The Hunger Games: Catching Fire (2013)

3,41

Actie / Avontuur

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Liam Hemsworth

Na haar overwinning in de 74ste Jaarlijkse Hongerspelen met haar metgezel Peeta Mellark is Katniss Everdeen veilig naar huis teruggekeerd. Deze overwinning betekent echter dat ze opnieuw weg moeten en hun familie moeten achterlaten om op een 'Overwinningstournee' doorheen de districten te vertrekken. Onderweg merkt Katniss dat een opstand op til is, maar de Hoofdstad is nog steeds aan de macht wanneer President Snow de 75ste Jaarlijkse Hongerspelen voorbereidt - een wedstrijd die Panem voorgoed kan veranderen.

473 BERICHTEN 72 MENINGEN
avatar van freek_93
geplaatst: 22 november 2013, 22:37 uur [permalink]
Iets beter dan deel 1! Vooral het verhaal is mooi verteld.

zerodopa
geplaatst: 23 november 2013, 00:58 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
..erg lange intro (niet storend ofzo) Wanneer het verhaal net lekker op gang komt komt t einde al vrij snel in zicht. Ik had het gevoel net 3 spannende scenes te hebben gezien na dat melodramatische, prima intro.. BAM einde Wel weer gewoon hungergames, kleurtjes, kostuumpjes, drama, etc etc kwaliteit.

Toch vond ik deel 1 wat beter 🙂 WAAROM?? Omdat ik in deel 1 die intro gewoon nodig had en me nu heel licht een gevoel bekroop van; LET THE GAMES BEGIN..for f**** sake

geplaatst: 23 november 2013, 10:11 uur [permalink]
Denk dat ik deel 1 wel beter vind. In dit vervolg zijn de games een stuk meer ondergeschikt en minder uitgewerkt.
En net als de film een beetje op gang komt, stop hij opeens! Als ik geweten had dat het weer zo'n gedeelde filmreeks was, zou ik zeker eerst gewacht hebben op het 2de deel.

avatar van Nicole_1989
geplaatst: 23 november 2013, 11:19 uur [permalink]
zerodopa schreef:

(...)
en me nu heel licht een gevoel bekroop van; LET THE GAMES BEGIN..for f**** sake

Haha, eigenlijk zijn we met z'n allen geen haar beter dan het Capitol-volk 😉

geplaatst: 23 november 2013, 17:00 uur [permalink]
"I think these games are gonna be different."

Vanochtend met lichte tegenzin toch maar meegepakt in Imax en ik moet zeggen dat ik in positieve zin erg verrast ben.

Want wat een significant kwaliteitsverschil t.o.v. deel één is me dit toch te noemen zeg. Dat heeft voor een groot deel met de regie te maken, dit keer aan de hand van Francis Lawrence. De vele schokkerige beelden uit het eerste deel zijn weg en het oogt gewoon stukken beter.

Het is te merken dat het dit keer ernstiger van aard is en ik begrijp nu beter waarom er een revolutie in opkomst is. Het gebeuren rondom de onderdrukking van de districten komt beter naar voren. Bij het vorige deel leek het namelijk alleen om de 'spelen' te draaien - die overigens erg matig waren -, nu worden de beweegredenen beter uiteengezet. Er is ook echt iets daadwerkelijk in beweging gebracht, wat een opmaat is voor de volgende twee films. Tevens vind ik Jennifer Lawrence beter in haar rol zitten, ik had meer empathie voor Katniss.

Het enige minpunt blijf ik de tamme spelen zelf vinden. Van mij had het vele malen gewelddadiger en bloederiger gemogen à la Batoru Rowaiaru (2000), wiens concept ze enigszins gekopieerd hebben. Daarnaast komt het einde vrij abrupt; opeens verscheen er vanuit het niets een zwart beeld met alleen het logo en 'cue' de eindcredits. Het liet me ietwat gedesillusioneerd, doch hongerig naar meer achter.

Al met al een erg geslaagd vervolg in alle opzichten, wat ik niet verwacht had na het matige eerste deel. Ik ben om, ik kijk reikhalzend uit naar het volgende deel.

Dikke 3,5 sterren.

geplaatst: 23 november 2013, 20:15 uur [permalink]
Aardig filmpje. Vond het wat de kwaliteit betreft precies hetzelfde als het eerste deel. Het kent dezelfde opbouw, zelfde acteerprestaties, etc. Ik vond het niet beter of slechter dus.

Deze reeks leent zich uitstekend voor een filmmarathon als deel 3 eenmaal uit is.

geplaatst: 23 november 2013, 20:34 uur [permalink]
Deel 4 bedoel je. Er komen er nog twee, Mockingjay wordt opgesplits in twee films.

geplaatst: 23 november 2013, 20:52 uur [permalink]
Ouch, dat wordt een lange marathon dan 😛

geplaatst: 23 november 2013, 21:37 uur [permalink]
Dat wordt idd een pittige zit. Destijds gedaan toen LOTR: ROTK uitkwam, dat is bijna een olympische sport 😉.

avatar van cordiacovens
geplaatst: 23 november 2013, 23:34 uur [permalink]
Beste blockbuster van het jaar?

