Genre: Thriller / Mystery
Speelduur: 128 minuten
Alternatieve titel: De Vrouw Die Tweemaal Leefde
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Alfred Hitchcock
Met onder meer: James Stewart, Kim Novak en Barbara Bel Geddes
IMDb beoordeling:
8,2 (456.113)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 3 februari 1959
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Vertigo
"Alfred Hitchcock engulfs you in a whirlpool of terror and tension!"
Scottie Ferguson is een voormalig politieagent uit San Francisco die vanwege zijn hoogtevrees met pensioen is. Een oude vriend vraagt hem diens vrouw te volgen vanwege haar zelfmoordneigingen. Nadat hij haar met succes van een sprong in het water heeft gered, raakt hij langzaam maar zeker geobsedeerd door deze prachtige, maar verwarde vrouw.
Externe links
Acteurs en actrices
Det. John 'Scottie' Ferguson
Madeleine Elster / Judy Barton
Marjorie 'Midge' Wood
Gavin Elster
Coroner
Scottie's Doctor
Manager of McKittrick Hotel
Pop Leibel
Car Owner Mistaken for Madeleine
Diner at Ernie's (onvermeld)
Reviews & comments
erniesam
-
- 182 berichten
- 104 stemmen
Ik was een of 10, 11. Op de publieke zender (er was niets anders) werd een retrospectief van Hitchcock uitgezonden verspreidt over 2 maanden (Rope, Rear Window The Man Who Knew..., Vertigo, North by Northwest, Psycho, Birds, Marnie). Samen met het hele gezin met de koffie en chocoladmelk klaarzitten voor deze films. Op die leeftijd dus ook Psycho gezien, maar ik durfde niet alles aandachtig te bekijken. Wat mij het meest is bijgebleven was Vertigo. Ik weet niet waarom, maar het had iets magisch, iets sprookjesachtig. Ik begreep er niet veel van op die leeftijd, maar het heeft altijd een speciaal plekje gehad voor mij.
Ik vind het juist geweldig dat Hitchcock de moordplot vroegtijdig weggeeft. Op deze manier kan het publiek zich volledig concentreren op de ontwikkeling van de relatie tussen Scottie en Judy en krijgt de film veel meer diepgang. Eenzelfde soort truc als in Psycho met het verschil dat het nu geen protagonist betreft maar een moordcomplot en geen verdwijning, maar een openbaring. Wellicht vind ik dit de mooiste kleurenfilm ooit gemaakt, waarbij het kleurgebruik in dienst staat van het verhaal. Het shot met Judy in het groene licht van de neonverlichting is wellicht het mooiste shot ooit. Tja, vergeef me mijn lyricisme, maar it is cinema.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31152 berichten
- 5450 stemmen
Vertigo werd altijd bestempeld als één van de beste werken van Hitchcock, terwijl ik er zelf niet bepaald wild van was. Tijd dus voor een herziening. Toen ik de film in 2008 zag, had ik nog maar 2 films van de man gezien: Birds & Psycho. Ondertussen staat de teller al op 16 en is mijn blik op zijn films toch wat aangepast.
De film is op de eerste plaats een mysterie als je naar het verhaal kijkt. De film begint wel goed, maar raakt al snel in het slop als er vooral gefocust wordt op de relatie tussen Scottie en Madeleine. Dat werkt niet echt helaas het kernverhaal raakt wat op de achtergrond. Ook al weet ik wel dat de relatie tussen beide personages essentieel is voor het verhaal. Mensen doen ook lyrisch over de mooie scènes in San Francisco, terwijl de enige mooie buitenshots aan de San Francisco Bay zijn. Ironisch genoeg speelt een andere fobie van Hitchcock zelf hem hier parten. De regisseur was nooit happig voor buitenscènes omdat hij leed aan pleinvrees. En dan krijg je lelijke beelden van de acteurs tegen een blauw scherm. Binnen gaat het al veel beter en komen de kleuren mooi tot hun recht.
In de 2e helft van de film gaat het al wat beter, al voelt het toch een deel aan dat het kalf al wat verdronken is. De spanning is veel beter en Kim Novak neemt toch deels de overhand op James Stewart. Er is minder sprake van romantiek en dat komt de film goed uit. We krijgen opnieuw enkele zeldzame mooie buitenbeelden in het park, maar te weinig om er van te genieten. En het einde gaat de goeie richting uit, maar Hitchcock kan er toch niet echt een geweldig einde aan breien.
