Tarzan (1999)

Animatie / Avontuur

geregisseerd door Chris Buck en Kevin Lima
met de stemmen van Tony Goldwyn, Minnie Driver en Glenn Close

Diep in de Afrikaanse jungle geeft een gorillamoeder een achtergelaten baby de naam Tarzan en neemt hem aan als haar eigen zoon, ook al schuwt de leider, de zilverrug Kerchak, dit onbehaarde wonder. Tarzan groeit op met zijn bijdehante apevriendje Terk en zijn neurotische kameraad, de olifant Tantor. Zo ontwikkelt hij alle instincten van een dier en leert hij alles over de jungle, terwijl hij razendsnel door de bomen zweeft en zwaait. Maar als plotseling zijn soortgenoten verschijnen, waaronder de beeldschone Jane, staan twee werelden op het punt een te worden.

avatar van woeler82
Heb die gisteren voor het eerst gekeken, vond hem best wel mooi, 1 liedje maar in de hele film, bij de andere disney tekenfilms zijn soms meer liedjes te horen.

Muziek was ook goed, het klopte gewoon alles

avatar van steventje
Mooie film met schitterende bombastische muziek.

Zeker de scene toen Tarzan Jane redde uit de klauwen van een bende apen en ook mooie achtervolgingsscene !

Verder waren er natuurlijk enkele onwaarheden zoals:

Toen Tarzan dat luipaard doodde was er geen bloed te zien op zijn mes.
Of we zien ook duidelijk dat het waterniveau, waar de olifanten instonden, ineens varieerde in diepte.

Al bij al een leuke film die ik nog wel eens wil zien.

avatar van Thom1994
Toen Tarzan dat luipaard doodde was er geen bloed te zien op zijn mes.

Waarschijnlijk gedaan omdat deze film gemaakt is voor kinderen?

avatar van simonvinkie
Dit zijn echt van de films waar je vergeet op te stemmen. In mijn herrinering vond ik er niet echt veel aan. Ik vind de oude tarzan met Johnny Weissmuller beter. Dit is allemaal een beetje kinderachtig, braaf en voorspelbaar. Wel mooie animatie, maar dit kon me toch weinig boeien, al moet ik wel zeggen dat dit een hele tijd geleden was dat ik deze film zag.

avatar van Emmuze
Goede film voor een kinderanimatiefilm.
Muziek was ook mooi, geen straf om naar te kijken!

film_kaza
Phil Collins is echt de meest underrated en mooiste muziek die er is. Ik word echt dood moe van al dat gezeik dat uit het niets komt. Serieus. Voor mij is zegge dat Phil Collins klote muziek maakt alsof je zegt dat Evlis of Michael Jackson klote muziek maakt. Ik kan me 0 inleven in alle kritieken en ze komen uit de meest random hoeken. Die gast moest eens in de hemel worden geprezen. Dat verdiend die ook. Dus bij deze.

Schitterende score met een paar van Disneys meest memborale liedjes. De film zelfs heeft helaas hier en daar een down maar word gered door de leuke figuren en prachtige animatie. Gewoon een D klasieker zoals ie hoort te zijn. Niet mijn favo maar kijkt leuk weg.

avatar van Ducoz
Dit is echt jeugd sentiment, wat wou ik toen graag net als Tarzan zijn!

Ik had er alles van! Erg leuke film, ik wil hem wel weer eens terug zien!

avatar van gizmo_o
Lang geleden dat ik deze had gezien, maar eergisteren weer opnieuw bekeken.
Ik las dat velen zich ergerden aan de Phil Collin's muziek, ik had dit gelukkig totaal niet en vond de liedjes goed bij het verhaal passen (uiteraard zijn ze met regelmaat zoetsappig, inherent aan het Disney concept) en Collin's stem prima.
De film zelf is erg leuk, avontuurlijk, grappig en soms wat dramatisch (e.g. overlijden van Kerchak). Er worden door Disney weer prima karakters naast Tarzan geintroduceerd: stoere Terk & de neuroot / bangerik Tantor.
Visueel is het sterk, met prachtige beelden als Tarzan door de jungle heen sjeest via de lianen & boomtakken.

avatar van TheLionKingFan
Prachtige Disney film. Mooie muziek van Phill Lewis.

