Dune (1984)

Alternatieve titel: Duin

Sciencefiction
137 minuten / 177 minuten (langere versie)

geregisseerd door David Lynch
met Kyle MacLachlan, Brad Dourif en Sting

Het jaar 10191: het gehele universum is afhankelijk van "spice" dat alleen te vinden is op de droge en afgelegen planeet Arrakis. De bewoners van de planeet zijn in afwachting van hun Verlosser die hen zal helpen in een heilige oorlog tegen het slechte Harkonnen keizerrijk. Verfilming van het klassieke boek van Frank Herbert.

avatar van Basto
Splinters schreef:

Nou, vooruit. Je hebt me overtuigd, ik ga dune opzoeken. Overigens zijn oude films niet helemaal mijn ding, maar omdat je prometheus op nr 1 in je top 10 hebt staan durf ik de gok te wagen.

Ik lees trouwens dat de dvd 29,99 kost. Klopt dat wel? Het lijkt mij tamelijk duur voor een film uit 1984.

Blu ray kost een tientje, dvd is er voor 6 euro te vinden.

Amazon.co.uk: dune

avatar van FlorisV
Ik heb de Extended Edition bekeken. Deze duurt langer, bevat een voice over tijdens veel gedeelten van de film en een extra lange introductie, waarin je het echter zonder de bevallige Virginia Madsen moet stellen en een voice over met illustraties wordt gebruikt. Nu kun je natuurlijk eindeloos zeiken over voice overs maar als je het boek gelezen hebt weet je dat je anders wel heel veel moet weglaten. Bij deze versie kun je in ieder geval niet zaniken dat het chaotisch of onbegrijpelijk is, bijna alles wordt toch wel netjes uitgelegd. De (toch al vrij onsmakelijke) scene waarin bloed wordt afgetapt van een meisje is er ook uit gehaald.

Bijzonder en interessant om een keer gezien te hebben voor iedereen die in Dune geinteresseerd is. Mijn introductie met Dune was via het geweldige eerste spel van Cryo. Daarna Dune 2 van Westwood studio's. Als het om muziek en grafisch ontwerp gaat hadden de ontwerpers van deze film er veel van kunnen leren hoewel er andersom natuurlijk ook wel invloeden waren. Hierna heb ik me aan het boek gewaagd. Verder dan bladzijde 200 kwam ik niet. Ik vond dat er teveel psychogebabbel in zat. Al dat genavelstaar en gepeins beviel me niet. Maar door de games blijf ik Dune een interessante wereld vinden.

Een epische sci fi film als Dune is erg afhankelijk van het visuele aspect. Hier zitten helaas meer missers in dan schoten in de roos:
-de pakken van de Fremen zijn net zo zwart als die van de Harkonnen. Niet handig voor de kijker, maar ook niet voor woestijnbewoners onder de brandende zon vermoed ik;
-de schmierende baron Harkonnen is te afzichtelijk, dat hij een zwijn is zou vooral uit zijn gedrag en streken moeten blijken, niet uit zijn wratten (en waarom heeft hij deze en heeft hij bloed nodig);
-De Mentats, met hun enorme wenkbrauwen en aids-lippen zien er niet uit;
-de gevechten met het transparante schild zien er ook niet goed uit;
-de planeet Giedi Prime (de zwarte bol) ziet er wel heel nep uit;
-de uniformen van de soldaten, afgezien van de hoger geplaatste Harkonnen, zien er niet herkenbaar en treffend genoeg uit. De troepen van Atreides lijken rechtstreeks uit de gendarmerie te zijn gestapt en de Sardaukar komen amper in beeld.

Wat wel goed gelukt is:
-de wormen en de scenes waarin ze bereden worden;
-woestijnscenes in het algemeen (studiowerk, maar vakkundig);
-de blauwe ogen (alleen is het stomweg vergeten bij 1 scene met Max von Sydow), dit is allemaal met rotoscoping gedaan omdat blauwe lenzen niet goed werkten;
-de mystieke scenes met visioenen;
-het uiterlijk van de Bene Gesserit heksen;
-de Navigators zien er ook interessant uit (zeker als je bedenkt dat het ooit mensen waren);
-Sting komt lekker gemeen over en past goed in zijn rol, zeker met dat punk kapsel;
-de soundtrack kan er zeker mee door maar ik vind hem niet memorabel en hoe anders is dat met de games...;
-het acteerwerk is prima. Lynch haalt het beste uit al zijn acteurs. En hoe kleiner de scene, hoe beter je dat merkt. Het is gewoon geen man voor grote producties;
-de casting is ook erg goed. Met uitzondering van Jessica. Die zou minder jankerig en fragiel, maar trotser moeten zijn.

Het verhaal wordt beter verteld dan de meeste kritieken aangeven, waarschijnlijk geldt dat zeker voor deze Extended Edition. De romance met Chani wordt echter nog steeds wel heel vluchtig gedaan.

Denis Villeneuve gaat zich nu wagen aan Dune dus ik ben heel erg benieuwd. Hij wil erg weinig over vertellen en vooral een film maken die weergeeft hoe Dune er in zijn eigen fantasie er uit ziet. Het worden waarschijnlijk 2 films, een verstandige keuze. Ik kan niet wachten!

avatar van IH88
“Long live the fighters!”