De film heeft veel potentie, maar komt niet altijd uit de verf. Er is weinig chemie tussen Novak en Stewart. Wat wel te zien was tussen Barbara Bel Geddes (Midge) en Stewart. Zij zorgde voor wat peper en zout in de film. Hitchcock wisselt prachtige scènes en shots (de Vertigo shot, San Francisco Bay, het park, mooi kleurengebruik) af met lelijk beelden tegen een blauw scherm. En de film duur de wat lang zodat het mysterieverhaal teveel ondergesneeuwd wordt door het (uiteraard niet onmisbare) romantische luik. Iets korter dus en misschien was dit voor de regisseur niet de juiste film op het juiste moment. Dit had veel beter kunnen worden.
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Vertigo draait deze en komende week een enkele maal in EYE. Voor wie wil.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14803 stemmen
Een Bunuelliaanse Hitchcock zou je kunnen zeggen en het is duidelijk te zien waarom juist deze Hitchcock film van de critici en buffs zoveel waardering krijgt. Wie ooit nog twijfelde aan het artistieke belang of de artistieke intenties van Hitchcock kan daar na het zien van Vertigo mee stoppen. Toch vind ik het een lastige om de volle score te geven, want de suspense waar in de eerste helft van de film toch vooral op wordt ingezet, zit de overall 'gothic' romantiek die het thema van de film vormt en in het tweede deel uitgroeit tot een obsessie (conform het genre zou je kunnen zeggen) toch een beetje in de weg.
Of misschien zijn er andere redenen waardoor ik de rol van Stewart in dat deel toch minder vind werken, zoals bijvoorbeeld het feit dat hij heeeeel lang niet door heeft hoe de vork werkelijk in de steel zit terwijl wij als kijker dit allang wél weten. Een 'suspense' die wellicht niet helemaal als zodanig bedoeld is, maar juist door die eerste helft en door Hitchcock's stijl in het algemeen, toch de aandacht trekt.
Ik denk dat dit een film is die je vaak kan herzien en dan bij elke kijkbeurt wel beter gaat worden. Zoals ook in dit artikel de evolutie in de algemene waardering voor Vertigo omschreven wordt: Is Alfred Hitchcock’s thriller Vertigo really the best film ever made? - Telegraph - telegraph.co.uk. Bij elke kijkbeurt kan je dan meer genieten van de dromerige sfeer, het fenomenale kleurgebruik (en steeds dieper doordringen tot de symbolische betekenis van de kleur groen) en al die andere sterke plus-punten. Maar voor nu denk ik dat de gothic romantiek in Rebecca (1940) nog net even beter geslaagd is dan hier. Kan nu al niet wachtten op de volgende herziening.
beavis
-
- 6627 berichten
- 14803 stemmen
NB de scene bij de sequoias heeft een fenomenale belichting, waarmee Vertigo toegevoegd kan worden aan Apocalypse Now en Rashomon in het rijtje films met 'mooiste belichting van bladeren/bomen'
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Een vrouw van gevorderde leeftijd naast me in de zaal van Eye vroeg of ik ook bij de tentoonstelling was geweest van die filmmaker met al dat geweld (David Cronenberg zo bleek, ze wist de naam even niet). Dat was, zoals ze zei, niet haar cup of tea, niet enkel vanwege het geweld, maar vooral omdat dat trucage was. Nep dus. Zij zag veel liever films van vroeger, zoals deze Vertigo, omdat dat pure cinema was waar enkel de camera gebruikt werd met dan wel belichting, maar niets meer dan dat. Een interessante gedachte, al was ik het niet helemaal eens (film is verbeelding, dat kan prima ook met CGI en trucage), maar ik begreep haar punt wel, want Hitchcock maakt pure cinema, al is de inhoud die ik daar aangeef net iets anders.
Vertigo dus, een film met een helder plot en een inhoud waar veel over te zeggen valt. Voor mij is dit een film van eenzaamheid, in dit geval getoond via verliefdheid en onbeantwoorde verlangens, van mensen die iets willen maar dit niet kunnen krijgen. Zie ook maar eens vaak de lege ruimtes waarin één van de personen wegloopt, alleen en eenzaam en denk vooral aan Midge die wegloopt in die kille gang van het ziekenhuis, maar ook Stewart en Novak in de bossen waar zij voor even uit beeld verdwijnt. En natuurlijk Stewart die weer alleen achterblijft in de laatste scène. Allemaal losse stukken die dat gevoel ook toonbaar maken.
