The Siege (1998)

Actie / Thriller

geregisseerd door Edward Zwick
met Denzel Washington, Annette Bening en Bruce Willis

In The Siege wordt de Verenigde Staten geteisterd door een aantal opeenvolgende terroristische aanslagen waarbij vele doden vallen. FBI agent Hubbard (Denzel Washington) gaat op zoek naar de daders wanneer zijn pad wordt gekruist door CIA agente Elise Kraft (Annette Bening). Zij lijkt infomatie te hebben die ze voor Hubbard achterhoudt. Wanneer bij de aanhoudende aanslagen honderden doden vallen wordt het leger onder leiding van generaal Deveraux (Bruce Willis) ingeschakeld, wat de situatie alleen maar erger maakt.

Hankieh
vond het maar een slechte film, wtf gaan ze maar tot brooklyn?:S
leek wel of de hele wereld daar was of zo
slecht gefilmd, slecht geacteerd soms (maar zoals gewoonlijk niet van Bruce en Denzel)
einde vrij lomp, wanneer ze er achter komen wie de gene is achter alles dan is de film al over...

avatar van thunderball
Deze gisteren bekeken. Tot nu toe altijd genegeerd, omdat het me niet veel leek en dat bleek terecht.
Op zich is het idee en uitgangspunt goed bedacht, maar de uitwerking is saai, niet echt boeiend en totaal niet geloofwaardig verteld. Je zou het zelfs hier en daar als rascistisch kunnen op vatten.
Het plot hangt van onwaarschijnlijkheden en toevalligheden aan elkaar.
Zeker de rol van Benning werd tijdens het verhaal steeds ongeloofwaardiger.
Willis rol, hoewel groot afgebeeld op affiches etc, stelt niet veel voor.
Als actiethriller voldeed hij ook nauwelijks (welke actie?), totaal niet spannend en vond het ook vaak erg voorspelbaar allemaal. Ben zelfs er nog even een paar minuten bij in slaap gevallen.

Meer als een vier, ofwel 2 sterren, ga ik hem toch echt niet geven.

Ik vond m n beetje laat op gang komen. Toen die dat eenmaal was, vond ik het een erg spannende film. 3,5*

avatar van Eny
Eny
Jordy schreef:
Erg foute film. Op zich is het een standaard actiefilmpje met goede vertolkingen, die nog wel voor een redelijke beoordeling in aanmerking zou komen. De manier waarop in deze film elke Arabier in concentratiekampen wordt opgesloten zorgde er voor dat ik, om het zacht uit te drukken, een beetje een vervelende smaak in m'n mond kreeg. Dan wordt er nog heel hypocriet het één en ander geprobeerd goed te maken door ook een "goede" Arabier te introduceren, maar veel hielp dat niet voor mij. Anderhalve ster.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens. De boodschap van de film was me meteen duidelijk. Vind het begin vooral echt belachelijk en heel kwetsend, die beelden van mensen die gewoon aan het bidden zijn, slaan gewoon nergens op, maar dat ben ik ondertussen wel gewend en kan er alleen maar om lachen... wat moet je er anders aan doen als ze je als terrorist afschilderen omdat je een bepaalde godsdienst hebt. Echt moeilijk is dat, om daarmee om te gaan en niet boos te worden... kutfilm.

Het uitgangspunt van deze film zit wel goed, terroristische aanslagen in New York (hadden de makers ooit kunnen vermoeden dat het 3 jaar na de film ook echt zou gebeuren).
Ook het verhaal zit goed, het opsluiten van alle Arabieren uit Brooklyn, zonder uitzondering (doet men dat nu ook niet in Guantanamo Bay ?), als zou elke Arabier een terrorist zijn.
De acteerprestaties van alle hoofdrolspelers konden me ook wel bekoren, vooral Annette Bening is zeer goed in haar rol. En Denzel Washington is zoals steeds wel goed, evenals Bruce Willis.
Het is geen topfilm, maar toch de moeite waard om te bekijken.

fantastische film! goed verhaal,..realistische kijk,..en goede acteurs.
5 sterren!

