Tarzan (1999)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Kevin Lima
met de stemmen van Tony Goldwyn, Minnie Driver en Glenn Close

Diep in de Afrikaanse jungle geeft een gorillamoeder een achtergelaten baby de naam Tarzan en neemt hem aan als haar eigen zoon, ook al schuwt de leider, de zilverrug Kerchak, dit onbehaarde wonder. Tarzan groeit op met zijn bijdehante apevriendje Terk en zijn neurotische kameraad, de olifant Tantor. Zo ontwikkelt hij alle instincten van een dier en leert hij alles over de jungle, terwijl hij razendsnel door de bomen zweeft en zwaait. Maar als plotseling zijn soortgenoten verschijnen, waaronder de beeldschone Jane, staan twee werelden op het punt een te worden.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Heel mooi geanimeerd, vooral de scenes waarin Tarzan door de jungle "surft" zijn erg mooi. De film is ook af en toe verschrikkelijk grappig. Nadeel is natuurlijk dat het een Disneyfilm is, en dus zo braaf en voorspelbaar als het maar kan. En de muziek van Phil Collins is niet om aan te horen zo erg. Drie sterren.

avatar van The One Ring
Een van de laatste Disneys (Pixar niet meegerekent) die ik nog echt goed kan noemen. Dit is dan wel niet Disneys beste, maar er zitten zeker een aantal leuke momenten in.
3,5 sterren

avatar van Rianneke_Dan
Leuk disney verhaal.
Er zit goeie humor in....
maar het is niet de beste disney film!!
wel mooie liedjes...

avatar van Mug
Mug
Tarzan is toch wel de lelijkst getekende hoofdfiguur uit een avondvullende Disney animatiefilm ooit. Pure walging.

En dan slingert hij ook nog eens door een digitaal computer-oerwoud.

Of zoals mijn vader het uitriep na de film: "ik dacht dat het een tekenfilm zou zijn!" Disney lukt het niet om ouderwetse animatie te combineren met moderne computer-animatie. Het leidt alleen tot irritaties. Net als de stem van Phil *let's commit suicide* Collins.

Toch is de film wel vermakelijk en grappig, maar de moderne Disneys zijn niet aan mij besteedt. Het hoge gemiddelde snap ik ook niet (fans van Phil zeker). 2 sterren.

avatar van Linn
Lieve Disneyfilm. Zoals de films waar ik vroeger zo'n fan van was.

Zo worden ze tegenwoordig allang niet meer gemaakt en dat vind ik spijtig want echt fan van de pixar/dreamworks enz werken ben ik toch echt niet.
De animatie in deze film is weer erg mooi en met zeer aandoenlijke karaktertjes waar je meteen van houd. Voor het verhaal moet je het natuurlijk niet bekijken dat is iedereen al lang bekend.

Dit was lekker een klein anderhalf uurtje genieten. Jeugdsentiment! 4*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze classic deed het destijds enorm goed aan de kassa, maar is helaas niet een van de betere uit de magische Disney-koker. Het verhaaltje is absoluut onderhoudend maar heel erg sterk is het allemaal niet. Wederom een goede stemmencast maar de film kan de concurrentie met eerder werk niet aan. Redelijk.

avatar van Alfred Mok
Recensie: Tarzan.

De vliegende man ook wel.
De man die in het oerwoud wat avonturen beleefd...maar zo zit dit verhaal toch gelukkig niet in elkaar. De film begint met een prachtige opening met die boot in het water, naar mijn mening een pracht opening! Beter dan de opening van films zoals de reddertjes, aladdin, dumbo etc. Maar bij die opening blijft het. Verder heb ik namelijk helaas vele kritieken op deze film.

Zo vind ik dat gedoe in het oerwoud veels te langdradig.
Het huis in het oerwoud vind ik wel leuk bedacht maar toch niet echt realistisch. Maar het is natuurlijk een disneyfilm! Maar ik had niet het gevoel dat ik naar een disney film keek, meer een vroegere film van Dreamworks. Ik heb geen Disney sfeer gezien in deze film, en dat is erg jammer.
Het komt met name door de muziek die meestel erg speels is en in sommige films van Disney juist magisch! Het is vooral veel zang wat we horen in Tarzan, en mensen die geen Phil Collins fan zijn hebben dan gewoon pech want die vent blert de hele film alle liederen. Gewoon jammer, want ik mag die stem niet.

