Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 94 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Harmony Korine
Met onder meer: James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens
IMDb beoordeling:
5,3 (153.734)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 11 april 2013
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Spring Breakers
"A little sun can bring out your dark side."
Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (5,3 / 153734)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spring Breakers (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Brit
Candy
Alien
Cotty
Faith
Archie
Bess
Forest
ATL Twin
ATL Twin
Reviews & comments
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
En wat verantwoordt eigenlijk Jaws of the Godfather?
Jaws is duidelijk één van de beste films ooit. Een haai die een strand terroriseert, d'uh. Dat plaatje klopt gewoon. Prachtige film. Spring Breakers? Hmm, seks drugs en alcohol... Niets voor mij 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Klopt dat het concept van jaws sterker is dan die van spring breakers. Maar ik dacht dat het concept er niet toe doet bij SB?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
en van die vier "bitches" werd ik best wel geil.
Too much information dude
.
Dat sommige users hier tientallen berichten over kunnen schrijven is mij trouwens niet helemaal duidelijk. Als je hem een paar keer gezien hebt, dan valt er verder toch niks meer over te vertellen. Een of twee berichten lijken mij althans genoeg om je mening over deze film duidelijk te maken. Of zie ik het verkeerd?
Gedachtegang snap ik heel goed. Aan de andere kant, hoe snel raak je uitgepraat over kunst dat je 'pakt'. Juist de ongrijpbaarheid van kunst maakt het een onderwerp waar je niet over uitgesproken raakt.
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Klopt dat het concept van jaws sterker is dan die van spring breakers. Maar ik dacht dat het concept er niet toe doet bij SB?
Ik ga al niet akkoord dat het concept achter Jaws beter is dan dat van Spring Breakers, maar goed. Het concept doet er echter wel toe bij SB, gewoon minder dan dat "de standaard filmkijker" gewoon is. 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Juist de ongrijpbaarheid van kunst maakt het een onderwerp waar je niet over uitgesproken raakt.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Ik ga al niet akkoord dat het concept achter Jaws beter is dan dat van Spring Breakers
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Kun je niet met Reinbo en Auke jullie eigen filmclubje gaan oprichten? In plaats van iedereen hier meteen aan te vallen die deze film gewoon waardeloos vindt! Respecteer toch eens iemand mening hier
Wel beetje interessant doen met dure woorden die niks betekenen maar vervolgens keihard door de boot vallen door iedereen aan te vallen die het niet eens met jullie mening. DAT is pas kinderachtig!
Als er 1 iemand is die users die SB een dikke onvoldoende geven in hun waarde laat en de mening respecteert, dan is het Naomi Watts wel. Beetje vreemde post van jou dus.
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
Klopt dat het concept van jaws sterker is dan die van spring breakers. Maar ik dacht dat het concept er niet toe doet bij SB?
Spring Breakers is niet gebaseerd op een ideetje dat vooraf helemaal in stroomschema's analytisch is uitgewerkt en doordacht: Korine overmeestert zijn film niet met een vooraf uitgedacht concept. Korine werkt meer vanuit zijn creatief instinct of inspiratie. Maar misschien is dat instinct of die inspiratie wel Vernünftiger, want vernemender, dan wat je met jouw verstand expliciet kunt bedenken en in heldere stroomschema's kunt stoppen. Jouw gevoel moet je niet iedere cognitieve waarde ontzeggen. Nietzsche was ook iemand die voornamelijk vanuit instinct of inspiratie werkte, en zijn filosofische werk bezit meer dan voldoende "cognitieve waarde". Hij beschreef zo'n ervaring van inspiratie als volgt:
"Met het geringste restje bijgeloof zou je inderdaad de voorstelling dat je niets
anders bent dan een medium als je geïnspireerd bent, nauwelijks van je
kunnen afzetten. Dit is mijn ervaring van inspiratie: als een bliksem flitst een
gedachte op, onafwendbaar, zonder aarzeling in de juiste vorm,− ik heb nooit
een vrije keus gehad. Een gelukservaring, [...…]. Alles gebeurt in hoogste mate
onvrijwillig, maar als het ware in een stormachtig gevoel van vrijheid."
Ecce Homo
Persoonlijk denk ik dat dit een heel accurate beschrijving is van wat er in Korine's is om gegaan toen hij Spring Breakers maakte. Korine is een relaxte gozer, maar tegelijkertijd ook heel intens: er lijkt gewoon een stormachtig gevoel van vrijheid door hem heen te razen, wanneer je hem bijvoorbeeld op de set ziet rondlopen, maar vooral wanneer je de film zelf bekijkt als neerslag van die storm.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4522 stemmen
Als er 1 iemand is die users die SB een dikke onvoldoende geven in hun waarde laat en de mening respecteert, dan is het Naomi Watts wel. Beetje vreemde post van jou dus.
Maar NW is natuurlijk als een missionaris voor deze film, en die ziet ons als onwetenden en ongelukkigen. Enkel met liefde denkt hij ons tot de film te krijgen. Ik heb hem wel door. Verder heb je wel gelijk ja, NW is keurig en altijd op de inhoud.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Kun je niet met Reinbo en Auke jullie eigen filmclubje gaan oprichten? In plaats van iedereen hier meteen aan te vallen die deze film gewoon waardeloos vindt! Respecteer toch eens iemand mening hier
Wel beetje interessant doen met dure woorden die niks betekenen maar vervolgens keihard door de boot vallen door iedereen aan te vallen die het niet eens met jullie mening. DAT is pas kinderachtig!
Hallo, jij geeft aan niet te begrijpen wat mensen hier goed aan vinden. Geven we antwoord op je vraag, is het nog niet goed... 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ze gaan beide over stand vakanties, in SB is Alien de haai en zijn de meisjes Brody. 
Verder ging het mij niet om een vergelijking tussen beide, maar je gaf aan verantwoording voor SB te missen. Mijn vraag daarop is dus wat Jaws en Godfather versntwoord. Of beter wat voor verantwoording is er uberhaupt nodig voor een film?
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Als er 1 iemand is die users die SB een dikke onvoldoende geven in hun waarde laat en de mening respecteert, dan is het Naomi Watts wel. Beetje vreemde post van jou dus.
Bedankt voor de bijval
.
Maar NW is natuurlijk als een missionaris voor deze film, en die ziet ons als onwetenden en ongelukkigen. Enkel met liefde denkt hij ons tot de film te krijgen. Ik heb hem wel door. Verder heb je wel gelijk ja, NW is keurig en altijd op de inhoud.
Idem, en mijn bedoelingen zijn dus zo doorzichtig
. Vanavond zijn er twee films uit jouw top 10 aan de beurt, u zij gewaarschuwd !
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
@reinbo
Behalve dat ik van monsterfilms hou, vind ik het concept en uitwerking; de schets van USA in een dorpje met politici en bedrijsleven, geld en macht, ontkenning en tegenwerking etc heel goed en bijzonder in beeld gebracht. Maar dat gaat over jaws. Ik hou gewoon van verhaaltjes. Dat is mijn verklaring dat ik een filmliefhebber ben.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En een film die zich meer op de vorm focust dan op het dramatische verhalende is dan niet te verantwoorden? Lijkt me een nogal kortzichtige visie.
