Prometheus (2012)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 124 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Michael Fassbender, Noomi Rapace en Charlize Theron
IMDb beoordeling:
7,0 (691.976)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 31 mei 2012
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via meJane
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Prometheus
"The search for our beginning could lead to our end."
Een team van ontdekkingsreizigers gaat op een reis door het universum waarbij ze een ontdekking doen die leidt naar de oorsprong van het ontstaan van de mensheid. Hierdoor belanden ze in de gevaarlijkste uithoeken van het universum. Daar zullen ze een angstaanjagend gevecht moeten doorstaan om de toekomst van de mensheid te redden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 691976)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Prometheus (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 3,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op meJane
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Elizabeth Shaw
David
Meredith Vickers
Janek
Peter Weyland
Charlie Holloway
Fifield
Millburn
Chance
Ravel
Reviews & comments
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
1 ding is toch wel zeker. Da Vinci was niet een e.e.a. Henkie die zomaar wat op een doek kliederde. Misschien handig als je je er wat meer in verdiept. Er hangt veel mysterie rondom Da Vinci en zijn werken. Misschien wist hij meer dan je denkt. 
En wat Maria Magdalena betreft. Daar is inderdaad geen bewijs voor. En dat is het probleem met die hele bewijzen. Er ontbreken er nogal wat en dat geldt voor de hele geschiedenis van het ontstaan van de mens en alles wat daar bijhoort. Er ontbreken nog vele belangrijke puzzelstukken.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
1 ding is toch wel zeker. Da Vinci was niet een e.e.a. Henkie die zomaar wat op een doek kliederde. Misschien handig als je je er wat meer in verdiept. Er hangt veel mysterie rondom Da Vinci en zijn werken. Misschien wist hij meer dan je denkt.
Ben je nou serieus? Dat de beste man zijn tijd ver vooruit was met zijn uitvindingen en ideeën maakt van hem nog geen 1600 jaar oude man die het allemaal heeft zien gebeuren.
Als Tesla ergens in een notitieboekje had geschreven dat Jesus één blauw en één bruin oog had gehad, dan zou ik ook dát niet serieus nemen... Dat vergelijk gaat méér dan op.
MartMovie
-
- 202 berichten
- 238 stemmen
1 ding is toch wel zeker. Da Vinci was niet een e.e.a. Henkie die zomaar wat op een doek kliederde. Misschien handig als je je er wat meer in verdiept. Er hangt veel mysterie rondom Da Vinci en zijn werken. Misschien wist hij meer dan je denkt. 
En wat Maria Magdalena betreft. Daar is inderdaad geen bewijs voor. En dat is het probleem met die hele bewijzen. Er ontbreken er nogal wat en dat geldt voor de hele geschiedenis van het ontstaan van de mens en alles wat daar bijhoort. Er ontbreken nog vele belangrijke puzzelstukken.
Volledig eens met met Stephan. Diepe buiging voor Da Vinci maar zoek er verder niets achter. Wat mensen vaak niet begrijpen wordt graag met mysterie omhangen. Dit is feitelijk het bestaansrecht van alle godsdienst. Maar juist het ontbreken van de puzzelstukken maakt voor mij een eigen invulling door Ridley Scott juist een interessant gegeven voor een film. En als hij dit (in mijn ogen) ook nog eens mooi weergeeft zie ik een prima film.
Phoenix
-
- 7846 berichten
- 1418 stemmen
Ik zei het trouwens verkeerd. Ik bedoelde dat Jezus (volgens de overlevering) de niet-biologische zoon van een timmerman (een Engineer?) was. En een ander-soort-zoon van God (DE Engineer?). Je zou het kunnen zien als een soort van kruising. Dat zou hem mensachtig maken, met misschien wel bovenmenselijke macht. Derhalve: kruisiging. Ergo: pissige Aliens. 
