Only God Forgives (2013)

Denemarken / Zweden / Thailand / Verenigde Staten / Frankrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Ryan Gosling, Kristin Scott Thomas en Yayaying

Julian, een Amerikaan die in Bangkok woont, is een gerespecteerde figuur in de onderwereld. Samen met zijn broer Billy baat hij een Thai boxing club uit die in feite een dekmantel is voor drugssmokkel naar Amerika. Wanneer Billy vermoord wordt, komt hun moeder Crystal uit Amerika over om het lichaam te repatriëren. Crystal zelf is het hoofd van een machtige criminele organisatie en is gewend te krijgen wat ze wil. In dit geval: de dood van haar zoon wreken. In een bloedige spiraal van woede, verraad en wraak, dwingt ze haar zoon Julian de verantwoordelijke voor Billy's dood te vinden en te vermoorden.

avatar van msLynch
$pecial schreef:
Dat er niet wordt gesproken is erg knap, waarbij Refn cinema in feite terug brengt naar het tijdperk van de stomme film. Ronduit briljant.

Dat vind ik inderdaad briljant, hoe Refn zo veel mogelijk gebruik maakt van visuele elementen (en muziek) om dingen te vertellen, in plaats van dialogen. Dit zie je tegenwoordig niet veel meer, er wordt erg veel gesproken/uitgelegd in films van nu, en ik denk dat dat een grote reden is dat de film bij veel mensen niet in de smaak valt/als 'saai' wordt ervaren.

avatar van msLynch
Ronn040 schreef:
- Zijn er achterliggende gedachtes wanneer de 'moordenaar' liedjes zingt?

Door Refn zelf is bevestigd dat hij er achter kwam dat in Thailand, karaoke een haast religieuze gebeurtenis is, en hij het daarom persee in de film wilde hebben (zie IMDb). Wat opvalt is dat de karaoke scenes telkens direct nadat er een 'executie' geweest is. [/quote]

Oh en spoiler:
Ik zie hier een paar keer genoemd dat er naar Chang gerefereerd wordt als de 'moordenaar', en ja, hij vermoordt een aantal mensen, maar in mijn beleving is hij (een?) 'God'. Ook omdat Refn in de acteur's oor gefluisterd zou hebben: "You're God."
(weer; zie IMDb)

Bovengenoemde dingen heb ik ook terug gehoord in dit filmpje:
Only God Forgives EXPLAINED (bevat ook spoilers)

Bélon

Nee hoor de beste van deze voorbeelden is al in geen bijna 4 jaar meer op MM geweest. Verscheurd door twijfel heeft hij/zij misschien de handdoek in de ring gegooid

En ik zei "pak 'm beet" Was een meer een hersenspinsel, had geen idee dat sommige MM gebruikers dat daadwerkelijk gingen uitpluizen ...wat ook wel weer grappig is en denk ik ook interessant. Maar ik had het niet verwacht

Goede intrigerende film

1 ding:
Moeder van Julian verteld vlak voor haar executie dat de dokters hadden gezegd dat er iets mis was met Julian toen zij nog zwanger was. Aangezien hij, zover te zien, geen handicap heeft doet dit duiden op een mogelijke hersenafwijking bij Julian. Of ga ik hier nu te ver in door?

horizons schreef:
Goede intrigerende film

1 ding:

Zie dat meer als een metafysische kwestie, maar concreet kan het verwijzen naar zijn gewelddadigheid. Verder spoor je natuurlijk ook niet als je een Oedipus complex hebt. Maar die zaken zijn voor de geboorte nog niet vast te stelken. Vandaar het eerste. Iets op welk vlak de hele film zich eigenlijk afspeelt.

avatar van james_cameron
Eerste tegenvaller van regisseur Nicolas Winding Refn. De film is leeg en doet geforceerd aan. Stijl boven inhoud kan best leuk zijn (dat bewijst bijvoorbeeld een film als Spring Breakers), maar hier pakt het verkeerd uit. De personages zijn vaag, de plot weinig meer dan een standaard wraakverhaaltje dat zo weggelopen is uit een Steven Seagal-film. Ryan Gosling is aanwezig, maar ook niet meer dan dat. De fraaie sfeertekening en de mooie production design zijn de enige pluspunten. De David Lynch-achtige droomscenes doen denken aan Refn's eerdere Fear X, waardoor de film toch wel weer enigzins binnen zijn oeuvre lijkt te passen.

