The Magdalene Sisters (2002)
Genre: Drama
Speelduur: 119 minuten
Oorsprong:
Ierland / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Peter Mullan
Met onder meer: Geraldine McEwan, Anne-Marie Duff en Nora-Jane Noone
IMDb beoordeling:
7,7 (29.873)
Gesproken taal: Engels en Latijn
Releasedatum: 3 april 2003
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Magdalene Sisters
"In a place that defied belief their only hope was each other."
De Magdalena-kloosters in Ierland, gerund door de Sisters of Mercy, waren katholieke instituten waar 'gevallen' vrouwen door hun families werden heengebracht om te boeten voor hun zonden. Margaret werd op een bruiloft verkracht door haar neef. Ze vertrouwde dit toe aan een vriendin en werd de volgende ochtend al naar Magdalena gebracht. In het weeshuis waar Bernadette als een van de oudere meisjes zit wordt het plezier wat zij deelt met de jongere meiden in het tehuis haar fataal wanneer het islolement van de meisjes wordt verbroken door een paar speelse jongens buiten het hek waarop zij nieuwsgierig reageert.
Externe links
Acteurs en actrices
Margaret
Bernadette
Rose
Sister Bridget
Crispina
Una
Eamonn
Katy
Mr O'Connor
Sister Clementine
Video's en trailers
Reviews & comments
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
Uh..die nonnen bedoelde ik in ieder geval niet. Ik bedoelde meer het Bessie Turf moeder overste type.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
De film is weliswaar duidelijk een protest, maar gaat nooit over het randje en wordt nooit sentimenteel of een karikatuur.
Die nonnen scenes vind ik vrij karikaturiaal en clichématig.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Ik vind ze niet karikaturiaal en clichématig, integendeel. Hun spel was juist heel realistisch.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Ik vond ze veel te eenzijdig 'evil'. Ik heb geen menselijke kant aan hen ontdekt.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Die hadden veel nonnen ook niet. Ze waren vaak zo eenzijdig op het geloof gericht dat ze daar helemaal voor gingen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Maar niet alle. En veel waren ook hele lieve vrouwen.
Dat je streng bent, betekent niet dat er geen menselijke maat is.
Even kortzichtig als: alle Duitsers (/soldaten) waren slecht in de oorlog.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Dat klopt, maar als je onder het schrikbewind van een zeer fanatieke non werkt kijk je wel uit om je goede kant te tonen.
mstoffer
-
- 129 berichten
- 1089 stemmen
Mij gaat het meer om het volgende. Die jonge meisjes willen weg, natuurlijk maar die nonnen bedoel ik ook niet. En dat die moeder overste door en door slecht is, ok. Maar heel veel van die oudere nonnen zijn er indertijd net zo ingeluisd als de Magdalene Sisters. En dat in die oudere nonnen ook geen enkele nuance terug te vinden is vind ik niet geloofwaardig.
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
Ik zag laatst een Nederlandse documentaire waarin een Nederlandse vrouw een paar van deze nonnen confronteerde met de pijn die ze aan hun schrikbewind had overgehouden.
Deze nonnen schrokken echt toen ze hiermee zo geconfronteerd waren en boden hun excuses aan en vertelden dat dat nooit hun intentie was geweest en daar geloof ik ook wel in.
De nonnen in deze film worden echt als "evil" afgeschilderd, als gewetensloze sadisten en dat gaat mij een beetje te ver. Nonnen, zoals de nonnen in de film,zijn volgens mij erg fanatiek in hun geloofsbeleving en verliezen zo de medemenselijkheid, toch een van de pijlers van het christendom volgens mij, enorm uit het oog. Fanatisme en radicalisme zijn volgens mij dan ook in elke religie of levensbeschouwing te verwerpen en als dat de boodschap van de film is dan sta ik daar 100 procent achter. Maar het idee dat al deze nonnen gewetensloze sadisten zouden zijn, dat lijkt mij een beetje een karikatuur en strookt mijns inziens niet met de waarheid, net als het idee dat elke Katholieke geestelijke stiekum de katjes in het donker knijpt. Beetje makkelijk allemaal.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Ik vind de typering "gewetenloze sadisten" misplaatst en te grof. De nonnen in The magdalene sisters waren geen lieverdjes, maar deze typering gaat me te ver en is niet de manier waarop ik de film ervaren heb.
