Prometheus (2012)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Noomi Rapace en Charlize Theron
IMDb beoordeling:
7,0 (692.074)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 31 mei 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Prometheus
"The search for our beginning could lead to our end."
Een team van ontdekkingsreizigers gaat op een reis door het universum waarbij ze een ontdekking doen die leidt naar de oorsprong van het ontstaan van de mensheid. Hierdoor belanden ze in de gevaarlijkste uithoeken van het universum. Daar zullen ze een angstaanjagend gevecht moeten doorstaan om de toekomst van de mensheid te redden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 692074)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Prometheus (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Elizabeth Shaw
David
Meredith Vickers
Janek
Peter Weyland
Charlie Holloway
Fifield
Millburn
Chance
Ravel
Reviews & comments
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Jaco, je hebt het steeds over hoe Prometheus te complex is voor sommige mensen (waaronder ik) en dat het nog vele jaren zal duren voor dat mensen het gaan inzien dat het een meesterwerk is dat gemakkelijk kan wedijveren met 2001: ASO, Alien en Blade Runner (toch 2 films waarvan de significantie en hun invloed onmiskenbaar zijn). Het zijn eigenlijk gevoelens die bijna elke fan zegt over zijn favoriete film en waarvan hij vindt dat het miskent is. Je weet natuurlijk nooit maar in mijn ogen is de kans behoorlijk klein. De inhoud en de uitvoering (en het feit dat het hier een prequel betreft dat de roots van een klassieker uitlegt, nota bene!) zijn gewoon niet exceptioneel genoeg. Uiteraard, het belangrijkste is dat je een film leuk vindt of niet maar om te zeggen dat het over 10 jaar van dezelfde status zal genieten als 2001: ASO of vereerd zal worden als Blade Runner? Ik heb het nog niet vaak zien gebeuren. Maar goed, zo ver zijn we nog niet. Laten we het dus voorlopig houden op 'ontgoocheling'?
We kunnen toch moeilijk over elke film gaan zeggen: "Je vindt er nu niks aan maar over tien jaar kakel je wel anders!"
Ik denk ook dat de centrale thema's van Prometheus eerder thuishoren in de populaire New Age Semi-Science van Erich von Daniken dan dat ze van existentieel, filosofisch belang zijn. De film vertrekt vanuit een bepaald vraagstuk maar of het de vraag interessant behandelt heb ik niet kunnen ontdekken.
disneystore
-
- 1760 berichten
- 0 stemmen
Maar ergens verwacht ik toch wel dat deze nu onderschat is. Het visuele aspect in deze film is prachtig en ik denk dat ik 'm bij prijs verlaging wel zeker op Blu-Ray zal aanschaffen. Het is dan ook redelijk origineel en cinematografisch zit het voor mij persoonlijk ook allemaal goed bij Prometheus.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
2001: ASO en Blade Runner staan vrij eenzaam aan de top op SF gebied. Prometheus heeft de potentie om nog flink te groeien de komende jaren. Het kan zijn dat het thema wat ze behandelen niet intrigerend genoeg is voor sommige mensen. Maar toch heb ik sterk het vermoeden dat deze film door de jaren heen veel beter begrepen wordt. Ik heb het gevoel dat de film nu nog tekort wordt gedaan. Wat ik denk is dat deze film ooit wordt gezien als één van de betere SF films. 10 jaar is globaal genomen en dat kan langer of korter zijn. Dus ik hou het erop dat de film door de jaren heen meer status zal verdienen. De film hoeft echt niet te bereiken wat 2001: ASO en Blade Runner gedaan hebben, maar de film zal meer erkenning krijgen in de zin van, het is één van de betere SF films. Misschien werd dat in 1999 ook gezegd over The Matrix en die film ben ik ook meer en meer gaan waarderen. Jammer dat 2 en 3 vrij klote zijn en deel 1 daardoor ook wordt aangetast.
pvl63
-
- 250 berichten
- 236 stemmen
Heel aardige prequel op Alien. Gedurende de hele film voelde ik een spanning. Verhaal zit goed in elkaar, goed geacteerd, mooie beelden. Kortom klein meesterwerkje.
