Oblivion (2013)

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Joseph Kosinski
met Tom Cruise, Olga Kurylenko en Morgan Freeman

De wereld is vergaan door een jarenlange nucleaire oorlog. De overlevenden kunnen niet meer op de grond leven en zijn genoodzaakt om op wolkenniveau een nieuw bestaan op te bouwen. Beneden op de aarde leven aliens die tegen de straling kunnen. Soldaat Jack Harper is een van de laatste robotreparateurs op aarde als onderdeel van een grote operatie om belangrijke grondstoffen te verkrijgen. Zijn missie zit er bijna op, totdat hij een vreemdeling redt uit een neergestort ruimteschip.

avatar van rkdev
ikkegoemikke schreef:
Wat een visueel prachtige film was dit nog eens. Ik heb soms ademloos liggen kijken en heb enorm genoten van de apocalyptische beelden , de desolate landschappen en dan dat puur stukje natuur tussen al die chaos.

Ik begrijp sommigen niet. Ok, je zal dingen herkennen van andere films of boeken. Maar dan kan je wel van de meeste films zeggen dat het een flauw afkooksel is van weer een andere film.

Ik kan me compleet vinden in jouw (totale) post. Wat een visueel geweldige film met een boeiend verhaal. Mooie soundtrack ook. Ik heb genoten en begrijp echt alle kritiek niet. Tuurlijk zijn er plotholes en dergelijke, maar dat heeft elke film. Nee, deze film overtuigd. 4* met kans op meer.

Jason28 schreef:
Had misschien leuk geweest als Cruise niet in deze film zat. ... Dat jochie is toch wel de grootste aanfluiting van de filmwereld.
Ik snap écht niet wat iedereen toch tegen de acteur Tom Cruise heeft. Een acteur met volledige toewijding voor een film en ook nog eens een geweldige en overtuigende acteur. Ja, de persoon in z'n privéleven, met de Scientology en zo, is ook niet zo my cup of tea. Maar als acteur: petje af.

avatar van tommiew
Ik vond 'm supergoed. Opbouw van rustig naar steeds wat heftiger. Genoeg plotveranderingen om het verrassend te houden, zelfs tot het laatst. Mooie beelden, goede casting, soundtrack is goed. Ik ga 'm zeker meer dan 1x bekijken.

avatar van hjhoekie
Weinig aan toe te voegen,vanaf de eerste minuut tot de laatste genoten.Zo'n film mag van mij gerust 5 uur duren.Top!

avatar van davidz352
Aliens met gevoel voor design

De reacties hier lezend voorspelde niet veel goeds. Toch maar gekeken, omdat ik de vorige film van deze regisseur (tron:legacy) wel redelijk vond.

Hij viel absoluut niet tegen

Het visuele in deze film is zó goed afgewerkt dat het bijna griezelig wordt. In bijv. Prometheus ziet alles er een beetje plastic uit, in Oblivion zie je het metaal schitteren.

Leuk is ook het hele concept van false-flag aanslag, combinatie van Prometheus met moon eigenlijk.

De interactie tussen de personages valt een beetje tegen. Deze regisseur heeft dat denk ik nooit goed gekunnen, zie tron:legacy. In vergelijking met Prometheus valt het reuze mee.

Is deze film beter dan Prometheus? Nee, dat niet, het mist de mysterieuze kant. De productie van deze film staat wel op een veel hoger niveau dan prometheus. Set design, CGI etc. zag er vele male beter uit, alles was perfect afgewerkt en een lust om naar te kijken.

De soundtrack van M83 was ook een genot om naar te luisteren, ook niet onbelangrijk in een film.

Wat jammer was, is het einde uiteindelijk blijkt het een gigantische HAL-9000 te zijn die alles regelt. Had hier liever een figuur zoals in Prometheus gezien.

4.5 sterren

Edit: Daarnet even naar Prometheus gekeken. Na Oblivion zie je gewoon dat alles plastic en studio materiaal is, vooral in de alien-ruimtes. Kudo's voor Kosinki als je Ridley Scott weet te overstijgen!

avatar van valleyman
Eentje voor op Blu Ray

avatar van SimonV
Grafisch is alles goed afgewerkt, zoals al eerder opgemerkt. Het acteerwerk is ok, maar het script lijkt een combinatie van Moon en Independance day. Uit die laatste film lijkt de scene bij en in het ruimteschip Tet bijna gekopieerd te zijn.
Toch 4*

avatar van vranque
och, wat heb ik genoten van de verbluffende beelden.
Gejat of niet gejat, ik kan niet alles volgen, ook niet alles herinneren in details wat ik allemaal gezien heb, Zo kijk ik ook niet naar films. . Mijn criterium is wat ik NU zie en wat ik NU voel. En dat was aangenaam.