avatar van Kr!kke
had er tog meer van verwacht... en het einde vond ik vrij voorspelbaar (wie de laatste cel was)

avatar van aburex
Goed gemaakte actie-thriller met een mengeling van actie en politieke intriges. Denzel speelt zoals van hem gewend zeer goed en ook Willis draagt zijn steentje bij.

avatar van 606
Zeer leuke film en ja bekend verhaal en dat nog wel voor het gebeure met 9/11.
Hadden ze toen maar hetzelfde gedaan als in de film (klinkt hard)
Goed acteerwerk van bekende acteurs en zelfs 1 uit soprano's

3,5 ster

avatar van gukker
Ondanks dat de film vrij voorspelbaar was werd ik toch helemaal in het verhaal gezogen.

Verder is het een mooie film, goed gespeeld en goed gefilmt

Wat viel deze film tegen. Ik had er veel meer van verwacht. Annette Bening vond ik heel slecht spelen. Denzel Washington zet een heel goede rol neer.

Dat is echt een goede film. Bovendien verschrikkelijk en akelig profetisch. Ik begrijp niet dat sommigen dit een foute film vinden. De kernboodschap is toch dat je je als democratie niet kunt veroorloven om omwille van misplaatste vaderlandsliefde alle democratische rechtsregels met de voeten te treden. Zelfs al wordt het in de film aardig wat uitvergroot (trouwens, is dit nu net niet de rol van een kunstenaar), toch liggen sommige praktijken zeer dicht bij de werkelijkheid (foltering, het demoniseren van een volledige bevolkingsgroep, de democratie die afglijdt naar een autoritair regime, islam-georiënteerde radicalen die zich tegen hun vroegere sponsor keren, de media die terroristen gratis publiciteit lijken te geven, de duistere rol van schimmige overheidsorganen in het buitenlands beleid, ...). Van mij mogen ze elke week een tiental films van een dergelijk kaliber vertonen.

Oef, wat een slechte film. Denzel speelde wel goed, alleen het verhaal kon me gewoon niet boeien.... smaak denk ik.

pgm
Middelmatige film, had er wel iets meer van verwacht.

Goeie Denzel , dialoog en actie

Een nogal voorspelbaar en conventioneel werk, waar Washington eigenhandig de vloer aanveegt met een stel Arabische terroristen. Desondanks sfeervol genoeg. En geschreven door een Nederlander. Ook leuk: Menno Meyjes - imdb.com

avatar van MarkFish
Goeie film die laat zien hoe terrorisme kan escaleren en hoe de VS daar (niet) mee om moet gaan. Spijtig genoeg ook visionair gebleken.

Misschien niet heel verrassend, maar in de kern is het toch een zeer realistisch verhaal. Als je het Hollywoodsausje wat eroverheen wordt gegoten even buiten beschouwing laat is het gewoon een interessante discussie: hoe ver mag je als regering gaan om je burgers te beschermen? En wat Jeepie hierboven ook zegt. erg interessante dilemma's.

Acteerwerk van Denzel en Bruce is prima. Annette Benning is op zich ook nog wel okee.

Mooi gegeven, maar op het laatst wordt het me toch sentimenteel...

avatar van Zeriel
Jordy schreef:
waarom geeft deze film goed de werkelijkheid weer?? Als je deze film moet geloven moet je nu in Amerika elke Arabier vastzetten in een grote kooi!! nee lekker!!!

Dit is helemaal de boodschap vd film niet! De film blijkt heel goed te voorspellen wat er in grote lijnen gebeurt bij terroristische aanslagen door arabieren. Ongelovelijk eigenlijk dat deze film een paar jaar voor 11 september is gemaakt.

De film waarschuwt juist voor de mogelijke reacties, die zulke aanslagen zouden kunnen hebben. Een hetze tegen arabieren, het opheffen van burgerrechten, tot het martelen aan toe!
De film heeft dit akelig precies voorspeld.

De hoofdpersoon; Denzel, verzet zich hier juist tegen met alle macht. Maar dat had voor mij niet eens gehoeven, het gaat erom wat je als kijker ervaart.

Zoals jij het zegt Jordy, zou een film over de holocaust (of welke misdaad dan ook), die realistisch laat zien wat er gebeurde door de nazis, dan een pleidooi zijn om alle Joden uit te roeien! Dat is natuurlijk onzin.

