• 15.825 nieuwsartikelen
  • 178.404 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.671 acteurs
  • 199.111 gebruikers
  • 9.378.153 stemmen
Avatar
 
banner banner

Das Boot (1981)

Oorlog / Drama | 149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 293 minuten (originele Duitse miniserie)
3,97 3.280 stemmen

Genre: Oorlog / Drama

Speelduur: 149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 293 minuten (originele Duitse miniserie)

Alternatieve titels: De Andere Kant van de Oorlog / The Boat

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Wolfgang Petersen

Met onder meer: Jürgen Prochnow, Herbert Grönemeyer en Klaus Wennemann

IMDb beoordeling: 8,4 (286.030)

Gesproken taal: Duits, Engels en Frans

Releasedatum: 1 april 1982

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Das Boot

"On land they dreamed of being heroes. Beneath the sea they pray to be survivors."

Najaar 1941, La Rochelle aan de Franse kust: 50 Duitse militairen drinken zich zat en maken plezier in een Franse nachtclub. Voor hen kan dit de laatste keer zijn, aangezien ze de volgende morgen aan boord van een onderzeeër zullen gaan, om zo veel mogelijk vijandelijke schepen tot zinken te brengen. Naarmate de U-96 op de Atlantische Oceaan vordert, neemt de verveling drastisch toe. Wanneer echter na lange tijd de vijandelijke schepen in zicht komen, slaat de verveling van de mannen om in angst en heimwee naar de thuishaven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Captain Lieutenant 'Der Alte'

Lieutenant Werner

Chief Engineer

First Watch Officer

Second Watch Officer

Kriechbaum

Johann 'Das Gespenst'

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

  • 2153 berichten
  • 0 stemmen

Film Pegasus schreef:

e snel conclusies, maar het leger heeft evengoed z'n rol in WO II gehad. Misschien niet allemaal even bewust (al lijkt het me dan een zeer naïef of gebrainwashed leger) maar uiteindelijk deden ze dat toch omdat ze het eens waren met z'n ideeën.

Zeg jij maar gewoon niets meer, dat is het beste.

Hierbij stop ik ook met deze off-topic discussie.


avatar van judgepaddy

judgepaddy

  • 550 berichten
  • 2511 stemmen

Film Pegasus schreef:

Effe kort, omdat ik geen zin heb in een politieke discussie. Je kan wel zeggen dat ze soldaten waren en niet per se affectie hadden met Hitlers sympathieën. Maar ze vochten anders wel mee in het leger. Dit is een vorm van 'Das haben wir nicht gewust'. Misschien trek ik te snel conclusies, maar het leger heeft evengoed z'n rol in WO II gehad. Misschien niet allemaal even bewust (al lijkt het me dan een zeer naïef of gebrainwashed leger) maar uiteindelijk deden ze dat toch omdat ze het eens waren met z'n ideeën.

Dat is makkelik praten, als je net zoals wij in een snoezel maatschappij bent grootgebracht.

Een groot en sterk leger bestaat uit de gratie van een land met veel armoede. Dit toont zich door de gehele geschiedenis van het beest dat Mens heet.

Kijk maar naar het Amerikaanse leger van tegenwoordig, de gewone soldaten zijn voor het grootste deel mensen uit achterstandswijken

Als je je aansluit bij het leger wordt je een toekomst voorgeschoteld je krijgt elke dag eten een mooi uniformpje, geld en respect uit je omgeving.

Plus nog dat democratie in die tijd een nieuw fenomeen was, en men geloofde niet zo dat dat zo'n geweldig systeem was. Duitsland had door de eerste wereld oorlog een zwaar minderwaardigheidscomplex en verkeerde nogmaals in grote armoede.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Film Pegasus schreef:

Misschien trek ik te snel conclusies,

Geloof me, dat doe je.

Film Pegasus schreef:

Maar ze vochten anders wel mee in het leger

Wat denk je wat er in nazi-Duitsland met dienstweigeraars gebeurde?

Film Pegasus schreef:

uiteindelijk deden ze dat toch omdat ze het eens waren met z'n ideeën.

lekker kortzichtig.

judgepaddy schreef:

Kijk maar naar het Amerikaanse leger van tegenwoordig, de gewone soldaten zijn voor het grootste deel mensen uit achterstandswijken

Je hebt gelijk wanneer je zou zeggen dat het leger, wat werving betreft, niet discrimineert, maar nu overdrijf je. Ik heb tijdens mijn dienstplicht, midden jaren `80 op vliegbasis Volkel gediend, waar op dat moment ook veel Amerikanen gestationeerd waren. We hebben heel veel met die jongens samengewerkt en ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat die jongens afkomstig waren uit alle lagen van de bevolking. Een kleine minderheid kwam uit de achterstandswijken. De meeste mensen uit de achterstandswijken komen daar niet eens door de strenge selectie heen, vanwege sociale en intellectuele achterstand.

judgepaddy schreef:

Plus nog dat democratie in die tijd een nieuw fenomeen was, en men geloofde niet zo dat dat zo'n geweldig systeem was.

