The Hunger Games: Catching Fire (2013)

3,41

Actie / Avontuur

geregisseerd door Francis Lawrence
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Liam Hemsworth

Na haar overwinning in de 74ste Jaarlijkse Hongerspelen met haar metgezel Peeta Mellark is Katniss Everdeen veilig naar huis teruggekeerd. Deze overwinning betekent echter dat ze opnieuw weg moeten en hun familie moeten achterlaten om op een 'Overwinningstournee' doorheen de districten te vertrekken. Onderweg merkt Katniss dat een opstand op til is, maar de Hoofdstad is nog steeds aan de macht wanneer President Snow de 75ste Jaarlijkse Hongerspelen voorbereidt - een wedstrijd die Panem voorgoed kan veranderen.

474 BERICHTEN 72 MENINGEN
avatar van YouDrunkGoHome

geplaatst: 15 november 2013, 12:46 uur [permalink]
Op imdb is die al aan het dalen, gister 7.4, nu 7.2.
Al is er nu natuurlijk nog niet veel over te zeggen met 3000 stemmen..

geplaatst: 15 november 2013, 22:46 uur [permalink]
Hoop dat deze verfilming dichterbij het boek ligt.. 1ste deel vond ik rommelig en slecht in contrast met het boek. Miste veel stukken uit het boek. Heb mn man tijdens het kijken van de film extra info gegeven omdat niet duidelijk was hoe wie wat waar.. ze hadden beter in meerdere delen de boel kunnen verfilmen zodat ze alles beter konden opbouwen vond het teveel in 1 gepropt en dan maar sommige stukken wissen omdat er geen tijd voor is..vond de boeken super gaaf ben heel nieuwschierig naar dit deel..

geplaatst: 16 november 2013, 10:57 uur [permalink]
Heb het boek laatst in sneltreinvaart gelezen, net als toen deel 1. Was er - ook net zoals bij deel 1 - niet erg van onder de indruk, maar ik heb goeie hoop aangezien de verfilming prima was. Heb hier zin in!

geplaatst: 19 november 2013, 17:10 uur [permalink]
Josh en liam kunnen allebij niet acteren. Zijn volgens mij ook alleen gekozen omdat ze m-boys zijn. (zucht)
Stoorde mij in de eerste film ook al behoorlijk aan hun en ben bang dat het nu niet anders zal zijn. Kijk ook alleen de film omdat het verhaal mij aanstaat en omdat ik jennifer lawrence een topper vind.

geplaatst: 19 november 2013, 18:28 uur [permalink]
Vanavond de Hunger Games marathon bij Pathé Schouwburgplein, Rotterdam...ik kan niet wachten!!!

geplaatst: 20 november 2013, 03:22 uur [permalink]
Net terug van de marathon,
Wat is deel twee weer een gave film geworden

avatar van Naomi Watts
geplaatst: 20 november 2013, 09:22 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel erg goed. Enorm verschil qua toon en look met haar voorganger en toch jammer dat de kwaliteit zo verschilt, aan de andere kant is verbetering altijd goed. De documentaire-achtige stijl is dus verdwenen en oogt nu als professionele filmmakerij, ook erg steady gefilmd, visueel mooi en een zeer solide script. De hand van Lawrence is ook duidelijk zichtbaar, uitstekende regisseur.

Film krijgt door de thematiek van het tweede boek ook veel meer ernst mee, en voelt ook daadwerkelijk behoorlijk grimmig. Sterke pacing, erg constant in haar flow en ook de effects hebben een overduidelijke upgrade gehad. Ook de actiescenes zeer goed op beeld gevangen, wat de film zeer ten goede komt. Ook bij dit deel nergens het idee dat er overbodige scenes inzitten.

Cast is ook weer meer dan prima, lijken ook allemaal nog meer in hun rol te zitten. Vooral JLaw is uitermate sterk. Al is heel de cast goed, ook nieuwkomer Claflin is een aanwinst. ook omdat het allemaal veel beter geschreven en geregisseerd is. Al is de grootste troef van de film vooral dat het Hunger Games universum daadwerkelijk tot leven komt, ook de politieke verhoudingen binnen de Districten kwam nu veel beter tot zijn recht. Ook de Quarter Quell Hunger Games zelf staat als een huis. De manier waar Katniss achter het doel van "the plan" komt en het noodlot dat District 12 heeft ondergaan.