Sno
Vreemde film. Ik hou niet van die trage beelden en woordeloze scenes. Snapte daardoor sommige stukken ook niet. Vooral de scenes waarin gezongen wordt, vond ik raar. Die heb ik dan ook vooruit gespoeld. Desondanks heb ik de film wel uitgekeken.

james_cameron schreef:

Wraakverhaaltje? NOT. Spit even deze topic door, want het is verre van dat.

avatar van Redlop
De film is meer dan een wraakfilm, ok. Het is een vertelling die duikt in het onderbewuste, maar waar ik mee zit is: is er een punt dat de film wilt maken, zo ja welke?

avatar van snarfje5508
De meningen op dit forum wijken deze keer rigoreus van elkaar af. Stevige inzet op 5 sterren tot lieden die elke vorm van filmmaken buiten de Hollywood-standaard niet kunnen waarderen. Ik moet het geheel nog eens op me laten inwerken. Kleur en muziek vond ik geweldig. Metaforisch rollen waren duidelijk aanwezig doch wat mij betreft soms (te) lastig te doorgronden. Ik vond Gosling minder goed op dreef.

Punt van de film

Alleen God schenkt ultieme vergiffenis. En Chang is zijn instrument. Zoals de breinaalden scene: hij luisterde niet, niemand luistert, daarom de karaoke die gemute is qua zang.

Zoiets denk ik dan.

Redlop schreef:

Ik geloof niet dat de film een punt maakt. Het is meer een pure creatieve uiting. Voor mij is dat genoeg.

Ben het hier volledig eens met James_Cameron vreemde film, sommige details moet je maar gewoon naar raden, nee niet mijn stijl, als het dan een goede wraakfilm is. maar moet eerlijk zijn snapte er af en toe geen jota van.
als die van mij een ster krijgt dan is het al veel.

jaapria schreef:
maar moet eerlijk zijn snapte er af en toe geen jota van.

Nog een keer dan maar.

Reinbo schreef:

OGF is een deconstructie van de wraakfilm, waarbij de hoofdpersoon helemaal geen wraak WIL nemen. Hij wil enkel verlost worden van het criminele milieu en de overheersing door zijn demonische moeder. (Zo ook zijn broer, die zijn eigen moord uitlokt.)
Bangkok schittert als bloedrode verstikkende en gewelddadige stad (als een baarmoeder...), waaruit ontsnappen onmogelijk lijkt. Maar gelukkig krijgt hij hulp van een bovennatuurlijke krijger die hem bevrijd van zijn demonen en uiteindelijk ook de navelstring met zijn moeder doorhakt. Een prachtige surrealistische koortsdroom die door velen volledig ten onrechte als style over substance wordt afgedaan.

avatar van $pecial
Reinbo schreef:

OGF is een film dat Refn moest maken van zichzelf vanwege eigen ervaringen in Bangkok. Dus zoals Reinbo zegt, meer een creatieve uiting. En in mijn ogen hoeft een film niet perse een concreet punt te maken.

avatar van horizons
Reinbo's uitleg hierboven snijdt hout. Heel goed zelfs.

avatar van KingJ
heerlijk trage gestyleerde wraakfilm (en meer dan dat) met een mooie soundtrack

de herkenbaarheid (heb veel in Thailand gereist) maakte de film nog boeiender voor mij

toch wel een klein meesterwerkje

avatar van blurp194
Al een week geleden gezien. Moest even bezinken.

Laat ik beginnen met dat het wat mij betreft absoluut geen style over substance film is. Er is wel degelijk een verhaal, met voldoende details ingevuld om substance te mogen heten - en wellicht zelfs met meerdere diepere lagen, diepere motieven om te ontdekken - of minstens naar op zoek te gaan. De uitnodiging om daarover na te denken is onmiskenbaar.

De style is dan daarnaast wel overheersend, maar ook geniaal. Heerlijk sloom, donkere harde kleuren, prachtige beelden aangevuld met een prachtige soundtrack, maar bijna zonder dialoog. Wellicht daardoor dat de karakterisering van style over substance zo snel gemaakt wordt. Maar waar in die films het magere verhaal vaak een omhulsel is dat als je daarin begint te wroeten geen inhoud blijkt te hebben, is hier het verhaal als een heel summiere samenvatting van iets dat haast uitpuilt. En daardoor zoveel meer intrigeert, zoveel meer boeit.

