Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 94 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Harmony Korine
Met onder meer: James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens
IMDb beoordeling:
5,3 (153.717)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 april 2013
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Spring Breakers
"A little sun can bring out your dark side."
Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (5,3 / 153717)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spring Breakers (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Brit
Candy
Alien
Cotty
Faith
Archie
Bess
Forest
ATL Twin
ATL Twin
Reviews & comments
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Oprecht is Korine (En Spring Breakers dus) altijd, nou juist omdat hij geen waardeoordeel vormt en niet vastgeroest zit in elitair snobisme. Dus eens.
Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Als sfeertekening is deze film op bepaalde momenten trouwens wél geslaagd - visueel natuurlijk sowieso. Vooral de scène in de club tussen Gucci en Franco - ondersteund door instrumentale versies van Waka Flocka's Snakes in the Grass en MMG's Big Bank - is supergrimmig ondanks (of juist dankzij?) die fantastische neonkleuren.. Er wordt geloof ik geen woord gewisseld; het is de muziek die daar volledig de toon zet. Die karakteristieke, hyperactief ratelende trapbeats lenen zich daar natuurlijk uitstekend voor.
Voor de rest is het vaak maar een vervelende en naïeve whitetrashdroom. Persoonlijk had ik het toepasselijker gevonden als de dames aan het eind gewoon compleet kapotgeschoten zouden worden - en daarmee dus ook hun droom. Alles gaat ze iets te gemakkelijk af. Bovendien vond ik de meiden ook niet overtuigen als bad chicks, maar dat kan ook aan hun voorgeschiedenis als actrice liggen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kom nou toch zeg! De woorden "the most spiritual place I've ever been" zijn toch 200% cynisch bedoeld! Dat is geen 'affirmatie van 't transcendente', maar pure spot! En ook nog weinig subtiel ook. Dat spirituele wordt ab-so-luut niet serieus genomen.
In dezelfde roes hoor je de woorden tegen haar oma: 'er zijn hier heel veel nieuwe dingen te zien'. terwijl je twee meisjes op straat ziet pissen! 'flinterdun grensvlak... zonder de balans te doen overtippen....' Pure kul.
Met mooie formuleringen probeert men hier van een drol een Kubrick-meesterwerk te maken. Nee, dank je.
Voor jou is het ironisch, maar voor haar is het echt. Zij gelooft in de droom en maakt 'm waar. Jij bent daar te cynisch voor. Calvinisme vs escapisme. Je kan ook thuisblijven en jezelf geselen ipv dromen en teleurgesteld raken. Kies maar.....
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou nou, Ramon die hier een 0,5* geeft. Dat haalt meteen dat hele elitaire gedoe van enkele users onderuit.
Hoezo? Het punt dat aangekaart werd is dat casual kijkers die films vooral voor het verhaal kijken er weinig me kunnen. Dt er toevallig een meer ervaren filmijker is die er ook niks mee kan doet daar niks aan af.
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Voor de rest is het vaak maar een vervelende en naïeve whitetrashdroom. Persoonlijk had ik het toepasselijker gevonden als de dames aan het eind gewoon compleet kapotgeschoten zouden worden - en daarmee dus ook hun droom. Alles gaat ze iets te gemakkelijk af. Bovendien vond de meiden ook niet overtuigen als bad chicks, maar dat kan ook aan hun voorgeschiedenis als actrice liggen.
Hier ben ik daar weer mee eens. De minachting en spot voor deze domme tieners lijken velen te ontgaan. Men staart zich gewoon blind op de vormgeving en denkt dat ze tot heldinnen verheven worden. Niet hoor!
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Hoezo? Het punt dat aangekaart werd is dat casual kijkers die films vooral voor het verhaal kijken er weinig me kunnen. Dt er toevallig een meer ervaren filmijker is die er ook niks mee kan doet daar niks aan af.
Als het op MovieMeter over ervaring en filmkennis gaat is Ramon één van de eerste namen die in me opkomt, al hoef ik het daarom niet altijd met hem eens te zijn. Maar goed, doe die 0,5* maar af als toeval en blijf maar in de waan dat je tot de elite moet behoren om Spring Breakers te kunnen waarderen.