Overigens ben ook ik atheïst, maar dan wel agnostisch. Vandaar dat ik me zo kan laten meeslepen door dit soort verhalen. 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Volledig eens met met Stephan. Diepe buiging voor Da Vinci maar zoek er verder niets achter. Wat mensen vaak niet begrijpen wordt graag met mysterie omhangen. Dit is feitelijk het bestaansrecht van alle godsdienst. Maar juist het ontbreken van de puzzelstukken maakt voor mij een eigen invulling door Ridley Scott juist een interessant gegeven voor een film. En als hij dit (in mijn ogen) ook nog eens mooi weergeeft zie ik een prima film.
Hoe het kan dat de Sumeriërs vroeger een enorme uitgebreide astrologische kennis hadden, blijft tot op de dag van vandaag onduidelijk. (dit geldt overigens niet alleen voor de Sumeriërs) De bewijzen van hun kennis is er. En je kunt best als atheïst God en goden uitsluiten, maar ze moeten hun kennis toch van iets gekregen hebben en als dit niet van goden is, van wie of wat dan? Wat veel mensen doen, is gewoon de andere kant opkijken en het negeren. Hier kun je dus juist wel iets achter zoeken. Er valt nog zoveel te ontdekken i.p.v. altijd maar zeggen, ach joh, daar moet je niets achter zoeken. Een beetje open minded blijven, lijkt me wel op zijn plaats.
astonm
-
- 274 berichten
- 469 stemmen
In Ben Hur is Jezus ook een timmerman, in dienst van zijn vader. Nja, vader, zijn voogd eerder. Hij is een zoon van god.
Hier een infographic over wie met wie/wat wat veroozaakt:
Infographic: "Prometheus" Species Origin | Feature | Dark Horizons - darkhorizons.com
Engineer + mens ontbreekt nog. Misschien was Jezus ontstaan van Engineer + mens.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Ben je nou serieus? Dat de beste man zijn tijd ver vooruit was met zijn uitvindingen en ideeën maakt van hem nog geen 1600 jaar oude man die het allemaal heeft zien gebeuren.
Als Tesla ergens in een notitieboekje had geschreven dat Jesus één blauw en één bruin oog had gehad, dan zou ik ook dát niet serieus nemen... Dat vergelijk gaat méér dan op.
Ja, ik ben serieus. Ik zei: Misschien wist hij meer dan je denkt. Ik zei niet, hij was erbij. En hoe hij dan aan die kennis is gekomen, weet ik ook niet. Er zijn genoeg zaken waar je iets achter kunt zoeken. Lukt dat niet, dan zit dat gewoon niet in je systeem en blijft er weer een nuchtere Nederlander met tunnelvisie over. 
mcdaktari
-
- 7315 berichten
- 0 stemmen
Even voor alle duidelijk i.v.m. klok en klepel. JC was het kind van Jozef en Maria. Volgens mij ken ik geen bijbel waar JC met zijn moeder getrouwd was. En Jozef was de timmerman.
hahaha dus toch verkeerde pillen.
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
Ik denk zelf nog steeds dat de engineers woede opgewekt wordt door de mensheids respectloze behandeling van onze planeet, en dat daarom de aliens als vernietigingswapen worden ingezet.. De bijbelse namen zijn gewoon gebruikt als extra laag.
Joek
-
- 93 berichten
- 0 stemmen
hahaha dus toch verkeerde pillen.
Haha
wie gelooft nu nog steeds alles wat er in de bijbel staat.
Steeds meer nieuwtjes omtrent de preciese verhouding jc en maria komen bovendobberen.
Ik geloof graag in het paranormale bijvoorbeeld en een stukje van Darwin ook maar weet je....tijd verandert perspectief.Denk je nu werkelijk dat Jezus op water liep, in een woestijn lijkt iedereen op water te lopen als de zon de grond schroeit.