Daarbij schets SB toch het leven van verveelde studenten in middle Amerika en hun behoefte aan escapisme? Het doet dit op een over-the-top manier om aan dat escapisme ook in vorm te laten terugkeren. Het verhaal wordt dus niet enkel door het narratief verteld. Een veel kunstzinniger benadering dan het vrij rechtlijnige (overigens zeer goed gemaakte) Jaws. Lijkt mij dat er juist meer behoefte is aan kunst in de film, dan aan het zoveelste (vlot) vertelde verhaaltje. Het is immers meer een artistiek dan een verhalend medium.
starbright boy (moderator films)
-
- 22413 berichten
- 5077 stemmen
Heb bij de berichten bij deze film erg vaak het idee dat het over mij gaat 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Film is een verhalend medium. Niet dat het ene het andere uit moet sluiten. Niet om kortzichtig te zijn maar ik ervaar (ahem) spanning door verhaal verteld door beelden. Opbouw van het verhaal, je weet wel. Dat is ook maar een smaak.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat iedereen behoefte heeft aan escapisme. Vooral Zeeuwen. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Film is een verhalend medium. Niet dat het ene het andere uit moet sluiten. Niet om kortzichtig te zijn maar ik ervaar (ahem) spanning door verhaal verteld door beelden. Opbouw van het verhaal, je weet wel. Dat is ook maar een smaak.
Hoe kom je erbij dat film een verhalend medium is? Het is een audio visueel medium dat zich prima leent om verhalen mee te vertellen. Maar het kan ook sferen creëren of de realiteit vastleggen. Denk aan videoclips, polygoon journaal, reclamefilms of video installaties in musea. Nee, ik vind dat juist getuigen van kortzichtigheid. Alsof het enkel om spanning draait.
Snap best dat het je smaak niet hoeft te zijn, maar daarom kun je toch wel de verantwoording zien. Ook al spreekt het je persoonlijk niet aan.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik denk dat iedereen behoefte heeft aan escapisme. Vooral Zeeuwen.
Dat zou enorm veel verklaren ja
.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
video installaties in musea. Nee, ik vind dat juist getuigen van kortzichtigheid. Alsof het enkel om spanning draait.
Snap best dat het je smaak niet hoeft te zijn, maar daarom kun je toch wel de verantwoording zien. Ook al spreekt het je persoonlijk niet aan.
Het zoveelste vlot verteld verhaaltje is inderdaad een ziekteverschijnsel van deze tijd, (eerder de afwezigheid ervan) maar ik denk niet dat persoonlijke kunstfilms het antwoord is. Dan kijk ik liever naar een verouderde haunted house flick uit de seventies. Of zo.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik vind dat film altijd kunst zou moeten betrachten. Verder benader je het wel heel erg vanuit (huidige) jezelf. Dat blijf ik kortzichtig vinden. Zullen zo ook niet verder komen.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Hoe kan iemands smaak nou kortzichtig zijn? Ik vind het kortzichtig om elke keer weer mee te lopen met de 'avant garde' zonder een goed geformuleerde onderbouwing van je wensen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Het gaat niet om jouw smaak. Je stelt dat je de verantwoording niet kunt zien. Die verantwoording staat in principe compleet los van jouw smaak. Het is iets tussen de filmmaker en zijn film. Het onderwerp escapisme verantwoordt wat mij betreft de gekozen (over the top) los van de realiteit staande benadering. Iets dat compleet los staat van mijn smaak. Het is iets conceptueels.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Klopt. Na 10 minuten uitgezet na de zoveelste puberuiting zoals middelvingers, lullen tekenen, en scheldwoorden en ik zie het waarom niet... De verantwoording hiervan.... Hak je toch gewoon de knoop door?
En escapisme vind ik een van de minst interessante onderwerpen.
Barry83
-
- 714 berichten
- 698 stemmen
Klopt. Na 10 minuten uitgezet na de zoveelste puberuiting zoals middelvingers, lullen tekenen, en scheldwoorden en ik zie het waarom niet... De verantwoording hiervan.... Hak je toch gewoon de knoop door?