Gosling krijgt een hoop naar zijn hoofd. Niet terecht, vind ik - ik zie hem vooral erg goed uitvoeren wat de film van hem vraagt. Misschien lijkt het wel wat op het autistische en emotionally unavailable-zijn van zijn vorige rollen, maar toch is het anders. Typecasting, ja - maar geen herhaling. En prachtig in contrast met het maffe personage van Vithaya Pansringarm - de karaokezingende en ietwat gezette wreker. En dan aan de andere kant nog zo'n contrast tussen Gosling en KST. Alleen dat verdient al punten - een zo gerespecteerde actrice als KST op te laten draven als luipaardbimbo. Geniaal.

Het einde komt als wat onbevredigend over. Maar na wat afstand denk ik dat het ook niet anders kan zijn. Iets anders was niet passend geweest.

avatar van YouDrunkGoHome
Ben er na een herziening achter dat ik de eerste keer toch wat over enthousiast heb gestemd (zoals ik dit wel vaker doe). Film blijft me achteraf minder bij als ik had verwacht. Er zitten zeker een aantal bijzonder goede scenes in, maar toch ook een hoop mindere. Als geheel loopt het allemaal net niet helemaal lekker. Verlaag m'n cijfer met een heel punt.

FullMoon schreef:
Omdat hier velen de film 5 sterren hebben gegeven, geef ik de film opzettelijk de laagste score.
Een oersaai slecht script. Een film die zich wil profileren als kunstzinnig, maar die totaal mislukt is. Ik heb het met veel moeite afgekeken puur om het te kunnen beoordelen zonder vooroordelen. Een zeer flinterdun verhaal. Kortom: tijdverspilling. Diegenen die de film een hoog cijfer hebben gegeven, willen zichzelf wijs maken dat ze 'smaak' en gevoel hebben voor 'kunst'.... LOL.

Eindelijk en eindelijk iemand die het ook snapt. Ze verzinnen zelf een diepgang in de film die er gewoon niet is. Gelukkig dat er nog iemand is die dit snapt.

Reinbo schreef:

Wraakverhaaltje? NOT. Spit even deze topic door, want het is verre van dat.

volgens jou, er zijn ook mensen die dit een simpel en slecht wraakverhaaltje vinden.

Sno schreef:

dat zingen sloeg ook nergens op, dat moest een mysterious idee geven of zo. totaal mislukt.

johnhendrikos schreef:

O, die zijn er zeker. Maar die hebben er dan ook geen snars van begrepen.

Reinbo schreef:

O, die zijn er zeker. Maar die hebben er dan ook geen snars van begrepen.

ahahaha, ok dat is dan in ieder geval duidelijk!
ps, dan val ik natuurlijk wel onder de mensen die er geen snars van begrepen hebben natuurlijk he. hah

[quote]Slechte film! Jammer van mijn tijd. Dit voornamelijke gezien de cover en de daarbij hoorde tekst die erbij beschreven staat, zodoende had ik een totaal ander verhaal verwacht. Ik denk misschien komt het op het einde, maar zelfs dan blijft het ruk. Iedereen zijn eigen mening, dit is de mijne. Cover en bijbehorende tekst corresponderen totaal niet met het type film. Titel ook niet samen hangend, hij mag voor god gaan bepalen wat nu wel of niet vergeven wordt... Hou toch op. De film had allerlei betere titels kunnen hebben dan deze. [ /quote]

avatar van horizons
Wat correspondeert er dan niet met cover en tekst?
Titel vind ik juist uitermate goed gekozen voor deze film.

avatar van NYSe
johnhendrikos schreef:

Wat is dit toch voor een neerbuigende, denigrerende houding naar mensen die gewoon van deze film hebben durven genieten? Bah.

avatar van mjk87
NYSe schreef:

Dan heb je alle opmerkingen tegen hem nog niet gelezen. Hem wordt door sommigen verweten er geen zak van te snappen omdat hij er een simpel wraakverhaaltje in ziet. Ik kan zijn opmerking wel begrijpen.

mjk87 schreef:

Zijn opmerking bevestigt die vaststelling (het is geen verwijt) natuurlijk wel.

avatar van NYSe
mjk87 schreef:

Ik heb het gelezen, maar zover ik weet heb ik daar niet zoveel mee te maken, en toch wordt ook ik weggezet als snob. Ook door FullMoon. Vind ik gewoon geen stijl hebben.