• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.414 films
  • 12.231 series
  • 34.012 seizoenen
  • 647.724 acteurs
  • 199.119 gebruikers
  • 9.378.666 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Magdalene Sisters (2002)

Drama | 119 minuten
3,69 668 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 119 minuten

Oorsprong: Ierland / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Peter Mullan

Met onder meer: Geraldine McEwan, Anne-Marie Duff en Nora-Jane Noone

IMDb beoordeling: 7,7 (29.878)

Gesproken taal: Engels en Latijn

Releasedatum: 3 april 2003

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Magdalene Sisters

"In a place that defied belief their only hope was each other."

De Magdalena-kloosters in Ierland, gerund door de Sisters of Mercy, waren katholieke instituten waar 'gevallen' vrouwen door hun families werden heengebracht om te boeten voor hun zonden. Margaret werd op een bruiloft verkracht door haar neef. Ze vertrouwde dit toe aan een vriendin en werd de volgende ochtend al naar Magdalena gebracht. In het weeshuis waar Bernadette als een van de oudere meisjes zit wordt het plezier wat zij deelt met de jongere meiden in het tehuis haar fataal wanneer het islolement van de meisjes wordt verbroken door een paar speelse jongens buiten het hek waarop zij nieuwsgierig reageert.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van brabusRUS

brabusRUS

  • 1628 berichten
  • 2810 stemmen

Is deze film een beetje vergelijkbaar met Sleepers (1996)?


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

brabusRUS schreef:

Is deze film een beetje vergelijkbaar met Sleepers (1996)?

Deze film is met geen enkele andere film te vergelijken. Ja, misschien met "Saló".


avatar van Cassius

Cassius

  • 57 berichten
  • 176 stemmen

wibro schreef:

Ik heb deze film ooit in de bioscoop gezien. Nu zie ik dat deze film vanavond op de TV komt. Of ik weer ga kijken is de vraag. Ik heb me destijds in de bioscoop behoorlijk op zitten te winden over wat ik zag van die terreur van die Rooms Katholieke fundamentalisten. Want zo noem ik ze. Diegenen die denken dat godsdienst-fundamentalisme alleen maar bij de Islam voorkomt kan ik van harte aanbevelen deze film maar eens te gaan bekijken. Dan kunnen ze zien hoe de door mij zeer verachte Rooms Katholieke Kerk - ik mag het eigenlijk niet met hoofdletters schrijven - te werk ging. Die deden echt niet onder voor de Taliban.

Dat is zeker waar, hoewel dit natuurlijk niet echt door de Kerk en het Vaticaan zelf is opgericht. Vooral echter is het verschil met de Taliban/Fundamentalistische Islam dat dit in principe niet meer voorkomt in het Christendom. Aangezien dit niet meer staaft met de huidige maatschappij, het probleem met de fundamentalistische Islam is dat ze zich daar niets van aantrekken.

Verder vind ik dit een zeer mooie en aangrijpende film. Het maakt zeker een goed punt hoe ver sommige mensen kunnen gaan en het dan ook nog openlijk kunnen goed praten. Een gewetenloos idee.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Cassius schreef:

(quote)

Dat is zeker waar, hoewel dit natuurlijk niet echt door de Kerk en het Vaticaan zelf is opgericht. Vooral echter is het verschil met de Taliban/Fundamentalistische Islam dat dit in principe niet meer voorkomt in het Christendom. Aangezien dit niet meer staaft met de huidige maatschappij, het probleem met de fundamentalistische Islam is dat ze zich daar niets van aantrekken.

De Rooms Katholieke Kerk heeft zich daar ook heel lang niets van aangetrokken. Ook in Nederland niet. De veranderingen in Nederland kwamen pas in de jaren zestig en in Ierland pas in de jaren negentig. Die veranderingen zullen ook een keer in de fundamentalistisch islamitische landen - zeker in Iran - komen, hoewel dat best nog wel eens lang zou kunnen duren.