Filmfan74
-
- 258 berichten
- 254 stemmen
Wat een draak van een film! Het eerste uur is nog wel te doen, ik vond het heel vluchtig uitgelegde stukje over De Engineers wel boeiend en ik verwachtte dat er hier meer over aan bod zou komen. Maar vervolgens vloog het verhaal allerlei vreemde kanten op, het was opeens belangrijk dat er zoveel mogelijk gruwel de boventoon ging voeren.
Belachelijk dat Elly het ene moment niet zwanger kan worden en vervolgens een paar minuten later niet alleen zwanger is, ze is ook nog eens drie maanden zwanger van een of ander gedrocht. David zit erachter, maar waarom dat nodig is, is helemaal onderbelicht. Die keizersnede slaat ook nergens op, echt vreselijk slecht.
Het was een interessante film geweest als die theorie over de Engineers de boventoon voerde, maar er moest zonodig zoveel mogelijk hersenloze sensatie in. Die laatste scene met dat nieuwe monster is ook weer volledig onnodig. Ik vrees dat er een vervolg gaat komen, maar daar heb ik totaal geen behoefte aan. Ik begrijp de hoge waarderingen voor deze film op deze site dan ook helemaal niet.
Filmfan74
-
- 258 berichten
- 254 stemmen
Deze film heeft me zo teleurgesteld. Ik heb er nachten van wakker gelegen. De cinematografie is geweldig. Mooie beelden. Geweldige scenery. En daar stopt het dan ook zo'n beetje. Ik merkte ook echt dat deze film voor 'the masses' is gecreëerd. Een echte Hollywood movie, en daar hou ik niet zo van. De acteurs vond ik overigens ook bar slecht en de verhaallijn was te chaotisch en rommelig. Het leek alsof er zóóó veel ideeën waren voor het verhaal dat ze ze allemaal maar gewoon even in 124 minuten hebben gepropt en dat werkte niet helemaal voor mij.
Eigenlijk werkte deze hele film niet voor mij. Jammer, want er had zo veel meer ingezeten.
Fijn, nog een medestander die niet gaat zitten blaten over zogenaamde religieuze verwijzingen en dat het allemaal nog op gang moet komen maar desondanks fantastisch is. Het is gewoon regelrechte pulp.
Daar kunnen sommigen interessant over gaan zitten doen, alsof iedereen die dit geen goede film vindt te dom is om hem te begrijpen, maar er IS geen diepere betekenis. Het is gewoon hersenloos vermaak waarbij zoveel mogelijk bloed en enigheid naar voren moet komen en mooie beelden en effects moeten verhullen dat het verhaal een grote gatenkaas is.
Waarom zou ik een vervolg film moeten kijken als ik dit al niets vind? Als ik een gerecht na een paar happen niet lekker vind ga ik het toch ook niet alsnog helemaal opeten om te kijken of ik het daarna misschien toch lekker vind!
pierre18
-
- 761 berichten
- 636 stemmen
De cinematografie is geweldig. Mooie beelden. Geweldige scenery. En daar stopt het dan ook zo'n beetje. Ik merkte ook echt dat deze film voor 'the masses' is gecreëerd. Een echte Hollywood movie,..... Het leek alsof er zóóó veel ideeën waren voor het verhaal dat ze ze allemaal maar gewoon even in 124 minuten hebben gepropt en dat werkte niet helemaal voor mij.
Eigenlijk werkte deze hele film niet voor mij. Jammer, want er had zo veel meer ingezeten.
JA, daar kan ik me wel in vinden. Film begon goed een startte voor mij met 5 sterren maar gaandeweg vielen er steeds meer sterren af. Ben compleet blanco begonnen aan de film en halverwege vond ik dat het allemaal wel erg op Alien leek, niet wetende dat .... Maar ja, 'beter goed gejat, dan slecht verzonnen.'