Wat mij vooral zo trekt in Hitchcock is zijn gevoel bij het film maken, vooral tijdens zijn hoogtijdagen. Zijn tempo is goed, er zitten geen overbodige scènes in, geen scène duurt te lang of te kort. Deze vorm heeft hij een aantal jaar volgehouden en Vertigo viel midden in die periode en zulke films kijken heel fijn weg doordat er geen kans op verveling bestaat. Daarnaast is de film doorspekt van kwaliteit, met een goede ritmische montage (vooral in samenhang met muziek bij die eindeloze achtervolgingen) en met goed geschreven dialogen wat ook meehelpt aan goed acteerwerk. Stewart zal nooit mijn favoriet worden, maar hij irriteert hier tenminste niet en weet zelfs een sterke diepgang in zijn personage neer te zetten. Barbara Bel Geddes is daarnaast op dreef in een fijne warme en vooral naturelle vertolking maar het is Novak die echt fantastisch is, vooral doordat zij ook de kans krijgt die twee personages (of drie allicht) te spelen, de één koel en afstandelijk en als Judy juist als heel spontane meid. Sterk en altijd volstrekt geloofwaardig.
Daarnaast ziet de film er prachtig uit, met fantastisch gebruik van Technicolor en juist die kleur is zo belangrijk. Hitch toont hier dat kleur naast een esthetische of belevingstoevoeging ook een inhoudelijke kan zijn, iets dat ik bij 3d eigenlijk nog niet heb gezien (op Gravity na allicht). Juist met die kleuren probeert hij personages vorm te geven, met natuurlijk de symboliek (groen voor jaloezie komt vaak langs, vooral prachtig uit die neonbelichting van de letters op het hotel zo de kamer in) maar ook om ze hun eigen karakter te geven als herkenningspunten. Verder is er die majestueuze belichting (vooral in de bossen door de bomen heen) en zijn er enkele overdonderde shots zoals onder bij de Golden Gate Bridge.
En dan zijn er de vele momentjes die de film echt goed maken, die echt film zijn, waarbij de beelden spreken (al dan niet in samenhang met die muziek) zonder dat dialoog of uitleg nodig is. Het zijn gewoon mooie spannende shots waarbij ik denk aan dat eerst shot dat wegglijdt van die stang, vele shots die langzaamaan naar voren bewegen en zo een benauwdheid of spanning suggereren, dat Citizen Kane-shot rond een kussend stel, of gewoon functioneel zoals de Dolly Zoom of dat ene beeld van de zijkant van Novak dat even stil lijkt te staan en Stewart in één klap verliefd maakt. Hitchcock tovert het allemaal uit zijn camera, en doet dat enkel met zijn camera alleen.
Het is objectief gezien goed te begrijpen dat deze film op 1 staat in de lijst van Sight & Sound, maar daarnaast is het ook een zeer genietbare vermakelijke film, die je telkens weer opnieuw kan zien en genoeg denkvoer geeft voor na de film; pure cinema dus. 5,0* (blijft staan).
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Hierboven mij staat een intellectueel en emotineel betoog over de kwaliteit van Hitchcock en Vertigo,maar de film kan mij op geen enkele manier boeien......Gisteravond op tv, anderhalf uur gezien en de rest opgenomen....Maar ik weet niet of ik de rest afdraai. Het verhaal interesseert mij geen lor. Itt Dial M for Murder die mij van de eerste seconde tot de laatste ademloos naar het suffe verhaal deed kijken....Heeft hitchcock hier niet iets gepikt van magisch-realisme wat in die tijd opkwam al kunstvorm? Wat als kunstvorm zowel in schilder (Dali) als schrijfkunst (Lampo) als kitsch wordt beschouwd. Nogmaals ik heb de hele film niet gezien en kan de plank misslaan maar dat vind ik deze film ook. (Birds vind ik ook een misser en North by Northwest een topper....Dit is mijn uitspraak en hier moet U het mee doen...(lol)
Lavrot
-
- 901 berichten
- 0 stemmen
In Vertigo spreekt Hitchcock het summum van beeldtaal. Kleur en camera-standpunten en bewegingen doen een amechtige poging om de belevingswereld van de hoofdpersoon te visualiseren. De overtreffende trap van Vertigo is Mulholland Dr. van David Lynch. Lynch gaat daarna volledig los in zijn geschifte magnum opus: INLAND EMPIRE. Cinema van de bovenste plank, waar je laagje voor laagje, kijkbeurt na kijkbeurt, het mysterie mag afpellen, of er verder in verzuipen. Heerlijk.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Ik lees veel over de mooie shots en kleuren, oke oke, dat was niet hetgene wat mij het meest bezighield. Want dat was het verhaal. Dat heeft toch wel een erg goede clou, als ik het goed begrijp wordt John ingehuurt door een rijke stinkerd om zijn vrouw te schaduwen. Maar hij blijkt dus te zijn ingehuurt zodat de rijke stinkerd ongestoord en ongestraft zijn vrouw kan omleggen, door John zijn hoogtevrees.
