• 8.603.497 stemmen

Dune (1984)

Sciencefiction | 137 minuten / 177 minuten (langere versie)

Genre: Sciencefiction

Speelduur: 137 minuten / 177 minuten (langere versie)

Alternatieve titel: Duin

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Kyle MacLachlan, Brad Dourif en Sting

Releasedatum: 2 mei 1985

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dune

"A world beyond your experience, beyond your imagination."

Het jaar 10191: het gehele universum is afhankelijk van "spice" dat alleen te vinden is op de droge en afgelegen planeet Arrakis. De bewoners van de planeet zijn in afwachting van hun Verlosser die hen zal helpen in een heilige oorlog tegen het slechte Harkonnen keizerrijk. Verfilming van het klassieke boek van Frank Herbert.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Duncan Idaho

Princess Irulan

Alle Media

Mulholland Dune

Ik heb David Lynch’s Dune zeker 10 keer gezien. Ook eenmaal de extended versie. Een versie waar hij zelfs zijn naam vanaf heeft gehaald. Nu heb in deze week de schitterende 4K UHD van Arrow binnengekregen en ik besloot op zoek te gaan naar Lynch zijn oorspronkelijke bedoelingen.

De strijd van Lynch met de studio is inmiddels wel bij de meeste liefhebbers bekend. Hij wilde een versie van 3 uur, met veel minder uitleg. De producent maakte zich zorgen dat de kijker het niet zou begrijpen en greep in. Iets waar Lynch zich in geen enkele van zijn films ooit iets om heeft gegeven. Integendeel, hij weigert zelfs elke toelichting. Maar goed, de producent nam het tijdens de montage over zette de schaar erin en voegde een introductie toe. En dat werd de versie van 137 minuten die we allemaal kennen. Dit heeft Lynch zo gestoken dat hij er tegenwoordig zelfs helemaal niet meer aan herinnerd wil worden. De film wordt ook lang niet door iedereen gewaardeerd. Veel kijkers verwachten waarschijnlijk een boel actie. Iets dat nooit Lynch zijn metier is geweest. Wie actie wil kan bij Villeneuve’s Dune terecht. Dit is geen science fiction film voor de zaterdagmiddag.

Maar dit alles neemt niet weg dat Lynch wel het scenario volledig zelf heeft geschreven en alle scene van a tot z heeft geregisseerd. Het is wat mij betreft dat ook absoluut een Lynch film. Zijn films sturen op mood en sfeer en spelen zich grotendeels af in het onderbewuste. Zowel bij zijn personages als bij het publiek. Zo ook in dit meesterwerk!

Bij Lynch draait het om wat zich onder de oppervlakte afspeelt. Wat opvalt is dat vrijwel alle personages hebben een verhoogt bewustzijn niveau kennen. Of het nu intuïtie is en voorspellende dromen (zoals bij Paul), helderziendheid of een verhoogde perceptie door overmatig gebruik van de ‘spice melange’. In Lynch zijn Dune draait het grotendeels om de diverse niveau’s bewustzijn.

Het zijn enkel de Harkonen, de bad guys die op een weinig verlicht niveau opereren. Slechts gedreven door hebzucht en uiterlijk vertoon. Niet voor niets wordt de baron geïntroduceerd, terwijl hij behandeld wordt aan een huidaandoening en wordt zijn neefje Feid (Sting), juist als een perfect ogende jongeling gepresenteerd. Ze zijn dan ook een makkelijke speelbal van de keizer die hen voor zijn karretje spant.

Dune gaat vooral om wat zich onder de oppervlakte afspeelt: “The plans behind plans’. Veder kenmerkt de film zich als typisch lynch door de constant aanwezige industriële noise, de duistere vormgeving en een keur aan bizarre personages. Veel scenes uit deze film hadden moeiteloos in Twin Peaks the Return of Eraserhead gepast.

Maar goed, wat was Lynch zijn oorspronkelijke bedoeling? Ik denk dat hij het plot juist veel minder had willen toelichten. Het is bekend dat hij geen voorstander was van de intro door de prinses aan het begin, maar waar ik niet uitkom zijn de vele voice-overs. Lynch gebruikt die in geen enkele film en hier zijn ze er ook enkel om de gedachten van de personages te onthullen. Wellicht is dat nodig om het verhaal te kunnen volgen, maar omdat ik de film goed ken, vond ik ze ditmaal eigenlijk storend. Zonder zou de film vele malen mysterieuzer zijn geweest en was dit waarschijnlijk net zo’n ondoorgrondelijke film geweest als Mulholland Drive of Inland Empire. Geen idee of Lynch dat zo gewild heeft, maar ik vind het een intrigeerde gedachte. Snap ook wel dat de producenten daar niet op zaten te wachten. Het was op dat moment een van de duurste films ooit.

