• 8.258.490 stemmen

Dune (1984)

Sciencefiction | 137 minuten / 177 minuten (langere versie)

Genre: Sciencefiction

Speelduur: 137 minuten / 177 minuten (langere versie)

Alternatieve titel: Duin

Geregisseerd door: David Lynch

Met onder meer: Kyle MacLachlan, Brad Dourif en Sting

Releasedatum: 2 mei 1985

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Dune

"A world beyond your experience, beyond your imagination."

Het jaar 10191: het gehele universum is afhankelijk van "spice" dat alleen te vinden is op de droge en afgelegen planeet Arrakis. De bewoners van de planeet zijn in afwachting van hun Verlosser die hen zal helpen in een heilige oorlog tegen het slechte Harkonnen keizerrijk. Verfilming van het klassieke boek van Frank Herbert.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Princess Irulan

avatar van Basto

Basto

Mulholland Dune

Ik heb David Lynch’s Dune zeker 10 keer gezien. Ook eenmaal de extended versie. Een versie waar hij zelfs zijn naam vanaf heeft gehaald. Nu heb in deze week de schitterende 4K UHD van Arrow binnengekregen en ik besloot op zoek te gaan naar Lynch zijn oorspronkelijke bedoelingen.

De strijd van Lynch met de studio is inmiddels wel bij de meeste liefhebbers bekend. Hij wilde een versie van 3 uur, met veel minder uitleg. De producent maakte zich zorgen dat de kijker het niet zou begrijpen en greep in. Iets waar Lynch zich in geen enkele van zijn films ooit iets om heeft gegeven. Integendeel, hij weigert zelfs elke toelichting. Maar goed, de producent nam het tijdens de montage over zette de schaar erin en voegde een introductie toe. En dat werd de versie van 137 minuten die we allemaal kennen. Dit heeft Lynch zo gestoken dat hij er tegenwoordig zelfs helemaal niet meer aan herinnerd wil worden. De film wordt ook lang niet door iedereen gewaardeerd. Veel kijkers verwachten waarschijnlijk een boel actie. Iets dat nooit Lynch zijn metier is geweest. Wie actie wil kan bij Villeneuve’s Dune terecht. Dit is geen science fiction film voor de zaterdagmiddag.

Maar dit alles neemt niet weg dat Lynch wel het scenario volledig zelf heeft geschreven en alle scene van a tot z heeft geregisseerd. Het is wat mij betreft dat ook absoluut een Lynch film. Zijn films sturen op mood en sfeer en spelen zich grotendeels af in het onderbewuste. Zowel bij zijn personages als bij het publiek. Zo ook in dit meesterwerk!

Bij Lynch draait het om wat zich onder de oppervlakte afspeelt. Wat opvalt is dat vrijwel alle personages hebben een verhoogt bewustzijn niveau kennen. Of het nu intuïtie is en voorspellende dromen (zoals bij Paul), helderziendheid of een verhoogde perceptie door overmatig gebruik van de ‘spice melange’. In Lynch zijn Dune draait het grotendeels om de diverse niveau’s bewustzijn.

Het zijn enkel de Harkonen, de bad guys die op een weinig verlicht niveau opereren. Slechts gedreven door hebzucht en uiterlijk vertoon. Niet voor niets wordt de baron geïntroduceerd, terwijl hij behandeld wordt aan een huidaandoening en wordt zijn neefje Feid (Sting), juist als een perfect ogende jongeling gepresenteerd. Ze zijn dan ook een makkelijke speelbal van de keizer die hen voor zijn karretje spant.

Dune gaat vooral om wat zich onder de oppervlakte afspeelt: “The plans behind plans’. Veder kenmerkt de film zich als typisch lynch door de constant aanwezige industriële noise, de duistere vormgeving en een keur aan bizarre personages. Veel scenes uit deze film hadden moeiteloos in Twin Peaks the Return of Eraserhead gepast.