Uniek werd de film dus niet meer, en ook niet in zijn soort. Van een klassieker kun je dan ook helemaal niet spreken en die film zal nooit de status van Alien gaan krijgen die het wel later kreeg. Alien was toen ook niet nieuw in zijn soort, we werden toentertijd overspoeld met S.F. films en series, maar kent natuurlijk die ene geniale scene.Alleen daarom moest je de film gezien hebben. Vrienden kwamen toen wild enthousiast de bioscoop uit. "Dit moet je zien"
Prometheus heeft dat niet of nauwelijks. Niet dat de film slecht is, maar hij heeft geen momenten die gedenkwaardig zijn. Mogelijk alleen dan nog de abortus-scene.
Ik vind het verhaal soms rommelig in elkaar steken en dat je soms zelf veel te diep moet gaan nadenken over 'wat bedoelen ze hier nu weer mee...?' Zoals het begin in grotten ergens in Schotland en vervolgens .in een ruimteschip. Nou, nou, kun je niet iets logischer verzinnen. En zo zit de hele film in mekaar. Zooo veel ideeën in een film willen proppen dat je de draad gewoon kwijt raakt.
Ik ben het ook met FilmFan74 eens dat er geen religieuze verwijzingen zijn. Een diepere betekenis? Onzin; hersenloos vermaak met veel bloed en mooie computerbeelden (waarvoor alle lof trouwens).
Je hoeft over het acteren al helemaal niet te praten in zo'n soort film omdat het geen karakterfilm of drama is, maar uitsluitend een S.F. film. Je wordt dan gewoon een kartonnen figurant.
Jammer, er had veel meer in gezeten.
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
Wat een vermoeiende zit zeg. Het ziet er allemaal mooi en leuk uit, maar voor de rest stelt het echt niks voor. Na een uur en een kwartier gebeurt er eindelijk eens wat. Michael Fassbender's karakter vond ik vanaf de eerste minuut heel irritant en ook van het karakter Shaw werd ik niet warm of koud. Serieus naar Idris Elba kijken kon ik ook niet, want het leek gewoon alsof ik naar zijn karakter Stringer Bell uit The Wire zat te kijken, zo slecht acteerde hij. Laatste half uur is aardig, maar het kon me echt totaal niet bekoren. Alles wijst inderdaad op een vervolg, maar die laat ik mooi aan me voorbij schieten.
sebastiaan1970
-
- 5 berichten
- 0 stemmen
Belachelijk dat Elly het ene moment niet zwanger kan worden en vervolgens een paar minuten later niet alleen zwanger is, ze is ook nog eens drie maanden zwanger van een of ander gedrocht. David zit erachter, maar waarom dat nodig is, is helemaal onderbelicht. Die keizersnede slaat ook nergens op, echt vreselijk slecht.
-> Snap je dit echt niet?
Verder ben ik het helemaal eens met Jaco. De film vraagt veel van je als toeschouwer omdat het je confronteert met onzekerheid, niet alles duidelijk wordt uitgelegd, en/of logisch lijkt. Maar als je goed kijkt, en/of tweede keer ziet, dan zie je steeds meer de rode lijn in het verhaal en de achterliggende achterliggende thema's, zoals Jaco die heeft neergezet. Ik vind het dan ook een briljante film, met een meesterlijk scenario, prachtig gefilmd, niet teveel spanning en het maakt je als toeschouwer, in ieder geval mij, nieuwsgierig naar deze 'wereld'.
