeft allemaal wel wat. Maar dan toch op een gegeven moment slaat het om en boeit het allemaal niet meer zo. Wellicht dat het komt door die MacLachlan die ik gewoon niet sterk vind, alsof die kerel maar één uitdrukking heeft op zijn gezicht. Ik kan hem niet echt serieus nemen. Zijn hele ontwikkeling tot de ontwaking om het maar zo te zeggen, ik vind hem niet overtuigen. Als zijn haar maar goed zit. Dan wel weer goed, zijn zogenaamde zusje, en de mijmeringen en gedachten. Toch wordt het me op een gegeven moment allemaal wat te vaag.

Een Sci-fi film die je ongetwijfeld veel zal doen als je het boek kent of mooi vind, verder niet helemaal mijn ding/genre. Visueel lang niet zo mooi als 2001 ASO, en dat terwijl Dune toch 20 jaar jonger is...maar dat het een grootschalige productie is met grote decors en men wel iets 'in mind' had is wel duidelijk. Ik verbaasde me eigenlijk over het feit dat de film niet hogere waarderingen had maar dat is me nu wel enigszins duidelijk.

avatar van GoodOldJack
Ik verwachte echt iets dat nauwelijks zou te volgen zijn met de nodige extreme weirdness maar dat viel allemaal best goed mee. Wat ik wel kreeg waren kleurrijke personages, over the top special effects en verhaallijnen en gewoon een erg leuke (cult) film die geen moment verveelde. Lynch het blijft hit (vaak wel enorme hits dan Twin Peaks bv) and miss (Eraserhead brr) maar deze mag zeker in categorie één komen.

avatar van Reint
Blijkbaar heb ik hiervan de extended edition gezien. Geen idee of we daarmee dichter bij Lynch's visie van dit science fiction-verhaal zitten, maar man man man, wat blijft het allemaal oppervlakkig! Ik heb weinig voorkennis van Frank Herberts roman, maar ik stel me zo voor dat het een groots opgezet, avontuurlijk epos is met religieuze allegorieën over grondstoffen, tribalisme, en een onderdrukt 'gekozen volk' en diens messias. Iets zegt me dat dit best een interessante film had kunnen opleveren als Lynch meer ruimte had gehad om zich te focussen om de zielenroerselen van de hoofdpersonages (zowel goed als slecht), maar ik denk dat de regisseur te veel gebonden was aan het blockbusterformat van science fiction films als Star Wars en Star Trek. Blade Runner is een voorbeeld van hoe het wel kan. Of Brazil, een film die ook voor een absurde toon gaat en veel beter overeind blijft.

Zoals FlorisV hierboven al zegt is Lynch niet de regisseur voor grote verhalen. Scènes met grote groepen die schietend door een woestijn banjeren met Toto op de achtergrond zijn niet wat je noemt 'Lynchian'. Het is dan ook jammer dat de sterke punten van de film - een ontluikende romance, visionaire nachtmerries, een paranoïde machtsstrijd tussen verschillende volkeren, een charismatische en lekker over de top-rol van nota bene Sting - zelfs in de langer durende versie zo ontzettend weinig screentime en uitdieping krijgen. In plaats daarvan krijgen we rommelig geregisseerde actiescènes met af en toe wel heel erg belachelijke special fx, en worden er qua storytelling af en toe hele rare sprongen gemaakt. De decors, (te korte) droomscènes en de wormen zien er wel geweldig uit, vooral als Lynch zijn kenmerkende dreigende tonen er onder plaatst (zoals ook in Blue Velvet, Twin Peaks).

Ben benieuwd wat Lynch zelf van het eindresultaat vond - en eerlijk gezegd ook wat de grote verschillen tussen de korte en langere versies zijn. Heeft iemand hier een sterke voorkeur voor de ene of de ander?

(Geen idee of Jodorowsky er iets beters van had gebakken )

Reint schreef:

Van de lange versie heeft Lynch zijn naam laten halen (Dat is nu een Alan Smithee film), maar ik vermoed dat hij ook niet erg blij is me z’n eigen versie. Het is gewoon niet z’n ding.