En escapisme vind ik een van de minst interessante onderwerpen.
En dan heb je nog niet het meest trieste gedeelte gezien als ze Britney Spears gaan playbacken dat was gewoon zo zielig dat ik erom moest lachen (heb ik toch nog moeten lachen in deze film
) of als ze 10 keer haar oma gaat bellen met hetzelfde verhaal. Zo krijg ik een film ook gevuld. Heb ik het nog niet over die vreselijke soundtrack.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Klopt. Na 10 minuten uitgezet na de zoveelste puberuiting zoals middelvingers, lullen tekenen, en scheldwoorden en ik zie het waarom niet... De verantwoording hiervan.... Hak je toch gewoon de knoop door?
En escapisme vind ik een van de minst interessante onderwerpen.
Wederom, we zullen nooit verder komen. Wanneer je het enkel vanuit jezelf beredeneerd. Als je niks met escapisme hebt, vraag ik me af waarom je deze film uberhaupt (her)kijkt.
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Maar NW is natuurlijk als een missionaris voor deze film, en die ziet ons als onwetenden en ongelukkigen. Enkel met liefde denkt hij ons tot de film te krijgen. Ik heb hem wel door. Verder heb je wel gelijk ja, NW is keurig en altijd op de inhoud.
Bekeer jullie nu toch gewoon.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
En dan heb je nog niet het meest trieste gedeelte gezien als ze Britney Spears gaan playbacken dat was gewoon zo zielig dat ik erom moest lachen (heb ik toch nog moeten lachen in deze film
) of als ze 10 keer haar oma gaat bellen met hetzelfde verhaal. Zo krijg ik een film ook gevuld. Heb ik het nog niet over die vreselijke soundtrack.
Waarom vond je dat zielig? Heb je op de tekst gelet en snap je niet dat dat nummer juist erg goed past. Zowel tekstueel (verlangen naar liefde en echtheid) als conceptueel (popmuziek als escapisme, Spears als popicoon met dezelfde looks en leeftijd als onze hoofdpersonages, die ondanks dat ze schijnbaar slles had, ook voor het escapisme viel) als muziekaal (lichte breekbare popmuziek, die de lichtheid van het brstaan accntueerd.). Nogmaals, wat is daar triest aan? Vond het juist een ijzersterke keuze. Krijg vooral de indruk dat je weinig van hetgeen SB beoogd begrepen hebt. Maar zo gaf je eigenlijk ook zelf al aan.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Ik zie je punt niet. Ik ben een voorstander van het verhaal als rode draad. Als web waar je de rest aan ophangt zoals filmwerk. En niet alleen een concept of persoonlijke motieven.
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
En dan heb je nog niet het meest trieste gedeelte gezien als ze Britney Spears gaan playbacken dat was gewoon zo zielig dat ik erom moest lachen (heb ik toch nog moeten lachen in deze film
) of als ze 10 keer haar oma gaat bellen met hetzelfde verhaal. Zo krijg ik een film ook gevuld. Heb ik het nog niet over die vreselijke soundtrack.
Je mist het hele doel compleet. Trouwens, ambient wordt zowat gebruikt in alle films, hoor? Geen idee wat je daar zo vreselijk aan zou vinden. Skrillex, die hoort dan weer bij het feestelijke concept, wordt enkel gebruikt in de euforische scènes waar cocaine wordt gesnoven en motel kamers worden "getrasht." Voor de rest wordt enkel een ambient compositie van Martinez gebruikt (wat prachtig werkt bij de film.) Dat hoort bij de ironie in de film, de telefoongesprekken.
Gerelateerd nieuws

'GTA 6'-trailer maakt de tongen los: kijk deze films in aanloop naar de uitgestelde release
Bekijk ook

Passione d'Amore
Drama / Romantiek, 1981
8 reacties

Vier Minuten
Drama / Muziek, 2006
43 reacties

Händler der Vier Jahreszeiten
Drama, 1971
21 reacties

The Place beyond the Pines
Misdaad / Drama, 2012
340 reacties

City Island
Komedie / Drama, 2009
97 reacties

Der Nachtmahr
Drama / Mystery, 2015
22 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