avatar van mordang
Een goede film, mooie beelden, een paar leuke wendingen. Hoofdrolspelers zijn aardig op dreef. De tegenspeelster van Tom Cruise, Andrea Riseborough vond ik er geweldig uitzien. Koel, verleidelijk, kwetsbaar en tragisch (gewoon een lekker ding, mag toch?) Maar toch wel een (zwaar) punt van kritiek. Het einde van de film is kort, naief en niet ruw genoeg. Zonder in details te treden, kan het gewoon niet dat dit op deze wijze gebeurt. Wie het ziet, zal het snappen. Afknapper op een heel mooi verhaal. Indien de makers daar met iets werkelijk origineels (of in ieder geval iets logisch) was gekomen voor het einde had de film van mij een hoger cijfer gekregen.

avatar van tal1b
Beetje overgewaardeerd hier. Net wat teveel fantasie hier, met weer een teveel jack (jaja ook bij jack reacher) gehalte. Het wordt op 'n gegeven moment vervelend en zelfs langdradig met die Tom cruise. Matig, ben blij deze niet in de bios gezien te hebben. En maar niet te spreken over 't einde

avatar van Macmanus
Kosinski

Weer een gelikt filmpje van de man. Vanaf de spaceships tot aan de "oude" boeken het is allemaal erg spik en span. Het zou me niks verbazen als Kosinski smetvrees heeft in het echte leven. Maar dat terzijde. Dit keer neemt hij ook best de tijd voor het verhaaltje. Waardoor het precies weten hoe of wat, nog vrij lang vaag blijft. Kosinski laat de wereld waar we zijn weer goed zien, IJsland blijft prachtig, je hebt best het gevoel op een post-apocalyptische aarde te zijn. Toch weet hij net als bij TRON alles wat te netjes te houden. Qua geweld vliegt het nooit uit de bocht, qua visuals zien we nooit erg lijpe dingen en M83 springt niet eens zo erg je boxen uit als dat je weet dat ze kunnen.

Het lijkt een beetje zijn achilleshiel maar gelukkig heeft hij wel net genoeg skills om toch een aardige film af te leveren.

3 sterren.

tegenvallende film zeg, wat overgewaardeerd. Tom begint echt een beetje te oud te worden voor z'n rechtopstaande haartjes en dit soort films. Zelden ook zo'n slechte tegenspeelster gezien met dat cocky Engelse accent. CGi, geluid en camerawerk is wel uitstekend.
gelukkig gedownload, dus Shift Delete

thuis in de zetel gezien. perfecte film hiervoor. Het verhaal vond ik soms niet echt goed steek houden.

Best wel een lekkere Actie / Sciencefiction film welke vooral visueel van het scherm spat (de beelden van een vervallen New York en omgeving zien er schitterend uit). Het verhaal mocht er trouwens ook best wezen en er zitten ook een aantal leuke wendingen in. Het einde vond ik overigens goed. Qua verhaal vond ik het soms wat raakvlakken hebben met Star Wars, Independence Day en Planet of the Apes. De actie is overigens niet ruimschoots aanwezig maar de aanwezige actie zag er wel fraai uit (met name de drones waren daarin geweldig). Ondanks dat Tom Cruise inmiddels in de 50 is deed hij het wederom goed. Meestal staan films waarin Tom Cruise in meespeelt garant voor een bepaalde kwaliteit en dat geldt zeker ook voor deze film. De overige cast deed het ook leuk en met Andrea Riseborough en Olga Kurylenko zaten er ook een paar fraaie dames in.

P.S. het was ook leuk om stuntvrouw Zoe Bell weer eens terug te zien in een rolletje.

avatar van sportfan27
Wow, wat een visueel prachtwerk, als Sciencefiction liefhebber heb ik echt genoten van deze film.
Het verhaal is op momenten wat voorspelbaar en hier en daar gaan dingen (met name op het eind) wel heel simpel (Waarom word zijn schip niet gescand bij binnenkomst van The Tet ?) maar dat mag de pret niet drukken, visueel echt een pareltje met een sterke soundtrack en een sterke Cruise...

4 ****

avatar van Montorsi
Ik trek dit vaak gewoon wel.

Redelijk klassiek SF gebeuren met de nodige onnozelheid zo links en rechts in een verder bloedserieus verhaal. Zo moest ik wel erg lachen om het feit dat die Scavs vanaf het moment dat duidelijk wordt dat het gewoon mensen ineens niet meer met een rare bliepjestaal communiceren en geen moment meer met een rare Alienhelm rondlopen. Waarom deden ze dat überhaupt, net doen of het geen mensen waren om te beginnen. Sloeg weer helemaal nergens op. En ook dat die 'Sally' eerst heel helder spreekt en dan tegen het einde ineens heel duister begint te klinken met een hoop gekraak. Ik ben niet achterlijk hoor.