In een trilogie vind ik juist deel 2 heel belangrijk, en de functie van zo'n deel 2 heeft The Hunger Games dan ook. Een uitermate sterke opzet naar de onvermijdelijke finale. Veel komt op het conto van Collins te staan maar onderschat de inbreng van regisseur Lawrence niet. Tuurlijk zijn er weer nodige blockbuster valkuilen, ze worden niet allemaal ontwijkt maar dat mag de pret niet drukken. Hele sterke blockbuster. Alleen Xtina's We Remain hadden ze in movie wel mogen laten horen, of gelijk bij de credits. Zeer passend bij de thematiek.

avatar van fab.iann
geplaatst: 20 november 2013, 11:19 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The odds are never in our favor.

Zo, echt een stuk beter dan de eerste film, die op sommige momenten iets te braaf voortkabbelde.

Het tempo zit er bij deze film goed in en de manier hoe er invulling is gegeven aan de verfilming van het tweede boek is subliem te noemen. Alleen al de adrenaline die je krijgt wanneer Katniss samen met Cinna voor de buis staat die haar naar de arena (die er overigens fantastisch uitziet) brengt. Zeker omdat je weet wat er dan nog gaat gebeuren.

Een stuk humoristischer is deze film ook, Peeta met zijn droge opmerkingen, Katniss die ook wat losser komt en natuurlijk Johanna Mason, geweldig hoe Jena Malone haar neerzet.

Prachtig, voor nu: 4,5*

geplaatst: 20 november 2013, 11:23 uur [permalink]
Kleine 2,5 uur, meen ik.

avatar van JacoBaco
geplaatst: 20 november 2013, 11:24 uur [permalink]
Bedankt, ik had ook gewoon op IMDb kunnen kijken... 146 min. Zit rond de 2,5 uur ja.

avatar van Poebie
geplaatst: 20 november 2013, 18:55 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Echt.... ik heb gisternacht zo genoten van de marathon en ik vond de film geweldig. Oke, een paar dingen anders dan in het boek, maar welke film heeft dat nu niet. Ik weet zeker dat ik nog een keer ga. Hoop dat deze ook snel op bluray komt.

Wel had ik op het einde van dit 2e deel even een "Twilight" deja vu momentje.......

geplaatst: 20 november 2013, 23:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Catching crap. Een spel gaat over leven of dood 1 persoon eruit en dan zo kinderachtig? Katniss schiet er 1 in de enkel, speelt padvindertje, dreigt 2 x en schiet op het dak vd dome en that's it? Je hoort trom v degenen die eruit vliegen en ziet niet hoe alleen later ff in beeld. Tsunami zag er nep uit.Nou ja zeg. Ik zag van tevoren leeftijd 12 en ja hoor dacht ik daar gaan we weer en had gelijk. Pg 13 verpest weer een film. Ik gok dat het er in het boek ruiger aan toegaat. Er komen nog veel films die zo verpest worden. Dacht dat de eerste slecht was maar vergeleken met deze valt dat nog mee.

avatar van rep_robert
geplaatst: 21 november 2013, 10:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heb me eigenlijk weer verrassend vermaakt met deze film.

In het zo geheten Young Adult fantasy genre waar jongeren de hoofdrol spelen en het kwaad moeten overwinnen weet Catching Fire makkelijk staande te houden. Juist omdat de film volwassen overkomt en de personages dan ook echt personages zijn waar je mee meeleeft. Tevens wordt de actie een stuk beter gefilmd dan in het eerste deel en zijn de gevaren die in de arena overkomen moeten worden een stuk spannender en zijn de last minute escapes minder gemakzuchtig dan in het eerste deel.

De revolutie problematiek t.o.v. de rijken(gevestigd in the Capitol) die de arme districten onderdrukken komen vooral betreft District 12(Waar Kitniss vandaan komt) weer goed naar voren. Wel had ik liever wat meer grauwe beelden van de revolutie in de andere districten willen zien, waardoor ik in Catching Fire eigenlijk nog niet het epische en de grootschalige consequenties van Katniss haar acties in volle glorie hebben mogen aanschouwen. Het blijft wat dat beperkt tot 3 locaties(District 12, the Capitol en the Hunger Games Arena), de andere districten wordt slechts een fractie van een seconde bij stil gestaan d.m.v. de toer en wat beelden in de trein waar Katniss mee gluurt.

Verder erg sterk acteerwerk van met name de leading roles, waardoor the Hunger Games zich onderscheidt van de rest. Lawrence is yet again weer ontzettend goed bezig en ook Seymour Hoffman, Hemsworth, Sutherland, Banks(bijna onherkenbaar) en Hutcherson overtuigen. Er waren veel meisjes in de zaal gisteren, maar echt girly voelt de film niet aan en mede dankzij het sterke script en het volwassen acteren kan je ook als man genieten van the Hunger Games films.