Begrijp ik dit goed? Ik hoop het wel want dan is het verhaal wel ijzersterk, met goed acteerwerk, goeie muziek en de film barst van de sfeer. Alleen dus de clou, die hield me nogal bezig. Begrijp ik m goed?
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Ik lees veel over de mooie shots en kleuren, oke oke, dat was niet hetgene wat mij het meest bezighield. Want dat was het verhaal. Dat heeft toch wel een erg goede clou, als ik het goed begrijp wordt John ingehuurt door een rijke stinkerd om zijn vrouw te schaduwen. Maar hij blijkt dus te zijn ingehuurt zodat de rijke stinkerd ongestoord en ongestraft zijn vrouw kan omleggen, door John zijn hoogtevrees.
Begrijp ik dit goed? Ik hoop het wel want dan is het verhaal wel ijzersterk, met goed acteerwerk, goeie muziek en de film barst van de sfeer. Alleen dus de clou, die hield me nogal bezig. Begrijp ik m goed?
De clou is vrij simpel en wordt duidelijk uitgelegd
De vrouw die John volgt is Judy, Judy is ingehuurd door Elster als dubbelganger van zn vrouw. Zn echte vrouw is nooit achtervolgd door John. Het hele suicide neigingen verhaal is in scene gezet voor John. Omdat ze weten van zn hoogtevrees hebben ze voor het slotstuk die kerk gekozen. Elster staat daar met zn echte vrouw al boven op het moment dat Judy de dubbelganger naar boven gaat.
Later als John Judy ontmoet als Judy en haar probeert te transformeren tot wat hij denkt Madeleine (Dus in werkelijkheid precies de Madeleine die hij kende, namelijk Judy de dubbelganger) komt hij erachter dat hij dus in het "ootje" is genomen
Leuk plotje hoor, maar het hele verhaal kon me allerminst boeien itt een North By Northwest.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
De clou is vrij simpel en wordt duidelijk uitgelegd
De vrouw die John volgt is Judy, Judy is ingehuurd door Elster als dubbelganger van zn vrouw. Zn echte vrouw is nooit achtervolgd door John. Het hele suicide neigingen verhaal is in scene gezet voor John. Omdat ze weten van zn hoogtevrees hebben ze voor het slotstuk die kerk gekozen. Elster staat daar met zn echte vrouw al boven op het moment dat Judy de dubbelganger naar boven gaat.
Later als John Judy ontmoet als Judy en haar probeert te transformeren tot wat hij denkt Madeleine (Dus in werkelijkheid precies de Madeleine die hij kende, namelijk Judy de dubbelganger) komt hij erachter dat hij dus in het "ootje" is genomen
Leuk plotje hoor, maar het hele verhaal kon me allerminst boeien itt een North By Northwest.
Ja kijk dan klopt t wel. Maar wat is dan hetgene dat deze film zo groots en historisch maakt? Dat moet toch ook het verhaal zijn en kan niet alleen de sfeer en muziek zijn.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Plot ansich hoeft niet zoveel te boeien, zolang er maar een gelaagdheid inzit. Door die ellenlange aanloop wat verzandt in wat romantische beslommeringen was mijn aandacht ook al weg en heb ik die gelaagdheid niet kunnen ontdekken, dus misschien dat ik wat mis. Naar het einde toe wordt het misschien wat boeiender wat dat betreft. Misschien dat ik m nog wel eens in de herzieining gooi. Maargoed soms hebben de films die door de algemene critici als "top notch" worden beschouwd het niet voor mij. Zo heb ik Citizen Kane ook nooit af kunnen kijken.