Een klassieker is geboren.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
@Filmfan74: Peter Weyland zit aan het einde van zijn leven. Mijn vermoeden is trouwens dat Peter Weyland geen kinderen kon krijgen, maar Vickers moet wel zijn dochter voorstellen. Hoe oud is Vickers? Een jaar of 35? Weyland is geboren 1 oktober 1990 en dat maakt hem in deze film 103 jaar oud. Beetje raar als hij pas rond zijn 68e een kind krijgt. Maar dit even terzijde. Peter Weyland heeft een obsessie. Hij wil antwoord op de vragen: Waarom zijn we hier? Wat gebeurd er na onze dood? En het liefst vindt hij een manier voor ontsterfelijkheid. Weyland doet er alles aan om hier antwoord op te krijgen, met de nadruk op alles. In de film ontdekt David de dark liquid, onderzoekt dit en wanneer er volgens Weyland niet voldoende progressie is zegt hij tegen David. Try harder! David weet dat Shaw en Holloway een stel zijn. Om erachter te komen wat voor effect het spul op een mens heeft, doet David dat spul in het drankje van Holloway. Later hebben Holloway en Shaw seks en blijkbaar bevat de black liquid de nodige bouwstenen voor leven en Holloway raakt zwanger. Het is geen normale zwangerschap, dus daarom gaat het zo snel. Vervolgens wil Peter Weyland een operatie bij Shaw laten uitvoeren om te zien wat het resultaat is om dit vervolgens weer te onderzoeken. Alleen Shaw ontsnapt dus. Nogmaals, Peter Weyland is aan het einde van zijn leven, hij gaat dood en dit is zijn laatste kans om antwoord te krijgen op zijn vragen en gaat daarom over lijken en bekommert zich niet over de andere. En wat de keizersnede betreft. Ja ach, het gaat wat ver, maar onmogelijk lijkt het me niet. Ze injecteert zich na de operatie continu met een vloeistof. En bovendien, de film is in de toekomst, dus het zal wel een heel goed werkend geavanceerd vloeistofje zijn. En de Med Pod die Shaw gebruikt, is eigenlijk alleen voor mannen en was speciaal voor Peter Weyland.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
-> Snap je dit echt niet?
Verder ben ik het helemaal eens met Jaco. De film vraagt veel van je als toeschouwer omdat het je confronteert met onzekerheid, niet alles duidelijk wordt uitgelegd, en/of logisch lijkt. Maar als je goed kijkt, en/of tweede keer ziet, dan zie je steeds meer de rode lijn in het verhaal en de achterliggende achterliggende thema's, zoals Jaco die heeft neergezet. Ik vind het dan ook een briljante film, met een meesterlijk scenario, prachtig gefilmd, niet teveel spanning en het maakt je als toeschouwer, in ieder geval mij, nieuwsgierig naar deze 'wereld'.
Een klassieker is geboren.
Eens! Er is ook een erg mooi meta-laagje aanwezig, door hooggespannen verwachtingen als thematiek in de film te verweven en direct te relateren aan de verwachtingen van het publiek, met de Deacon vlak voor de credits als hilarische toegift aan de teleurgestelde Alien fans. De ironie is dat iedereen die in aanraking komt met het zwarte goedje krijgt wat hij/zij wil, alleen is het niet wat men voor ogen had; Holloway krijgt antwoord op zijn existentiele vragen, Shaw krijgt een kind, Milburn wordt tegemoet gekomen in zijn homo-erotische verlangens, Fifield krijgt een uitlaatklep voor zijn opgekropte frustraties (merk daarbij ook de boeiende weerwolf-symboliek op) en Weyland komt te weten of er leven na de dood is.
Nog even wat over David. Bijna de hele film speelt zich af vanuit zijn POV. Hij weet als enige op het schip wat voor zinloze onderneming de missie is, maar is als robot gebonden aan protocollen. De scene direct na de opening zet de toon meteen perfect: hij voert de dagelijkse routine op het schip met plezier uit, ontspant zich door zijn kennis uit te breiden en te sporten - tot het moment dat de crew ontwaakt. Dit wordt visueel overduidelijk als een vervelende gebeurtenis gepresenteerd, met alarmlichten die aanslaan, hevig schokken van het schip en Shaw die over z'n schone vloer heen zit te kotsen.