Het einde had misschien iets minder open mogen zijn (hoe loopt het af met Peeta?), want in veel bekende trilogieën weten ze ondanks een open einde in het middenstuk je toch wel met een redelijk tevreden gevoel achter te laten. Hier is dat wat minder en heeft de film niet echt een einde, maar uiteindelijk doet het je wel verlangen naar het waarschijnlijk spectaculaire slot van deze trilogie.

avatar van Naomi Watts
geplaatst: 21 november 2013, 10:10 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
rep_robert schreef:

Het einde had misschien iets minder open mogen zijn(hoe loopt het af met Peeta?), want in veel bekende trilogieën weten ze ondanks een open einde in het middenstuk je toch wel met een redelijk tevreden gevoel achter te laten. Hier is dat wat minder en heeft de film niet echt een einde, maar uiteindelijk doet het je wel verlangen naar het waarschijnlijk spectaculaire slot van deze trilogie.

Oneens. Nou juist een must in een deel 2 van een trilogie, het is nou juist niet de bedoeling een tweede deel sluitend te maken. Zo werkt een trilogie niet, en is een grote valkuil. Eindelijk een regisseur die dat snapt.

geplaatst: 21 november 2013, 10:19 uur [permalink]
Het hoeft niet sluitend te zijn. Zeker niet!!
Middenstukken zijn meestal ook mijn favoriete films in trilogieën en als ik b.v. Star Wars en LOTR erbij pak dan zie je eigenlijk hoe het wel moet. Het verhaal is niet afgelopen in die films, er speelt immers veel meer. Maar je krijgt wel het idee dat een bepaald hoofdstuk wordt afgesloten en de helden zich opmaken voor een spectaculaire finale. Het einde in die 2 films is open, maar ze doen dat niet zoals in Catching Fire door het beeld opeens midden in een scenè op zwart te gooien. Zij breien wel gewoon een einde aan de film en laten ook nog meer dan genoeg ruimte over voor de nog spelende intriges.

geplaatst: 21 november 2013, 10:33 uur [permalink]
Klopt. Dat vind ik nou juist zo sterk van Lawrence. Benaderd het echt vanuit een trilogie structuur. Normaal zie je inderdaad dat ze het één en ander afsluitend en bepaalde lijntjes open laten zodat het publiek toch closure krijgt. Nu gooi je het beeld inderdaad abrupt op zwart, waardoor je echt met een middenstuk zit, waar echt niets afgesloten is. Dat vind ik enorm goed aan Catching Fire. De meeste regisseurs hadden dit einde als opening gebruikt van deel 3, bold & the right move van Lawrence. Zie er nog wel een halfje verhoging inzitten hierdoor. Echt sterk.

geplaatst: 21 november 2013, 10:45 uur [permalink]
Ik wil zelf ook niet zeggen dat het slecht is, maar zie het persoonlijk liever op die andere manieren. Dit vind ik meer een cliffhanger voor een serie. Snap jouw standpunt ook wel, je moet het lef maar hebben in zo'n gigantische franchise.

avatar van Nicole_1989
geplaatst: 21 november 2013, 10:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen

(...)

Je slaat District 11 over! Daar gebeurt toch ook wel het één en ander in het begin van de film...

Verder kan ik alleen maar zeggen dat dit de meest getrouwe boekverfilming is die ik ooit heb gezien! Een aantal zijpaden in het verhaal worden weggelaten, maar die mis ik totaal niet. Je kunt immers niet alles verfilmen van een boek. Wat het einde betreft is dit dus precies zoals het boek. Alleen was het fijne aan de cliffhanger in het boek dat je meteen verder kon lezen Nu moeten we weer een jaar wachten! Francis Lawrence heeft precies het boek gevolgd, en heeft hier veel fans, waaronder ik, erg gelukkig mee gemaakt

avatar van AHWA
geplaatst: 21 november 2013, 10:50 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is toch duidelijk hoe het met Peeta afloopt? Ze zeggen toch dat hij en Johanna door het Capitool zijn gevangen? Daar heb je gelijk de opzet voor deel 3

Klopt wel wat je zegt over het middenstuk trouwens, want ik vind zelf Empire en Two Towers de beste uit die andere trilogieën.

avatar van rep_robert
geplaatst: 21 november 2013, 10:52 uur [permalink]je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Nicole_1989 schreef:

Wat ik dus zeg, een fractie van een seconde Krijg nog niet het gevoel van een heel volk(miljoenen) die in opstand komen. Ik vind het ook geen groot nadeel hoor, maar moet wel ergens mijn 3,5* zien te rechtvaardigen haha.