Die hele misselijkmakende discussie van toen sloeg sowieso al helemaal nergens op.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
uitzonderingen bevestigen de regel, het zal wel heel apart zijn dat alle "veelstemmers" die films kritisch bekijken elke film hetzelfde beoordelen. Het gaat erom waarop je een film beoordeelt. Ik kan me voorstellen dat Reinbo doelt op het gros van het publiek die een film alleen maar beoordeelt adhv het verhaaltje aan de oppervlakte.
Dat doet niks af aan het feit dat de "kenners" het oneens kunnen zijn over de inhoud
stipstap
-
- 157 berichten
- 192 stemmen
Hier ben ik daar weer mee eens. De minachting en spot voor deze domme tieners lijken velen te ontgaan. Men staart zich gewoon blind op de vormgeving en denkt dat ze tot heldinnen verheven worden. Niet hoor!
Idd, de vormgeving wordt door de liefhebbers enorm bewonderd, maar ik heb nergens het idee dat de "heldinnen" kritisch worden weergegeven. Ze worden eerder "verheerlijkt". Was het maar dat er wat moraal in zat...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als het op MovieMeter over ervaring en filmkennis gaat is Ramon één van de eerste namen die in me opkomt, al hoef ik het daarom niet altijd met hem eens te zijn. Maar goed, doe die 0,5* maar af als toeval en blijf maar in de waan dat je tot de elite moet behoren om Spring Breakers te kunnen waarderen.
Die hele misselijkmakende discussie van toen sloeg sowieso al helemaal nergens op.
Van statistiek heb je duidelijk geen kaas gegeten. 1=geen. Ik heb toen de lage en hoge stemmers naast elkaar gelegd en de hoog stemmers hadden gemiddeld meer dan twee keer zo veel films gezien. De invloed van Ramon op die cijfers is veel te klein om die verhouding te doen omslaan.
Hoezo werd je er misselijk van? Kun je er niet tegen dat mensen van elkaar verschillen?
En elite? Dat woord heb ik nergens gebruikt. Alsof veel films kijken je elitair maakt.... Kom op zeg. Zo geweldig ben je niet als je toevallig meer films hebt gezien dan een ander. Rare gedachtegang... Best eng eigenlijk.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Hoezo werd je er misselijk van? Kun je er niet tegen dat mensen van elkaar verschillen?
En elite? Dat woord heb ik nergens gebruikt. Alsof veel films kijken je elitair maakt.... Kom op zeg. Zo geweldig ben je niet als je toevallig meer films hebt gezien dan een ander. Rare gedachtegang... Best eng eigenlijk.
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Reinbo, ik begrijp Nomaks frustratie wel ergens en met alle respect voor jou mening, maar probeer ook eens het standpunt van mensen die lager stemmen te begrijpen en je niet steeds blind te staren op je eigen argumenten. Vele mensen met lage stemmen hebben hier eveneens al zinnige dingen gezegd.
stipstap
-
- 157 berichten
- 192 stemmen
@filmkriebel ik begrijp het niet waar zie je minachting en spot? ik heb dat nergens waargenomen? maar ik zag eerder machtsgeile tieners.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Hier ben ik daar weer mee eens. De minachting en spot voor deze domme tieners lijken velen te ontgaan. Men staart zich gewoon blind op de vormgeving en denkt dat ze tot heldinnen verheven worden. Niet hoor!
Ik durf het tegenovergestelde te beweren. De spot (wil je er minachting in zien moet je wel diep in het glaasje gekeken hebben) lijkt er aan de oppervlakte te zitten, als je dieper kijkt vind je juist een diepere laag en kan je zelfs stellen dat Korine een lans breekt voor de Spring Break jeugd en ook de kleine groep die vervalt tot criminele daden. Wie Korine ook al een beetje kent weet dat er van minachting nooit sprake kan zijn bij de beste man. Het gooien op spot/minachting vind ik de meest simpele en voordehandliggende (en imho zeer oncorrecte) waarneming.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar het is toch helemaal geen rate stelling dat mensen die meer films kijken dan anderen met meer gemak vernieuwende vormen van beeldtaal kunnen ontcijferen dan zij die zelden film kijken. Oefening baart kunst. Dat geldt voor bijna alles in het leven. Dat staat overigens helemaal los van smaak, die ook van grote invloed is. Ik heb toen nog het voorbeeld van decwijnkenner aangehaald. Due zal ook complexere wijnen sneller weten te duiden dan iemand zoals ik die gewoon de fles in de aanbieding uit het rek past. Maar maakt dat de wijnkenner elitair? Wat mij beteeft niet. Hij heeft enkelmeer kennis van wijn. So what! Treirig eigenlijk dat men hier schijnbaar zo weinig zelfbertrouwen heeft dat men zich aangevallen en gekleineerd voelt door zo'n simpele logica.