De animatie was wel mooi, daar niet van.
Ook de karakters in deze film zijn duidelijk wel geslaagd en dat is ook iets waar ik rekening mee houd in mijn puntentelling voor moviemeter. Die opa is gewoon echt geweldig! Tarzan en Jane zijn ook mooi geanimeerd evenals de bad guy Clinton. De apen zien er ook goed uit en het gevecht met de tijger was subliem. Maar zoals ik al eerder zei, geen Disneysfeer te herkenen. Deze reken ik dan wel gedeeltelijk mee voor een disneyfilm vanwege de mooie tekenstijl. Maar qua muziek en verhaal is het: Mjoah (maar net aan).

avatar van chevy93
De nieuwste Disneyfilm die ik hem gezien. En ik vond het geweldig!
Film met een schitterende soundtrack en het You'll be in my heart van Phil Collins is natuurlijk ook prachtig!

Ook de game heb ik eindeloos gespeeld

avatar van huVILEub
Geweldige Disney film. Komt ook uit mijn vroege jeugd (zit nu dan wel nog steeds in mijn jeugd). Prachtig voor kinderen, maar volgens mij even goed voor ouderen...

avatar van movie acteurs
Laatst nog gezien In Las Vegas.

Leuke Disneyfilm met goede muziek van Collins. De stem van Alex D. Lintz die de stem kreeg voor de jonge Tarzan heeft een irritante stem, net zoals hij eruitziet en hoe hij acteert. Bij de rest van de figuurtjes pasten de stemmen wel. Aardig goede Disney film met een leuk avontuur.

avatar van simonvinkie
Dit zijn echt van de films waar je vergeet op te stemmen. In mijn herrinering vond ik er niet echt veel aan. Ik vind de oude tarzan met Johnny Weissmuller beter. Dit is allemaal een beetje kinderachtig, braaf en voorspelbaar. Wel mooie animatie, maar dit kon me toch weinig boeien, al moet ik wel zeggen dat dit een hele tijd geleden was dat ik deze film zag.

avatar van gizmo_o
Lang geleden dat ik deze had gezien, maar eergisteren weer opnieuw bekeken.
Ik las dat velen zich ergerden aan de Phil Collin's muziek, ik had dit gelukkig totaal niet en vond de liedjes goed bij het verhaal passen (uiteraard zijn ze met regelmaat zoetsappig, inherent aan het Disney concept) en Collin's stem prima.
De film zelf is erg leuk, avontuurlijk, grappig en soms wat dramatisch (e.g. overlijden van Kerchak). Er worden door Disney weer prima karakters naast Tarzan geintroduceerd: stoere Terk & de neuroot / bangerik Tantor.
Visueel is het sterk, met prachtige beelden als Tarzan door de jungle heen sjeest via de lianen & boomtakken.

Aardige Disney.

Visueel bij momenten erg indrukwekkend. De integratie van CG en traditionele animatie is vaak erg knap gedaan, vooral tijdens de achtbaanritjes in het oerwoud. De snelheid en mate van detail in die scenes is een sterk staaltje animatiewonder.

Minder vond ik de voice cast. Die jonge diertjes klonken als "cowabunga dudes!" kinderen, de Britten hadden ook andere stemacteurs verdiend. De sidekicks van Tarzan sterven halverwege ook een stille dood, alsof ze bij Disney doorhadden dat de personages echt niet veel toe te voegen hadden.

Verder uiteraard de muziek van Phil Collins. Op zich een pluspunt dat er geen liedjes van personages bijzitten, al is er één nummertje waar moeder Gorilla inzet en Phil overneemt, klonk een beetje raar. Muziek kon me verder alleen niet bekoren.

Verhaaltje biedt niet al te veel, maar de capriolen in het oerwoud leveren genoeg mooie scenes op. Het gevecht met de panter springt er hoog bovenuit, maar ook de achtervolging met de apen mag er wezen.

Vind de stijl hier in ieder geval stukken mooier dan de full CG Disney films, veel gestileerder (iets té in het geval van het Tarzan personage) en veel levendiger. Het blijft een bravig Disney-verhaaltje uiteraard, maar de animatie mocht er deze keer echt zijn.

avatar van Fran
Het is wel een mooie animatiefilm maar toch niet mijn favoriet. Wat ik wel erg goed vond was de muziek. Toch vond ik het verhaaltje een beetje saai en had ik iets meer mooie effecten verwacht. Mijn dochtertje van 5 jaar oud blijft er ook maar 15 minuten naar kijken en dan heeft ze het eigenlijk wel weer gezien dus voor de allerkleintjes is het niet zo'n geslaagde film. En tja, als volwassene vond ik het op zich wel geinig om naar te kijken maar ik vond hem ook niet zo heel erg bijzonder.

avatar van Sergio Leone
Gisteren na 10 jaar nog eens herbekeken.

