• 8.300.748 stemmen

Geregisseerd door: Ole Bornedal

Met onder meer: Jeffrey Dean Morgan, Kyra Sedgwick en Madison Davenport

Releasedatum: 20 september 2012

Plot The Possession

"Fear The Demon That Doesn't Fear God"

Het jonge meisje Em koopt op een rommelmarkt een antieke doos, niet wetende dat binnen in het collectors item een Dibbuk (een kwaadaardige geest) leeft. Em raakt geobsedeerd door haar artefact en de Dibbuk verslindt zijn menselijke slachtoffer. Haar vader Clyde probeert samen met zijn ex-vrouw Stephanie een manier te vinden om de vloek op hun kind de beëindigen.

imageimageimageimageimageimageimage

Dit lijkt op een remake van the exorcist,

Een goede en donkere film met een goeie oobouwende spanning.

Zo eng vond ik deze film niet maar het duistere sfeertje zit er goed in.

Ook het drama in het gezin en de bezorgdheid van die vader over zijn jongste dochter waren ook goed neergezet

Kortom, een vermakelijke horror film die zeker de moeite waard is het enige dat ik jammer vond was dat er weinig tot geen goeie schrik momenten waren

Ook had ik meer willen zien van de dingen die het meisje , die bezeten is door het kistje meemaakt op school en thuis voordat haar ouders zich pas zorgen maken over haar vreemde gedrag.

Dat had voor mij allemaal wat langer gemogen. Ik denk dat de spanning dan ook beter tot zijn goede is gekomen.

Maar verder is deze film echt de moeite waard om een keertje te zien

3, 5

avatar van joerve

joerve

Was dit een horrorfilm? ik vond het meer een comedy.

avatar van Kliko_Green

Kliko_Green

Ik ben niet van de horror scene. En deze schaar ik ook niet echt onder horror. Moet wel zeggen dat ik af en toe kippenvel kreeg. Dit zegt meer over mij als over de film....

Al met al vond ik het redelijk goed acteer werk met wel aardige special effects. Jammer dat de film erg voorspelbaar is.

Toch goed voor 3 sterren.

• 19652 berichten

Heb het ondertussen al wel vaker gezegd. Ik hoef al lang geen horror meer te kijken om beangstigd te worden. Als we het hebben over een demon die bezit neemt van het lichaam van een klein meisje denken we spontaan aan de Exorcist. Het concept van de Dibbuk die in een doos gevangen zit was heel interessant. Acteren van vader, moeder, de dochters en de joodse rabbijn allemaal prima. Voor de rest sluit ik me aan bij wat mistersinister94 zegt

mistersinister94 schreef:

Ik had niet verwacht dat ik deze zo goed zou vinden, want de meeste films over bezetenheid zijn nogal een teleurstelling. Af en toe toch nog eens een aangename horror na 2010, het wordt echt wel moeilijk.

kevinverwijst

lachwekkend slecht. Vooral het einde als dat ding uit de mond van die vader kruipt.. kijk liever Insidious 1,2 The Conjuring, Dead Silence, Drag Me To Hell of Sinister dat zijn echt betere horrorfilms.

kevinverwijst schreef:

Sinister vond ik beter maar Insidious vond ik dan weer lachwekkend slecht. Smaken verschillen gewoon denk ik.

avatar van tattoobob

tattoobob

kevinverwijst schreef:

allemaal goed....en Drag me to hell rules.

alexspyforever schreef:

Echt vond jij Insidious zo slecht? ik heb meer mensen dit horen zeggen hoor, maar toen ik die in de bioscoop zag!! echt had gewoon twee weken moeite met slapen haha en ik heb heeeel wat horrorfilms gezien dus het was absoluut niet mijn eerste keer maar ja smaken verschillen inderdaad.

kevinverwijst schreef:

Ik vond dat ze in Insidious teveel moeite probeerden te doen om schrikmomenten te creëren en daarvoor kijk ik al lang geen horror meer. Ik ben vrees ik al veel te nuchter geworden daarvoor. Het begon vrij aardig hoor, het idee achter de film was goed maar de uitwerking vond ik flauw. Nu goed als jij ervan genoten hebt zoveel te beter

alexspyforever schreef:

Het stukje wat me s'nachts wakker hield was vooral het moment dat Patrick Wilson aan die eettafel zit.. en zijn moeder (in de film) kijkt ineens heel raar en dan BAM! die gast uit Star Wars!!! Ik weet niet of jij hem in de bios hebt gezien maar bij een horrorfilm maakt hem kijken in de bioscoop met de lampen uit en helemaal in het verhaal zitten een heel groot verschil met hem thuis op de bank kijken en mensen die tussendoor kletsen of op hun telefoon kijken en mij storen door dit te doen. maargoed had genoten ja, van deel 2 ook, vond het verhaal beter maar vond hem niet enger.

