Genre: Drama / Misdaad
Speelduur: 135 minuten
Alternatieve titel: City of God
Oorsprong:
Brazilië / Frankrijk
Geregisseerd door: Fernando Meirelles en Kátia Lund
Met onder meer: Alexandre Rodrigues, Leandro Firmino en Phellipe Haagensen
IMDb beoordeling:
8,6 (863.633)
Gesproken taal: Portugees
Releasedatum: 6 februari 2003
On Demand:
Bekijk via Videoland
Bekijk via CineMember
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
7 februari in één bioscoop (Amsterdam)
Plot Cidade de Deus
"If you run, the beast catches you; if you stay, the beast eats you."
Twee jongens groeien op in een van de meest beruchte buurten ter wereld: de "Cidade de Deus" in Rio de Janeiro. In hun pogingen de armoede te ontvluchten nemen ze beiden een ander pad: de één wordt fotograaf, de ander drugsdealer.
Externe links
Acteurs en actrices
Buscapé
Zé Pequeno
Bené
Dadinho
Cabeleira
Sandro Cenoura
Mané Galinha
Alicate
Angélica
Berenice
Video's en trailers
Reviews & comments
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Mja, wat ik onder cinematografie versta is gewoon hoe script en beeld mekaar aanvullen. In het geval van die aparte hoofdstukjes zie je bijvoorbeeld dat er even een freeze is, ingezoomd wordt, van camerastandpunt (en vertelperspectief) veranderd wordt en dat er dan zo'n ondertiteltjes komen. Lijkt mij toch een toepassing van cinematografie, niet?
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Die freeze en zoom wel, editing hoort er dan weer niet bij geloof ik. Anyway, in die zin heb je inderdaad wel gelijk. Alleen heeft dat dan weer erg weinig te maken met het post-Tarantino tijdperk lijkt me.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Alleen heeft dat dan weer erg weinig te maken met het post-Tarantino tijdperk lijkt me.
Je kan toch niet ontkennen dat dit soort trucks, heb het dan voornamelijk op tijdsprongetjes, vooral (en heel vaak) gebruikt worden na het succes van Pulp Fiction? Tegenwoordig bevat 1 op 5 (gewoon een ruwe gok om even een punt te maken) van de nieuwe films zulke elementen. Volgens mij profiteert Cidade de Deus hier van mee, alleen vind ik het hier erg functioneel en mede daarom totaal geslaagd.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Wel ja, maar dat heeft dan weer niks met cinematografie te maken
. Je plakt gewoon wat dingen in één zin bij elkaar die weinig met elkaar te maken hebben 
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Cinematografie staat los van het script en gaat puur over het filmen (letterlijk 'beweging schrijven').
Aandachtspunten hierbij zijn:
1. Fotografische aspecten (kleur, opnamesnelheid, scherpte, speciale effecten enz.)
2. Kadrering (= manier waarop het kader is geplaatst) (offscreen space, afstand tot de camera, camera-beweging enz.)
3. Duur van de opname (long-take, sequence shot)
Tussenstukjes met ondertitels horen bij de narratie van de film. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen het verhaal (dat wat de film vertelt) en de plot (hoe de film het vertelt). Bij dit laatste hoort ook extra-diegetisch materiaal, dus informatie die buiten de in de film geschapen werkelijkheid wordt gegeven (zoals ondertitels).
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
"Literally means writing in light." kom ik vooral tegen. Dus niet enkel beweging (zodoende ook van toepassing op fotografie ed).
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
"Literally means writing in light." kom ik vooral tegen. Dus niet enkel beweging (zodoende ook van toepassing op fotografie ed).
Is volgens mij toch niet helemaal juist. Fotografie is letterlijk schrijven in/met licht, maar cinema komt van kinese en dat betekent beweging.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Cinematografie staat los van het script
Zeer mee oneens.
In een film kan het 1 natuurlijk nooit los staan van het ander.
Verder geloof ik dat er geen eenduidige, alom geaccepteerde omschrijving is van wat cinematografie is.
Sommigen relateren het aan alles wat met camera en licht te maken heeft (het lijstje van eRcee bijvoorbeeld), anderen verstaan er alle (specifieke) elementen uit de filmkunst onder, waaronder natuurlijk ook montage.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Zeer mee oneens.