Het verhaal is uiteraard naar kinderen toe gericht, maar kan er zelfs voor volwassenen mee door.
Dit komt volgens mij vnl door enkele chique scènes zoals de openingsscène en de olifantenscène.

De stemmen zijn goed gekozen. Vooral Glenn Close en de stem van Kerchak zijn goed gedaan.

Phil Collins zorgt voor indrukwekkende muziek.

Nog steeds 4

avatar van tommykonijn
Vandaag deze (voor mij) oude klassieker nog eens herzien. Toch altijd een van die Classics van Disney die ik zo vaak gezien heb.

Het blijft gewoon een erg mooie tekenfilm. Alles is met de hand getekent en het resultaat mag er wezen! Het begint al meteen vol actie met de scene op de boot en Kala die de baby Tarzan redt van Sabor. Een indrukwekkende scene vond ik (en ook nu viel hij me weer op) altijd waarin wordt getoont hoe Tarzan opgroeit. En... Tantor blijf ik een geweldig personage vinden (vooral de 'kleinere' versie - Mom! Are you sure this water's sanitary? It looks questionable to me! ) en ook Terk is een leuke toevoeging. Op het moment dat Clayton en co inspringen lijkt de film een beetje minder te worden, en in meerdere opzichten is het dat ook wel (minder aandacht die bijv. voor de gorilla-familie) maar de opkomende romance van Tarzan en Jane is dan wel weer erg mooi in beeld gebracht. Op het einde moest ik vroeger wel een traantje wegpinken altijd om het verlies van Kerchack. Maar het échte einde is dan wel weer leuk een kleurijk in beeld gebracht.

Al met al is dit gewoon een animatiefilm die ik blijf waarderen en dat zal ook altijd zo blijven. Ook mede de leuke muziek van Phil Collins. En natuurlijk de prachtige animatie. Het is geen The Lion King- niveau, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Leuke film.. En dat blijft gewoon zo.

Ik zat te twijfelen tussen 3,5* en 4*. Als je 3,75* kon geven had ik dat in dit geval gedaan. Maar ik rond hem toch nog op het nippertje af naar 3,5*.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vanaf 'Hercules' kwam er een einde aan de charmefilms met een sprookje. Vanaf dan waren het blijkbaar stoere helden als Hercules, Mulan en Tarzan. Met vooral aandacht aan de humor (tja, humor) en minder met het avontuurlijke. Enkel Mulan schiet er nog een beetje boven uit. Het is allemaal te voorspelbaar en te proper. En je kan dan wel complimenten geven aan de bewegingen van Tarzan als een surfer in het oerwoud, het is te gemaakt en stoort me zelfs een beetje. Wel leuk is de basis van het verhaal met Tarzan die opgevoed werd door gorilla's. De rest is vrij saai met Tuk en Tantor als een reïncarnatie van Timon en Pumba. En Collins is niet slecht als muzikant, maar hier past het toch echt niet bij. De animatiefilm is duidelijk gemikt op een jonger publiek en niet op de familiefilm.

avatar van Decec
Een leuke animatiefilm...
Leuk gemaakt...
Prima verhaal...
Ook perfect achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Tarzan is altijd leuk om te zien...
Disney is altijd perfect...

avatar van K. V.
De animatie is van een hoog niveau, de lianen en bomen vliegen in het rond. De film is af en toe ook grappig, zeker als Jane zich in de film vervoegd (denk maar aan de ruzie met die bavianen ).
Bepaalde liedjes waren wel goed "You'll Be in My Heart" en dat liedje met die dieren in dat kamp, maar in de andere zat er niet zoveel variatie.
Het verhaal was ook goed, niet echt verrassend, maar het viel ook niet tegen.
De moeite om eens te bekijken.

avatar van Ste*
Vroeger vaak gekeken, nu voor het eerst de Engelstalige versie. Nog steeds heel vermakelijk eigenlijk. Er zitten soms iets teveel op het gevoel spelende cliché oneliners in, maar verder zit de film eigenlijk prima in elkaar. Een goede balans tussen humor, drama en liedjes. De actiescenes zijn prima, de jungle ziet er goed uit, Tarzan en Jane zijn leuk uitgewerkte personages (niet de standaard hunk en babe), en alle eindjes komen leuk bij elkaar. Niks mis mee.

avatar van Spetie
Een leuke Disneyfilm met veel vaart en een aardig verhaal.