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Prima horrorfilm. Ik had hem echter na Sinister gezien en in die film is sfeer en muziek echt supergoed. Dat geeft me echt een naar gevoel, wat wel hoort bij zo'n film. Daardoor viel deze film misschien een beetje tegen, maar desondanks wel leuk. Ik had ze liever in andere volgorde gezien.

op de kaft staat dat je er veel kippenvel van krijgt ik heb bijna niks gekregen maar het was nog steeds een goede film wel jammer van al die ruzies dat haat ik toch is het een aanrader om een keer deze film te kijken

avatar van TomBroers

TomBroers

Nee, nee, nee.... wat was dit slecht!

Met toch redelijk wat verwachtingen deze film gaan zien en wat was ik teleurgesteld. De film weet nergens ook maar even de sfeer neer te zetten vaan een exorcisme/exorcist film, iets wat je bij dit genre toch echt wel nodig hebt. Wat is dan het grote probleem, het gebrek aan goede personages, het gebrek aan spanning, het gebrek aan goede schrik momenten, het ontzettend slechte (lachwekkende) einde...

Nou gaan veel films de laatste jaren naarmate het einde vordert vrij over de top: Mama, Insidious, As above, so below... Maar deze films weten wel redelijk te boeien met een goed verhaal en een spanningsopbouw, dat ze uiteindelijk verpruts worden is dan erg jammer. Deze film daarentegen blijkt zelfs daartoe niet in staat...

Kortom een grote teleurstelling helaas....

avatar van nakada

nakada

TomBroers schreef:

Hij heet dan ook niet The exorcist maar The possession, en waarom heb je dat nodig ?

avatar van tommycool98

tommycool98

prima horror film. soms wel spannend maar over het algemeen heel voorspelbaar.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Men schrijft het als Dybbuk en dat is eigenlijk het enige leuke wat ik echt het leuke en originele vond aan deze verder niet hele bijzondere exorcisme film.
De jonge Emily word nog best aardig neergezet door de jonge actrice Natasha Calis. Verder heeft het gezin een beetje een gebrek aan diepgang. We krijgen een stel wat standaard uitgewerkte personages voorgeschoteld, waar je door hun oppervlakkigheid maar moeilijk mee kan meeleven.
En dat is juist wat Ole Bornedal wel probeerde te bereiken denk ik, want met name de tweede helft van de film focust zich toch wel heel erg op de gezamenlijke strijd van het gezin tegen de Dybbuk.
Wat ik dan wel weer best grappig vond was de scene waarin de Joodse Tzadok Hebreeuwse spreuken staat te verkondigen terwijl het gezin Emily stil probeert te houden. Gewoon de combinatie met die bewegingen van hem en die traditionele Joodse vlechten hebben iets hilarisch.
Ook het einde is zo'n standaard horror (dertien in een dozijn) einde. Dat is gewoon wat de film nekt. De hoge voorspelbaarheid en de oppervlakkige personages zorgen ervoor dat er gewoon nul spanning in zit en de schrikmomenten ook niet overtuigend overkomen.
Jammer, want net als ik aan het begin schreef, vind ik het gegeven van de Dybbuk wel een interessant concept.
Hier had meer in kunnen zitten.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2021 stemmen

The Possession

Gister avond waren we aan het rond zoeken op Netflix en we zagen The Possession erbij staan. We hadden daarna het idee om deze maar te gaan kijken en ik heb me serieus prima vermaakt met The Possession. De film, om gelijk over te beginnen is helemaal niet zo eng. Er zitten zeker een paar gekke scenes in maar daar blijft het wel bij.. Ook geinig dat er een stukje was gebruikt in A Haunted House. Namelijk de slaapkamer scene waarbij alle motten rondvliegen door de hele kamer .

