Tarzan (1999)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Kevin Lima
met de stemmen van Tony Goldwyn, Minnie Driver en Glenn Close

Diep in de Afrikaanse jungle geeft een gorillamoeder een achtergelaten baby de naam Tarzan en neemt hem aan als haar eigen zoon, ook al schuwt de leider, de zilverrug Kerchak, dit onbehaarde wonder. Tarzan groeit op met zijn bijdehante apevriendje Terk en zijn neurotische kameraad, de olifant Tantor. Zo ontwikkelt hij alle instincten van een dier en leert hij alles over de jungle, terwijl hij razendsnel door de bomen zweeft en zwaait. Maar als plotseling zijn soortgenoten verschijnen, waaronder de beeldschone Jane, staan twee werelden op het punt een te worden.

avatar van mjk87
Lichte tegenvaller. Op zich knap tekenwerk en zeker de combinatie CGI met celanimatie is niet zo lelijk als het soms wel eens is. Daarnaast is de opbouw prima en de relatie tussen Tarzan en zijn apenmoeder is teder en goed uitgewerkt. Verder verloopt het geheel behoorlijk vlotjes. Het stemmenwerk is overigens aardig met vooral Jane als uitschieter met haar schattig accent.

Anderzijds zijn de actiescènes soms te langdradig en niet nodig voor de plot, Bovendien is het dan wel knap in elkaar gezet, maar na één zo een scène ken ik het wel. worden ontwikkelingen getoond middels een montagesequentie met muziek waardoor dit nogal snel gepasseerd is. Hierdoor is de relatie Tarzan-Jane ook gewoon niet heel bijzonder. De grote boef is verder wat voorspelbaar, de bijfiguren lichtjes irritant en het hele middenstuk gewoon veel te mager. Juist die relatie tussen Tarzan en Jane had veel beter en meer uitgewerkt mogen worden. Minder actie en meer drama kon prima, zonder veel langer te duren.

En dan is er nog Phil Collins natuurlijk. Wat je ook van zijn muziek vind (in 2000 toen ik 13 was kon ik dit nog wel harden, nu niet): het past gewoon niet bij de film. Enkel zijn gedrum, de rest, inclusief zijn stem, absoluut niet. En die muziek komt gewoon echt te vaak langs. Jammer. 2,5*.

avatar van alexspyforever
De legende van Tarzan heeft me eigenlijk nooit echt aangesproken. Ik ben dan al helemaal geen fan van Jungle Book dus had ik ook niet meteen nood om een versie te zien maar dan met een volwassen vent. Tarzan is ongelooflijk lelijk. Neen, deze wil ik echt niet kijken.

avatar van avdj
Disney Classic #40

Er staat mij iets van bij dat Tarzan ongeveer tegelijkertijd met de Toy Box kraker "Tarzan & Jane" werd uitgebracht. Beide zijn voor mij in de vergetelheid geraakt en er komt tijdens de herziening niet veel bovendrijven. Het is dan ook geen uitblinker in de over het algemeen ijzersterke jaren '90 collectie van Disney.

De actie is energiek 'gemonteerd' maar de combinatie van handgetekende karakters en computerachtergronden werkt voor mij niet. Bij tijd en wijle ziet de film er absoluut goed uit maar op belangrijke momenten laat het animatieteam steken vallen. Op den duur heb je het slingeren in de lianen ook wel gezien en is het tijd voor iets anders. Sowieso hou ik veel meer van de sfeer van Jungle Book. Tarzan is geen duistere film maar mist de losbondigheid van die 'andere' klassieker.

Het idee van twee werelden die samenkomen is best leuk bedacht maar het komt wat geforceerd over. Dat komt misschien ook door die zwijmelmuziek van Phil Collins. Ik heb niets tegen die man persoonlijk maar zijn muziek gaat mij jaar in jaar uit meer tegenstaan. Dan is er ook nog de relatie tussen Tarzan en Kerchack die niet lekker is uitgewerkt. Hoewel Tarzan hem meerdere keren van het leven redt blijft hun verstandhouding koel en afstandelijk.

Toch zijn er ook absoluut genietbare momenten. De apen die het menselijk kamp overhoop halen waren erg vermakelijk en ook dat kleine aapje die Jane schetste was grappig. Jammer dat deze niet vaak meer terugkomt want over het algemeen zijn de karakters niet echt memorabel. Maar de anderhalf uur zijn niettemin behoorlijk snel voorbij gegaan. Een sterk punt zijn ook de jeugdscènes die stuk voor stuk echt iets toevoegden.

avatar van Ted Kerkjes
TheLionKingFan schreef:
Prachtige Disney film. Mooie muziek van Phill Lewis.