Deze film kun je vergelijken met een traditioneel lekker blondje; zolang het je amuseert is het goed, maar als je iets verder kijkt merk je dat er enkele mankementen aan zijn.

Ik had de film al eerder gezien en toen vond ik hem overigens steengoed. Maar gisteren, na herziening, stelde hij mij toch lichtjes teleur. Dat ondanks de goede cast en toch wel een sterke Denzel Washington alweer...

The Siege wisselt goede momenten met mindere af en dat iets te vaak naar mijn goesting. Vooral het einde is minder. Neem die scene dat die auto zomaar het FBI-hoofdkantoor kan binnenrijden vol met explosies... beetje overdreven me dunkt, zeker als je weet hoe zo een kantoor, toen al (voor 11 september) beveiligd was. Wat ik overigens ook wat cru vind, is het feit dat ondanks die honderden dode Amerikanen, de film het toch klaart om de Arabieren als slachtoffers te verklaren. En ik weet dat dit allesbehalve de bedoeling was en dat het grootste deel dat ook waren, maar het wordt gewoon verkeerd gebracht. En dan helemaal op het einde gaan de Christenen, Joden en Arabieren nog eens allemaal fijn hand in hand "No Fear" lopen te schreeuwen, wat een sentimenteel gedoe, zeg.

Besluit: het is een degelijke film die zeker wel eens een keertje te bekijken waard is, maar een topper is het allesbehalve. 3 sterren.

avatar van Chaos Industry
Zeker een aardige film.
Had het einde niet zo verwacht.
Na het continue wantrouwen van Samir geef jij je uiteindelijk over aan het feit dat hij goed is, en blijkt hij het toch niet te zijn.
Toch knap zo'n wisselwerking.

Verder vind ik bepaalde aspecten van de film vrij aardig (het terrorisme gedeelte, het opsporen ervan, informatie inwinnen) terwijl ik andere aspecten weer erg matig vond (overname leger, optocht & het einde ondanks dat deze mij verraste).

Ik geef de film 3,0 sterren voor een goede Denzel Washington, een goede begin van het verhaal, met een matig slot.

avatar van notoirefilmhater
Zeer moeizame film; vooral die vrouw die bij elke scheet opduikt is enorm irritant. Het einde is al helemaal ongeloofwaardig, alsof ze in de VS ooit een generaal gaan arresteren voor een beetje marteling. De film could be worse though.

avatar van Rodger
Blijft een mooie film, Denzel Washington blijft toch bijna altijd verbazen is zijn films.. ook deze weer...
3.0 **

avatar van film88888
Denzel Washington, en Bruce Willis, en toch nog wist de film mij zwaar teleurstellen.

Washington, en Willis zijn twee van mijn lievelings acteurs, maar Zwick is dan weer helemaal niet mijn regiseur.
Denzel wist zoals altijd goed zijn personage neer te zetten, en prachtige acteerprestaties te leveren, maar Willis daar in tegen was houterig, paste niet in deze film, en vond ik eerder al niet zo goed acteren.
Verhaal boeide me eigenlijk ook niet zo veel, maar de spanning zat dan weer zeer goed, en de korte, maar zeer mooie actiescenes waren dan weer heel vet.

Dit is duidelijk een matig werkje van Zwick dat ik niet zo heel snel terug ga bekijken. 3,0

avatar van Al DeNiro
Vóór 9/11 werden de gebeurtenissen in deze film bestempeld als onrealistisch, maar nu is dat zeker niet zo.

Dat heeft Edward Zwick toch goed gezien.