Tarzan mag dan wel een bekende naam zijn in de filmgeschiedenis, maar tot aan deze Disney heb ik er verder nog nooit wat van gezien. Misschien dat ik het daarom soms best verfrissend vond om deze Disney te zien. Tarzan zelf is niet zo heel mooi qua animatie, maar vooral de actiescènes in de jungle mogen er absoluut zijn. Het slingeren aan de lianen is mooi in beeld gebracht.

Qua personages is het niet al te sterk. Tarzan zelf is misschien nog wel het best en de grappig bedoelde nevenpersonages lijken, naarmate het verhaal vordert, wat meer naar de achtergrond te verdwijnen. De oude opa is trouwens nog best grappig en van de personages ook duidelijk het mooist geanimeerd. Verder zit er gelukkig opvallend weinig gezongen stukken in en eindigt het allemaal zoals verwacht, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb me voldoende geamuseerd. Het is niet onaardig, bevat leuke animatie en heeft me geen moment verveeld.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat is het toch vreemd te constateren dat Disney totaal niet constant in hun niveau van films is. Na elke topfilm volgt bijna wel een klote film en na elke klote film volgt vaak weer een hele leuke film. Deze Tarzan heeft me weer erg kunnen bekoren. In een erg mooi weergegeven jungle krijgen we het bekende Tarzan verhaal, maar nu in Disney stijl te zien en eerlijk, het weet te overtuigen. De band tussen de geadopteerde Tarzan en zijn moeder aap vond ik prima weergegeven en met het verdere verhaal, inclusief de introductie van Jane, zit het ook wel goed. Daar doet een wat clichematige schurk niks aan af. De band tussen Tarzan en Kercack deed me overigens niet zo heel veel. Het einde is daarbij ook vrij voorspelbaar. Tussendoor zit er gelukkig wel genoeg humor in de film. Geen scherpe humor, dat missen Disney films helaas, maar het was vermakelijk genoeg met de vriendjes van Tarzan. Ik vond de cameo van Mevrouw Theepot en haar zoontje uit Beauty and the Beast overigens wel erg grappig! Leuke easteregg.

Rest me nog te zeggen dat de soundtrack van Phil Collins uitstekend was. Maar ik mag dan ook graag naar de muziek van hem luisteren.

Dikke voldoende. 3,5*

avatar van baspls
Beter dan de andere Disney's uit de 90's. Ze beginnen langzaam te begrijpen dat verschrikkelijke musicals en pulp niet echt goed zijn. De animatie van Tarzan is nog steeds heel erg slecht maar de tekenstijl en het verhaal zijn beter. Ook is het heel erg fijn dat er niet word gezongen door de hoofdpersonages maar dat we mooie muziek als "Eye of the Tiger" horen.

avatar van mjk87
Lichte tegenvaller. Op zich knap tekenwerk en zeker de combinatie CGI met celanimatie is niet zo lelijk als het soms wel eens is. Daarnaast is de opbouw prima en de relatie tussen Tarzan en zijn apenmoeder is teder en goed uitgewerkt. Verder verloopt het geheel behoorlijk vlotjes. Het stemmenwerk is overigens aardig met vooral Jane als uitschieter met haar schattig accent.

Anderzijds zijn de actiescènes soms te langdradig en niet nodig voor de plot, Bovendien is het dan wel knap in elkaar gezet, maar na één zo een scène ken ik het wel. worden ontwikkelingen getoond middels een montagesequentie met muziek waardoor dit nogal snel gepasseerd is. Hierdoor is de relatie Tarzan-Jane ook gewoon niet heel bijzonder. De grote boef is verder wat voorspelbaar, de bijfiguren lichtjes irritant en het hele middenstuk gewoon veel te mager. Juist die relatie tussen Tarzan en Jane had veel beter en meer uitgewerkt mogen worden. Minder actie en meer drama kon prima, zonder veel langer te duren.

En dan is er nog Phil Collins natuurlijk. Wat je ook van zijn muziek vind (in 2000 toen ik 13 was kon ik dit nog wel harden, nu niet): het past gewoon niet bij de film. Enkel zijn gedrum, de rest, inclusief zijn stem, absoluut niet. En die muziek komt gewoon echt te vaak langs. Jammer. 2,5*.

avatar van avdj
Disney Classic #40

Er staat mij iets van bij dat Tarzan ongeveer tegelijkertijd met de Toy Box kraker "Tarzan & Jane" werd uitgebracht. Beide zijn voor mij in de vergetelheid geraakt en er komt tijdens de herziening niet veel bovendrijven. Het is dan ook geen uitblinker in de over het algemeen ijzersterke jaren '90 collectie van Disney.