Ik heb zelf de lange versie liggen, maar me er nooit toe kunnen zetten. Vind Lynch versie erg indrukwekkend, dus weet eigenlijk niet waarom de kange versie mij niet trekt. Waarschijnlijk omdat die 4:3 en op dvd is.

Hoe heb jij m gezien?

Dat is een neptrailer, of op zijn best een fan made trailer.

avatar van 3 2 1 cut
Hmm, dat zou jammer zijn. Kwaliteit is idd niet zo best. Maar het wordt weleens tijd dat Villeneuve wat gaat uitbrengen.

Lees net dat hij 18 december 2020 uitkomt: Dune (2020) - Wikipedia - nl.wikipedia.org even nog wachten dus.. Ik lees ook dat Rebecca Ferguson (Dr. Sleep) mee doet. Dan heb ik alle geduld van de wereld.

avatar van Basto
Vandaag voor het eerst de lange versie gekeken ik had m al jaren in bezit op laserdisc en dvd, maar nooit gekeken. Vooral omdat het de full screen versie betrof. En op die manier zou het nooit het vergelijk met de ‘approved’ versie kunnen doorstaan. Maar de Duitse blu ray biedt voor het eerst de widescreen versie.

Ik moet zeggen dat de lange versie ne prima is bevallen. Snap ook waarom Lynch zijn naam ervan afgehaald heeft. Lynch houdt niet van uitleg. En uitleg is exact wat deze versie toevoegt. Een proloog, wat extra scenes en wat extended scenes. Meer exposé dus. Ik kon het prima smaken en het expressionistische meesterwerk van Lynch werk ook prima in de lange versie.

De stijl van Lynch, de fantastische fotografie van Freddie (Lawrence of Arabia) Francis en de bizarre art direction blijven fier overeind.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Ik heb Lynch hoog zitten, maar dit vind ik een vrij mislukte film. Dat heeft ten eerste te maken met het genre: Lynch kan best uit de voeten met SF maar kennelijk niet op deze schaal. De massa- en actiescenes zagen er matig tot slecht uit. Dat knallen en Tsjakkaa roepen was eerder lachwekkend dan adrenalineverhogend. De special effects ogen ook regelmatig knullig al vond ik het design van de wormen prima- wel lijken ze nogal op het zandmonster uit Return of the Jedi. Het steampunk productie design vond ik ook nog wel gaan, maar zodra de camera uitzoomt gaat het naar een bedenkelijk niveau.

Ten tweede het verhaal, een mix van Star Wars en Game of Thrones met een dosis Midden-Oosten politiek (niet alleen vanwege de taal van de "fremen": Jihad, Mahdi, Muad'dib, maar de hele oorlog om dat spicespul in Arrakis verwijst natuurlijk ook naar de strijd om olie). Het verhaal leent zich door alle legendbuilding, politieke perikelen en epische strijd eerder voor een serie of een reeks films dan voor één avondvullende film. Het voelt afgeraffeld aan. Nou moet ik zeggen dat ik ook weer niet bepaald onder de indruk was van het verhaal zoals het nu werd gepresenteerd, de boeken ken ik niet maar ik voel geen enkele aansporing meer te weten te komen over het universum van Dune. Wellicht kan de visie van Villeneuve me op andere gedachten brengen

In de kleine scenes, de dialogen, komt Lynch beter tot zijn recht, en natuurlijk ook in de bizarre, soms onsmakelijke taferelen en personages. Maar dit zal toch verreweg Lynch' minste film moeten zijn, en ik heb er alle begrip voor dat hij hier niet met plezier aan terugdenkt.

avatar van Woland
Deze film was bij z'n uitkomen compleet afgekraakt in de filmpers, en dat verbaast me toch wel 'n beetje. Ja, allerlei kritiek kan ik me wel wat bij voorstellen, en het is natuurlijk een bijzonder ambitieus project waar (net als in het boek) allerlei religieuze thema's naar voren worden geschoven. Maar ik vond dit ondanks een aantal gebreken toch een alleraardigste film.