Verder werden niet alle nonnen zo neergezet. De meesten volgden zwijgzaam en volgzaam het door moeder-overste uitgestippelde schrikbewind. Ze berusten hierin en willen of durven het niet te bekritiseren.
Tot slot wil ik nog kwijt dat de film op ware gebeurtenissen is gebaseerd. Als je de film ongeloofwaardig vind of een karikatuur is de waarheid blijkbaar te schokkend voor je.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Tot slot wil ik nog kwijt dat de film op ware gebeurtenissen is gebaseerd. Als je de film ongeloofwaardig vind of een karikatuur is de waarheid blijkbaar te schokkend voor je.
Kom op zeg. Op waarheid gebaseerd is niet hetzelfde als 'zo is het gebeurd'. Zelfs documentaires zijn een beperkt zicht op de werkelijkheid. De maker legt altijd accenten.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Natuurlijk is dat niet hetzelfde, maar ik heb bij deze film geen redenen om te twijfelen hieraan.
Ik heb uit een interview met Peter Mullan begrepen dat hij het idee voor deze film kreeg nadat hij een documentaire hierover had gezien. Toen heeft hij research gedaan en betrokkenen geinterviewd. Mijn indruk uit dit interview is dat hij heel integer te werk is gegaan en de waarheid niet te dik heeft aangezet.
stinissen (crew films & series)
-
- 23444 berichten
- 76936 stemmen
De werkelijkheid was in het echt vele malen erger, wat daar de laatste jaren is gebeurt is gewoon te erg voor woorden, het interview met Peter Mullan heb ik ook gezien en ik moet zeggen dat ik het met Titan eens ben.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Het doel van de film is: laten zien dat de Magdalene Kloosters onder het mom van werken voor God verkapte slavernij bedreef.
Dus dan kan je wel een moeder-overste laten zien die een aardig, warmhartig en genuanceerd denkend menske blijkt te zijn. Maar dan schiet de film zijn doel voorbij.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Ben ik het niet mee eens. Bij dit soort gevoelige onderwerpen vind ik de details uitermate belangrijk. De waarheid is al erg genoeg.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Een door Redlop geschetste moeder-overste zou de waarheid pas geweld aandoen. Het zou zeker een mindere film hebben opgeleverd.
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
Het gevaar met dit soort discussies is dat je bijna geneigd bent advocaat van de duivel te spelen. Natuurlijk valt er niets op de ellende van die, tegen hun wil in kloosters geplaatste meisjes af te dingen. Dat zoiets in de laat twintigste eeuw nog mogelijk was is bijna niet te bevatten.
Maar vervolgens krijg je een film met een opsomming van momenten waarin de meisjes onrecht wordt aangedaan door slechte moeder oversten, slechte pastoor, slechte vaders, slechte moeders etc. Natuurlijk mag je als een filmmaker de film maken die je wilt en de boodschap over brengen die je wilt en in dit geval is het ook goed geweest om de aandacht te vestigen op dit grote onrecht. Maar ik als kijker blijf zitten met deze nogal zwart/wit voorgeschotelde boodschap van de film, terwijl ik eigenlijk altijd geinteresseerd ben naar de motivatie van mensen. Ook al komen mensen tot slechte daden, dan ben ik geinteresseerd in het hoe en waarom, wat drijft een moeder overste om zich in haar hoedanigheid als tiran te gedragen, wat drijft een vader ertoe om zijn dochter als het ware te verstoten nadat ze verkracht is.
Een genuanceerde film geeft meer antwoorden op vragen, geeft een completer beeld en respecteert de intelligentie van de kijker wat beter.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Dat lijkt me vrij duidelijk; een samenleving die in alles religie ademt, waar het hele leven doordrenkt is van het woord van God en waar angst de mensen regeert. Dat komt voldoende in de film tot uitdrukking. De film in een nog bredere (maatschappelijke) context plaatsen gaat me hier te ver. Het is tenslotte een film over Magdalenakloosters in het bijzonder en niet over de rol van religie in de (Ierse) samenleving in het algemeen.