De NSDAP was anders wel door verkiezingen aan de macht gekomen. Je kan je inderdaad afvragen of daar niet mee gesjoemeld is, maar dat hoort bij een dictatuur zullen we maar zeggen. Oh ja, democratie bestaat al een slordige 2500 jaar. Niet echt een nieuw fenomeen, zou ik zo zeggen.

judgepaddy schreef:

Duitsland had door de eerste wereld oorlog een zwaar minderwaardigheidscomplex en verkeerde nogmaals in grote armoede.

Klopt, maar dat is ook niet zo gek als je bekijkt wat voor een onmenselijke beperkingen Engeland, Frankrijk en de V.S. Duitsland oplegden. De herstelbetalingen waren op een gegeven moment zo idioot hoog, dat Duitsland bankroet was. Een simpel ei kostte van de ene op de andere dag 1.000.000 (!) Mark. Tja, en komt er dan iemand die de bevolking zijn eigenwaarde weet terug te geven en volgens eigen zeggen de oplossingen heeft voor Duitsland`s problemen...


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Film Pegasus schreef:
Slecht is het einde in elk geval niet. Ik stel me enkel vragen bij de intenties er achter.

Heel simpel. Het verhaal is gebaseerd op de werkelijkheid. De echte U-96 (niet ik hoor) is gezonken in een haven na bombardementen van Amerikaanse vliegtuigen. (in de film was het echter wel een andere haven)


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Ik vermoed Brest in werkelijkheid, La Rochelle in de film. Klopt dat?


avatar van Bart Simpson

Bart Simpson

  • 2153 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb toch nog een vraag!

---

Deze U-boot kapitein, één van de succesvolste, is nog in leven!

Georg Lassen

Geboren: 12 mei 1915. Hij is op dit moment dus 94 jaar.

Mijn vraag: weet iemand op welke manier je contact met deze man op kunt nemen, of weet iemand meer informatie over hem? Ik heb net een stuk gelezen over hem en ben zeer geïnteresseerd om meer over hem & zijn acties tijdens WO2 te weten te komen. Het blijft bijzonder, zo'n man nog in leven...


avatar van judgepaddy

judgepaddy

  • 550 berichten
  • 2511 stemmen

Arnhemmer schreef:

Je hebt gelijk wanneer je zou zeggen dat het leger, wat werving betreft, niet discrimineert, maar nu overdrijf je. Ik heb tijdens mijn dienstplicht, midden jaren `80 op vliegbasis Volkel gediend, waar op dat moment ook veel Amerikanen gestationeerd waren. We hebben heel veel met die jongens samengewerkt en ik kan je dus uit eigen ervaring vertellen dat die jongens afkomstig waren uit alle lagen van de bevolking. Een kleine minderheid kwam uit de achterstandswijken. De meeste mensen uit de achterstandswijken komen daar niet eens door de strenge selectie heen, vanwege sociale en intellectuele achterstand.

Dat heb ik van een documentaire waar verteld werd dat vele soldaten uit de armere wijken komen van plattelans stadjes.

Van die jongens en meisjes die in het gewone leven geen toekomst zien.

Arnhemmer schreef:

De NSDAP was anders wel door verkiezingen aan de macht gekomen. Je kan je inderdaad afvragen of daar niet mee gesjoemeld is, maar dat hoort bij een dictatuur zullen we maar zeggen. Oh ja, democratie bestaat al een slordige 2500 jaar. Niet echt een nieuw fenomeen, zou ik zo zeggen.

Ik bedoel in Duitsland natuurlijk, na de val van het keizerrijk

Arnhemmer schreef:

Klopt, maar dat is ook niet zo gek als je bekijkt wat voor een onmenselijke beperkingen Engeland, Frankrijk en de V.S. Duitsland oplegden. De herstelbetalingen waren op een gegeven moment zo idioot hoog, dat Duitsland bankroet was. Een simpel ei kostte van de ene op de andere dag 1.000.000 (!) Mark. Tja, en komt er dan iemand die de bevolking zijn eigenwaarde weet terug te geven en volgens eigen zeggen de oplossingen heeft voor Duitsland`s problemen...