Waar zijn ál die dingen nu dan?Of de laatste eeuwen?Waarom is er nu niemand die even voor het gemak de rode zee splijt etc etc.
mcdaktari
-
- 7315 berichten
- 0 stemmen
Wist jij niet dat ik dat wel kan? Tja Joekie de een kan goed schrijven de andere kan over water lopen he.
voomzap
-
- 815 berichten
- 1271 stemmen
Helaas pindakaas. Prometheus is een film die mij van begin tot eind koud liet. Met enkele uitzonderingen, want een paar mooie scenes zijn er wel. Dat is vooral te danken aan de special fx. Acteerwerk is vlak en Hollywoodaans. Uiteraard met de verp[lichte onderdelen om ieder soort kijker te vriend te houden. opbouw erg langdradig in een mislukte poging tot creepiness. Het laatste half uur is wel okee, althans... om enigzins hersenloos naar te kijken. Conclusie Niet veel meer dan leeg popcornvermaak voor de masses.
Ridley Scott heeft weer eens netjes binnen de lijntjes gekleurd. Dat is een 5 waard. Maar qua kijkplezier en aantrekkingskracht is dit ver beneden peil. Kom uit op een 2,5.
Betamax
-
- 1256 berichten
- 1231 stemmen
Had hier meer van verwacht maar toen bleek mdat het een prequel van Aliens was was ik toch wel wat verrast.
Effecten waren wel erg mooi, geluid trouwens ook.
Malloot
-
- 5 berichten
- 3 stemmen
Het volgende klopt zo ongeveer met wat er in de film geshowt word.
Spoiler alert!:
daredevil666
-
- 79 berichten
- 60 stemmen
Ik zei het trouwens verkeerd. Ik bedoelde dat Jezus (volgens de overlevering) de niet-biologische zoon van een timmerman (een Engineer?) was. En een ander-soort-zoon van God (DE Engineer?). Je zou het kunnen zien als een soort van kruising. Dat zou hem mensachtig maken, met misschien wel bovenmenselijke macht. Derhalve: kruisiging. Ergo: pissige Aliens. 
Overigens ben ook ik atheïst, maar dan wel agnostisch. Vandaar dat ik me zo kan laten meeslepen door dit soort verhalen.
Atheïst en Agnost..heel raar dat je jezelf dan bij zulke films kan laten mee slepen.
Moest ik Atheïst en/of agnost zijn,dan zou ik me dood ergeren aan zulke films,want RS laat duidelijk blijken in deze film dat er wel degelijk één of meerdere goden bestaan!
daredevil666
-
- 79 berichten
- 60 stemmen
Haha
wie gelooft nu nog steeds alles wat er in de bijbel staat.
Steeds meer nieuwtjes omtrent de preciese verhouding jc en maria komen bovendobberen.
Ik geloof graag in het paranormale bijvoorbeeld en een stukje van Darwin ook maar weet je....tijd verandert perspectief.Denk je nu werkelijk dat Jezus op water liep, in een woestijn lijkt iedereen op water te lopen als de zon de grond schroeit.
Waar zijn ál die dingen nu dan?Of de laatste eeuwen?Waarom is er nu niemand die even voor het gemak de rode zee splijt etc etc.
Dit is toch wel heel hypocritisch van jou,beweren dat alles wat er in de bijbel staat quatsch is en toch in het paranormale geloven,terwijl het bestaan van paranormale waarneming nooit bewezen is!
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
Veel mensen zijn goedgelovig en geloven daarom alles maar wat erin de geschiedenisboeken staat. Wanneer er nieuwe ontdekkingen gedaan worden en dit niet in het huidige (geschiedenis)plaatje past, dan wordt het vaak opzij geschoven. Vervolgens ruziën er wat archeologen over en that's it. Zo nu en dan doet iemand een poging om iets aan het licht te brengen, maar dan wordt het al snel afgedaan als onzin. Veel mensen zitten vastgeroest in hun eigen realiteit en kunnen het niet opbrengen om in iets anders te gaan geloven.