Ten eerste, ik vind het wel lastig in te schatten hoe goed dit te volgen is voor de gemiddelde filmkijker die er blanco in gaat; ik ben in de jaren '90 opgegroeid met de Dune-spellen dus het algemene idee was ik wel bekend mee, en toevallig heb ik ook niet al te lang geleden eindelijk het boek een keer gelezen. Ik vond het verhaal best wel van de hak op de tak springen, dat wel, maar daar heeft het boek ook nog wel last van. En eigenlijk zijn veel van mijn irritaties ook irritaties over het boek, dat wel z'n charme heeft maar ook heel vaak verzandt in quasi-diepgaand geleuter over profetieen, de Messias, en de irritante neiging om allerlei Arabische concepten het verhaal in te werken. En ook het werkelijke gebrek aan diepgang is wel iets wat ik ook in het boek herken, waar iedereen ook in simpele archetypes gevangen lijkt. Herbert probeert heel hard om alles heel episch te maken, maar slaagt daar maar half in.

Maar toch heb ik me prima vermaakt met Dune. David Lynch is schijnbaar niet te spreken over het eindproduct (wat ook niet zijn cut is), en ik heb de extended version gezien waar Lynch niet eens meer als regisseur of schrijver genoemd wil worden. Maar de sfeer van de film was alsnog best leuk gedaan, en op vele vlakken zag de film er indrukwekkend uit. Apart genoeg zagen andere aspecten er dan juist weer knullig uit, zoals baron Harkonnen of de gevechten, met name de massale varianten (vooral als ze die weirding guns gebruiken wordt het hilarisch).Toch, over het algemeen is het een indrukwekkend uitziend epos met misschien nogal wat gebreken (die er vaak in het boek ook al waren), maar die alleen al uit nostalgie voor mij het voordeel van de twijfel krijgt. En nu ben ik stiekem toch wel heel benieuwd wat Villeneuve, toch één van m'n favoriete regisseurs, hier van gaat bakken.

Gish schreef:
Dit fantastische en zeer spannende boek verdient al jaren een goede verfilming.
Helaas heeft Lynch deze versie destijds moeten afraffelen. Zonde want deze film begint hoopgevend. Het boek is volgens mij ook net te excentriek om een groot publiek te bereiken.
Een LOTR versie van alle Duin boeken zit er dus niet in.
Na 9 jaar wachten toch hoopvol over de aanstaande versie van Villeneuve.

avatar van Tommeh
Ik heb onlangs het boek gelezen en heb meteen maar de film erachteraan geplakt.

Hoewel er inderdaad af en toe niet doorheen te komen is, vliegt Lynch toch in een bizar hoog tempo door het verhaal heen. Eigenlijk wordt bij geen enkel karakter ook maar enige ontwikkeling getoond en worden groepen als de Fremen, Sardaukar en de wormen ook amper uitgediept. Voor het verhaal belangrijke gebeurtenissen worden zó snel erdoorheen gejast, dat ik me kan bijna niet kan voorstellen dat je de film enigszins kan volgen als je het boek niet hebt gelezen. Volgens mij is het verhaal veel geschikter voor een mini serie (ik zal die uit 2000 ook eens opzoeken).

Daarnaast is de film spuuglelijk, maar aangezien we het hier over de jaren 80 hebben zal ik daar niet te veel over zeuren. 2*

avatar van Henry Spencer

-de wormen en de scenes waarin ze bereden worden;
-woestijnscenes in het algemeen (studiowerk, maar vakkundig);
-de mystieke scenes met visioenen;
-het uiterlijk van de Bene Gesserit heksen;

Ben het in veel met je eens. Ik waardeer hem ook hoger dan de gemiddelde MM-kijker blijkbaar. Sterktes en zwaktes, dat zeker, maar de sterktes nhebben voor mij toch duidelijk de overhand.
En nu benieuwd naar je oordeel over de nieuwe versie van Villeneuve. De trailer gezien? Wat denk je?