En wat mijn felle aanklacht betreft tegen de RK Kerk. Deze komt voort uit mijn eigen RK fundamentalistische opvoeding, waar ik heel lang last van heb gehad, maar waar ik mij nu gelukkig van bevrijd voel.


avatar van Mnemsys

Mnemsys

  • 8 berichten
  • 168 stemmen

Het viel me een beetje tegen. Het achtergrondverhaal op zich is natuurlijk aangrijpend, maar in de film was het dat niet zozeer. Mijn aandacht kon het niet vasthouden, op die aangrijpende gebeurtenissen werd te oppervlakkig in gegaan en de personages komen niet echt tot leven. Daardoor miste het zijn doel m.i. en wordt je er als kijker onvoldoende bij betrokken. Wel goed geacteerd en enkele scenes die je bijblijven.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Deze film gisteravond alsnog opnieuw bekeken. Een mooie film was het niet, maar wel zeer aangrijpend, zeker voor mensen die in Nederland zelf het strenge katholicisme, zoals ik, hebben meegemaakt. Ik kan mij voorstellen dat voor mensen, die niet in een zo'n katholiek milieu zijn grootgebracht, de film enigszins teleurstellend overkomt. Wat de achtergrond is van het sadistisch handelen van hoofdzuster Bridget wordt in de film niet op ingegegaan en dat vind ik een minpunt. Voor mij zelf is het niet moeilijk om dat te raden. Ik denk dat zij vroeger zelf door de familie gedwongen is in te treden in het klooster. Dit kwam heel veel voor in streng katholieke landen zoals Ierland, Italië en Spanje bij voorbeeld. Dit soort nonnen reageerden dan meestal hun frustatie en agressie af op anderen, zoals men duidelijk in deze film kon zien. Met de kritiek van 'Mnemsys' ben ik het dus wel enigszins mee eens.

Blijft er eigenlijk nog een vraag over; hoe konden ouders dit hun eigen kinderen aandoen? Het antwoord is heel simpel; Angst. Bang om door God anders gestraft te worden, bang om in de hel te komen. De katholieke geestelijkheid had vroeger enorm veel macht, zeker in Ierland. Ja, de mensen bang maken met het geloof dat kwam echt niet alleen in streng gereformeerde milieus voor.

Terug naar de film; Peter Mullan heeft in deze film hoofdzakelijk de misstanden laten zien zoals die vroeger waren in de Magdalena kloosters in Ierland. Wat de achtergronden waren van de hoofdpersonen, zoals van de hoofdzuster - ik herhaal het nog eens - daar is hij verder niet op ingegaan en dat is het manco van de film. Ik zie deze film daarom ook meer als een documentaire. En als documentaire vind ik deze film zonder meer geslaagd. Niet als drama, wat deze film toch eigenlijk had moeten zijn, en daarom krijgt deze film van mij ook niet meer dan 4,0*.


avatar van ags50

ags50

  • 778 berichten
  • 7426 stemmen

De waanzin van religie - en de ondersteuning daarvan door de staat - ten top! Ierland lijkt het land bij uitstek waar dergelijke zaken kunnen plaatsvinden, althans volgens de films (zie ook: Conspiracy of silence en Song for a raggy boy). En nog weigert (vooral) de kerk van Rome (katholiek betekent "algemeen", en dat predicaat gaat al eeuwen niet meer op) schuld te bekennen!!!!


avatar van something_else

something_else

  • 62 berichten
  • 0 stemmen

wibro schreef:

Deze film gisteravond alsnog opnieuw bekeken. Een mooie film was het niet, maar wel zeer aangrijpend, zeker voor mensen die in Nederland zelf het strenge katholicisme, zoals ik, hebben meegemaakt. Ik kan mij voorstellen dat voor mensen, die niet in een zo'n katholiek milieu zijn grootgebracht, de film enigszins teleurstellend overkomt. Wat de achtergrond is van het sadistisch handelen van hoofdzuster Bridget wordt in de film niet op ingegegaan en dat vind ik een minpunt. Voor mij zelf is het niet moeilijk om dat te raden. Ik denk dat zij vroeger zelf door de familie gedwongen is in te treden in het klooster. Dit kwam heel veel voor in streng katholieke landen zoals Ierland, Italië en Spanje bij voorbeeld. Dit soort nonnen reageerden dan meestal hun frustatie en agressie af op anderen, zoals men duidelijk in deze film kon zien. Met de kritiek van 'Mnemsys' ben ik het dus wel enigszins mee eens.

Blijft er eigenlijk nog een vraag over; hoe konden ouders dit hun eigen kinderen aandoen? Het antwoord is heel simpel; Angst. Bang om door God anders gestraft te worden, bang om in de hel te komen. De katholieke geestelijkheid had vroeger enorm veel macht, zeker in Ierland. Ja, de mensen bang maken met het geloof dat kwam echt niet alleen in streng gereformeerde milieus voor.