Er is genoeg om er in elk geval vanuit te gaan dat er vroeger iets bijzonders aan de hand is geweest. Wat RS doet, is absoluut niets nieuws.
http://www.kronosworld.nl/Astronaut1.htm
HistorischeKunstEnUFOs - ufowijzer.nl
YouTube - EN - Klaus Dona: The Hidden History of the Human Race
Banjo
-
- 2036 berichten
- 4298 stemmen
de eerste 30 min vond ik zeer matig...
Maar daarna begon het pas! een mooie indrukwekkende film, ik had deze graag in de bioscoop willen zien..
4 sterren
Dutch Ownage
-
- 173 berichten
- 2628 stemmen
Een film met veel potentieel, maar die toch niet helemaal goed uit de verf komt. Ik heb de extra's gezien en ze voegen wel waarde toe aan het verhaal. Voor de liefhebbers van deze film toch mooi om te zien. Ook het alternatieve einde geeft een leuke draai aan het verhaal. Namelijk: Dr. Shaw vraagt aan David wat de alien nou precies zei in zijn taal, waar hij vandaan kwam. Waarop David antwoordde: Er is geen precieze vertaling, maar hij het dichts wat erbij in de buurt komt is 'Het Paradijs'. (oftewel de 'hemel' dus...)
Ben eigenlijk wel aardig benieuwd naar het vervolg.
daredevil666
-
- 79 berichten
- 60 stemmen
Veel mensen zijn goedgelovig en geloven daarom alles maar wat erin de geschiedenisboeken staat. Wanneer er nieuwe ontdekkingen gedaan worden en dit niet in het huidige (geschiedenis)plaatje past, dan wordt het vaak opzij geschoven. Vervolgens ruziën er wat archeologen over en that's it. Zo nu en dan doet iemand een poging om iets aan het licht te brengen, maar dan wordt het al snel afgedaan als onzin. Veel mensen zitten vastgeroest in hun eigen realiteit en kunnen het niet opbrengen om in iets anders te gaan geloven.
Er is genoeg om er in elk geval vanuit te gaan dat er vroeger iets bijzonders aan de hand is geweest. Wat RS doet, is absoluut niets nieuws.
http://www.kronosworld.nl/Astronaut1.htm
HistorischeKunstEnUFOs - ufowijzer.nl
YouTube - EN - Klaus Dona: The Hidden History of the Human Race
Inderdaad en een atheïst zal het zeker niet kunnen opbrengen om in maar iets te geloven.
MartMovie
-
- 202 berichten
- 238 stemmen
Overigens ben ook ik atheïst, maar dan wel agnostisch. Vandaar dat ik me zo kan laten meeslepen door dit soort verhalen.
Ik ook en ik ook 
Askikker
-
- 620 berichten
- 2657 stemmen
Drie sterren enkel voor de mooie decors van Giger en de natuuropnames, met het verhaal, de special effects en de gevechten kan ik helemaal niks.
Kaiser
-
- 71 berichten
- 1242 stemmen
wimnoot
-
- 3963 berichten
- 3923 stemmen
De schrijver van dat stuk heeft er niet veel van begrepen. Als dingen niet op een "Inception" manier drie keer langzaam uitgelegd worden dan vinden ze het ineens niet leuk meer. Ik heb mijn ideeen over alle motivaties van ieder genoemd aspect van de film. Of ze juist zijn is eigenlijk niet zo belangrijk, ik ben er wel door geboeid.
SilverGun
-
- 1151 berichten
- 818 stemmen
De schrijver van dat stuk heeft er niet veel van begrepen. Als dingen niet op een "Inception" manier drie keer langzaam uitgelegd worden dan vinden ze het ineens niet leuk meer. Ik heb mijn ideeen over alle motivaties van ieder genoemd aspect van de film. Of ze juist zijn is eigenlijk niet zo belangrijk, ik ben er wel door geboeid.