Wat me verder opvalt (ik ken het boek niet), is dat Lynch zijn scenario toch wel strak in elkaar zat, want Villeneuve’s versie volgt exact dezelfde sleutelscenes. Hij heeft wel een uur langer nodig om tot de ontmoeting met de Fremmen te komen en neemt straks waarschijnlijk ruim anderhalf uur extra voor de grote battle scenes. Iets waar ik zeker naar uitkijk, maar ik vermoed dat Lynch met een uur extra ons vooral meer mysterieuze beelden en innerlijke twijfels zou geven.

Maar goed, gezien het feit dat Lynch niet graag aan deze film herinnerd wordt, zullen we dat waarschijnlijk nooit weten. Of misschien toch? Want volgende maand komt de 4k editie van Koch Media uit, met niet één maar twee extended cuts. Erg benieuwd wat die tweede lange versie is, zou er nog ergens een workprint bestaan die ons daar een kijkje in geeft… Het zou wat zijn, een Lynchiaanse nachtmerrie van 100 miljoen dollar!

Anyway, ik heb wederom enorm genoten van dit onvolprezen meesterwerk

avatar van Walter S.

Walter S.

De producent maakte zich zorgen dat de kijker het zou begrijpen en greep in.

Wel typisch Lynch, maar volgens mij mist er een woordje

avatar van N00dles

N00dles

Ja, slecht en vervelend. Jaren geleden eens geprobeerd, toen na een half uur uitgezet, maar nu weer een poging gedaan. Met moeite doorgekomen.

Bij vlagen zijn er nog wel interessante stukjes, maar grotendeels is het vrij cheesy qua script, bevat houterig, zielloos acteerwerk, plotholes, slechte pacing, veel expositie (via voice-over en inner monologues), verouderde special effects en goedkoop ogende kostuums en sets.

Het verhaal deed me ook niet veel. Ik heb de boeken niet gelezen, maar ik begrijp dat deze versie van Dune veel van het source materiaal heeft aangepast of weggelaten en dat de film beter had kunnen zijn als de studio's zich er niet mee hadden bemoeid. De wereld lijkt me ook veel te complex om in 2 uur te vertellen.

Hoe dan ook, het is duidelijk één van Lynch' slechtste films. Ik ga de nieuwe Dune nog wel een kans geven, misschien dat een moderne verfilming door Villeneuve de Dunesaga beter weet te vertalen naar het witte doek.

avatar van RuudC

RuudC

Basto schreef:

Ze zitten in het boek. De gedachten van de personages worden schuingedrukt verteld. Ik vond het daarom wel een creatieve manier om het boek te volgen.

scorsese

Redelijke film waarin de bewoners van verschillende planeten strijden om een magisch kruid. Een simpel plot, maar deze toch wat langdradige film zit iets te volgepropt en het wordt ook vrij rommelig gebracht. De hand van David Lynch is hier en daar zeker zichtbaar (en dan heb ik het zeker niet alleen over de cast). Groots opgezet met mooie decors en kostuums.

avatar van stormfox

stormfox

Gisteren heb ik de oude Dune weer gezien voordat ik mij ging wagen aan de nieuwe.

Dune 1984 is een zeer oude film waarbij de special effects pijn deden aan mijn ogen, maar

waar ik mij het meest aan stoorde was dat de film voelde als een groot verhaal wat gehaast

binnen 3 uur verteld moest worden. Desondanks heb ik mij wel vermaakt.

Vraag: Tijdens het zien van de Extended Cut zag ik niet de mooie prologue van Virginia Madsen.

Hier had ik mij op verheugd, maar ik vermoed dat andere versies die wel hebben, klopt dit?

This 2021 version should be more and bigger than the almost 40 year older version, but i is not.

my all time favorites is still the DUNE 1984 version.

So much expected from this but i have tried to watch this 2021 version but fall a sleep 3 times and 1 time i turned it of because it is turned into a boring movie.

Basto

Net de 4K ultimate edition van Koch media ontvangen. Misschien wel de mooiste uitgave ooit.

Dune - Der Wüstenplanet (Ultimate Edition, 4K-UHD + 5 Blu-rays) (exklusiv im Koch Films Shop) - shop.kochfilms.de

avatar van John Milton

John Milton

Eigenlijk is het best wel wonderlijk dat ik met bouwjaar 1980 en 9000+ stemmen Dune (1984) nog nooit had gezien. Misschien komt dat ook omdat eigenlijk alleen al de credits met 'A David Lynch Film', tezamen met de gepeperde kritieken die de film altijd kreeg te verduren, hem mij een tikkeltje tè bizar deden lijken. Het trok me in ieder geval niet, zo vaak horen dat het een legendarische flop was. Maar waarom dan nu opeens wel?

