The Siege (1998)

Actie / Thriller

geregisseerd door Edward Zwick
met Denzel Washington, Annette Bening en Bruce Willis

In The Siege wordt de Verenigde Staten geteisterd door een aantal opeenvolgende terroristische aanslagen waarbij vele doden vallen. FBI agent Hubbard (Denzel Washington) gaat op zoek naar de daders wanneer zijn pad wordt gekruist door CIA agente Elise Kraft (Annette Bening). Zij lijkt infomatie te hebben die ze voor Hubbard achterhoudt. Wanneer bij de aanhoudende aanslagen honderden doden vallen wordt het leger onder leiding van generaal Deveraux (Bruce Willis) ingeschakeld, wat de situatie alleen maar erger maakt.

avatar van schram101
Aardige film die af en toe wat standaard is maar een stuk beter had gescoord als het net wat geloofwaardiger in elkaar zat. Denk hierbij aan scenes als direct met getrokken pistool 5 meter een kamer binnen rennen.. en die scene op het eind waarbij de FBI en het leger elkaar met zijn allen onder schot houd... kom op he.. Ook is de 'plottwist' met Samir al duidelijk zodra zijn personage geintroduceerd is . Daarbij is zoals Minotaurus boven mij al zegt de film ietwat langdradig.

Toch is het allemaal nog best vermakelijk en is vooral de busontploffing erg sterk verfilmd. Washington speelt een rol als altijd en dus ook vermakelijk als altijd. Willis is aardig, maar niet opvallend.

avatar van mnrk
Een prima film van Edward Zick over een thema wat tot op de dag van vandaag zeker aan de orde is....

Het acteerwerk in deze film is zeer goed, vooral Denzel Washington en Bruce Willis zorgen ervoor dat de film hierdoor net wat extra's krijgt.

Ook het verhaal is in orde en wordt op een prima manier gebracht en toont ook best realistisch vooral de bus scene was zeer heftig.

Het verhaal was in eerste instantie best ongeloofwaardig maar drie jaar later na 9/11 eigenlijk niet meer. Ondanks dat de film zich best lekker wegkeek was soms te overdreven en te Amerikaans. Bruce Willis speelt in deze film niet de gebruikelijke rol van Good Guy en ik vond hem best wel irritant. Maar slecht speelde hij zeker niet en dat geldt ook zeker voor Denzel Washington en Annette Bening,

avatar van witboek
Een filmpje met actie van de bovenste plank. De muziek zit goed in elkaar en de acteurs vertolken hun rol goed uit.

avatar van Spetie
Goede degelijke film, die er lang in slaagt om spannend te blijven.

Best een interessant onderwerp ook, omdat het terrorisme in 1998 nog niet zo heel actueel was, maar enkele jaren later wel degelijk werkelijkheid werd. Het is een vrij standaard thriller, maar wel eentje die redelijk goed uitgevoerd wordt. Denzel Washington en Annette Bening spelen behoorlijk goed. Bruce Willis heeft weinig te doen, maar overtuigt niet in de korte speelduur die hij heeft als soldatenleider. Jammer ook dat de soldaten hier nogal cliché als slechteriken worden afgeschilderd.

Toch vermaakt het allemaal wel en is het op momenten ook best spannend. De aanslagen zijn indrukwekkend en realistisch en geven een prima beeld van hoe het er daadwerkelijk aan toe zou kunnen gaan. Jammer dat het op het einde allemaal een beetje inzakt, maar al met al is The Siege een prima wegkijker. Niet groots, niet heel goed, maar wel aardig en absoluut vermakelijk.

avatar van the new guy
Kleine opwaardering voor de busscenes

avatar van mar007
gisteren herzien en na al die tijd nog steeds een prima film.

Goeie film waarin New York wordt geteisterd door een aantal terroristische aanslagen. Een verhaal dat later bijna werkelijkheid zou worden. Alhoewel de film naar het einde toe wel wat doorslaat, blijft het zeker wel boeiend en ook spannend. Verder ook prima acteerwerk van de gehele cast.

avatar van filmfreak 101
Toffe en goede film met een uitmuntende cast (bruce, willis, dezel washington...). Een matig uitgewerkt maar goed verhaal (natuurlijk soms wat onrealistisch en onduidelijk maar dit moet je er nu eenmaal bijnemen). En het verhaal afgewisseld met redelijk spannende actiescenes. Een gemiddeld actiefilmpje die toch lichtjes boven de rest uitsteekt, ik heb er van genoten een 3,5*

De minste van Zwick die ik tot dusver zag. Het wist me slechts bij vlagen te boeien wat mede een gevolg is van het lage tempo en de ietwat gebrekkige momenten van opwinding. Daarnaast dodelijk voorspelbaar en cinematografisch acht ik Zwick tot meer in staat. Tamelijk teleurstellend al bij al.