Aardige Disney.

Visueel bij momenten erg indrukwekkend. De integratie van CG en traditionele animatie is vaak erg knap gedaan, vooral tijdens de achtbaanritjes in het oerwoud. De snelheid en mate van detail in die scenes is een sterk staaltje animatiewonder.

Minder vond ik de voice cast. Die jonge diertjes klonken als "cowabunga dudes!" kinderen, de Britten hadden ook andere stemacteurs verdiend. De sidekicks van Tarzan sterven halverwege ook een stille dood, alsof ze bij Disney doorhadden dat de personages echt niet veel toe te voegen hadden.

Verder uiteraard de muziek van Phil Collins. Op zich een pluspunt dat er geen liedjes van personages bijzitten, al is er één nummertje waar moeder Gorilla inzet en Phil overneemt, klonk een beetje raar. Muziek kon me verder alleen niet bekoren.

Verhaaltje biedt niet al te veel, maar de capriolen in het oerwoud leveren genoeg mooie scenes op. Het gevecht met de panter springt er hoog bovenuit, maar ook de achtervolging met de apen mag er wezen.

Vind de stijl hier in ieder geval stukken mooier dan de full CG Disney films, veel gestileerder (iets té in het geval van het Tarzan personage) en veel levendiger. Het blijft een bravig Disney-verhaaltje uiteraard, maar de animatie mocht er deze keer echt zijn.

avatar van Fran
Het is wel een mooie animatiefilm maar toch niet mijn favoriet. Wat ik wel erg goed vond was de muziek. Toch vond ik het verhaaltje een beetje saai en had ik iets meer mooie effecten verwacht. Mijn dochtertje van 5 jaar oud blijft er ook maar 15 minuten naar kijken en dan heeft ze het eigenlijk wel weer gezien dus voor de allerkleintjes is het niet zo'n geslaagde film. En tja, als volwassene vond ik het op zich wel geinig om naar te kijken maar ik vond hem ook niet zo heel erg bijzonder.

avatar van Sergio Leone
Gisteren na 10 jaar nog eens herbekeken.

Het verhaal is uiteraard naar kinderen toe gericht, maar kan er zelfs voor volwassenen mee door.
Dit komt volgens mij vnl door enkele chique scènes zoals de openingsscène en de olifantenscène.

De stemmen zijn goed gekozen. Vooral Glenn Close en de stem van Kerchak zijn goed gedaan.

Phil Collins zorgt voor indrukwekkende muziek.

Nog steeds 4

avatar van Movie9471
Leuke Disney film.
Het is niet de mooiste Disney die ik gezien heb, maar is toch zeker leuk om naar te kijken.

Tarzan is naar mijn smaak een echte stoere-jongens-film, met bijvoorbeeld de luipaardscène, de achtervolging van de bavianen en het imponerende en stoere innerlijk van Kerchak, maar ook zeker leuk voor meisjes met de romantiek en Kala's liefde voor Tarzan.

Het verhaal is niet bijzonder, maar weet je toch te boeien.

Los van de liedjes vond ik de soundtrack erg leuk. Het brengt je in een Afrikaanse Junglesfeer. De liedjes vond ik wat minder, maar dit komt hoogstwaarschijnlijk omdat ik het in het Nederlands heb gezien.

De animaties waren ronduit geweldig! De personages zagen er geweldig uit, maar wat nog het allermooiste was gedaan was de jungle. De jungle zag er prachtig uit en je kunt zien dat er veel aandacht aan is besteed. Ook de beweeglijke scènes waren erg goed gedaan. Wat je in tekenfilms nog vaak wel eens ziet is dat de actiescènes er een beetje houterig en onrealistisch uitzien. Bij Tarzan is dit echter niet zo. Dit kun je goed bekijken in de luipaardscène, de bavianenachtervolging, het gevecht met Kerchack en het gevecht met Claton. Alleen de animaties zouden al d moeite van het kijken waard zijn.

avatar van Nigelwestland
Leuke film. Heb ik heel vaak gezien en het blijft een leuke film

avatar van tommykonijn
Vandaag deze (voor mij) oude klassieker nog eens herzien. Toch altijd een van die Classics van Disney die ik zo vaak gezien heb.