geplaatst: 21 november 2013, 10:55 uur [permalink]
rep_robert schreef:

Haha, ach, het is maar wat je als een fractie van een seconde ervaart Maar ik snap wat je bedoelt.

geplaatst: 21 november 2013, 11:32 uur [permalink]
rep_robert schreef:

Duidelijk. Snap ik dan ook wel, ik heb ook makkelijk praten omdat ik dit soort eindes prefereer. Maar hoe je er ook tegenover staat, blijft idd een gedurfde zet in een franchise. Publiek snapte het ook niet zo bij mij in de zaal.

avatar van Nicole_1989
geplaatst: 21 november 2013, 17:33 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dinsdagavond 19 november: Hunger Games Night bij Pathé! En ondergetekende was, zoals het een fan betaamt, uiteraard aanwezig

De perfecte gelegenheid voor critici om de films met elkaar te vergelijken en deel 1 (nog meer) af te kraken. Want ja, de special effects zijn in Catching Fire inderdaad beter en ja, de shaky cam uit deel 1 was bij wijlen irritant. En ja, Catching Fire is inderdaad volwassener, grimmiger en bruter dan deel 1. Maar ik heb de boeken ook zo ervaren: in deel 1 was alles nog nieuw voor Katniss en was het een nieuwe wereld die ontdekt moest worden, waarin Katniss als onervaren jonkie in binnen kwam. En ik vind dat de film daar prima in is geslaagd!
Mijn enige kritiek op deel 1 was het feit dat in het boek de dode tributen door een hovercraft uit de arena worden geplukt en dit niet in de film was opgenomen. Voor sommigen wellicht een detail, maar ik vond het toen ik het in het boek las vrij luguber. In de verfilming van Catching Fire is dit echter wel verwerkt, en dat verraste me enorm! En inderdaad, het geeft een luguber en bruut sfeertje aan de Games.

In Catching Fire wordt alles anders. Volwassener, triester, grimmiger. Het leven weer proberen op te pakken terwijl er wordt geleden aan posttraumatische stress stoornis. De bedreigingen van President Snow. Het terugkeren in de arena om uit de weg geruimd te worden. De revolutie waarvan het vlammetje begint aan te wakkeren, zowel in de districten en bij de tributen (vooral de verontwaardiging van Johanna tijdens het interview en alle tributen die elkaars hand vasthouden lieten dit duidelijk zien als ook in het Capitol zelf (voornamelijk op het moment dat Peeta aankondigt dat Katniss zwanger is).
Het is dus tijdens deze Quarter Quell veel minder aan de orde dat de tributen elkaar (willen) vermoorden. Ze zijn het zat dat de Games bestaan en willen alleen maar overleven. Uiteraard zijn er dan weer de Careers die alsnog als moordmachines te werk gaan, maar verder is men lang niet zo agressief als de voorgaande Games. Het Capitol weet dit en daarom komt de actie niet van de tributen zelf, maar rechtstreeks van de arena. Deze is verraderlijk, dodelijk en onvoorspelbaar. Gemaakt om eigenhandig de tributen, en speciaal revolutiesymbool Katniss, uit de weg te ruimen.

En Francis Lawrence heeft deze ontwikkeling van het verhaal op een indrukwekkende manier naar het witte doek weten te vertalen. Nog nooit heb ik zo'n getrouwe boekverfilming gezien. Sommige dialogen kwamen zo goed als letterlijk uit het boek, o.a. het gesprek tussen President Snow en Katniss en hoe Peeta en Katniss elkaar beter leren kennen (What's your favourite colour? ) vond ik daar goede voorbeelden van.
Uiteraard ontbraken er dingen uit het boek, maar dat kan ook niet anders. Het is onmogelijk om ieder detail te verfilmen, of zijpaden van het verhaal. Toch heeft Francis Lawrence leuke details in de film gestopt die ik meteen herkende, zoals het drankje dat de mensen in het Capitol drinken om te kunnen overgeven, waarna ze verder kunnen eten.

Daarnaast is de karakterontwikkeling door Francis Lawrence en de acteurs/actrices ook zo mooi vertaald. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik Effie, die in het boek soms minder uitgebreid werd beschreven. In deel 1 een Capitol-tutje die weinig gevoel in haar donder lijkt te hebben. In Catching Fire is ze aanvankelijk enorm trots dat HAAR tributen hebben gewonnen, maar zodra de dreiging vanuit het Capitol steeds duidelijker wordt, komt Effie steeds meer aan Katniss' kant te staan, op haar eigen Effie-manier (hiermee doel ik op de scenes waarin Effie er op hamert dat iedereen een gouden accessoire draagt, om het teamverband te versterken). Nooit gedacht dat een scene met Effie me kippenvel en tranen in mijn ogen zou geven, maar het is gelukt: eerst tijdens de Reaping, waarin Effie voor de camera's overdreven vrolijk acteert, maar ondertussen verdrietig en in paniek is, en ten tweede op het moment dat Haymitch en Effie afscheid nemen van Peeta en Katniss voor ze de arena in gaan, waarin Effie haar excuses aanbiedt. Zoveel betekenis in twee woorden.