Meestal zie ik films pas jaren na de releasedatum en in dit geval (na 09/11/2001) is het tof om deze alsnog te becommentariëren. De film heeft (vooral nu) meer weg van een politiek pamflet: geef vertrouwen en respect en krijg vertrouwen en respect. F*ck with Arabs and Islam, and got problems with Arabs and islam. ... De islamisering en het fundamentalisme zijn deels ook een gevolg van de gevoerde politiek van de westerse landen. ... Ik vraag me af of deze film überhaupt na 9/11 nog gefinancierd zou worden. Soms lijkt hij wel visionair: cfr. ondervragingsmethodes, etc. (Ben zelf tegen fundamentalisme en onderdrukking, maar begrijp het wel ...)

Maar goed: politieke commentaren horen niet echt thuis op deze site en ik laat er me verder ook niet toe verleiden. De hoofdrolspelers: mijn - yep - allereerste Denzel Washingtonervaring was geweldig. Amerikaanse films lijden er vaak onder dat de good guys vaak 'good' zonder karaktertekening zijn, maar die man weet er serieus mee om te gaan. Je voelt mee met het personage en je staat aan zijn zijde. Heftige overtuigingskracht; ik zou er ongetwijfeld voor stemmen. Annette Bening: boh ja: zeker goede vertolking maar soms wat semi-doorleefd. De A rabian FBI'r: goede vertolking, zonder meer. En Bruce Willis heeft een rol die hem op het lijf geschreven staat: een stomme zelfingenomen eikel zonder diepgang; gaat hem echt goed af! (Nu nog in films die ik niet bekijk en het is in orde. Sinds zijn echte actieperiode (Die Hard, Last Boyscout) staat die kerel enkel geld op te strijken met debiele praat en stom glimlachen. ...)

Het verhaal dan: tja ... Het blijft een beetje een blockbuster natuurlijk en de plotwendingen zijn ook van die aard (maar niet helemaal onvoorspelbaar), maar de spanning zit er toch vaak in. Die scène in de conférencezaal bv. ... Heerlijk: zat eindelijk nog eens op het puntje van mijn stoel. Verder: nodige knal- en vuurwerk en eigenlijk ook wel de nodige emoties.

Memorabel: neen. (Dank je Bruce.) Goed: ja (Dank je, Denzel en de twee anderen.) Perfect vertier, hoewel je daar sinds 9/11 wel anders over denkt.

avatar van Toontje G
Het was wel iets of wat over de top. Maar vooruit dan maar, een voldoende.

avatar van arno74
Beangstigend dat in 1998 Hollywood in staat is om zo'n film te produceren, met onderwerpen als cellen moslimterroristen, de aversie van die moslims tegen de USA, martelingen door waterboarding (water wordt als martelmiddel in de film genoemd), recht op een rechtzaak, en teksten als dat ze in eigen land worden aangevallen. Een film over moslimterroristen in die tijd maken is nog te begrijpen, maar lag het echt zo voor de hand dat de USA marteling als reactie zou inzetten? De werkelijkheid heeft de fictie overtroffen, en Hollywood heeft het met deze film zien aankomen. Ik vind het dan ook best een ondergewaardeerde film.

Hoe het leger een rol in de film speelt is erg over de top, en ook de clichématige schietscenes waarbij de kogels om de oren vliegen en alleen de bad guys worden geraakt, maar voor de rest kun je het verhaal van deze film moeilijk ongeloofwaardigheid verwijten.

Het biedt verder prima actie, een redelijk hoge tempo, en overtuigende acteerprestaties, m.u.v. Bruce Willis, die mede dankzij deze film een Razzie scoorde. Daarbij moet ik wel zeggen dat hij wel behoorlijk slechte teksten als dialoog had, en dat valt hem niet te verwijten.

avatar van missl
Prima actiefilmpje waarvan ik dacht dat deze na 2001 gemaakt zou zijn maar niets is minder waar. Willis speelt geen toegevoegde waarde in deze prent echter vind ik het wel leuk dat hij er is. De clou zie je ook al wel aankomen maar toch is het prima om gezien te hebben. Ook nog wel redelijk actueel, al slaat het af en toe iets door.

Wat betreft zijn onheilspellende voorspelling van terroristische aanvallen bleek deze boeiende, spannende, opwindende, verontrustende en provocerende film relevanter en politieker te zijn dan de makers hadden kunnen vermoeden. Voordat de productie werd uitgebracht was er de nodige kritiek (men sprak destijds van een anti-Arabische hetze). Zonder meer schrander bedacht, deze regelrechte grimmige nachtmerrie. Toch bood de film (waarschijnlijk door z'n lengte) uiteindelijk niet dat wat ie in eerste instantie beloofde en ging het script teveel kanten op. De cast speelde sterk en uitgebalanceerd.