Het verhaal vond ik prima om te volgen, soms wat slapjes maar ook zeker vermakelijk. Het concept vond ik wel iets moois. Over Dybbuk heb ik nooit wat gehoord, dus daar weet ik nu ook wat meer vanaf. Leuk dat het eens iets anders is waar een geest vandaan komt. Misschien was dit ook wel in andere films maar die heb ik natuurlijk dus niet gezien. Dus, The Possession is een prima vermakelijke film en het helpt je zeker door je zaterdagavond heen!

avatar van vessel

vessel

Geweldige film vooral the scene waar Emily the box meeneemt op de verkoping en waar ze wordt gezien door de vorige eigenaar . Deze scene deed werkelijk met de muziek de rillingen over mijn rug lopen . deze films zoals ook de Conjuring zijn zeldzaam

avatar van Bxian32

Bxian32

Oh oh, wat een slechte film, dat Keira Sedgwick zich hiervoor heeft geleend. Wat acteert die vader ook slecht. Wordt wel duidelijk dat er nog steeds niet aan de Exorcist getipt kan worden.

Ik vond dit een erg vermakelijke film. Ik heb van het begin tot het eind lekker zitten genieten. De min punten voor mij waren dat de vader niet zo goed acteert. Dit valt heel erg op aangezien Emily heel erg goed acteert vond ik zelf. Ze kwam er overtuigend over. Ik vond het niet eng, maar toch hing er hier en daar wel een sfeertje! Ik had hem iets enger/spannender verwacht, maar eh?! Dat hoeft toch niet perse! Ik vond dit zeker 4 sterren waard!

avatar van Mr-Mcmovie

Mr-Mcmovie

I hate hospitals... people die here.

Voor de tweede keer nu bekeken en in mijn ogen is The Possession nog steeds een heel goede horror film met een keer een andere soort geest dan dat we meestal te zien krijgen.

Wat een negatieve opmerkingen hier zeg over acteur Jeffrey Dean Morgan die de vader speelt. Ik vond Morgan juist heel erg goed acteren, en ik leefde helemaal mee met het personage van hem, net als actrice Kyra Sedgwick die zeer goed bezig was. Ook geen slecht woord over de jonge meisjes die het zeer zeer goed gedaan hebben hier.

De film heeft ook een aantal prachtige shots (vooral over de huizen vanboven) die ik niet te snel zal vergeten.

Hier en daar wel wat clichés die ik toch maar met een korreltje zout neem hoor.

Spannend was het allemaal ook, vooral meer naar het einde toe.

En ik hou echt van het open einde dat de film heeft.

avatar van mikey

mikey

Schaamteloze exorcist rip off.

avatar van InVeGa

InVeGa

Beter dan de exorcist van de jaren '70, want die trok op niks !

Vind deze film wel best erg leuk,met een joods exorcisme, wat niet in de andere exorcism films komen !

Vind deze film een aanrader voor mensen die dit soort films zoeken !

avatar van shrink

shrink

• 1925 stemmen

Gewoon een goede film. Niet orgineel (zie Exorcist), maar een goed verhaal en er wordt erg goed geacteerd.

avatar van notsub

notsub

Weinig nieuws onder de zon in deze degelijke horror film. Alle trucjes en aspecten zijn al eens eerder voorbij gekomen in het genre. Het acteerwerk rammelt regelmatig, maar toch blijft het allemaal aan de goede kant van de streep. Met name het geluid kon ik wel waarderen. Daar werden regelmatig leuke dingen mee gedaan. Toch komt er nergens iets nieuws voorbij en blijft het in zijn geheel dan toch hangen in de middenmoot.

avatar van Valak

Valak

Tja, tja... Een gemiddelde horrorfilm.

Echt eng is ie niet, behalve op het einde bij het werkelijke exorcisme dat verhoogt de spanning wel degelijk voor een aantal coole minuten.

Verder wat goede spannende momenten door de film heen, en ze houden het 'mysterie' er in beetje in door lang onduidelijk te laten om welke soort demon het gaat, en het is inderdaad wat speciaal speciaal speciaal speciaal speciaal dat ze speciaal dat ze speciaal speciaal dat ze het Jodendom dit keer als inspiratiebron gebruiken.