Helemaal mee eens. Bedroevend hoe er bijna uitsluitend wordt gelet op de expositie van de film en hoe likeable de personages zijn ipv dat de film daadwerkelijk bekeken wordt. Prometheus heeft veel van de basisingrediënten van Alien maar plaatst ze in een volledig andere context. David is inderdaad het enige personage dat logisch en rationeel handelt. Met uitzondering van Shaw in de laatste akte, zijn alle andere personages nogal onnozel. De wat slimmere kijker neemt dat tot zich en probeert de rest van de film te plaatsen n.a.v. dat gegeven en begint niet meteen te roepen dat de film slecht geschreven is.
Ceeda7
-
- 3544 berichten
- 1381 stemmen
Allemaal wel juist, maar nergens staat er dat Prometheus 2 en 3 op komst is om op alles te antwoorden.
mixmaster
-
- 1288 berichten
- 1215 stemmen
mooie voorganger van de Alien-films.
wel het bekende recept , maar ondanks dat het allemaal herkenbaar is , vind ik deze film toch zeer mooi en boeiend .
prachtige special effects en settings , Ridley Scott did it again !!!
MrEd
-
- 339 berichten
- 2910 stemmen
Vrij hoge score voor een toch iets tegenvallende film. Te veel gebeurtenissen die ik op zijn minst vreemd vind.
Voorbeelden komen ze bij de planeet aan en gaan ze meteen op zoek naar leven, vinden ze mogelijke beschaving, planten ze hun ruimteschip daar neer en stormen er naar binnen, sorry hoor maar elk intelligent wezen doet zoiets niet. Vervolgens willen er 2 toch terug naar het schip en verdwalen ze, dat terwijl iedereen met elkaar kan communiceren, begint het te stormen en zijn ze die 2 vergeten, zoiets verwacht ik bij een Scary Movie of zo maar niet hier. Zijn die 2 in dat gebouw terwijl ze bang zijn en dan komen ze die "slang" tegen. Buitenaards leven, dan zou ik zeggen blijf uit de buurt, zeker als je al bang was, maar nee hoor ga er maar met je vingertje naar toe. Zo kan ik nog wel even door gaan...
Los daarvan is de film wel mooi gemaakt.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ik vind dat gedoe over die slang nog wel meevallen. Ten eerste was die storm de reden van communicatieproblemen, werden ze opgefokt met signalen van 'life forms' terwijl ze net halve reuzen hebben zien liggen, en als de twee minst snuggere dan half opgelucht zijn dat het maar een 'kleine witte slang' is wat overmoedig worden. Ok... niet de beste sequentie, maar het is veelal het enige argument dat ik hier hoor.
Overigens... bij de release van Alien waren er ook een hoop mensen die er niets van moesten hebben. 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2405 stemmen
En Alien riep minstens zoveel vragen op als deze. Ook in Alien zitten twijfelachtige scènes. Bijvoorbeeld Brett die in z'n ééntje opzoek gaat naar die kat, is ook niet erg bijdehand.
Pre- en sequels

Alien: Covenant
2017
1.107 reacties
Gerelateerd nieuws

Sciencefictionfilm 'Prometheus' van Ridley Scott vanavond te zien op televisie

Dit is 'Alien V' van Neill Blomkamp: het deel in de reeks dat nooit verscheen
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Two Towers
Avontuur / Fantasy, 2002
2.519 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties

Aliens
Sciencefiction / Actie, 1986
1.227 reacties

The Dark Knight Rises
Actie / Misdaad, 2012
3.380 reacties
Gerelateerde tags
androiddystopieruimtebuitenaards wezenschepselspin offcreationemergency surgery post-credits scenestasisarcheological diggod complexcave drawingprometheus genetic mutationorigins of lifeted 2023alienversealien expanded universethe peter weyland files: ted 2023 alien anthology2090s complicated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