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst: 24 november 2013, 00:26 uur [permalink]
Hier dus ook een stevig gemiddelde. Wordt ook opvallend goed ontvangen in de pers zeg. Echt veel betere recensies dan de eerste.

avatar van Starry Night
geplaatst: 24 november 2013, 01:00 uur [permalink]
Shinobi schreef:

Ik denk niet dat de doelgroep (tieners) dat nou zo zou waarderen. Ik ook niet trouwens (geen tiener). Nog geen mening verder, moet hem nog zien.

geplaatst: 24 november 2013, 01:38 uur [permalink]
Het is meer mijn persoonlijke voorkeur Starry Night. De commercie staat uiteraard voorop bij dergelijke franchisen en dan krijg je altijd met zulke producties te maken die gericht zijn op de massa.

avatar van Donkerwoud
geplaatst: 24 november 2013, 02:09 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet schokkend veel beter dan het eerste deel, maar het is zeker een fijne voortzetting van de franchise. De aanloop naar de Hunger Games is deze keer vele malen interessanter dan de spelen zelf. Misschien zit hem daar ook wel mijn enige (lichte) teleurstelling: die keiharde strijd om te moeten overleven in de arena komt er wat bekaaid vanaf door plaats te maken voor de onverwachte plotwending . Zodoende voelt het een beetje als een tussendoortje voor de twee laatste films.

geplaatst: 24 november 2013, 09:39 uur [permalink]
starbright boy schreef:

Vind het toch wel een hype hoor. Deel 1 scoorde aan het begin ook heel hoog om vervolgens langzaam te zakken. Ik lees veel meningen waarin staat dat deze véél beter dan deel 1 is, maar het wordt niet onderbouwd. Ik vond het precies hetzelfde als deel 1, het heeft precies dezelfde opbouw. Bijna een remake, het verhaal is ietsjes anders waardoor het een vervolg is en geen remake, maar that's all.

geplaatst: 24 november 2013, 13:36 uur [permalink]
arno74 schreef:

Dan vraag ik me af welke berichten jij leest. Er zijn tamelijk wat meningen te vinden - waaronder die van mij - waarin het wel onderbouwd is.

avatar van Pantoffel
geplaatst: 24 november 2013, 13:43 uur [permalink]
Aardig filmpje.
Er waren verschillende personages die ik goed vond.
Voor mij leek de aanloop naar de Spelen wat lang te duren.
In de arena vond ik het ook minder dan bij het vorige deel.

geplaatst: 24 november 2013, 13:49 uur [permalink]
arno74 schreef:

Vooral qua vorm veel veranderd. Geen documentaire-stijl en shakycam meer maar gewoon heel overzichtelijk geschoten en visueel sterk, waar de voorganger visueel pover was. Ook is de pacing veel sterker, kent het een sterker script en bovendien een regisseur die beter kan regisseren.

avatar van cordiacovens
geplaatst: 24 november 2013, 17:56 uur [permalink]
Toen vorig jaar de eerste film van The Hunger Games franchise in de bioscopen verscheen, was het al snel duidelijk dat er een vervolgfilm zou komen. De film was niet alleen een financieel succes met bijna 700 miljoen dollar wereldwijd, maar werd ook zeer goed ontvangen. Vaak zijn de vervolgfilm of precies hetzelfde of een stuk minder van kwaliteit. Wanneer er dan ook een nieuwe regisseur en nieuwe schrijvers worden aangesteld is het vaak vrezen voor de kwaliteit van het vervolg. Het zijn echter de complexe en volwassen thema’s die van deze ‘young-adult’ boekenserie die ervoor zorgen dat de tweede film op ieder gebied meer diepgang biedt dan de eerste film. Ook worden er de juiste keuzes gemaakt die net wat anders zijn dan de vorige film, waardoor ondanks dat er weer een hongerspelen zijn, de film niet als een herhaling aanvoelt.

‘The Hunger Games: Catching Fire’ Review | Filmtakers

geplaatst: 24 november 2013, 18:31 uur [permalink]
Naomi Watts, Shinobi, het kan ook aan mij liggen hoor. De verschillen vond ik zelf zo subtiel dat ik niet kan zeggen dat deze stukken beter is, maar het is ook alweer een hele tijd geleden dat ik die eerste film gezien heb. Vond ze allebei goed en vermakelijk in ieder geval.

geplaatst: 24 november 2013, 19:38 uur [permalink]
Opzich heb je qua structuur van het narratief gewoon gelijk, maar daarnaast wel veel verschillen wmb. Kan jij anders ervaren. Ik zag de film dus in marathon, dat helpt ook wel mee. Al snap ik ook wel dat je als kijker het verschil marginaal kan vinden. Toch maar sneller een marathonnetje inplannen arno 😉.

avatar van Louisafilm96
geplaatst: 25 november 2013, 16:36 uur [permalink]
Prima film, je ziet het grote budget, al zullen fans van de boeken delen missen en voor mij werd de chemie tussen peeta en katniss ook niet helemaal duidelijk. Al zijn de hoofdlijnen die er in zitten zeker goed ook is het acteerwerk van Jennifer een stuk beter dan in deel 1

ipman-99
geplaatst: 25 november 2013, 16:52 uur [permalink]
"We have to go Gale, before they kill us. They will kill us." ... 😜 " !!!