Terug naar de film; Peter Mullan heeft in deze film hoofdzakelijk de misstanden laten zien zoals die vroeger waren in de Magdalena kloosters in Ierland. Wat de achtergronden waren van de hoofdpersonen, zoals van de hoofdzuster - ik herhaal het nog eens - daar is hij verder niet op ingegaan en dat is het manco van de film. Ik zie deze film daarom ook meer als een documentaire. En als documentaire vind ik deze film zonder meer geslaagd. Niet als drama, wat deze film toch eigenlijk had moeten zijn, en daarom krijgt deze film van mij ook niet meer dan 4,0*.

Ik denk niet dat de enigste reden zou zijn waarom de nonnen zo saddistisch omging tegen over de anderen. Maar dat er simpelweg ook nonnen bij waren die gewoon een kick kregen van het machtsgevoel dat zij hadden en de anderen zien vernederd worden. Waarschijnlijk hadden ze er zelfs geen erg in, dat zij de "slechten" waren aangezien ze dachten dat zij zo "goed" deden... Ik vond het ook als documentaire een heel geslaagde film. Daarom ook 4 voor mij.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

something_else schreef:

(quote)

Ik denk niet dat de enigste reden zou zijn waarom de nonnen zo saddistisch omging tegen over de anderen. Maar dat er simpelweg ook nonnen bij waren die gewoon een kick kregen van het machtsgevoel dat zij hadden en de anderen zien vernederd worden. Waarschijnlijk hadden ze er zelfs geen erg in, dat zij de "slechten" waren aangezien ze dachten dat zij zo "goed" deden... Ik vond het ook als documentaire een heel geslaagde film. Daarom ook 4 voor mij.

Bij veel nonnen zal machtsgevoel zeker een rol gespeeld hebben. Dat ben ik met je eens. Maar dat zij er geen erg in hadden, dat zij de "slechten" waren, dat wil er bij absoluut niet in. Ze wisten dondersgoed wat zij deden. Het geloof was voor hen slechts een dekmantel. En trouwens, waarvoor zouden die nonnen verantwoording voor moeten afleggen? Je ging gewoon te biecht en hup alles werd je vergeven. Zo makkelijk ging dat in de katholieke kerk.


avatar van something_else

something_else

  • 62 berichten
  • 0 stemmen

wibro schreef:

(quote)

Bij veel nonnen zal machtsgevoel zeker een rol gespeeld hebben. Dat ben ik met je eens. Maar dat zij er geen erg in hadden, dat zij de "slechten" waren, dat wil er bij absoluut niet in. Ze wisten dondersgoed wat zij deden. Het geloof was voor hen slechts een dekmantel. En trouwens, waarvoor zouden die nonnen verantwoording voor moeten afleggen? Je ging gewoon te biecht en hup alles werd je vergeven. Zo makkelijk ging dat in de katholieke kerk.

Tuurlijk wisten zij wat zij deden, maar volgens mij waren ze ook nog eens narcistisch aangelegd, en dachten zij dat dit "goed" was. Met goed bedoel ik dan niet letterlijk goed, maar dat deze houding veroorloofd was tegen die oh zo verloren zieltjes die in de wasserijen moesten zondigen voor hun daden... Maar zoals een wijs persoon het zei: "het kwade zit in elk persoon en kan altijd naar boven komen" Jammer genoeg...


avatar van Sportingerke

Sportingerke

  • 341 berichten
  • 335 stemmen

Na Phone Booth, was dit de tweede film van een geslaagd filmavondje.

De manier waarop de terreur van de nonnen tegen de onschuldige meisjes (de "misdaden" die ze begaan hebben zijn in de 21ste eeuw immers dagelijkse kost en worden als banale gebeurtenissen gezien), de hardheid waarmee de families deze meisjes verstoot, en het profiteren van de kwetsbare posities van deze meisjes door het gezag (nonnen en priesters): allemaal verschrikkelijke dingen, als je weet dat deze nog maar enkele decennia geleden in het "geciviliseerde" - althans dat beweren we toch de hele tijd - West-Europa voorkwamen.

Dat het allemaal erg aangrijpend is en dat de situaties waarin deze meisjes terecht komen erg triest zijn, is een feit, maar net zoals enkele anderen heb ik het gevoel dat ik de film vooral goed vind om het achterliggende verhaal, dan om de manier waarop het allemaal in beeld gebracht wordt.

Dat is dan ook het enige minpuntje dat ik bij deze film naar voor kan brengen en vandaar "slechts" 3.5 sterren.


avatar van assess

assess

  • 10 berichten
  • 10 stemmen

Magdalene Sisters

Geweldige film! Dieptreurig natuurlijk, maar zo goed gespeeld. Kijkje in de keuken van de nonnen, brrrr.