Verder kijkt het allemaal wel. Visueel duidelijk erg gelikt en afgewerkt maar ook weer niet al te spannend. Die Drones vond ik verder wel redelijk coole dingen, maar qua ontwerp is het sowieso allemaal niet zo opzienbarend. Het verhaaltje is in de basis nog best de moeite maar had wat beter uitgewerkt moeten worden. Redelijk standaard qua SF-thema's, zo links en rechts wat identieitsvragen die eigenlijk niet uitgewerkt worden, maar kom me er verder ook niet echt aan storen hoe plat het was. Het enorm melige gehalte van de laatste 15 minuten waren er uiteindelijk wat te veel aan.

Cruise is verder een behoorlijke miskleun voor een film als deze, maar daar had ik wel rekening mee gehouden. De rest van de cast is afgezien van Freeman erg kleurloos, en ook die komt behoorlijk cliché over.

Al met al mag ik graag een grotesque Sci-Fi zoals deze zo eens paar jaar zien. Dat het niet al te goed is neem ik voor de 2 uur dat ie duurt maar voor lief.

2.5*-3.0*

P.S. de helm was stealth techniek. Ze droegen die helm om niet ontdekt te worden door drones.

Dat stukje uitleg (door Morgan Freeman) heb je waarschijnlijk over het hoofd gezien.

avatar van Insignificance
Van alles wat, bij elkaar erg weinig. Ik ben al niet zo kapot van de look van de film. De steriele, klinische en doorzichtige designs gaan nog, maar de drones en het Bubble Ship zijn me te clean, hun actie is obligaat en de aarde anno 2077 oogt te afgewerkt om als smeulende, post-apocalyptische wereld te dienen.

Het uurtje introductie heeft dan ook nog eens te leiden onder de oeverloze voice-over waarmee het opent. Dan weet je meteen dat er iets fout zit, bovendien is er het vooruitzicht van een sentimentele donderwolk. Riseborough is al niks, maar de kleffe scènes tussen Cruise en Kurylenko zijn helemaal niet te harden.

Er hangt nog enige tijd wat mysterie rondom de Scavs, maar dat wordt met de intrede van Beech snel de nek omgedraaid, waarna Freeman en een vluchtrecorder de plot nog maar eens aan elkaar praten. Zo wordt alles wat mogelijkerwijs kan boeien, in de kiem gesmoord. De finale slaat sowieso nergens op.

avatar van sportfan27
Wel apart eigenlijk...

In de hele film is geen Alien te zien...alleen hun schip.

avatar van DragQueen
Onderhoudende Sci-Fi Film, die visueel erg overtuigt. De landschappen, en verwoeste steden zien er verbluffend goed uit. Het verhaal wordt in een prima tempo opgebouwd, en is verder ook goed uitgevoerd, en bevat genoeg wendingen om het interessant te houden. Tom Cruise speelt een overtuigende hoofdrol, en ook de rest van de cast is op dreef. Vermakelijke Film. 3,5 Ster.

avatar van james_cameron
Visueel vaak erg mooi, maar inhoudelijk is deze film weinig meer dan een reeks 'geleende' ideeën uit films als Wall-E, Moon en Independence Day. Cruise heeft het daarnaast wel heel makkelijk in een rol die werkelijk niets van hem vergt. Begint erg sterk, met adembenemende special effects en production design (dat zwembad, geweldig!), maar na een half uur begint de plot langzaam steeds suffer te worden. Een paar plotwendingen zijn leuk gevonden, maar het is al met al niet genoeg om hier een overtuigende SF-film van te maken. Daar kunnen een paar coole aktiescenes dan ook niets meer aan veranderen.

Theunissen schreef:

Neehoor. Verklaart nog niet waarom ze dan niet gewoon met elkaar spraken en maakt het volstrekt belachelijk waarom ze daar in de tweede helft van de film geen gebruik meer van maakten. Ze hadden het hard nodig..

In de tweede helft van de film maakten ze er geen gebruik meer van omdat dat gedeelte zich afspeelde in hun thuisbasis in de grot . Zou een beetje vreemd zijn als ze daar ook met zo'n helm zouden rondlopen. Pas als ze hun thuisbasis verlieten (eerste helft van de film) liepen ze rond met zo'n helm.

Fijn.