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Maar NW, dat heb ik nu toch al uitgelegd en ik weet dat je het niet eens bent, maar alleen al het feit dat hij de vier meisjes in zo'n moeilijke situaties brengt en het slecht laat aflopen met hen vind ik een blijk van weinig sympathie van Korine tegenover zijn personages. Zelfs de hele laatste scène waar ze die gangsters overhoop schieten kwam eerder cynisch dan heldhaftig over ... zo'n beetje van "kijk wat er van je wordt als je in dat wereldje blijft hangen.Dan word je echte criminelen" Spring Breakers is toch eerst en vooral een film die de excessen van een subcultuur uitbeeldt. Spirituele boodschappen over zichzelf ontdekken, misschien kan je dat er ook in zien, maar dan vind ik dan weer bullshit.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
@ filmkriebel:
Ik weet het, deze discussie hebben we laatst nog gevoerd. Snap overigens wel dat je er spot in kan zien (minachting vind ik wel onbegrijpelijk), had ik zelf ook bij de eerste kijkbeurt maar je kan SB inderdaad op meerdere manieren ervaren/interpreteren. Alleen moet je het niet zo doen klinken als je een andere mening hebt dan de jouwe dat je die optie over het hoofd ziet, dat is juist niet het geval. Ik denk juist dat je eerst het op spot/cynisme zou gooien en als je dieper kijkt andere nuances ziet.
Van die belerende levenslessen heb ik geen moment last gehad, integendeel. Al snap ik het wel. Komt ook omdat Korine geen oordeel velt, daarom krijg je ook verdeeldheid. Waar ik de film enorm om waardeer.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Reinbo, ik begrijp Nomaks frustratie wel ergens en met alle respect voor jou mening, maar probeer ook eens het standpunt van mensen die lager stemmen te begrijpen en je niet steeds blind te staren op je eigen argumenten. Vele mensen met lage stemmen hebben hier eveneens al zinnige dingen gezegd.
Ik begrijp hun standpunt wel, maar wanneer ik dat standpunt niet deel geef ik dat aan. Ook het waarom. Daarover ga ik dan graag in discussie. wat mij betreft de funktie (en fun) van deze site.
Maar dat is een andere discussie. Hier ging het enkel om een analyse van kijkgedrag en waardering voor SB en andere non lineaire vertellingen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat het tegelijkertijd oprecht en ironisch is bedoeld.
En dat krijgt Korine dus absoluut niet werkende! Want je kunt niet iets verheerlijken en tegelijkertijd afkraken. Misschien dat hele grote regisseurs daar nog iets van kunnen maken, maar hij hier niet. De zeggingskracht gaat verloren. Zo'n scene met zo'n naakt grietje en 5 mannen.. zeg nou eerlijk; wat wil je daarvan maken? Kun je toch alleen maar als kritiek oppakken? Maar daarna (en daarvoor) laat ie haar ronde vormen (en die van haar vriendinnen) uit alle hoeken en standen zien. Voor ons kijkplezier. Hoe vaak heb ik ik die meiden niet schaars gekleed in gangen zien klimmen? Korine zegt 'meisjes op SB, pas op: loop niet zo met jezelf te koop' en vervolgens loopt ie de overige 85 min van de film zelf met de lichamen van de meisjes te koop. Dan doe je iets verkeerd.
Ik heb je aangehaalde interview niet gelezen want ik had al een video-interview met de man gezien, waarin ie echt hakkelend en met tegenzin (hij wil niet over 'duiding van zijn fims') praat over dat 'spirituele' en ik denk dat Korine echt niet wist waar ie mee bezig was en maar iets verzint om redelijk over te komen. Belangrijkste is dat zijn uiteindelijke film dat 'beoogde' duidelijk tegenspreekt. Een mislukking dus.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar NW, dat heb ik nu toch al uitgelegd en ik weet dat je het niet eens bent, maar alleen al het feit dat hij de vier meisjes in zo'n moeilijke situaties brengt en het slecht laat aflopen met hen vind ik een blijk van weinig sympathie van Korine tegenover zijn personages. Zelfs de hele laatste scène waar ze die gangsters overhoop schieten kwam eerder cynisch dan heldhaftig over ... zo'n beetje van "kijk wat er van je wordt als je in dat wereldje blijft hangen.Dan word je echte criminelen" Spring Breakers is toch eerst en vooral een film die de excessen van een subcultuur uitbeeldt. Spirituele boodschappen over zichzelf ontdekken, misschien kan je dat er ook in zien, maar dan vind ik dan weer bullshit.