Wie weet waar de documentaire "Sex in a cold climate" te koop is. Bij BOLCOM kan ik het niet vinden.

http://nl.wikipedia.org/wik...

http://www.filmkrant.nl/av/...

http://foresthill.wordpress...


avatar van pfan

pfan

  • 262 berichten
  • 172 stemmen

assess schreef:

Magdalene Sisters

Geweldige film! Dieptreurig natuurlijk, maar zo goed gespeeld. Kijkje in de keuken van de nonnen, brrrr.

Wie weet waar de documentaire "Sex in a cold climate" te koop is. Bij BOLCOM kan ik het niet vinden.

http://nl.wikipedia.org/wik...

http://www.filmkrant.nl/av/...

http://foresthill.wordpress...

Ik denk dat je het beste de dvd kunt kopen. Daar staat deze documantaire in ieder geval op.


avatar van assess

assess

  • 10 berichten
  • 10 stemmen

pfan schreef:

(quote)

Ik denk dat je het beste de dvd kunt kopen. Daar staat deze documantaire in ieder geval op.

Hartelijk dank voor je reactie, ik ga de DVD zeker kopen!


avatar van notorious_kim

notorious_kim

  • 910 berichten
  • 1168 stemmen

Oh my...wat een aangrijpende film.

Na advies deze onlangs vanop de Nederlandse televisie opgenomen. Hij was even blijven liggen, omdat ik wist dat het een zware zou zijn, dus ik wou even wachten tot ik daar "in the mood" voor was.

Vandaag ging het tussen ocean's eleven of deze, en deze sprak me meer aan.

Het begin is zeer goed gedaan, je ziet waarom dat elk van de hoofdpersonages in het klooster beland. Nadien krijg je een goede opbouw van het verhaal dat zich binnenin afspeelt.

Het is een wreed en schokkend verhaal, en dat dit allemaal op waar gebeurde feiten is gebaseerd maakt het enkel nog erger. Dit was de eerste film dat ik zag van deze regisseur, maar nu ben nik wel benieuwd om naar zijn andere film te kijken: Orphans.

De cast was voor mij ook compleet onbekend, maar acteren kunnen ze, ze sleepten me totaal mee in het verhaal, hun expressie was schitterend. Buiten de meisjes moeten ook de nonnen qua prestatie niet onderdoen, vooral de hoofdnon vind ik een bangelijke rol spelen.

Het verhaal heeft me enorm gegrepen, het is geen film die ik veel ga bekijken, daarvoor is hij iets te zwaar. Maar ik raad hem wel aan iedereen aan! Zeker eentje die je moet gezien hebben!!!


avatar van Spetie

Spetie

  • 38871 berichten
  • 8163 stemmen

Aardige film, maar is had er vooraf iets meer van verwacht. Het verhaal is aardig en laat goed zien hoe hard het leven voor de "Goddeloze meisjes" destijds was in het katholieke Magdalena klooster in Ierland. Misschien komt het ook dan ik van huis uit nooi iets met het Katholicisme te maken heb gehad, maar ik kan me voorstellen dat de film meer boeit als dit wel het geval is. ZHet acteerwerk van de hoofdrolspeelsters is zeker niet slecht, maar de karakters worden gewoon net te weinig uitgediept om echt interessant te worden. Daarnaast is het camerawerk ook vrij standaard en levert nauwelijks interessante shots op. In zijn geheel zeker niet slecht en best interessant, maar het had nog wel wat beter gekund.

3,0*


avatar van vsteegjuh

vsteegjuh

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

Wat een ingrijpende film! En dan te bedenken dat pas in 1996 de laatste gesloten werd!!

ik vond het iig een super goede film, hij gaat tenminste ergens over.


avatar van kanjertje

kanjertje

  • 522 berichten
  • 585 stemmen

Knappe aangrijpende film.

Erg dat zoiets is kunnen gebeuren.

Aanrader.

4


avatar van hangtangding

hangtangding

  • 68 berichten
  • 68 stemmen

Ingrijpend. Heb meerdere malen gekeken en het blijft een prachtig drama. Zeker ook omdat je weet dat het echt gebeurd is. Ik kreeg het meerdere kalen koud, vooral de scene 'You're not a man of God'..Zo goed geacteerd dat het gewoon net echt is.

Mooie muziek..Een film die je niet vergeet..Dat mensen zó wreed konden zijn, dat is haast onvoorstelbaar.


avatar van bob de niro

bob de niro

  • 146 berichten
  • 150 stemmen

prachtige aangrijpende film vind ik het!ongelooflijk dat zulke praktijken nog zo kort geleden plaatsvonden!goeie rol ook van de hoofdnon!zeer goed gecast!4* voor de magdalena sisters


avatar van rocco101

rocco101

  • 58 berichten
  • 35 stemmen

brabusRUS schreef:

Is deze film een beetje vergelijkbaar met Sleepers (1996)?

nee totaal niet


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Net voor de tweede keer gezien, en ik blijf erbij: lang leve de kerk!!