Hoe David binnen de opgelegde richtlijnen blijft handelen maar toch zijn gewenste doel bereikt, is ronduit meesterlijk geschreven. Hij doet niets buitensporigs, hij handelt alleen op de letter ipv in de geest van de wet. Hij vraagt Holloway bijvoorbeeld specifiek toestemming om zijn drankje te besmetten. En ondanks dat hij de crew continue een aantal stappen voor is en al ver van te voren weet dat de ontmoeting met de Engineer slecht gaat aflopen, leidt hij Weyland maar al te graag z'n dood in.
Fantastisch personage dat er terdege bewust van lijkt te zijn dat hij zich in een pulpy horror setting bevindt.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
David gaat bijzonder efficiënt, slinks en subtiel te werk. David vertoont hier en daar menselijke trekjes en lijkt soms zelfs verontwaardigd te zijn. Tevens lijkt hij zelfs een zekere antipathie te hebben tegen Holloway. Bijna de hele film en vooral wanneer hij in gesprek is met hem vlak voordat hij zijn drankje manipuleert. Sowieso weet hij Holloway perfect uit de tent te lokken waadoor het lijkt alsof Holloway vrijwillig het slachtoffer wil zijn of door het zo te brengen dat hij zichzelf eigenlijk een legitieme reden geeft hem te infecteren.. Een groot gedeelte van de film is gewijd aan foute seks/bevruchting. Tussen Janek en Vickers lijkt het te gaan over seks tussen mens en robot. David stopt nieuw leven in Holloway. Shaw en Holloway hebben seks en Shaw raakt zwanger en daardoor wordt er een Engineer bevrucht. De hele film staat toch wel in het teken van creatie en geboorte. Ook aan het eind van de film er is weer een geboorte. Maar ik vind het vooral heel erg duister. De film begint tijdens kerst en eindigd op nieuwjaarsdag. En ja, David weet inderdaad al vanaf het begin hoe dit gaat aflopen. David is briljant en haast perfect neergezet door Fassbender.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
En wat mij ook opviel is dat tijdens de hele film in het schip op verschillende plaatsen steeds (op de achtergrond) een specifieke kunst aanwezig is. Kleine bruine stenen beeldkunst en dan steeds gezichten in verschillende vormen. Dit is heel bewust gedaan en ik ben benieuwd naar de betekenis hierachter.
Het lijkt een beetje hierop:
http://www.lijstenmakerij-lijstenmaker.nl/images/105016%20-%20E2546.jpg
http://www.hanta.nl/hanta/wp-content/uploads/2011/06/Beeldje.jpg
Loepsaal
-
- 434 berichten
- 0 stemmen
Na drie keer kijken zijn de vraagtekens verdwenen, de gebeurtenissen kloppen, of zijn met een beetje fantasie in te vullen.
Om op de vraag van Frank Drebin terug te komen; het slijm op de muur slaat alles op, het projecteert gebeurtenissen, net als alg in zeewater voetstappen doet lichten in het zand,
De 'wandschilderingen' reageren op veranderingen in de atmosfeer.
Biologische technologie, waarschijnlijk onze volgende stap.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Serieus naar Idris Elba kijken kon ik ook niet, want het leek gewoon alsof ik naar zijn karakter Stringer Bell uit The Wire zat te kijken, zo slecht acteerde hij.
Als Stringer Bell maakte hij wel indruk op me.
dekschrobber
-
- 77 berichten
- 141 stemmen
Maar bovenal kan de film mij cinematografisch zeer bekoren. Ik heb hem in 3D gezien en ik moet zeggen dat het hier érg goed gebruikt wordt. Een behoorlijke toevoeging bij deze film. Ook de special effects waren zeer goed uitgewerkt en alles zag er erg mooi uit. Het oog voor detail is uitmuntend.
Als het verhaal wat verder was uitgewerkt, er wat meer diepgang in had gezeten, had het wat mij betreft een 4+ kunnen worden. Al met al mijns inziens toch 3.5 sterren waard.
Met onze oude en kersverse makker Singular samen op de bank gekeken.