Het loopt niet slecht met ze af. 2 gaan er bijtijds naar huis en de twee overgebleven dames keren ook (voldaan) huiswaarts. Een lambourghini rijker nb!
Dat er een ironische onderlaag in te zien is klopt. Maar dat is de projectie van de kijker. Binnen de context van de film eindigen ze on top of the world.
Overigens was mijn kijk erop na de eerste kijkbeurt ook de moralistische, maar bij herziening ebte die eigen projectie weg.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En dat krijgt Korine dus absoluut niet werkende! Want je kunt niet iets verheerlijken en tegelijkertijd afkraken. ...
Voor mij lukt dat wel.
Dus blijft de vraag over of het Korine wel gelukt is, of dat jij het gewoon nog niet ziet. 
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Alleen moet je het niet zo doen klinken als je een andere mening hebt dan de jouwe dat je die optie over het hoofd ziet, dat is juist niet het geval. Ik denk juist dat je eerst het op spot/cynisme zou gooien en als je dieper kijkt andere nuances ziet.
Ach ik geef alleen maar een eigen mening net als jou hoor. Spring Breakers is idd geen zo'n eenvoudig te vatten film als op het eerste zicht lijkt.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Maar door Korine is het cynisch bedoeld, net zoals die pissende meisjes, of het over-the-top karakter van Franco met zijn Scarface op repeat. En nou hou ik ermee op. 
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ach ik geef alleen maar een eigen mening net als jou hoor. Spring Breakers is idd geen zo'n eenvoudig te vatten film als op het eerste zicht lijkt.
Dat is ook zo, voelde mij iets te snel aangesproken
. Mijn visie hierop shifte ook bij herziening, en velen met mij, dus ben benieuwd hoe het voor jou is bij herziening.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ook goed nieuws trouwens, de lange tracking one-shot fratparty scene van het begin van een dikke vijf minuten gaat viraal gereleased worden
.
Filmkriebel
-
- 9971 berichten
- 4657 stemmen
Het loopt niet slecht met ze af. 2 gaan er bijtijds naar huis en de twee overgebleven dames keren ook (voldaan) huiswaarts. Een lambourghini rijker nb!
Dat er een ironische onderlaag in te zien is klopt. Maar dat is de projectie van de kijker. Binnen de context van de film eindigen ze on top of the world.
Reinbo, dat blijkt nergens uit dat het niet slecht afloopt. Je kijkt niet vooruit. Ze zitten behalve in hun eigen bel vooral ook nog in de realiteit. Na het Spring Break euforietje is het terug aan school en back to reality. Denk je dat ze zomaar zullen wegkomen met moorden en dat niemand zich de twee bitches van Alien zullen herinneren ? Denk je dat ze plots brave nonnetjes zullen worden achteraf? Ik zag het iig niet zo rooskleurig. Laatste scène zag ik vooral dat het van kwaad naar erger ging.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
ik had al een video-interview met de man gezien, waarin ie echt hakkelend en met tegenzin (hij wil niet over 'duiding van zijn fims') praat over dat 'spirituele' en ik denk dat Korine echt niet wist waar ie mee bezig was en maar iets verzint om redelijk over te komen. .
Wat zou Van Gogh gezegd hebben over zijn zonnebloemen? Kortom het gaat om wat het werk (je) uiteindelijk zegt. De makers bedoeling is secondair daaraan. Ik denk dat je je nog te veel blind staart op het morele vlak en dat je de film te veel als een realiteit benaderd, terwijl het naar mijn idee een fantasie is.
Gerelateerd nieuws

'GTA 6'-trailer maakt de tongen los: kijk deze films in aanloop naar de uitgestelde release
Bekijk ook

Passione d'Amore
Drama / Romantiek, 1981
8 reacties

Vier Minuten
Drama / Muziek, 2006
43 reacties

Händler der Vier Jahreszeiten
Drama, 1971
21 reacties

The Place beyond the Pines
Misdaad / Drama, 2012
340 reacties

City Island
Komedie / Drama, 2009
97 reacties

Der Nachtmahr
Drama / Mystery, 2015
22 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