Henry Spencer schreef:

Nog maar 1 keer gezien hoor. Eerste indruk: de trailer is erg Hollywoods met de nodige cliche's, maar dat hoeft niets te zeggen over de film. Zal wel een smak geld gekost hebben dus moeten ze mainstream lokken met de nodige oooh's en aaah's. Visueel was ik nog niet zwaar onder de indruk (leek er allemaal te flets uitzien, ik mis ook interessante designs zoals de Navigators en Bene Gesserit heksen in de Lynch film) en de cast moet me nog overtuigen (zo'n rol als Jessica of Paul Atreides, vind maar iemand...). Ik ga hem gewoon ervaren in de bios en dan zie ik het wel!

Tommeh schreef:

Die miniserie is verdienstelijk en verhalend beter opgezet, maar hou de verwachtingen laag op het visuele vlak, ze hebben een matgeschilderd doek gebruikt die als woestijnachtergrond fungeert. De acteurs vonden dit prima voor de immersie maar een green screen was voor de kijker beter geweest.

Het komt in 2020 allemaal goed met Dune. Villeneuve gaat ons verpletteren.
Nou, dat is afwachten. Want wat regisseur Villeneuve met Blad Runner 2049 heeft afgeleverd was afschuwelijk en verpletterd bagger. Om te huilen was dat.

Grindhouse62 schreef:

Nee joh, dat was een geweldig spektakel.

"Maar Blade Runner 2049 blijft toch een geweldig sterke film die je gewoon moet ondergaan.
Villeneuve is een liefhebber, en visionair, en neemt ruim de tijd, met veel oog voor detail.
En let op, deze versie wordt op termijn net zo klassiek als zijn beroemde voorganger.
Villeneuve mag hopelijk binnenkort ook het boek "Dune" van Frank Herbert gaan verfilmen.
Iets om naar uit te kijken, als iemand het kan is hij het wel"

Gish schreef:

Nee joh, dat was een geweldig spektakel.

Zoals al duidelijk is ben ik het voor de volle 100 % oneens met jou Gish. Wat mij betreft had Blade Runner 2049 nooit gemaakt hoeven worden, althans niet in zijn huidige versie.

Het komt in 2020 allemaal goed met Dune. Villeneuve gaat ons verpletteren.
Ik ben benieuwd wat het resultaat zal zijn

avatar van AniSter
De lange versie gezien. Dune is niet mijn ding. Het enige positieve aan het zien van deze film voor mij is dat ik nu zeker weet dat ik het boek niet ga lezen.

avatar van BlueJudaskiss
Het boek was niet doorheen te komen, maar ik ben wel benieuwd naar de films... Op Prime staat de versie van 137 minuten. Is deze aan te raden of zou ik eigenlijk moeten wachten op die van 177?

BlueJudaskiss schreef:

Kijk eerst de korte maar.

avatar van BlueJudaskiss
Ondanks dat ik het boek verschrikkelijk vond was ik toch wel benieuwd naar de film, zeker omdat ik de jaren tachtig een warm hart toedraag op het gebied van speciale effecten.

Maar nee, ook in filmvorm was dit nog steeds niet mijn verhaal. Gespeend van elke vorm van humor, pompeuze dialogen, lelijk kleurgebruik en de Harkonnen en de Fremen die qua uiterlijk vrijwel niet van elkaar te onderscheiden zijn.

Ik ontken niet dat het een gro(o)t(s)e prestatie is - wat een mankracht moet er in de film hebben gezeten! - maar dat neemt niet weg dat ik het niet doorheen te komen vond. Toegegeven: misschien dat ik me nog ga wagen aan de mini-serie die ik op YouTube gevonden heb, puur omdat ik het leuk vind om de verschillende versies en visies naast elkaar te kunnen leggen.