Yep.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

judgepaddy schreef:

Dat heb ik van een documentaire waar verteld werd dat vele soldaten uit de armere wijken komen van plattelans stadjes.

Van die jongens en meisjes die in het gewone leven geen toekomst zien.

Daar zullen er ongetwijfeld veel van in `t leger zitten, maar die vormen niet de ruggengraat van dat leger.

judgepaddy schreef:

Ik bedoel in Duitsland natuurlijk, na de val van het keizerrijk

Kan ik me in vinden.


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Arnhemmer schreef:

Ik vermoed Brest in werkelijkheid, La Rochelle in de film. Klopt dat?

Sunk on 30 March, 1945 by US bombs in Wilhelmshaven.

Van Uboat.net (het grote archief)


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

U-96 schreef:

Sunk on 30 March, 1945 by US bombs in Wilhelmshaven.

Hey, da`s verassend. Wist ik niet. Bedankt U-96.


avatar van Montorsi

Montorsi

  • 9716 berichten
  • 2378 stemmen

Das Boot verloopt precies zoals je verwacht, misschien op het einde na, maar de uitwerking is uitstekend.

Ik heb de langste Uncut versie gezien van bijna 5 voor, en de eerlijkheid gebied te zeggen dat dat misschien wel een klein beetje te veel van het goede is om op één avond achter elkaar te kijken. Die verveling van de bemanning sloeg in de eerste 2 uur een beetje op mij over. Niet dat de film verder bijzonder saai was, integendeel, maar de vaart zat er niet altijd even goed achter. Niet zozeer een verwijt van de film overigens, een juiste keuze, maar het werkt denk ik beter in een wat kortere versie.

De bemanning slaat fantastisch om haverwege van verveling naar eenzaamheid en weemoed. De gezichtsuitdrukkingen spreken ook boekdelen daarbij. Verhaal is simpel maar efficient, de spanning bij het duiken is erg goed gedaan en daar leef je nog het meeste bij mee.

Verder vond ik de soundtrack nogal eentonig en mak, visueel had het zijn momenten. De film draait uiteindelijk om de claustrofobische setting en daar slaagt hij prima in.

dikke 3.5*


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 31154 berichten
  • 5451 stemmen

U-96 schreef:
(quote)

Heel simpel. Het verhaal is gebaseerd op de werkelijkheid. De echte U-96 (niet ik hoor) is gezonken in een haven na bombardementen van Amerikaanse vliegtuigen. (in de film was het echter wel een andere haven)


Wist ik niet. Verklaart een hoop natuurlijk.


avatar van Bla

Bla

  • 769 berichten
  • 2146 stemmen

judgepaddy schreef:

Duitsland had door de eerste wereld oorlog een zwaar minderwaardigheidscomplex en verkeerde nogmaals in grote armoede.

Minderwaardigheidscomplex is het verkeerde woord. Ze zaten gewoon te hopen op wraak en dan vooral op Frankrijk. Ondanks dat Duitsland een groot aandeel had in de 1e WO werden ze keihard aangepakt met het Verdrag van Versailles. De herstelbetalingen rezen de pan uit, ze mochten geen groot leger hebben (en waren dus vrijwel weerloos) en het mocht in ieder geval niet gestationeerd worden in het Rijnland, plus de beurscrash van '28 dompelde de wereld onder in armoede. Een perfecte aangelegenheid voor Hitler om aan de macht te komen.


avatar van judgepaddy

judgepaddy

  • 550 berichten
  • 2511 stemmen

Ah, OK

Bedankt voor de opfriscursus


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Een drie uur durende film over het wel en wee in een Duitse onderzeeër: de doel- en kansloosheid werden erg goed in beeld gebracht. De lange speelduur is geheel gerechtvaardigd. Het is na een tijdje net alsof je zelf in die U-boot zit en de claustrofobische sfeer voelt. Daarbij was Herbert Grönemeyer als bevreesde oorlogscorrespondent erg, erg oke. Lekker tragisch einde ook.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Kan de stem (0,5*) van lamalord niet weggehaald worden?

User is niet serieus te nemen en stemt overal gewoon willekeurig 0,5* of 5*.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Nomak schreef:

Kan de stem (0,5*) van lamalord niet weggehaald worden?

User is niet serieus te nemen en stemt overal gewoon willekeurig 0,5* of 5*.

Misschien was ie dit keer wel serieus. We zullen `t misschien nooit weten.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik heb hem eindelijk in bezit. Misschien kijk ik hem vanavond, anders van de week als ik tijd heb. Ik zag dat ik de versie van ruim 3 uur heb. Dat wordt nog een lange zit, pfoeee..