Maar goed, wat was Lynch zijn oorspronkelijke bedoeling? Ik denk dat hij het plot juist veel minder had willen toelichten. Het is bekend dat hij geen voorstander was van de intro door de prinses aan het begin, maar waar ik niet uitkom zijn de vele voice-overs. Lynch gebruikt die in geen enkele film en hier zijn ze er ook enkel om de gedachten van de personages te onthullen. Wellicht is dat nodig om het verhaal te kunnen volgen, maar omdat ik de film goed ken, vond ik ze ditmaal eigenlijk storend. Zonder zou de film vele malen mysterieuzer zijn geweest en was dit waarschijnlijk net zo’n ondoorgrondelijke film geweest als Mulholland Drive of Inland Empire. Geen idee of Lynch dat zo gewild heeft, maar ik vind het een intrigeerde gedachte. Snap ook wel dat de producenten daar niet op zaten te wachten. Het was op dat moment een van de duurste films ooit.

Wat me verder opvalt (ik ken het boek niet), is dat Lynch zijn scenario toch wel strak in elkaar zat, want Villeneuve’s versie volgt exact dezelfde sleutelscenes. Hij heeft wel een uur langer nodig om tot de ontmoeting met de Fremmen te komen en neemt straks waarschijnlijk ruim anderhalf uur extra voor de grote battle scenes. Iets waar ik zeker naar uitkijk, maar ik vermoed dat Lynch met een uur extra ons vooral meer mysterieuze beelden en innerlijke twijfels zou geven.

Maar goed, gezien het feit dat Lynch niet graag aan deze film herinnerd wordt, zullen we dat waarschijnlijk nooit weten. Of misschien toch? Want volgende maand komt de 4k editie van Koch Media uit, met niet één maar twee extended cuts. Erg benieuwd wat die tweede lange versie is, zou er nog ergens een workprint bestaan die ons daar een kijkje in geeft… Het zou wat zijn, een Lynchiaanse nachtmerrie van 100 miljoen dollar!

Anyway, ik heb wederom enorm genoten van dit onvolprezen meesterwerk

avatar van Walter S.

Walter S.

De producent maakte zich zorgen dat de kijker het zou begrijpen en greep in.

Wel typisch Lynch, maar volgens mij mist er een woordje

avatar van N00dles

N00dles

Ja, slecht en vervelend. Jaren geleden eens geprobeerd, toen na een half uur uitgezet, maar nu weer een poging gedaan. Met moeite doorgekomen.

Bij vlagen zijn er nog wel interessante stukjes, maar grotendeels is het vrij cheesy qua script, bevat houterig, zielloos acteerwerk, plotholes, slechte pacing, veel expositie (via voice-over en inner monologues), verouderde special effects en goedkoop ogende kostuums en sets.

Het verhaal deed me ook niet veel. Ik heb de boeken niet gelezen, maar ik begrijp dat deze versie van Dune veel van het source materiaal heeft aangepast of weggelaten en dat de film beter had kunnen zijn als de studio's zich er niet mee hadden bemoeid. De wereld lijkt me ook veel te complex om in 2 uur te vertellen.

Hoe dan ook, het is duidelijk één van Lynch' slechtste films. Ik ga de nieuwe Dune nog wel een kans geven, misschien dat een moderne verfilming door Villeneuve de Dunesaga beter weet te vertalen naar het witte doek.

avatar van RuudC

RuudC

Basto schreef:

Ze zitten in het boek. De gedachten van de personages worden schuingedrukt verteld. Ik vond het daarom wel een creatieve manier om het boek te volgen.

scorsese

Redelijke film waarin de bewoners van verschillende planeten strijden om een magisch kruid. Een simpel plot, maar deze toch wat langdradige film zit iets te volgepropt en het wordt ook vrij rommelig gebracht. De hand van David Lynch is hier en daar zeker zichtbaar (en dan heb ik het zeker niet alleen over de cast). Groots opgezet met mooie decors en kostuums.