Behalve interessant verhaal / onderwerp heeft de film ook goed acteerwerk, veel spanning en realisme.

avatar van pethunia
Alle verstandige dingen over de film zijn hierboven al gezegd. Gezien redelijke film PLUS thematiek PLUS alles wat niet lang erna in de échte wereld (weer) gebeurde 3*

avatar van moviemafketel
Middelmatig filmpje. Acteerwerk op de automatische piloot. Ben ook fan van Willis, maar in deze rol leek hij een beetje verdwaald. Hij was een beetje flets. Het verhaal interesseerde me ook niet zo. Ook het einde voelde afgeraffeld aan en behoorlijk onwerkelijk. Idee was interessant, maar de uitvoering ronduit saai. Ben ik snel weer vergeten.

avatar van DragQueen
Standaard thriller, die wel zijn goede momentjes kent. het geheel is best onderhoudend gebracht. het verhaal is dan wel wat voorspelbaar af en toe, maar toch aardig te pruimen. verder wel aardige rollen van Washington en Bening. de rol van Willis lijkt hier dan weer wat misplaatst. 3 sterren.

avatar van sinterklaas
Inderdaad een standaard terroristen thriller met een hoop Actie en veel dingen die ontploffen. Maar toch zeker nog te doen en ik heb me toch wel uitstekend vermaakt. Denzel Washington was weer goed bezig als FBI agent die te maken krijgt met (Natuurlijk) Arabische terrorristen die aanslagen plegen op New York onder de leiding van Bin Talal (klinkt als Bin Laden). Het klopt ook dat The Siege pas echt horror werd na de aanslagen op de WTC. En volgens mij hebben we al een beetje een waarschuwing gekregen in de film want ik weet niet welke scene het meer was maar als je heel goed oplet zie je 2 seconden een shot van een streeptrekkende vliegtuig uit het niets. Das best wel scary eigenlijk. Verder draait de film om terroristische organisaties oprollen en onderhandelen. Verder was Bruce Willis ook perfect als die general die op alle slakken zout legde.

Verder een onderhoudende thriller.

avatar van Minotaures
Wederom een geslaagde thriller waarin de brute daden van terroristen en hun aanslagen aan bod komen.

Het is een spannende thriller, waarin allerlei stappen & processen, politieke- en wetregelingen worden besproken. En met zulke films heb je het vaak met diep uitgewerkte personages te maken met een plottwist en verrassingen.

Als eerst is het verhaal goed bedacht, met hier en daar wat mazen, om de kijkers ermee te confronteren en te verrassen. Bij mij is dat aardig gelukt, alleen is het af en toe wat voorspelbaar. Maar er zijn genoeg wendingen die ik niet aan zag komen. Met zulke films zijn het ook vaak dezelfde soort personages; FBI, CIA, leger, vermeende terroristen en informanten. Dus die komen ook allemaal aan bod. Washington speelt hier uitstekend - zoals altijd -, Bening ken ik helemaal niet, maar haar vond ik niet zo interessant (al voegt haar CIA-personages heel wat toe). En Willis als generaal - met een verdachte verhaal en achtergrond om hem heen - speelt zijn rol ook prima.

Je merkt dat dit ook erg groots is opgezet, de bezetting door het leger, New York en al haar wijken, een stadion als gevangenis, bus- en gebouwaanslagen, het 'filteren' van Amerikaanse burgers tot alleen maar buitenlanders om zo de daders te vinden etc. Allemaal goed voor elkaar en duidelijk op beeld. De scène waarin een bus ontploft en dat allemaal langzaam bewerkt vond ik ook geweldig om te zien. Erg netjes en onderhoud. Het is ook interessant om te zien wat er gebeurd binnen een grote en belangrijke stad in Amerika om ze zover te krijgen om het stad binnen te vallen met 10K+ man en honderden panstervoertuigen en er een zone van creëren.

Enkel wat ik vond tegenvallen was de speelduur. Tegen de 2 uur. Op een gegeven moment kon ik het niet laten om op de pauze-knop te drukken. Niet 1x, maar zeker 4x. Dat vond ik jammer, want het had mijn aandacht niet de hele tijd. Dat had te danken aan de vele scènes die onnodig waren en makkelijk weg konden worden gelaten.

Het geeft je inderdaad een vreemd gevoel dat dit gemaakt is voor de afschuwelijke gebeurtenissen op 9/11.

Een spannend en onderhouden thriller waarin de samenzwering, activiteiten, voorbereidingen en onderzoek naar aanslagen hier belangrijke punten spelen. Best een leuke aanvulling op je collectie waar films zoals The Kingdom, Body of Lies en Unthinkable in je filmkast staan; kortom een terroristische afdeling van films.