Inderdaad, de beelden zijn in 3d erg mooi uitgewerkt. Wat mij betreft is dat het enige wat de film overeind houd. Het is een erg warrig verhaal waarbij voor mijn gevoel te weinig tijd is genomen om het geheel mooi uit te werken. Er blijven teveel vragen over (ook continu tijdens de film) en daardoor is de film mijn inziens beslist niet meer dan 2,5 waard.
Deze film heeft me zo teleurgesteld. Ik heb er nachten van wakker gelegen. De cinematografie is geweldig. Mooie beelden. Geweldige scenery. En daar stopt het dan ook zo'n beetje.
Mee eens! Als de beelden er wat minder hadden uitgezien, was ik zeker afgehaakt.
Toch een krappe 2,5.
Fletch Fletcher
-
- 8 berichten
- 6 stemmen
Tja wat kan ik zeggen....het is al uit de doeken gedaan, ik vond het niet al te best en ben het wel met Filmfan74 eens!
Laat het vervolg maar zitten.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Fletch Fletcher, grappig dat je het met Filmfan74 eens bent, aangezien hij het niet echt snapt.
Filmfan74 zegt: Belachelijk dat Elly het ene moment niet zwanger kan worden en vervolgens een paar minuten later niet alleen zwanger is, ze is ook nog eens drie maanden zwanger van een of ander gedrocht. David zit erachter, maar waarom dat nodig is, is helemaal onderbelicht.
Met alle respect, maar dit is nog het makkelijke gedeelte van de film. Sommige mensen snappen iets niet, terwijl het antwoord vrij duidelijk in de film zit. Maar vervolgens nemen het wel mee in hun beoordeling dat het totaal onduidelijk is. Dit ligt niet aan de film, maar in dit geval aan de kijker. Wanneer je o.a. zoiets als voorbeeld geeft waarom de film slecht is, dan doe je iets niet goed.
psycholamp
-
- 1960 berichten
- 580 stemmen
Die laatste scene met dat nieuwe monster is ook weer volledig onnodig. Ik vrees dat er een vervolg gaat komen, maar daar heb ik totaal geen behoefte aan.
Wat is daar onnodig aan? Het lijkt me toch volkomen duidelijk dat dit een prototype Xenomorph is. Het blijkt dus een biologisch wapen van de engineers en niet een alreeds bestaand wezen. Er zitten constant verwijzingen in naar de film Alien, dus deze scene vind ik niet onnodig.
Er zal misschien nog wel een vervolg komen, maar in pricipe bestaat dat al en met een beetje fantasie kun je de gaten wel opvullen.
DBTim
-
- 854 berichten
- 1151 stemmen
Als Stringer Bell maakte hij wel indruk op me.
Mwah op mij niet zo, net als Avon Barksdale, was ook niet zo'n overtuigende acteur
sportfan27
-
- 385 berichten
- 294 stemmen
Stem verhoogt naar 3,5...in de bios viel de film tegen (verkeerd verwachtingspatroon) en begreep ik de helft niet.
Gisteren de Blu-Ray versie herzien en nu zijn een aantal dingen veel duidelijker, toch ben ik benieuwd naar de Directors Cut.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Mwah op mij niet zo, net als Avon Barksdale, was ook niet zo'n overtuigende acteur
Nee, maar ze waren goed gecast.
Filmfan74
-
- 258 berichten
- 254 stemmen
Wat is daar onnodig aan? Het lijkt me toch volkomen duidelijk dat dit een prototype Xenomorph is. Het blijkt dus een biologisch wapen van de engineers en niet een alreeds bestaand wezen. Er zitten constant verwijzingen in naar de film Alien, dus deze scene vind ik niet onnodig.
Er zal misschien nog wel een vervolg komen, maar in pricipe bestaat dat al en met een beetje fantasie kun je de gaten wel opvullen.