Het staat niet helemaal los van elkaar, dat klopt. Maar het is wel een ander aspect. Je kan filmstijl bijvoorbeeld analyseren naar mise-en-scene, cinematografie, montage en geluid. Overgangen in het filmverhaal zoals Halcyon beschrijft, behoren bij het script en de narratie. Hoe die overgangen in beeld worden gebracht is de cinematografie (dus inderdaad de zoom-in en de freeze).
En dat er geen eenduidige omschrijving is zou kunnen, maar de hoofdlijn is wel ongeveer hetzelfde. Ik baseer mij trouwens op Film Art van Bordwell en Thompson.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Je kan toch niet ontkennen dat dit soort trucs, heb het dan voornamelijk op tijdsprongetjes, vooral (en heel vaak) gebruikt worden na het succes van Pulp Fiction?
Net zomin als dat je kunt ontkennen dat het daarvoor ook al gebeurde.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Overgangen in een film zoals Halcyon beschrijft, behoren bij het script
O ja? In het geval van Pulp Fiction lijken er toch vele van die overgangen niet scripted, maar montage. Is een parallelmontage per definitie script? Een time-lapse? Een point-of-view?
Natuurlijk, het valt allemaal onder narratie, maar dat doet elk shot ook.
Ja, daar was ik al bang voor 
Het lastige aan filmanalyse is dat ze probeert zaken uit elkaar te trekken die je nooit helemaal los van elkaar kunt zien. IMHO.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Doe ik ook niet. Maar Tarantino heeft er bij wijze van spreken een gimmick van gemaakt die in vele latere films een succesfactor bleek (vaak onterecht als je het mij vraagt).
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
O ja? In het geval van Pulp Fiction lijken er toch vele van die overgangen niet scripted, maar montage. Natuurlijk, het valt allemaal onder narratie, maar dat doet elk shot ook.
Akkoord. Daarom is de tegenstelling tussen script en de filmstijl (de vier aspecten die ik net noemde) niet juist. (Merk op dat ik het had over overgangen zoals Halcyon ze beschrijft, dus niet in het algemeen.)
Wat je wel kunt zeggen als je het over cinematografie hebt is dat het er niet zozeer om gaat dat die overgangen er zijn, maar hoe ze worden gefilmd. Daarom zijn de oorspronkelijke voorbeelden van Halcyon niet direct cinematografisch te noemen.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
En montage is volgens jou GEEN onderdeel van de filmstijl?
En dat ligt er dus maar aan wat je onder cinematografie verstaat. In jouw lijstje betreft cinematografie kennelijk camera/licht.
eRCee
-
- 13443 berichten
- 1980 stemmen
Je leest niet wat ik zeg en je quote onvolledig. De vier aspecten die in noemde zijn mise-en-scene, montage, cinematografie en geluid. Deze vormen van filmstijl kun je mijns inziens apart beoordelen, maar staan niet tegenover het script en de narratie.
En nu vind ik het mooi geweest.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Je leest niet wat ik zeg en je quote onvolledig.
O jee, sorry sorry sorry hoor...
Ik dacht dat je met je lijstje het lijstje van vier punten bedoelde, hierboven geplaatst op 11 april 2006, 11:44 uur, terwijl je natuurlijk refereerde naar de aspecten van filmstijl als genoemd in je posting van 11 april 2006, 12:21 uur
Maarehe...beoordelen? Vormen van filmstijl?
Nou ja, laat maar.
film-gek
-
- 344 berichten
- 160 stemmen
goede film die de sfeer in zo'n buurt goed neerzet heb hem al 4 keer gezien en hij blijft niet vervelen
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Ik moet helaas zeggen dat de film me erg tegenviel. Nou had ik ook hele hoge verwachtingen, maar goed. Ik heb 2 uur zitten wachten tot het verhaal nou echt los zou komen, maar het blijft bij vechten, moorden en bedreigen. De hele film is eigenlijk gebouwd om de sfeer van de ghetto over te brengen. Iets wat overigens lukt, maar in dat opzicht zou het net zo goed een Amerikaanse film zijn. Ik geef hem toch 3/3,5* sterren, want het is een aardige film, maar komt wat mij betreft niet in de buurt bij de positie die de film heeft op de ranglijst.
luukg
-
- 31 berichten
- 44 stemmen
4,5 * ingetrokken, verhoogd naar 5 
Gave film met goede actie erin, tog wel zeker een top10 film
Jtje-l
-
- 3 berichten
- 3 stemmen
zelf ben ik braziliaans,