avatar van RuudC
De zoveelste politiethriller waar Denzel Washington bekend om staat. Ik begin ze langzaam echt zat te worden, want ze zijn compleet inwisselbaar. Ongrijpbare boef, aanslagen en na twee lange uren is het beet. The Siege heeft een extra troef en kan daarom rekenen op een krappe voldoende. Bruce Willis heeft zowaar een interessante rol te pakken als generaal tijdens een staat van beleg veel macht krijgt. Enerzijds zien we in The Siege de waarschuwing voor moslimterrorisme (wat toen net actueel werd) als het gevaar voor machtsverschuivingen. Prima gedaan. De cast doet het erg goed. Denzel heeft duidelijk veel ervaring in dit rolletje, vandaar dat ik hem graag in heel andere rollen zie (Book of Eli bijvoorbeeld). Ik had in deze film wel graag wat meer vaart en actie zien zitten, al is dat laatste nog best lastig in The Siege. Ik zou niet weten waar precies. The Siege is leuk vanwege de wat profetische boodschap, maar dat is uiteraard een toevalstreffer.

avatar van Daniël44
Een aardige film met erg goed acteerwerk. Maar het was nou niet echt spannend of boeiend. Gewoon een redelijke film: 3 sterren.

avatar van dvdfreak123
Aardige film. Met weeral overtuigende Denzel. Willis speelt niet zo speciaal vind ik was dan ook weer Denzel die de film beetje draagt. Met momenten spannend paar mooie actiescenes heb me zeker niet verveeld.

avatar van Insignificance
Eentje die inmiddels met andere ogen zal worden bekeken, maar het resultaat blijft toch zo ongeveer hetzelfde. Iets wat Zwick wel vaker doet, heb ik het idee. Op het oog grote onderwerpen aan de kaak stellen, om die vervolgens vooral in te zetten om het publiek te bespelen en er op vrij goedkope wijze mee proberen te scoren. Best jammer, want dit is enige tijd best een solide en strakke thriller.

Het opent allemaal vitaal met een behoorlijk tempo en personages die elkaar bestoken met vlotte en vinnige dialogen. Niet zo subtiel, maar het schiet lekker op. De terreurdreiging zit er meteen in, het zaakje is aan het rollen en Bening heeft, zeker in eerste instantie, wel een boeiend rolletje te pakken. Dan valt dat iets te heldhaftige momentje van Washington in de school nog wel voor lief te nemen.

Als hij het geweten van de film gaat uithangen door iets te preken over martelen, is het al beduidend minder. Het wordt bijna potsierlijk als hij nog eens dunnetjes overdoet en aan Willis heb je niks met deze formele houding. Sowieso wordt het een steeds grotere bende zodra het leger zich ermee gaat bemoeien. Wat een relevante film had kunnen zijn, is zo niet meer dan een Hollywood boertje.

Aardig.

Beetje verrassend voor een film van Zwick, ik ben doorgaans nogal allergisch aan zijn films. Maar heb deze toch vooral gekeken voor de hoofdrol voor Washington, toch meestal een teken van enige kwaliteit. En gelukkig won Washington het van Zwick.

Al moet ik zeggen dat ook de regie nog wel meeviel. Klassiek Hollywood natuurlijk, maar de actiescenes waren best aardig en Zwick weet er verder ook best nog wel wat spanning in te leggen. Sommige zaken zijn schromelijk overdreven uiteraard, maar dat mag wel in een film als deze.

Gezien de release datum en de gebeurtenissen van de afgelopen 20 jaar nog steeds een relevante film, al gaat Zwick dan niet zoveel verder als het obligate "ze zijn niet allemaal zo" en "America will prevail", met die uitzondering dat de anti-martial law houding allicht niet zo vanzelfsprekend is voor een Hollywood product. Er lijkt hier af en toe nog wat verwarring over te bestaan, maar mij leek het toch wel érg duidelijk dat de film de aanpak van Willis' personage sterk veroordeelde.

Typische Washington film verder. Hijzelf weer goed op dreef, bijgestaan door een aantal goeie bijrollen. Verder wat leuke actiescenes en beperkt randdrama. Niet verkeerd dus.

avatar van IH88
“In this game, the most committed wins.”

The Siege is een indrukwekkende film, maar heeft duidelijk twee gezichten. Het eerste uur is uitermate sfeervol en het gevoel van angst en paranoia door alle aanslagen slaat ook over op de kijker. Washington, Bening en de andere acteurs leveren vakwerk af. De busscene is nog steeds een sterk staaltje filmmakerij. Je zou zeggen dat de film na 9/11 is gefilmd met de terroristische aanslagen, moslimextremisme en vreemdelingenhaat. Maar de film komt toch echt uit 1998. Een knap staaltje voortschrijdend inzicht van Edward Zwick.

Wanneer het leger onder leiding van Willis New York binnenstormt wordt het wel wat minder. Van de ijzingwekkende suspense blijft weinig over en het wordt een wat vreemde en weinig subtiele film. Moslims in stadions, FBI en het leger die met getrokken wapens tegenover elkaar staan, een twist die je al van verre aan ziet komen… Subtiel is het allemaal niet. Gelukkig is het einde wel sterk en zit de film over het algemeen goed in elkaar.

avatar van FunkStarr
Mwah, geen hoogvlieger, maar na al die jaren nog wel steeds actueel. Washington en Willis spelen zoals altijd gewoon erg sterk, en de film verloopt ondanks dat er eigenlijk niet eens zo gek veel gebeurt (vooral het tweede gedeelte van de film) gewoon redelijk vlotjes.