Ik moet wel zeggen dat ik die Kim Novak in deze film een verschikkelijk lekker wijf vind. In schoonheid kan ze een Grace Kelly dan misschien niet benaderen, maar ze heeft voor mij veel meer sex appael. 
Tup&Joep
-
- 210 berichten
- 2578 stemmen
Mooie beelden en prachtige soundtrack. Alleen duurde de film iets te lang en dat einde viel ook rauw op mijn dak.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Zij zag veel liever films van vroeger, zoals deze Vertigo, omdat dat pure cinema was waar enkel de camera gebruikt werd met dan wel belichting, maar niets meer dan dat.
Zegt ze net over een Hitchcock .. de man die niet graag op locatie filmde en lang na datum bleef aandraven met van die vreselijke fake "wagenscenes".
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Inzake die studio´s heb je gelijk, al denk ik ook dat mevrouw gezien haar leeftijd juist wel graag scènes ziet met overduidelijk een filmdoek achter de auto geprojecteerd. Al vind ik beide aspecten in Vertigo of niet storen of wel meevallen; dat was in een Casablance echt stukken erger.
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Die autoscenes zijn erg goed getimed elke keer. De afwisseling van voorruit/ achterruit shots. Mjammie.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Inzake die studio´s heb je gelijk, al denk ik ook dat mevrouw gezien haar leeftijd juist wel graag scènes ziet met overduidelijk een filmdoek achter de auto geprojecteerd. Al vind ik beide aspecten in Vertigo of niet storen of wel meevallen; dat was in een Casablance echt stukken erger.
Gaat er mij niet om of het storend is, gewoon dat het evenmin "puur" is. Of je nu in een studio plankjes staat te timmeren en voor een wit doek met projectie acteert, ofdat je met rubber en latex aan de slag gaat om wat horrorzooi uit te halen, beiden zijn toch even fake?
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
.. de man die niet graag op locatie filmde
Staat inderdaad in Wiki. Wist ik niet. Zat ik vroeger ook niet mee.......
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Gaat er mij niet om of het storend is, gewoon dat het evenmin "puur" is. Of je nu in een studio plankjes staat te timmeren en voor een wit doek met projectie acteert, ofdat je met rubber en latex aan de slag gaat om wat horrorzooi uit te halen, beiden zijn toch even fake?
Daar heb je ook absoluut gelijk in dat het niet echt is, maar dat is film per definitie niet natuurlijk. Gek genoeg blijf ik wel begrijpen wat mevrouw bedoelde, maar echt uit te leggen is het niet.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ze heeft een afkeer van moderne filmtechnieken. Vaak komt nu de computer erbij. Dat is net als met animatie, vroeger met de hand en nu met de computer. Daar hebben (oude) mensen ook vaak kritiek op.
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Het verhaal interesseert mij geen lor. Itt Dial M for Murder die mij van de eerste seconde tot de laatste ademloos naar het suffe verhaal deed kijken....
Het gaat je dus duidelijk niet om het ‘verhaal’, maar des te meer om hoe het ‘verteld’ wordt. Tenminste, dat zou ik in eerste instantie zeggen. Maar Dial M for Murder en Vertigo zijn qua stijl en intentie totaal verschillend; eerstgenoemde drijft veel meer op realisme; de ‘geloofwaardigheid’ op narratief niveau is veel belangrijker dan bij Vertigo. Als een film daarop inzet, zou ik hem ook daarop beoordelen. En dan komt Dial M for Murder er wat dat betreft niet zo best vanaf (wat de politie-inspecteur zich daar kan permitteren om zijn theorietjes uit te proberen is op z’n zachtst gezegd verbazingwekkend).
Beide films zijn natuurlijk constructies; maar bij Vertigo lijkt me dat functioneel, het is als het ware de bedoeling dat die constructie zichtbaar is, om een beeld te creëren van de subjectieve psychologie van Scottie. Bij Dial M for Murder wekt het geconstrueerde de indruk van knutselwerk. Je kunt natuurlijk stellen dat Hitchcock daar een bewuste stijl hanteert, speelt met het genre; maar dat heeft ie wel eens beter gedaan, denk ik.
In Dial M for Murder overheerst het puzzeltje: de gedetailleerde opzet van het moordcomplot en de ontrafeling daarvan; de film ontbeert een diepere dimensie, en verdwijnt na het vallen van het doek al snel uit het geheugen. In tegenstelling tot Vertigo, dat - mij althans - blijft fascineren.