dus voor mij is makkelijker te begrijpen 
ik denk ook omdat jullie de cultuur niet kennen/begrijpen,
dat jullie de film ook wat minder gaan begrijpen.
cidade de deus is een meesterlijke film,
en 1 van brazilie z'n trotsen 
deze film is een 10 waard,
alleen deze site doet natuurlijk niet aan 10en 
dus heb ik het hoogste gegeven.
want dat is deze film zeker waard.
voor brazilianen, latinos & mensen daar op vakantie zijn geweest is deze film een; musthave 
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
zelf ben ik braziliaans,
dus voor mij is makkelijker te begrijpen 
ik denk ook omdat jullie de cultuur niet kennen/begrijpen,
dat jullie de film ook wat minder gaan begrijpen.
Dat mag je niet onderschatten hoor. Zo ongekend is het leven in sloppenwijken nu ook weer niet. Best goed te begrijpen dus, mede door de schitterende schets van de context in de film.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1279 stemmen
Ja, plaats 15 geeft nou niet bepaald de indruk dat mensen de film niet begrijpen.
Summerlinda
-
- 68 berichten
- 824 stemmen
Ik kreeg letterlijk hoofdpijn van deze film, wat een druk camera werk, slingert van links naar rechts, zoomt in en uit, hup hup hup, niet geschikt voor mensen met epilepsie 
Verder een voor mij weinig losmakende film, ik kreeg met geen van de personages een 'band', film geeft het leven van deze mensen in deze omstandigheden mooi weer, maar daar blijft het dan ook bij, omdat ie me niet echt heel erg kon boeien heb ik deze in 3 fasen bekeken, want ik wil toch wel het eind zien voor ik een cijfer geef.
Ieder het zijne, maar dit is niet mijn film....
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
Naast Kill Bill vind ik dit de beste film ooit. Erg schokkende film; het maakt je aan het denken zetten hoe die mens leven. Het is ook een best simpele film, alleen lastig alle namen te onthouden!
*****
marzuq
-
- 155 berichten
- 188 stemmen
Nou deze heb ik gezien een aantal jaren terug toen ik net in Brazilie was geweest. Op dat moment zou ik hem waarschijnlijk een 5* hebben gegeven. Naderhand blijft er minder over bij het herkijken. Ik vind een kenmerk van een topfilm dat je hem kan blijven zien en ik had het wel gezien na een keer. Zeer zeker geen slechte film. Zeker niet mmmm ik ga voor de drie en halve ster
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
deze heb ik net gezien en vond ik helemaal te gek. het verhaal en de acteurs waren allebei erg goed maar ook de camera werd ook erg goed gebruikt (deed me aan lock, stock and two smoking barrels denken) iniedergeval niet te missen voor iedereen die is een goede film wil zien mijn stem is 4.5
matthijs_013
-
- 3631 berichten
- 5752 stemmen
deze heb ik net gezien en vond ik helemaal te gek. het verhaal en de acteurs waren allebei erg goed maar ook de camera werd ook erg goed gebruikt (deed me aan lock, stock and two smoking barrels denken) iniedergeval niet te missen voor iedereen die is een goede film wil zien mijn stem is 4.5
lijkt alsof we dezelfde smaak hebben. Behalve dan die verschrikkelijke One Flew etc.
heb je btw je naam verzonnen via Kazuo Kiriyama?
sn@ke
-
- 2077 berichten
- 888 stemmen
Meeslepend in alle vormen , visueel dmv kleurgebruik, snelle camerahand .... inhoudelijk door aangrijpende scenes en taferelen , en perfecte-lees ingenieuse - verhaalstructuur. Meesterwerkje.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11922 berichten
- 5326 stemmen
Na alle positieve verhalen een heel klein beetje tegengevallen, maar desalniettemin een erg mooie film. 3,5*
Gerelateerd nieuws
Vervolgserie van iconische misdaadfilm 'Cidade de Deus' wordt momenteel veel bekeken op HBO Max

Legendarische misdaadfilm 'Cidade de Deus' krijgt na twintig jaar een vervolgserie

De best beoordeelde films uit vijf verschillende landen, volgens MovieMeter

Deze vijf films sterke films zie je nu op Cinetree
Bekijk ook

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties

The Usual Suspects
Thriller, 1995
1.685 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Once upon a Time in America
Misdaad / Drama, 1984
1.308 reacties

Fight Club
Komedie / Thriller, 1999
4.201 reacties

Léon
Misdaad / Drama, 1994
1.304 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