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
Dat maakt de film wat mij betreft dan ook een beetje saai. Het is eigenlijk meer een statement, een pamflet en je kan je afvragen of dat wel zo'n interessant uitgangspunt is voor een film.
titan
-
- 1609 berichten
- 4415 stemmen
Ik vind het wel een interessant uitgangspunt, dat ook nog eens goed uitgewerkt is. De film als pamflet of statement beschrijven doet de film niet echt recht aan. Het is meer een beschrijving van de gruwelijke en bittere werkelijkheid.
Maar vind je de film nu tegenvallen omdat hij karikaturaal en/of dik aangezet is of omdat het uitgangspunt niet interessant is?
wackyboy
-
- 547 berichten
- 468 stemmen
Tsja, je verwacht veel van een film omdat je er over gelezen hebt, omdat hij een prijs heeft gekregen en dan zit je je toch een beetje te vervelen als je hem dan uiteindelijk kijkt.
Volgens mij had er een betere film ingezeten. De echt goede films prikkelen je fantasie, zetten je tot nadenken, sluiten qua fotografie en vormgeving misschien aan bij jouw schoonheidsbeleving. Maar dat deed deze film toch niet echt in mijn geval en dat was inderdaad door beide bovengenoemde redenen.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ben ik het niet mee eens. Bij dit soort gevoelige onderwerpen vind ik de details uitermate belangrijk. De waarheid is al erg genoeg.
Met 'details' bedoel je denk ik, dat Moeder-Overste veel genuanceerder uit de bus had moeten komen. Of niet?
Dan ga je er dus vanuit dat dit soort types niet bestaan/bestonden. Kijk...dan doe je inderdaad de waarheid pas echt geweld aan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Nou moet je mij niet dingen in de mond leggen.
Ik kan me best voorstellen dat zo'n moeder overste bestaan heeft.
Ik vond de nonnen veel te eenzijdig 'evil'. Er zaten geen andere types tussen.
Redlop
-
- 8961 berichten
- 3566 stemmen
Ik probeer alleen voor mezelf helder te krijgen wat je met details bedoelde.
Banjo
-
- 2035 berichten
- 4295 stemmen
ik vind 3 sterren meer dan genoeg voor deze film
zo bijzonder was ie toch niet!?
3 sterren
oort6
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Ireland, church hit in report on abuse
A commission investigating child abuse in institutions run by the Catholic
Church in Ireland published a scathing report yesterday, accusing the
government and most religious orders of obstructing its work. The 442-page report by the Commission to Inquire Into Child Abuse said its
efforts to investigate abuse complaints by 1,712 individuals, many now more than 70 years old, were unreasonably on hold because of bureaucratic and legal delays.
http://www.childabusecommission.ie/
see NOTICE BOARD:
COMMISSION TO INQUIRE INTO
CHILD ABUSE
Third Interim Report
The Commission to Inquire into Child Abuse today published its Third Interim Report. A copy of this Report can be downloaded by clicking here.
30th January 2004
gotti
-
- 14075 berichten
- 5889 stemmen
Wellicht had ik te hoge verwachtingen, aangezien deze film mij nogal tegenviel. Het deed me te weinig om echt met de mensen mee te voelen en ook het verhaal is té 'gewoontjes'. 2,5*
Het laatste nieuws

Spaanse Netflix-film '100 Metros' doet het ontzettend goed: 'IJzersterk drama'

Netflix verruilt 'The Grand Budapest Hotel' voor 'The French Dispatch' van Wes Anderson

Nog niet gezien? 'Escape at Dannemora' kijk je nu gewoon op SkyShowtime

Catherine O'Hara (71) overleden: van deze films zou je haar onder meer kunnen kennen
Bekijk ook

In the Name of the Father
Drama / Biografie, 1993
232 reacties

Efter Brylluppet
Drama, 2006
235 reacties

The Stoning of Soraya M.
Drama, 2008
131 reacties

Lilja 4-ever
Drama, 2002
967 reacties

Incendies
Drama / Mystery, 2010
368 reacties

The Miracle Worker
Drama / Biografie, 1962
28 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