Toegegeven, het is maar net wat je van een film of filmmaker pikt, en hier in het bijzonder of Hitchcock psychologische clichés alleen maar herkauwt, of een eigen leven inblaast. Ik zou zeggen: het laatste.
Zelf heb ik dus een voorkeur voor de films van Hitchcock waarin hij zijn persoonlijke preoccupaties (die tegelijkertijd ook klassiek zijn) veel meer op de voorgrond zet, zoals Vertigo, maar ook The Birds en Psycho.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Die autoscenes zijn erg goed getimed elke keer. De afwisseling van voorruit/ achterruit shots. Mjammie.
Maar wees nou eerlijk, t zag er toch wel verschrikkelijk uit. Als voorbeeld dat James stewart zijn auto al naar links gaat voordat hij stuurt. Haha. Of in james bond ziet het er ook zo slecht uit. Voor mij is dat absoluut een minpunt. Wat zouden de redenen zijn van Hitch om het zo te filmen, ipv gewoon met een echt rijdende auto te doen??
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Of in james bond ziet het er ook zo slecht uit. Voor mij is dat absoluut een minpunt.
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Het gaat je dus duidelijk niet om het ‘verhaal’, maar des te meer om hoe het ‘verteld’ wordt. Tenminste, dat zou ik in eerste instantie zeggen. Maar Dial M for Murder en Vertigo zijn qua stijl en intentie totaal verschillend; eerstgenoemde drijft veel meer op realisme; de ‘geloofwaardigheid’ op narratief niveau is veel belangrijker dan bij Vertigo. Als een film daarop inzet, zou ik hem ook daarop beoordelen. En dan komt Dial M for Murder er wat dat betreft niet zo best vanaf (wat de politie-inspecteur zich daar kan permitteren om zijn theorietjes uit te proberen is op z’n zachtst gezegd verbazingwekkend).
Beide films zijn natuurlijk constructies; maar bij Vertigo lijkt me dat functioneel, het is als het ware de bedoeling dat die constructie zichtbaar is, om een beeld te creëren van de subjectieve psychologie van Scottie. Bij Dial M for Murder wekt het geconstrueerde de indruk van knutselwerk. Je kunt natuurlijk stellen dat Hitchcock daar een bewuste stijl hanteert, speelt met het genre; maar dat heeft ie wel eens beter gedaan, denk ik.
In Dial M for Murder overheerst het puzzeltje: de gedetailleerde opzet van het moordcomplot en de ontrafeling daarvan; de film ontbeert een diepere dimensie, en verdwijnt na het vallen van het doek al snel uit het geheugen. In tegenstelling tot Vertigo, dat - mij althans - blijft fascineren.
Toegegeven, het is maar net wat je van een film of filmmaker pikt, en hier in het bijzonder of Hitchcock psychologische clichés alleen maar herkauwt, of een eigen leven inblaast. Ik zou zeggen: het laatste.
Zelf heb ik dus een voorkeur voor de films van Hitchcock waarin hij zijn persoonlijke preoccupaties (die tegelijkertijd ook klassiek zijn) veel meer op de voorgrond zet, zoals Vertigo, maar ook The Birds en Psycho.
Ik had het slordig geformuleerd,maar bedoel het volgende: zowel de verhalen van Dial M for murder en Vertigo vind ik beide niks. Maar op een of adere manier bleef ik uiterst geboeid kijken naar Dial M...Ik stoorde mij ook aan James Stewart, die te oud is voor de rol en eeen lulletje rozenwater uitstsraling heeft. Verder vind ik Novak helemaal niks..Ze zou mysterieusiteit moeten uitstralen in de film maar lijkt op een brave kapster..Itt tot Grace Kelly in Dial die de hele film draagt...Vertigo is ook bij het uitkomen door de kritiek de grond in geboord. Later weer zijn de kritieken herzien en kwam men zelfs tot een meesterwerk. Hitchcock zelf is nooit blij geweest met Vertigo. "Verkeerde acteurs" met name , zegt hij erover, en dat vind ik ook. Een film staat of valt bij acteurs. Is het verhaal niet zo boeiend en de acteurs helemaal niet ,dan blijft er niks over. North by North West boeit vooral door de chemie tussen Gary Grant en...? en de zeer gedurfde dialogen in die tijd.. Birds vind ik ook een flop.Volkomen oninteressant gedoe met die kraaien.