Waar had iemand die twintig jaar geleden met een half oog een Alien-film heeft gezien uit deze film moeten halen dat dat laatste monster 'duidelijk' een prototype Xenomorph is? Ik had zonder alle onzin praat op deze pagina geen idee dat deze film met Alien te maken had, ik dacht gewoon een interessante SF-film te gaan zien. Helaas ben ik te dom om in te zien hoe geweldig hij is, en viel hij me dus tegen.
Klein detail: Filmfan74 is een ZIJ.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@filmfan74
je bent niet dom als je deze film niet geweldig vind, het viel je tegen en dat mag.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Kijk Filmfan74 en nu ben je volgens mij heel erg cynisch tegenover de mensen die deze film redelijk snappen door te zeggen: Helaas ben ik te dom om in te zien hoe geweldig hij is. Terwijl wij alleen maar de moeite nemen om het je een beetje uit te leggen. Je komt alleen wel vrij bot over en misschien krijg je daarom ook een iets botte reactie terug van ons. 
Ik begrijp de film ook nog niet helemaal, maar er wordt mij steeds meer duidelijk na iedere kijkbeurt en de deleted scenes geven toch net weer even dat extra hintje en op de DVD/blue-ray staan heel veel interessante extra's die ons ook weer een handje helpen. Er is zelfs een speciale website.
Het kan zijn dat het thema of de thema's die behandelend worden niet interessant zijn voor je. Maar jij haalt de film naar beneden met voorbeelden die ik niet terecht vind. Wat jij belachelijk en onduidelijk vindt, is geen plothole of mysterie. Het zit vrij duidelijk in de film zelf. Dat je het over het hoofd ziet, is wat anders. En daarom proberen we je het ook uit te leggen. En er is je nu alweer meer duidelijkheid toch?
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Waar had iemand die twintig jaar geleden met een half oog een Alien-film heeft gezien uit deze film moeten halen dat dat laatste monster 'duidelijk' een prototype Xenomorph is?
Misschien moet je daar eerst mee beginnen. Bekijk Alien gewoon nog een keertje, en dan Prometheus. Ik vind de manier waarop de twee films verweven zijn een van de leukste dingen aan de film.
De alien franchise blijft ook wel een beetje voor geeks, en die waarderen Prometheus gewoon anders dan iemand die graag af en toe naar een blockbuster gaat. Ik kan me best voorstellen dat er dan dingen een beetje langs je heen gaan. Misschien verklaard dat ook de niet echt hoge score van de film.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Het hele alien universum heeft na Alien en Aliens een enorme fan base opgebouwd. Deel 1 en 2 zijn veruit de favoriet. De Alien franchise zijn inderdaad niet zomaar een paar SF films. Er zijn inmiddels vele videogames van, boeken en heel veel fora waar zo'n beetje alles behandeld wordt. Er is nog een discussie gaande wat Prometheus nou eigenlijk is. Een prequel, een sidequel of weet ik het wat. Maar 1 ding kun je van ons aannemen, de film sluit prima aan op de Alienfilms. Prometheus is heel trouw aan het Alien universum. Alleen komt Ridley Scott ook wel weer echt met iets nieuws aanzetten. De Alien vs Predator films vallen nu wel een beetje buiten de boot. Hoewel de films best leuk zijn, heb ik ze nooit echt als officiele toevoeging geaccepteerd.
Alonzo
-
- 141 berichten
- 109 stemmen
opnieuw de bevestiging voor mezelf dat ik niets heb met sciencefiction films.
Kan er ook moeilijk een oordeel over geven.
Pre- en sequels

Alien: Covenant
2017
1.107 reacties
Gerelateerd nieuws

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott komt binnenkort naar Netflix

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott vanavond te zien op televisie

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties
Gerelateerde tags
androiddystopieruimtebuitenaards wezenschepselspin offcreationemergency surgery post-credits scenestasisarcheological diggod complexcave drawingprometheus genetic mutationorigins of lifeted 2023alienversealien expanded universethe peter weyland files: ted 2023 alien anthology2090s complicated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