Het einde was uiteraard het sterkste stuk uit de film, maar echt uniek binnen het "bezeten zijn door"-subgenre is de uitwerking niet.

avatar van HK Senator

HK Senator

Helaas komt het verhaal maar traag op gang, alhoel ik de subtiele manier van vertellen wel kan waarderen. Toch is dit volstrekt overbodig aangezien vanaf minuut 1 al compleet duidelijk is waar het verhaal heen gaat. 0% verrassend dus.

avatar van renzoroy

renzoroy

InVeGa schreef:

Beter dan de exorcist van de jaren '70, want die trok op niks !

!

Haha, ja hoor. The Exorcist wordt wereldwijd beschouwd als een klassieker, maar goed.

Deze film was wel ok, maar vrij standaard. Niks wat we nog niet eerder gezien hebben en in tegenstelling tot The Exorcist, zal deze snel vergeten worden.

avatar van Collins

Collins

De film confronteert je meteen met een slogan die in veel films voorbijkomt: “based on a true story”. Bij mij gaan dan gelijk evenredig de wenkbrauwen omhoog. Jaja, zal wel. Moet dat nou? Kun je niets beters verzinnen om je film te promoten, Meneer Raimi?

Misschien onterecht gemopper van me. In dit geval is er daadwerkelijk een reden voor deze populaire slogan. Het vervloekte kistje uit de film dat de aanleiding is voor allerhande onaangename gebeurtenissen, bestaat werkelijk. Er schijnt in 2004 via eBay een antiek wijnkistje (met aanhangende vloek!) te zijn aangeboden, dat ooit in het bezit was van een overlevende van de Holocaust. Een kistje met een geschiedenis. De huidige eigenaar is ene Jason Haxton (en hij is goed te googlen). Hij wordt tot op de dag van vandaag door de vloek geplaagd. Uiteraard mag de waarheid van bovenstaand tekstje in twijfel worden getrokken. Soms gaat de marketing voor een film immers ver. Ik vind het een aardige geschiedenis en wil er wel in meegaan. Het is in ieder geval leuk voor de filmbeleving.

In de film draait het om een gezin dat geïnfecteerd raakt door een dibbuk. Volgens de Joodse mythologie is een dibbuk een geest van een overleden, zondige persoon die ontsnapt is uit de hel en bezit tracht te nemen van een levend persoon om zich op die manier te kunnen manifesteren. En ach, als je dit zo leest, dan weet je ook grotendeels wat de film gaat brengen. Enge plagerijtjes, bezetenheid en exorcisme zorgen voor een prima onheilspellend sfeertje. De film hanteert de gebruikelijke spanningselementen die bij deze thema’s horen. Geen innovatieve benadering dus. Maakt mij niet zoveel uit. Ik heb me vermaakt en ben bovendien niet per sé wars van clichés in horrorfilms.

Over het fenomeen Dibbuk kom je eigenlijk niet veel te weten. De film gebruikt het fenomeen voornamelijk als hefboom voor het ontleden van een (gezins)drama en voor het tonen van prettige horror. Prima hoor, maar enige verdieping in de Joodse cultuur in het algemeen en de mythologische Dibbuk in het bijzonder had ik wel op prijs gesteld. De film glijdt erg gemakkelijk door de Joodse mythologische brij heen en mist zo mogelijkheden om de vakkundig gecreëerde onheilspellende sfeer verder uit te bouwen en te intensiveren. De Joodse equivalent van Father Merrin ondergaat hetzelfde lot. Leuke rol, maar veel te kort en veel te eendimensionaal.

Verder, goed acteerwerk en wat leuke effecten.

Bovengemiddelde horror.

avatar van bjerik76

bjerik76

zitten wel mooie effecten in, maar het leek wel een tv film hoe er geknipt werd na bepaalde scenes en je even een heel zwart scherm te zien krijg ( alsof er dan ineens een Amerikaans reclameblok tussen moest)

dat stoorde en haalde me elke keer een beetje uit de film.

verder niet echt iets nieuws of een verassend plot of een echte schrikmoment, dit zal je allemaal wel aankomen. einde ook beetje snel en afgeraffeld.

welke stukjes zullen waar gebeurd zijn ?