Al héél wat beter dan de Tron remake, al heeft Kosinski nog wel een eindje te gaan om een écht goede film af te leveren. Deze Oblivion kampt met een paar lastige tekortkomingen.

Allereerst is er de hoofdrol van Cruise. Hij past gewoon helemaal niet in deze film, niet eens in de rol zelf. Laat hem lekker de Amerikaanse held in Top Gun uithangen, maar als het gaat over wat sfeervoller werk dan moet je hem gewoon niet in een hoofdrol dumpen. Heb me de hele film aan hem geërgerd.

Tweede probleem is dat de actiescenes mat en duf zijn. Ze komen helemaal niet uit de verf, en staat de rest van de film eerder in de weg dan dat ze een hoogtepunt vormen. Jammer, Kosinski had wat mij betreft meer mogen inzetten op sfeer. Want daar zat het best goed mee. Eerste uurtje zeker. Lekker klinisch, mooie (maar niet al te speciale) design en goed in beeld gebracht. Deed vanuit de verte wat denken aan The Book of Eli, al ligt het niveau daar nog wel iets hoger.

In de positieve geluiden over de soundtrack kan ik me niet echt vinden. De nummertjes vallen op zichzelf wel mee, maar komen helemaal niet goed naar voren in de film. Pas na de film wist ik trouwens weer dat M83 hierachter zat. Sowieso niet zo'n fan van, maar met hun muziek kan je toch veel meer doen dan Kosinski hier laat zien.

Verhaaltje is simpel, veel bekende elementen maar daar heeft de meeste scifi wel last van. Gaat mij vooral om de sfeer en uitwerking en daar slaagt deze film wel in, al vind ik het nog steeds wat te gehaast. Al bij al niet slecht dus, al kent de film wel wat minpuntjes en gaan er geen vijf minuten voorbij zonder gemist potentieel, al is het maar omdat je niet naast Cruise's smoelwerk kunt kijken in deze film.

Kleine 3.5*

Trouwens ... Cruise speelt nummer 49 en 52 ... ik neem aan dat er dan per zone een "Cruise" is? Dat wil zeggen dat er zeker nog 50 andere Cruises over zijn. Laatste scene was nu érg melig, maar wat zou het gegeven hebben moest het hele leger Cruises daar aangekomen zijn? Wie kies je dan als vrouw? Mooie setup voor een Raise the Red Lantern on scifi steroids?

avatar van Montorsi
Soundtrack vond ik trouwens behoorlijk saai.

Theunissen schreef:

Erg gezocht, aangezien het was om die drones te neppen. Maakt het uit waar je bent?

avatar van Macmanus
In dat opzicht is het jammer dat Kosinski zich begeeft op het hoogste budgettaire niveau in Hollywood. Daardoor zit je als regisseur toch teveel vast aan bepaalde acteurs en aan de beproefde Hollywood storylines.

avatar van Captain Pervert
Heerlijke bombastische film die van bij elkaar gejatte plotelementen toch nog een fantastische popcornsensatie weet te maken.

Visueel geweldig, heerlijke spanningsboog, lekker lang en een leuk verhaal, dat, hoewel niet origineel, doet wat het moet doen. En een prima score/soundtrack.

De irritatie sloeg wel toe toen Jack bepaalde ontdekkingen moest doen, en hij te horen kreeg "ga daar maar kijken, dan zie je het". In plaats van gewoon vertellen hoe het zit. En een dialoog als "Ga weg!" - "Nee er zijn dingen die je moet weten..." Zeg dan gewoon wat die dingen zijn.

Ik begrijp dat dit voor de kijker mooiere plaatjes oplevert, maar script-technisch moet toch om zulke lullige situaties heen te schrijven zijn?

Hoe dan ook, dikke 4 popcornsterren.

Wederom Tom Cruise niet op een slechte film kunnen betrappen.

(Opvallend hoe vaak hij personages speelt die in een wereld leven die niet helemaal zo in elkaar zit als ze denken: Vanilla Sky, The Firm, Minority Report, etc etc)

Montorsi schreef:

In feite niet, die grot waarin ze verstopt zaten was min of meer een bunker waar de drones ze niet konden zien (tenminste als de poort dicht was).

avatar van horizons
Ondanks dat de film (schrijver) flink leentjebuur speelt bij the Matrix, Star Trek Motion Picture, Independance Day en nog enkele sci-fi films is het een vermakelijk goed gebracht geheel.

Het design en CGI effecten zijn subliem gedaan. Torens met zwembad op zo'n hoogte wel leuk vakantieoord.
en...
nr.52 was meest logisch aangezien die Julia gezien had, die andere 50 (of meer) niet.
Deze film kon zo een einde wel hebben.