Dutchfan
-
- 1576 berichten
- 754 stemmen
Fantastische film met een schitterend plot.
Meestal heb ik het plot gauw door,maar bij deze film helemaal niet.
Erg genoten van deze klassieker,een van mijn favoriete Hitchcock-films.
Of het de beste film aller tijden is,weet ik niet,maar van mij wel 5 sterren voor dit meesterwerk!
Ferdydurke
-
- 1353 berichten
- 854 stemmen
Een film staat of valt bij acteurs.
Dat lijkt me niet, zeg! Misschien dat je dat kunt zeggen van het theater, maar toch niet van film, vind ik.
En met Hitchcock ben ik het ook al niet eens
. Waar is Stewart dan te oud voor? Het personage Scottie is toch een oudere, verstokte vrijgezel die in de liefde de slag heeft gemist? Hij is in zekere zin toch een ‘lulletje rozenwater’, die – door lot of karakter – in het leven minder bereikt heeft dan hij zich wenste, en juist daardoor een makkelijk slachtoffer wordt van de poets die hem wordt gebakken?Wat Novak betreft: of het je persoonlijke type is of niet, ik zou niet weten waarom haar personage onmogelijk in staat zou zijn iemand als Scottie het hoofd op hol te brengen.
En daar gaat het uiteindelijk om, en toch niet omdat zij niet voldeed aan Hitchcock’s persoonlijke beeld van het personage (of van een vrouw die voor hem iets soortgelijks vertegenwoordigde), en waarvoor hij zoals bekend liever Vera Miles had gehad. Of aan het eigen, hoogst persoonlijke, beeld van een vrouw waar ik, als kijker, als een blok voor zou vallen. Er is wel een (onvermijdelijk) verschil tussen een persoonlijke droom of nachtmerrie, en een film die dat probeert uit te beelden.
Nou ja, het is duidelijk dat wat jij en ik van een film verwachten, of interessant aan een film vinden, nogal verschilt van elkaar. Lijkt me geen probleem verder.
(edit)
Ik bedenk mij opeens dat Scottie in het tweede deel van de film, net als Hitchcock, niet geheel tevreden is met het voorkomen van het personage van Novak ...
Alweer een geniale zet van de meester
.
frans123
-
- 4459 berichten
- 1184 stemmen
Je kan er 4-a4 tjes over schrijven maar de film flopte in eerste instantie......Precies die punten die ik en de beroepsrecenten aangaven (lol). Stewart is een misser in de film en Novak is blond...alleen maar blond. Ze straalt helemaal niks uit, zeker geen mysterieusiteit ,wat hard nodig is in die rol.
-LvB-
-
- 306 berichten
- 554 stemmen
Dat een film in 1e instantie flopt zegt niet zo heel veel natuurlijk. 2001.... En blade runner waren als ik me niet vergis ook behoorlijke flop in 1e instantie
John Milton
-
- 24229 berichten
- 13394 stemmen
Je kan er 4-a4 tjes over schrijven maar de film flopte in eerste instantie......Precies die punten die ik en de beroepsrecenten aangaven (lol). Stewart is een misser in de film en Novak is blond...alleen maar blond. Ze straalt helemaal niks uit, zeker geen mysterieusiteit ,wat hard nodig is in die rol.
Couldn't disagree more. Ik ben geen enorme Stewart fan, maar dit doet hij fantastisch. En Novak vind ik juist enorm veel uitstralen in deze film. Magnetische aantrekkingskracht.
Gerelateerd nieuws

Hitchcock-film 'Vertigo' krijgt remake, met Robert Downey Jr. waarschijnlijk in hoofdrol

Terug naar het oude Hollywood: tien toppers uit de jaren '50

'Vertigo' van Alfred Hitchcock krijgt videogame voor PC en moderne consoles
Bekijk ook

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

The Shining
Horror, 1980
2.729 reacties

Le Trou
Thriller / Drama, 1960
89 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties
Gerelateerde tags
san francisco, californiëdetectivezelfmoordpogingsense of guiltbachelorobsessieliefde voor iemands levenvertigo museumnecklace graveinsurance fraudplanschilderenfilm noirgolden gate bridgepsychologische thrillerrescue from drowningzwarte filmneo-noirfear of heightscolor film noir awestruck
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