Het blijft gewoon een erg mooie tekenfilm. Alles is met de hand getekent en het resultaat mag er wezen! Het begint al meteen vol actie met de scene op de boot en Kala die de baby Tarzan redt van Sabor. Een indrukwekkende scene vond ik (en ook nu viel hij me weer op) altijd waarin wordt getoont hoe Tarzan opgroeit. En... Tantor blijf ik een geweldig personage vinden (vooral de 'kleinere' versie - Mom! Are you sure this water's sanitary? It looks questionable to me! ) en ook Terk is een leuke toevoeging. Op het moment dat Clayton en co inspringen lijkt de film een beetje minder te worden, en in meerdere opzichten is het dat ook wel (minder aandacht die bijv. voor de gorilla-familie) maar de opkomende romance van Tarzan en Jane is dan wel weer erg mooi in beeld gebracht. Op het einde moest ik vroeger wel een traantje wegpinken altijd om het verlies van Kerchack. Maar het échte einde is dan wel weer leuk een kleurijk in beeld gebracht.

Al met al is dit gewoon een animatiefilm die ik blijf waarderen en dat zal ook altijd zo blijven. Ook mede de leuke muziek van Phil Collins. En natuurlijk de prachtige animatie. Het is geen The Lion King- niveau, maar dat hoeft natuurlijk ook niet. Leuke film.. En dat blijft gewoon zo.

Ik zat te twijfelen tussen 3,5* en 4*. Als je 3,75* kon geven had ik dat in dit geval gedaan. Maar ik rond hem toch nog op het nippertje af naar 3,5*.

avatar van Mrs.Congeniality
Fran schreef:
Het is wel een mooie animatiefilm maar toch niet mijn favoriet. Toch vond ik het verhaaltje een beetje saai en had ik iets meer mooie effecten verwacht. Mijn dochtertje van 5 jaar oud blijft er ook maar 15 minuten naar kijken en dan heeft ze het eigenlijk wel weer gezien dus voor de allerkleintjes is het niet zo'n geslaagde film. En tja, als volwassene vond ik het op zich wel geinig om naar te kijken maar ik vond hem ook niet zo heel erg bijzonder.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vanaf 'Hercules' kwam er een einde aan de charmefilms met een sprookje. Vanaf dan waren het blijkbaar stoere helden als Hercules, Mulan en Tarzan. Met vooral aandacht aan de humor (tja, humor) en minder met het avontuurlijke. Enkel Mulan schiet er nog een beetje boven uit. Het is allemaal te voorspelbaar en te proper. En je kan dan wel complimenten geven aan de bewegingen van Tarzan als een surfer in het oerwoud, het is te gemaakt en stoort me zelfs een beetje. Wel leuk is de basis van het verhaal met Tarzan die opgevoed werd door gorilla's. De rest is vrij saai met Tuk en Tantor als een reïncarnatie van Timon en Pumba. En Collins is niet slecht als muzikant, maar hier past het toch echt niet bij. De animatiefilm is duidelijk gemikt op een jonger publiek en niet op de familiefilm.

avatar van Minority_Check
het was lang geleden dat ik dit gezien had
ik vind het nog steeds geweldig

avatar van ILDIB
Mooi gemaakt, best grappig, maar ontzettend beperkt in de setting. Gewoon mooi, maar geen superfilm.

avatar van oemoemenoe
grappig gedaan , alles komt goed film...

avatar van Decec
Een leuke animatiefilm...
Leuk gemaakt...
Prima verhaal...
Ook perfect achtergrond muziek (Dolby Digital)...
Prachtig mooi HD kwaliteit...
Tarzan is altijd leuk om te zien...
Disney is altijd perfect...

avatar van K. V.
De animatie is van een hoog niveau, de lianen en bomen vliegen in het rond. De film is af en toe ook grappig, zeker als Jane zich in de film vervoegd (denk maar aan de ruzie met die bavianen ).
Bepaalde liedjes waren wel goed "You'll Be in My Heart" en dat liedje met die dieren in dat kamp, maar in de andere zat er niet zoveel variatie.
Het verhaal was ook goed, niet echt verrassend, maar het viel ook niet tegen.
De moeite om eens te bekijken.

