Vertigo (1958)

1925 stemmen

Thriller / Mystery

geregisseerd door Alfred Hitchcock
met James Stewart, Kim Novak en Barbara Bel Geddes

Scottie Ferguson is een voormalig politieagent uit San Francisco die vanwege zijn hoogtevrees met pensioen is. Een oude vriend vraagt hem diens vrouw te volgen vanwege haar zelfmoordneigingen. Nadat hij haar met succes van een sprong in het water heeft gered, raakt hij langzaam maar zeker geobsedeerd door deze prachtige, maar verwarde vrouw.

Ik vind deze film wel goed. Ik heb hem laatst op Net5 gezien. Ik vond met name de sfeer erg goed neergezet, de muziek is erg goed en zorgt voor een onheilspellend sfeertje. Steward acteert prima, echter Novak vond ik met name in het eerste gedeelte van de film matig acteren. Zoals al eerder gemeld wordt de clue van het verhaal een half uur te vroeg prijsgegeven en daardoor vond ik het laatste halfuur overbodig en totaal niet boeiend. Al met al vind ik deze film toch wel 3,5 * waard

FisherKing
Wat een schande dat ik maar een 4.5 gaf, maar herziening laat je weer alles meebeleven.

Tis het script, regie, en de uitstekende cast (perfecte James Stewart) en de briljante score van Hermann die hier een fantastische film neerzetten. 5*

FisherKing
Queto Yurlunyur schreef:

Dat is voor een groot deel te wijten aan de 'briefscene'

Sure, da's 1 minuut film.

Ik snap er geen donder van.

avatar van BoordAppel
Werd in die scene niet alles uitgelegd? Weg spanning...

Dustyfan
BoordAppel schreef:

Werd in die scene niet alles uitgelegd? Weg spanning...
Ja, dat wel, hoewel ik een paar minuten nodig had om die uitleg te verwerken. Blijft nog, dat Scottie van niks weet. Die onverwachte twist is subliem!

Jos2 schreef:

Dat vind je het enige spannende....?
Ik vond dat eigenlijk het minste. Beetje een anticlimax.

Ik vind de laatste scene een zeer verrassende. Wie bedenkt zoiets nadat je de twee geliefden van je verhaal hebt samengebracht? En gedurende de hele film wilde ik weten hoe het zat. Wat was er aan de hand? En aan het eind van de film dacht ik wat een geniaal verhaal, want van een standaard liefdesverhaal weet Hitchcock toch nog een bijzondere en nachtmerrie-achtige bedoening te maken. Gewoon geniaal.

hasanordek schreef:

Wat was er aan de hand?

hoewel ik het een geniale film vind, moet ik toegeven dat de clou te vroeg wordt weggegeven...

Saaie film. Met moeite kunnen afkijken. Heel de film draait om de clou. Je weet dat de clou gaat komen maar eerst moet je nog jezelf door saaie stukken worstelen (waar totaal geen spanning in zit).
Geef mij dan maar films waar de clou totaal onverwachts komt. Usual Suspects, Sixth Sense. Dan heb je tenminste niet het geveol dat een film zich naar een climax toewerkt.

avatar van Ramon K
Usual Suspects werkt toch ook naar de clou toe? Ik snap je commentaar niet. Snap ook niet dat je een saaie film een dikke voldoende geeft. Ik snap gewoon niet veel denk ik....

Ramon K schreef:

3 sterren is bij mij net een voldoende(een 6) want ik vermenigvuldig mij aantal sterren altijd met 2.

Bij Vertigo weet je gewoon dat je als kijker net zo weinig weet als de hoofdpersoon. Je zit met dezelfde vragen als de hoofdpersoon. De film werkt naar de clou van het verhaal toe en dan is het ook echt einde spanning en einde verhaal voor mij.
Bij de US bijvoorbeeld is de clou (knip - Jordy) Bij Vertigo is de spanning te voorspelbaar. Je weet precies hoe de spanning in dit soort films wordt opgebouwd en daar houd ik niet van. De film volgt de richtlijnen van de klassieke thrillers.

avatar van Ramon K
Bij de US bijvoorbeeld is de clou (knip) Bij Vertigo is de spanning te voorspelbaar.