Catching Fire is een steengoede verfilming geworden. Waar deel 1 rustmomenten (trage momenten) had, is dit een achtbaan van gebeurtenissen en de 2,5 uur vliegt dan ook voorbij. De spanning ligt continu hoog en is zichtbaar en voelbaar. Het einde is fantastisch vormgegeven (in het boek had ik wat moeite om me voor te stellen hoe de arena nou precies vernietigd wordt, maar dit is erg goed en duidelijk verfilmd). En het einde laat me hongerig uitkijken naar de volgende verfilming. Het laatste shot is fenomenaal.

Jongens, jongens...als ze zo getrouw blijven aan het derde boek zoals ze in deze film hebben bewezen, dan gaat er nog zoveel moois komen!

avatar van grid8400
geplaatst: 21 november 2013, 21:01 uur [permalink]
Gisteren in de bios gezien, en vond hem eigenlijk erg tegenvallen. Ik ging er net als deel 1 open in, en waar ik deel 1 verrassend vond en mij wist te boeien, vond ik deel twee erg traag.

Op het moment dat het begint te lopen, wordt de film abrupt afgekapt.

Ben wel erg benieuwd naar deel 3.

3,5 *

geplaatst: 22 november 2013, 01:39 uur [permalink]
YouDrunkGoHome schreef:
Op imdb is die al aan het dalen, gister 7.4, nu 7.2.
Al is er nu natuurlijk nog niet veel over te zeggen met 3000 stemmen..

4 sterren van mij.

Zeg ik iets geks dat we de waardering richting een 8 zien gaan omdat ook Europa kijkt? Europa kijkt anders. Europa verklaart de gemengde gevoelens over deel 1. Meer diepgang nu, donker, het verhaal vertellen. Ik denk niet dat ik iets geks beweer. Ik zag het gebeuren bij "The American" van Corbijn. Van onvoldoende naar voldoende. Nog steeds onderschat, maar dat is persoonlijk.

Ben een man van weinig woorden, maar ik heb genoten. En ik hoop van harte dat Jennifer Lawrence de komende jaren de juiste keuzes maakt met die ontelbare scripts die zij onder haar neus krijgt. Ik wil meer en meer van haar.

Via haar ogen ervaar je de absolute wreedheid die buiten de arena zichtbaar om zich heen grijpt: fysiek en psychisch, zodat dat de woede knap besmettelijk wordt. Hoe het afloopt met die uitgebeende romantische verhaallijntjes? Wat doet het ertoe? Dit fictieve regime wil je zien vallen, het liefst aangevoerd door die moderne Jeanne D'Arc tegen wil en dank.

Bron: Volkskrant

Amen.

geplaatst: 22 november 2013, 08:59 uur [permalink]
ik vond hem enigszins tegenvallen. Natuurlijk geen slechte film hoor, maar had er gewoon meer van verwacht. Net wat één van mn voorgangers zegt..ineens wordt het abrupt afgekapt het verhaal. Nu snap ik dat er een derde deel komt..dat wist ik niet van te voren.

avatar van Al DeNiro

geplaatst: 22 november 2013, 18:49 uur [permalink]
Enkel de actie is beter, de rest doet in alle opzichten onder voor deel 1. Einde was ook teleurstellend.

avatar van Vitruvian
geplaatst: 22 november 2013, 19:28 uur [permalink]
eboman21 schreef:

Beetje de zelfde gevoelens. En trouwens het derde deel is in twee delen :S....

avatar van wwelover
geplaatst: 22 november 2013, 22:27 uur [permalink]
Beter dan deel één en het is zeker vermakelijk, maar niet heel bijzonder. En het komt natuurlijk omdat het veel jonge vrouwelijke bezoekers trekt, maar de actie stelt natuurlijk niet zoveel voor. Ik vond het qua verhaallijn wel sterk in de Arena, maar achteraf vond ik de introductie van sommigen karakters overbodig omdat er zo weinig mee gedaan werd. De cast is natuurlijk wel erg goed. Stanley Tucci is echt hilarisch weer.