De actie is energiek 'gemonteerd' maar de combinatie van handgetekende karakters en computerachtergronden werkt voor mij niet. Bij tijd en wijle ziet de film er absoluut goed uit maar op belangrijke momenten laat het animatieteam steken vallen. Op den duur heb je het slingeren in de lianen ook wel gezien en is het tijd voor iets anders. Sowieso hou ik veel meer van de sfeer van Jungle Book. Tarzan is geen duistere film maar mist de losbondigheid van die 'andere' klassieker.

Het idee van twee werelden die samenkomen is best leuk bedacht maar het komt wat geforceerd over. Dat komt misschien ook door die zwijmelmuziek van Phil Collins. Ik heb niets tegen die man persoonlijk maar zijn muziek gaat mij jaar in jaar uit meer tegenstaan. Dan is er ook nog de relatie tussen Tarzan en Kerchack die niet lekker is uitgewerkt. Hoewel Tarzan hem meerdere keren van het leven redt blijft hun verstandhouding koel en afstandelijk.

Toch zijn er ook absoluut genietbare momenten. De apen die het menselijk kamp overhoop halen waren erg vermakelijk en ook dat kleine aapje die Jane schetste was grappig. Jammer dat deze niet vaak meer terugkomt want over het algemeen zijn de karakters niet echt memorabel. Maar de anderhalf uur zijn niettemin behoorlijk snel voorbij gegaan. Een sterk punt zijn ook de jeugdscènes die stuk voor stuk echt iets toevoegden.

avatar van rcuppen79
Prachtige film van Disney met sublieme animatie die zelfs op de dag van vandaag blijft verbazen.
Voor de animatie werd de techniek “Deep Canvas” ontwikkeld, waardoor 2D-figuren zich voortbewegen tegen een 3D-achtergrond.

De film verteld een boeiend verhaal, maar de personages zijn helaas niet allemaal even geslaagd. De komisch bedoelde bijfiguren slaan de plank hier volledig mis en ook de schurk Clayton behoort niet tot Disney's meest memorabele schurken. Dan zijn Tarzan en Jane een stuk interessanter, wat wel opmerkelijk is, want normaal is het omgedraaide het geval.
De muziek van Mark Mancina en de liedjes van Phil Collins vond ik erg goed en zetten de sfeer.

Een uitstekende tekenfilm die ook een daverend succes was in de bioscopen. Hiermee kwam wel een einde aan de Disney Renaissance, want hierna zou Disney een aantal commerciële flops alsook artistieke flops uitbrengen.

avatar van tattoobob
Mooie animatiefilm is dit...natuurlijk met het bekende tarzan verhaal maar vooral visueel vind ik deze film erg sterk.
Verder zit er alles in deze animatie......spanning,humor en mooie beelden.
Ik ben tevreden.

avatar van dvdcrusher
Een van de betere Disneyfilms, grappig, mooie animatie en schitterende muziek. 4,5 sterren

avatar van DVD-T
De animatie is werkelijk verbluffend mooi. Geweldig gebruik van de multiplane techniek die hier verder wordt doorgevoerd dan voorheen. Verhaal kon me alleen niet heel erg meekrijgen en sommige karakters zijn wel heel irritant. Over het geheel best leuk, maar niet meer dan dat. De muziek van Collins was trouwens wel erg mooi.

avatar van Vinokourov
Al die Phil Collins-liedjes , tsja een beetje fout natuurlijk, maar vooruit dan maar denk ik. Met het welbekende Tarzan wordt door de Disney-studio een redelijke animatie-film neergezet. Zoals wel vaker, niet veel bijzonders, maar het kijkt wel lekker weg mede door de leuke karakters en een opvallend goeie animatie. Je ziet dat er echt werk van gemaakt is.

TMP
Het verhaal van Tarzan is bekend en wordt hier op zich ook aardig verteld in een degelijke animatiefilm. De eerste helft van de film heeft wel een overdaad aan liedjes, ook nog eens allemaal gezongen door Phil Collins waardoor het wat eentonig is. Op zichzelf is met de nummers overigens niets mis. Het tweede gedeelte van de film bevalt wat dat betreft wel iets beter. Het ontbreekt helaas wel enigszins aan echt interessante personages, ook Tarzan zelf is nogal vlak neergezet.