Doodziek word ik van mensen die zich zoveel beter voelen omdat wat zij geloven de waarheid is.

Wat lijkt me het doodeng om in zo'n afgeloten klooster met een stel van die beulen te zitten.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

wibro schreef:

[quote="brabu

Deze film is met geen enkele andere film te vergelijken. Ja, misschien met "Saló".

5***** voor deze vergelijking!!!!!


avatar van Uncle_Junior

Uncle_Junior

  • 202 berichten
  • 241 stemmen

Ook net gezien. Brrr, je zal als vrouw zijnde in die tijd opgegroeid zijn in Ierland.

Ik ken van mijn moeder de verhalen over de nonnen die vroeger lesgaven op de lagere en middelbare school, dat waren al geen lieverdjes, maar in niets te vergelijken met de sadistische krengen in deze film.

Mooi acteerwerk van Anne-Marie Duff, die ik nog kende uit Shameless, en het meisje wat Crispina speelde. (wat een leven heeft zij gehad, zat echt met een brok in de keel bij die laatste scene. Ook sterk acteerwerk van de moeder overste. Ijskoud kreeg ik het van dat mens.

Al met al een nette 3.5 ster!


avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

  • 326 berichten
  • 1450 stemmen

Niet slecht, maar te eenzijdig. Ik wil best geloven dat het geen pretje was in zo'n klooster te zitten, maar deze nonnen waren allemaal pure sadisten. Geen stukje menselijkheid, en natuurlijk was de pastoor weer een viespeuk .


avatar van djelle

djelle

  • 6070 berichten
  • 0 stemmen

Spiekercoen schreef:
en natuurlijk was de pastoor weer een viespeuk .


Cliché misschien, maar aan de andere kant wel iets wat -helaas- in de werkelijkheid ook erg vaak voorkomt. Ook nu nog. Er komen opvallend veel van dat soort schandalen uit onder pastoors.


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

[/quote]

[quote][quote]Spiekercoen schreef:

Niet slecht, maar te eenzijdig. Ik wil best geloven dat het geen pretje was in zo'n klooster te zitten, maar deze nonnen waren allemaal pure sadisten. Geen stukje menselijkheid.

Mensen die de macht over anderen hebben, zeker als er verder geen toezicht is veranderen vaak in dit soort hufters, macht doet rare dingen met de mens.

Er is in Amerika eens een proef gedaan (meesterlijk verfilmd in Das Experiment) met studenten, een stuk of 6 speelden gevangenen en de andere 6 bewaker, dit liep vervolgens totaal uit de hand omdat de "bewakers" zichzelf niet meer in de hand hadden doordat ze opeens de macht hadden over anderen.

Als je hem nog niet hebt gezien zou ik Das Experiment toch eens gaan kijken.

Vr. groet.


avatar van m1701

m1701

  • 1849 berichten
  • 2327 stemmen

Uncle_Junior schreef:


Mooi acteerwerk van Anne-Marie Duff en het meisje wat Crispina speelde. (wat een leven heeft zij gehad, zat echt met een brok in de keel bij die laatste scene. Ook sterk acteerwerk van de moeder overste. Ijskoud kreeg ik het van dat mens.



Je haalt de woorden uit mijn mond
Dacht er precies zo over.

Vond het een erg goeie film
Ook mooi en kil gefilmd, precies zoals de film is.
4*


avatar van mayhemblik

mayhemblik

  • 1389 berichten
  • 731 stemmen

Het gesnotter van die Crispina stuitte mij juist ronduit tegen de borst, ik vond het nogal irritant worden na een tijdje.

Nu ik er zo over na denk gaat er toch nog een halfje af, sommige scenes duurden gewoon veel te lang, misschien was de bedoeling daarvan om de kijker zich ongemakkelijk te laten voelen maar ik vond het alleen maar vervelend en onnodig.


avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

  • 326 berichten
  • 1450 stemmen

Als je hem nog niet hebt gezien zou ik Das Experiment toch eens gaan kijken.

Vr. groet.

Ken ik, is een goede film. Wel een compleet andere situatie dan in deze film, omdat er de gevangen daar in opstand komen waardoor de houding van de bewakers verandert. Hier waren de nonnen direct al een verschrikking en daar kwam ook geen verandering in.