Aardig. Ik heb Dune vroeger vaak gezien, en ik heb altijd het gevoel gehad dat er veel meer met het verhaal gedaan had kunnen worden. Niet dat de regie van David Lynch slecht is, maar vooral het script en het acteerwerk laat te wensen over. Visueel ziet het er allemaal wel uitstekend uit, en MacLachlan is sterk als Paul. Maar ik ben toch benieuwd wat Denis Villeneuve hiermee gaat doen.

Groot Lynchfan hier, minder fan van Dune - ben nooit voorbij de eerste 70 pagina's gekomen. Misschien dat ik daarom de dvd al meer dan 10 jaar ongedraaid thuis heb liggen, al zal de reputatie van de film ook meegespeeld hebben. De dvd is nog steeds in de verpakking, maar ik heb Dune inmiddels wel op het grote doek gezien. En dat was een positieve verrassing! De minpunten zijn duidelijk en al vaak naar voren gebracht: soms knullige effecten, de voice-overs die voor een diepgaande monologue intérieur moet doorgaan, het uitleggerige script dat teveel in te weinig tijd wil vertellen.

Maar tegenover dit alles staat een geweldig sfeervolle film, met prachtige kostuums en make-up, acteurs die er het beste van maken, zoals de baron, de impostante bestijging van de worm en een soundtrack die ik als stand-alone nooit zo goed vond, maar perfect in de film past. Zeker weten dat ik de dvd in de nabije toekomst toch ga afspelen.

avatar van LhKsoft
Een sterke sci-fi. Een genot voor voor de liefhebber.
Een cult-film. Als je van deze Dune houdt, dan zijn de andere Dune-films zeker een aanrader

avatar van BobbyShmurda
Echt een mooi boek maar ik wil deze film niet eens kijken door de screenshots die ik heb gezien. Lijkt net Wizards of Oz ofzo . Besef dat dit 20 jaar na 2001 a space oddessey is uitgebracht en het ziet er uit als een parody film uit 1970.

avatar van Basto
BobbyShmurda schreef:

Kijk m eerst maar voordat je kritiek levert. Juist een van de mooist vormgegeven sf films. Indrukwekkende decors. En laten we wel wezen, de scenes met de apen zien er ook niet altijd even geweldig uit.

avatar van Lovelyboy
Was erg benieuwd naar deze film. Goede cast in combinatie met een bekende titel, één van mijn favoriete bands die de Soundtrack doet, Toto namelijk, en regisseur David Lynch die ik wel kan waarderen met bijzondere en vage producties als Lost Highway, Mullholland Drive en het uitstekende Elephant man. Toch komt het er voor mij bepaald niet uit.

Het tijdsbeeld en dat de film uit 1984 komt in gedachten genomen, zijn de eerst anderhalf uur nog wel door te komen, hoewel ik wel meteen al verzand in het grote verhaal met verschillende 'geslachten' die elkaar naar het leven staan eigenlijk ingegeven door een of ander gedrocht in een aquarium. Veel personages passeren de revue, afijn, het plan is wel duidelijk. De Atreides wordt in de val gelokt op de planeet die met Dune bedoelt wordt. Een typerende Lynch zweertje ontstaat van wazige karakters en zwijgzame doch sadistische moordenaars, niemand te vertrouwen en het is niet altijd even duidelijk wat bedoeld wordt en waarom wat gebeurt. De opbouw naar de eliminatie is wel aardig. De griezelige baron ook samen met zijn twee trawanten, de wat enge en androgyn aandoende Sting en de brute Paul L. Smith voor sommigen ook wel bekend als de sadistische cipier in Midnight Express.

De wormen, de oogstmachines, het complot, de hier en daar wat houterige ogende special effecten, het heeft allemaal wel wat. Maar dan toch op een gegeven moment slaat het om en boeit het allemaal niet meer zo. Wellicht dat het komt door die MacLachlan die ik gewoon niet sterk vind, alsof die kerel maar één uitdrukking heeft op zijn gezicht. Ik kan hem niet echt serieus nemen. Zijn hele ontwikkeling tot de ontwaking om het maar zo te zeggen, ik vind hem niet overtuigen. Als zijn haar maar goed zit. Dan wel weer goed, zijn zogenaamde zusje, en de mijmeringen en gedachten. Toch wordt het me op een gegeven moment allemaal wat te vaag.

Een Sci-fi film die je ongetwijfeld veel zal doen als je het boek kent of mooi vind, verder niet helemaal mijn ding/genre. Visueel lang niet zo mooi als 2001 ASO, en dat terwijl Dune toch 20 jaar jonger is...maar dat het een grootschalige productie is met grote decors en men wel iets 'in mind' had is wel duidelijk. Ik verbaasde me eigenlijk over het feit dat de film niet hogere waarderingen had maar dat is me nu wel enigszins duidelijk.

avatar van GoodOldJack
Ik verwachte echt iets dat nauwelijks zou te volgen zijn met de nodige extreme weirdness maar dat viel allemaal best goed mee. Wat ik wel kreeg waren kleurrijke personages, over the top special effects en verhaallijnen en gewoon een erg leuke (cult) film die geen moment verveelde. Lynch het blijft hit (vaak wel enorme hits dan Twin Peaks bv) and miss (Eraserhead brr) maar deze mag zeker in categorie één komen.