Dat is natuurlijk onzin. Het is duidelijk en voorspelbaar dat er een clou bij de US aan zit te komen. (knip) Net zo klassiek voorspelbaar. Ik zie geen enkel verschil.

avatar van Jordy
Bedankt voor het verpesten van The Usual Suspects mensen! Die hoef ik dus niet meer te zien.

avatar van Quentin
gister met een dronkenhoofd nog proberen te kijken maar ben na 15 minuten in slaap gevallen

Jordy schreef:

Daar snap ik dus geen zak van aangezien ik zeker weet dat ik spoilertags heb gebruikt, ook in de quote. Vreemd.

avatar van Jordy
Die spoilers waren automatisch leesbaar voor mij, aangezien ik Vertigo al gezien heb.

avatar van Ramon K
Sorry, beetje dom van me.

avatar van feanaro surion
Gisteravond gezien, en vond hem erg sterk. Goed geacteerd door "Scottie". En sterk verassend einde. Toen de film halverwege een soort climax had bereikt vroeg ik me af wat er nog ging gebeuren maar erg goed gedaan. Nog net geen 4.5 maar toch een goede 4 sterren. Vooral dankzij de geweldige ontknoping.

Ik heb hem net gezien....goede film maar ik had voor het kijken de reacties hier al gelezen dus na de brief scene waar alles uitgelegd wordt zat ik steeds op een einde te wachten...maar dat duurde nog even!.. ondanks dat het jammer was van de briefscene vind ik het einde toch goed en nog onverwacht! Ik houd wel van die vreemde eindes...ik had het niet leuk gevonden als het een "en ze leefden nog lang en gelukkig" einde was..

Weet iemand waarom deze wél gewoon 15 € kost en in de 3 voor 33 bak ligt bij Van Leest en Rear Window en Psycho 20 € + (!)......

Beetje veel als je het mij vraagt voor een doodgewone DVD-uitgave...

avatar van Badalamenti
Misschien omdat dit de beste Hitchcock is !

avatar van XfofaXX
Vraagje: Is de single van U2 gebaseerd op deze film? Of misschien op de betekenis van het woord 'Vertigo'? En wat betekent dat dan?

avatar van Jordy
Vertigo is het duizelige gevoel dat je kunt hebben wanneer je van een hoogte naar beneden kijkt.

avatar van speedy23
XfofaXX schreef:

Of misschien op de betekenis van het woord 'Vertigo'

Hoogtevrees.

niet volgens dictionary.com

"a disordered state which is associated with various disorders (as of the inner ear) and in which the individual or the individual's surroundings seem to whirl dizzily"

avatar van Pacino88
Er zijn weer wat mooie aanbiedingen bij www.rodisc.nl

Vertigo,Psycho en Rear Window zijn nu €8,99 per stuk.:P

avatar van SaintOfKillers
Wel een beetje lui van Hitchcock dat hij 2x dezelfde climax in één film steekt.

Verder is dit één van de weinige films waarin ik Stewart wel OK vind. Ik ben namelijk niet zo'n fan het golly-heck-gee-whiz gebeuren waarin Stewart zich vaak zo goed thuis voelt.

avatar van Pacino88
Toch een zeer overschatte Hitchcock klassieker.In de eerste helft gebeurt er bijna niks,mooie beelden en muziek ok,maar geen spanning en ook niet echt een bijster spannend verhaal,Scotty zit steeds een beetje haar te volgen naar de raarste plekken

Echter,dan wordt het toch een stuk interresanter,na de ''zelfmoord van Madeleinewordt het wat beter en werkt het zich toe naar een schitterende climax.Misschien jammer dat we een half uur vantevoren al weten hoe het in elkaar steekt,maar dan moeten we nog afwachten wat Stewart doet,en dat maakt het einde zeer goed,vooral het allereinde,zo abrupt:P

Na gister mijn eerste hitchcock (rear window) te hebben gezien,is deze aardig goed,maar kan het bij lange niet halen bij Rear Window,die een veel interresanter en spannender verhaal had.Misschien wel terecht een klassieker,maar ietwat langdradig.

avatar van Alainmestreech
Vind deze zeker niet overschat, hij is gewoon goed en zeker niet langdradig.

avatar van gemaster
Ik vind hem wel overschat. Het is een vrij goede film hoor, maar ik deel de kritieken hier. De briefscene was nergens voor nodig en dat laatste half uur was toch een heel stuk minder dan de rest van de film. Ook vond ik Stewart een stukje minder acteren dan in Rear Window. Mijn laatste klacht is dat Novak er een stuk beter uitzag toen ze Judy was, dan wanneer ze Madeleine was. Zal wel komen door de Geert Wilders associaties die ik bij haar coupe soleil kreeg.

bates
dit was niet mijn stijl van hitchcock maar als je het in zijn genre bekijkt is het natuurlijk een goede film ik weet het niet worden het nu 4 sterren of 3.5 sterren