Tot en met de feestdagen had ik Denis Villeneuve's Dune (2021) op plekje 1, wat een wervelende ervaring in de bioscoop. Op zich niet de allerbeste reden om met die bewondering in full swing, een schijnbaar inferieure versie te gaan kijken. Maar ik merkte dat ik na het zien van Villeneuve's versie, echt heel gek was op de wereld die Herbert geschapen had. En daardoor werd ik alsnog ontzettend benieuwd wat een auteur als Lynch daarmee zou doen. Laat ik vooropstellen dat ik de boeken niet gelezen heb, dus ik vergelijk louter de films met elkaar.

En is die vergelijking eerlijk? Uiteraard niet. Een film die ik altijd vermeden heb, vergeleken met praktisch mijn favoriete film van het hele jaar; het is geen complete verrassing dat ik Villeneuve's versie superieur vond. Al was het alleen maar de manier waarop het verhaal verteld wordt. Maar slecht vond ik het allerminst, en een deel van me heeft spijt dat ik deze film niet eerder heb gezien, als was het bepaald geen straf om de mooie decors en kostuums nu in de 4k remaster te zien, in plaats van destijds op een gare VHS. Lynch's film doet meer goed dan ik had verwacht gezien de reputatie, al ziet de ene scène er beter uit dan de andere, Maar er valt genoeg te genieten. Toffe muziek ook van Brian Eno en Toto, naast alle visuals die me zeker niet tegenvielen.

Lynch mag deze film disownen, en met zijn filmografie snap ik het ook wel wat. De man had geen final cut, en die gedachte tergde hem tijdens het maken al. Dat hij er spijt van heeft en tot op de dag van detail niet graag over praat, is voor zo'n eigenzinnige filmmaker niet moeilijk te begrijpen.

Maar ik ben positiever over Dune (1984) na hem gezien te hebben, dan ik ervoor was, en dat is toch iets waard. En nu heb ik nog meer zin in Dune: Part Two (2023). En uiteraard in de versie van Jodorowsky, die we nooit zullen zien. Maar ik ben blij dat films tegenwoordig beter gemonteerd worden, dit voelt wel behoorlijk knullig.

avatar van frans123

frans123

Toen 40 jaar geleden een hit . Nooit gezien. Hij staat op Viaplay ( nooit doen!!) dus ik zette hem op... Ik heb in 10 minuten nog nooit zoveel onzin gehoord en gezien . Weg er mee 0*. Ik las ergens dat Lynch er ook niet zo blij mee is.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 2019 stemmen

Het is eigenlijk nauwelijks mogelijk om deze film serieus te beoordelen op basis van de beroerde gekraste transfer van de Boxxz-DVD die het beeld niet alleen tot het 4:3-formaat bijknipt maar ook het geluid doffer maakt en de kleuren fletser. Daardoor ogen ook de sets goedkoper en de FX knulliger dan ze misschien in werkelijkheid zijn, en zo lijkt alles meer op een TV-film met zeer beperkt budget of een goedkope fifties-B-horrorfilm dan op een grote bioscoopfilm met bijbehorende gepaste production-values (zodat de CGI van de ruimteschepen me doet denken aan Pigs in space, hoewel de zandworm er dan weer redelijk goed uitziet).

Wat ik wèl kan zien is dat van de talloze bekende namen in de cast eigenlijk alleen Jürgen Prochnow en de gruwelijk mooie Francesca Annis overtuigen dankzij hun koninklijke gravitas, Kenneth McMillan is heerlijk onsmakelijk en Sting oogt lekker gemeen, maar Kyle MacLachlan is tamelijk inadekwaat (en zijn enorme haardos helpt ook niet, maar goed, dat zijn voornamelijk de eighties debet aan). De algemene knullige sfeer zorgt er uiteindelijk vooral voor dat er voor mij geen spoor van mysterie of romantiek in de film zit, waardoor eigenlijk alle hoop op ware grootheid vervliegt. Gelukkig wordt hij ook nergens echt saai, zodat ik de 130 minuten toch redelijk probleemloos (en ook al meerdere malen) heb kunnen uitzitten, maar ik gevoel niet de minste aanvechting om op te zoek te gaan naar de extended en/of opgepoetste versie.

Basto

Het doet echt pijn om te lezen dat je m niet alleen op dvd zag, maar zelfs 4:3! Dan heb je sowieso de halve film gemist .

Overigens is er een prima 4k disc uit van Arrow, maar als je de lange versie wilt zien, of nog beter de fan cut die Lynch zijn versie het meest benaderd, zul je deze prachtige box moeten aanschaffen.