Heerlijke Sequel 😛 !!! Dit is deel twee uit de Hongerspelentrilogie 😉 !
De intro neemt zijn tijd om vervolgens een versnelling hoger te schakelen.
Jennifer Lawrence zit opnieuw prima in haar rol.
Je ziet dat deze film gemaakt is met een groot budget, dat straalt hij echt wel uit.
Wat me opviel was de droge 'cynische' humor.
Stanley Tucci steelt werkelijk de show, meermaals strijk gelegen 😉 !
Het tempo neemt na de interessante intro een heerlijke vaart aan, dit tot het einde van film!
De muziek was werkelijk prachtig en gaf het sfeertje dat tikkeltje extra.
Heerlijke Blockbuster ..., zoveel is duidelijk !

avatar van Filmhoek.nl

geplaatst: 25 november 2013, 17:43 uur [permalink]
The Hunger Games: Catching Fire heeft meerdere verrassingen in de lange opbouw tot de Hunger Games. Als de Spelen eindelijk beginnen, begint voor mij de film pas. De spanning welke de Spelen met zich meebrengt maakt de eerste helft weer goed. Deze heb ik overleefd en de tweede helft van de film heb ik met plezier gekeken. Jennifer Lawrence draagt vrijwel de hele film. Als iemand die de boeken niet gelezen heeft kan ik zeggen dat zonder haar acteerkunsten dit in mijn ogen een absolute flop had kunnen worden. Had ik deze wel gelezen, had mijn mening wellicht heel anders kunnen zijn. Wat ik wel jammer vind is dat het punt waarop de film eindigt erg voorspelbaar is. Op dit moment begint de franchise pas echt spannend te worden. Dit laat natuurlijk wel een grote deur open voor het vervolg volgend jaar, The Hunger Games: Mockingjay Part 1.

Recensie: The Hunger Games: Catching Fire (Fabian van der Starre) - Filmhoek.nl

avatar van bartbart
geplaatst: 25 november 2013, 19:52 uur [permalink]
Een gave, goed gemaakte film met een geweldige cliffhanger, hij zou wel beter moeten worden uitgelegd over wat er in deel 1 gebeurde want anders begrijp je er niks van. 👍

avatar van dikkop
geplaatst: 26 november 2013, 01:04 uur [permalink]
Tot nu toe keek ik alleen maar naar de punten op Moviemeter en IMDb.

Voortaan ga ik me toch beter laten informeren door de reacties van de filmliefhebbers te lezen.

Weet ik veel dat er een deel 3 aan zat te komen en heel deze film één grote intro op deel 3 is...

Nooit meer dit...

Drama.

avatar van DiDa
geplaatst: 26 november 2013, 13:39 uur [permalink]
dikkop schreef:
Tot nu toe keek ik alleen maar naar de punten op Moviemeter en IMDb.

Nooit meer dit...

Drama.

Slaat echt helemaal nergens op.....maar goed.

avatar van Nicole_1989
geplaatst: 26 november 2013, 13:47 uur [permalink]
dikkop schreef:

Wat een tijdverspilling was dit zeg.

Bedoel je hiermee dat jij van een trilogie alleen het derde deel wilt kijken? Lijkt mij niet zo logisch, maar: suit yourself 😉

avatar van MaNiAc E
geplaatst: 26 november 2013, 16:44 uur [permalink]
Hij was okay maar dan is het ook gezegd en gedaan mee. Niks kom me overhalen te geloven dat dit een groter geheel is, niks kon me echt de hoop laten zien die Katnis moet uitstralen. Beter dan deel 1 al vond ik deel 1 de hoop en de chaos completer.

Had misschien zelfs graag willen zien wat er gebeurd was met D12.... maar ach

The Hunger Games: Catching Fire
Hunger Games: Catching Fire movie review by SlashingThrough.com

avatar van dikkop
geplaatst: 26 november 2013, 17:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nicole_1989 schreef:

Nee dan had ik gewacht tot deel 3 was uitgekomen en ze allebei tegelijk gekeken...

Ik heb nu geen voldoening van deze film en moet nog een hele tijd op deel 3 wachten...

Ik bedoel, je kan wel een trilogie maken, maar geef de kijker dan ook een klein beetje voldoening per deel...

Degene die de film niet hebben gezien moeten onderstaand niet gaan lezen, maar...

Met alleen maar die "game Island" in te laten storten hebben ze te weinig gegeven vind ik...

Ik heb nu ik een beetje over mijn frustratie heen ben, mijn waardering toch een beetje aangepast...