avatar van Ste*
Vroeger vaak gekeken, nu voor het eerst de Engelstalige versie. Nog steeds heel vermakelijk eigenlijk. Er zitten soms iets teveel op het gevoel spelende cliché oneliners in, maar verder zit de film eigenlijk prima in elkaar. Een goede balans tussen humor, drama en liedjes. De actiescenes zijn prima, de jungle ziet er goed uit, Tarzan en Jane zijn leuk uitgewerkte personages (niet de standaard hunk en babe), en alle eindjes komen leuk bij elkaar. Niks mis mee.

casligtenberg
De muziek van Phil Collins is fantastisch. Wat een stem en waarom horen we niks meer van deze topartiest. Ik hou van dit verhaal. Stiekem ontroerd het me nog steeds. De tijd dat Disney-films voor het hele gezin waren!

avatar van Thorongil
Best een leuke film. Al vond ik dat Jane nogal veel of Belle leek en Clayton op Gaston.

avatar van Brix
'Tarzan' is nu ook op Blu-ray te koop.

avatar van Spetie
Een leuke Disneyfilm met veel vaart en een aardig verhaal.

Tarzan mag dan wel een bekende naam zijn in de filmgeschiedenis, maar tot aan deze Disney heb ik er verder nog nooit wat van gezien. Misschien dat ik het daarom soms best verfrissend vond om deze Disney te zien. Tarzan zelf is niet zo heel mooi qua animatie, maar vooral de actiescènes in de jungle mogen er absoluut zijn. Het slingeren aan de lianen is mooi in beeld gebracht.

Qua personages is het niet al te sterk. Tarzan zelf is misschien nog wel het best en de grappig bedoelde nevenpersonages lijken, naarmate het verhaal vordert, wat meer naar de achtergrond te verdwijnen. De oude opa is trouwens nog best grappig en van de personages ook duidelijk het mooist geanimeerd. Verder zit er gelukkig opvallend weinig gezongen stukken in en eindigt het allemaal zoals verwacht, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb me voldoende geamuseerd. Het is niet onaardig, bevat leuke animatie en heeft me geen moment verveeld.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wat is het toch vreemd te constateren dat Disney totaal niet constant in hun niveau van films is. Na elke topfilm volgt bijna wel een klote film en na elke klote film volgt vaak weer een hele leuke film. Deze Tarzan heeft me weer erg kunnen bekoren. In een erg mooi weergegeven jungle krijgen we het bekende Tarzan verhaal, maar nu in Disney stijl te zien en eerlijk, het weet te overtuigen. De band tussen de geadopteerde Tarzan en zijn moeder aap vond ik prima weergegeven en met het verdere verhaal, inclusief de introductie van Jane, zit het ook wel goed. Daar doet een wat clichematige schurk niks aan af. De band tussen Tarzan en Kercack deed me overigens niet zo heel veel. Het einde is daarbij ook vrij voorspelbaar. Tussendoor zit er gelukkig wel genoeg humor in de film. Geen scherpe humor, dat missen Disney films helaas, maar het was vermakelijk genoeg met de vriendjes van Tarzan. Ik vond de cameo van Mevrouw Theepot en haar zoontje uit Beauty and the Beast overigens wel erg grappig! Leuke easteregg.

Rest me nog te zeggen dat de soundtrack van Phil Collins uitstekend was. Maar ik mag dan ook graag naar de muziek van hem luisteren.

Dikke voldoende. 3,5*

avatar van baspls
Beter dan de andere Disney's uit de 90's. Ze beginnen langzaam te begrijpen dat verschrikkelijke musicals en pulp niet echt goed zijn. De animatie van Tarzan is nog steeds heel erg slecht maar de tekenstijl en het verhaal zijn beter. Ook is het heel erg fijn dat er niet word gezongen door de hoofdpersonages maar dat we mooie muziek als "Eye of the Tiger" horen.