Phill Collins.

avatar van TheLionKingFan
Ted Kerkjes schreef:

Phill Collins.

Hahahahahahaha, Phill Lewis is Mr. Moseby in Het Hotelleven van Zack en Cody. Dom van me, zeg.

avatar van soom
Ik ben altijd wel een fan van Phil Collins geweest. Lekker rauw stemgeluid, niet zo gepolijst. Doet voor de liedjes van Tarzan wel lekker aan, de juiste emoties weet hij wel over te brengen.
Verder is me Jane, You Tarzan, natuurlijk geweldig. Of is het nou Me Tarzan, you Jane? Ghehe. Vond de musical (Ron Link is cool, Chantal Janzen een geweldige vocaliste, al zag ik die niet eens in de musical, maar hoorde ik die wel van de c.d) in elk geval helemaal geweldig, blijven toch mooie herinneringen/ervaringen, die de beleving van de film ook enigszins tot een bepaalde ervaring maakt. Het stemwerk van Minnie Driver is goed, vooral Kerchak en Tantor zijn mooi. Had de vorige keer niet echt een onderbouwde mening gegeven hier, dus werd dit weer eens tijd. Mooi verhaal dus, het klassieke van het verhaal van Edgar Burroughs zie je er wel een beetje aan af.

avatar van rcuppen79
Prachtige film van Disney met sublieme animatie die zelfs op de dag van vandaag blijft verbazen.
Voor de animatie werd de techniek “Deep Canvas” ontwikkeld, waardoor 2D-figuren zich voortbewegen tegen een 3D-achtergrond.

De film verteld een boeiend verhaal, maar de personages zijn helaas niet allemaal even geslaagd. De komisch bedoelde bijfiguren slaan de plank hier volledig mis en ook de schurk Clayton behoort niet tot Disney's meest memorabele schurken. Dan zijn Tarzan en Jane een stuk interessanter, wat wel opmerkelijk is, want normaal is het omgedraaide het geval.
De muziek van Mark Mancina en de liedjes van Phil Collins vond ik erg goed en zetten de sfeer.

Een uitstekende tekenfilm die ook een daverend succes was in de bioscopen. Hiermee kwam wel een einde aan de Disney Renaissance, want hierna zou Disney een aantal commerciële flops alsook artistieke flops uitbrengen.

avatar van tattoobob
Mooie animatiefilm is dit...natuurlijk met het bekende tarzan verhaal maar vooral visueel vind ik deze film erg sterk.
Verder zit er alles in deze animatie......spanning,humor en mooie beelden.
Ik ben tevreden.

avatar van dvdcrusher
Een van de betere Disneyfilms, grappig, mooie animatie en schitterende muziek. 4,5 sterren

avatar van DVD-T
De animatie is werkelijk verbluffend mooi. Geweldig gebruik van de multiplane techniek die hier verder wordt doorgevoerd dan voorheen. Verhaal kon me alleen niet heel erg meekrijgen en sommige karakters zijn wel heel irritant. Over het geheel best leuk, maar niet meer dan dat. De muziek van Collins was trouwens wel erg mooi.

avatar van Vinokourov
Al die Phil Collins-liedjes , tsja een beetje fout natuurlijk, maar vooruit dan maar denk ik. Met het welbekende Tarzan wordt door de Disney-studio een redelijke animatie-film neergezet. Zoals wel vaker, niet veel bijzonders, maar het kijkt wel lekker weg mede door de leuke karakters en een opvallend goeie animatie. Je ziet dat er echt werk van gemaakt is.

avatar van Harmonika
Wellicht één van de beste tekenfilms ooit. Combinatie tussen verhaallijn, animaties en muziek zijn geweldig.

TMP
Het verhaal van Tarzan is bekend en wordt hier op zich ook aardig verteld in een degelijke animatiefilm. De eerste helft van de film heeft wel een overdaad aan liedjes, ook nog eens allemaal gezongen door Phil Collins waardoor het wat eentonig is. Op zichzelf is met de nummers overigens niets mis. Het tweede gedeelte van de film bevalt wat dat betreft wel iets beter. Het ontbreekt helaas wel enigszins aan echt interessante personages, ook Tarzan zelf is nogal vlak neergezet.

Zalige film.

Leuke personages, mooi geanimeerd , fijne soundtrack van Phil Collins en zeer donkere en emotionele momenten. De luipaard zag er echt dreigend en afschrikwekkend uit (had er als kind ook altijd schrik van) . De schurk is qua design en denken eentje in het dozijn maar komt lekker bruut om het leven.