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik heb hem eindelijk in bezit. Misschien kijk ik hem vanavond, anders van de week als ik tijd heb. Ik zag dat ik de versie van ruim 3 uur heb. Dat wordt nog een lange zit, pfoeee..

ja ik heb hem ook een tijdje geleden aangeschaft, mijn versie duur 3 uur en 40 minuten, ik heb nog niet de tijd gevonden om hem aan 1 stuk te kunnen bekijken.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Gezien dit lijstje:

West-Duitsland

Oorlog / Drama

149 minuten (bioscoopversie) / 209 minuten (director's cut) / 282 minuten (uncut version)

Zal ik de 209 minuten versie hebben. 3 uur en 1 kwartier zag ik net toen ik de dvd even testte op de speelduur.

Jij sterkte met bijna 4 uur film

Dat is me echt te lang. Deze van mij is eigenlijk al te lang.


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Gezien dit lijstje:

(quote)

Zal ik de 209 minuten versie hebben. 3 uur en 1 kwartier zag ik net toen ik de dvd even testte op de speelduur.

Jij sterkte met bijna 4 uur film

Dat is me echt te lang. Deze van mij is eigenlijk al te lang.

Heb net ook even op de achterkant van het dvd-doosje gezien en er staat speelduur: 216 minuten..

We zullen dus wel dezelfde versie hebben, en net zoals jij vind ik dat eigenlijk ook wel héél lang


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Zo, eindelijk heb ik Das Boot eens volledig gekeken. Ik had de directors cut van ruim 3 uur gekeken dus het was behoorlijk avondvullend. Uiteraard wel Duits gesproken gekeken. De film stond standaard op Engels maar ik kijk hem graag zoals ie was bedoeld.

De film is kwalitatief echt geweldig sterk. Alles klopt, alles ziet er realistisch uit en je waant je echt aanwezig in de tijd van toen.
Je merkt echt dat hier gewoon met veel aandacht en liefde is aan gewerkt. De sfeer in de film is beklemmend en de acteurs zetten ook een geweldige rol neer. Eigenlijk klopt alles aan deze film.
Complimenten aan Wolfgang Petersen voor het verrichte werk. Sowieso een zeer behoorlijk regisseur waar ik al een aantal prima films van zag. Maar kwalitatief bekeken is dit zeker zijn beste.

Ik ga wel nu meteen al vermelden dat ik de film wel bijzonder lang vind, eigenlijk veel te lang. Met 3 uur en een kwartier nam de film wel heel veel tijd in beslag en daardoor was de film niet continue even boeiend en indrukwekkend. Op een gegeven moment werd het toch af en toe wat herhalend met weer een dieptebommenaanval of lucht scheppen aan de oppervlakte. Ik denk persoonlijk dat ik liever de kortere versie van ruim 2 uur had moeten zien.

Maar goed, uiteindelijk klaag ik niet want het niveau was gewoon erg goed. Het leven in zon U-Boot werd fraai weergegeven en laat zien hoe vreselijk zon periode op zon onderzeeer was. Ik moet zeggen dat ik er al het 1 en ander van wist dankzij documantaires, andere films (U-571 bijvoorbeeld) en een boek dat ik vroeger eens heb gelezen (''Redding uit de diepte'' uit de oorlogsboeken reeks ''De Jonge Geuzen''). De film gaf veel weer wat het boek ook beschreef. Interessant om dit eens goed op film te zien. Ook opvallend dat de film met succes enige symphatie kweekte bij me voor de bemanning. Ondanks dat ik enige symphatie had voor de bemanning bleven het wel de vijandelijke Duitsers en waren ze toch zelf verantwoordelijk voor hun vervelende periode op zee.

Tot slot nog 2 dingen: complimenten aan de zeer fraaie soundtracks die passend en mooi waren en aan het aparte einde. Ik had gehoopt en verwacht dat de U-Boot op het einde dramatisch ten onder zou gaan. Leek me ook wel aardig om te zien maar de film eindigde dus op de thuishaven met een dramatisch slot van een dodelijk bombardement.
Oorlog kent geen winnaars wil de film denk ik zeggen met dat slot en dat is op zich een sterke boodschap.

4*


avatar van Kr!kke

Kr!kke

  • 5394 berichten
  • 2568 stemmen

Net zoals Ajax&Litmanen1 heb ik de director's cut gezien.

De sfeer die wordt gecreëerd in de duikboot lijkt me zeer realistisch te zijn, dit is uiteraard ook te danken aan de acteurs die het zeer goed doen. Ik vond het wel een zeer lange film om in 1 keer uit te kijken, waardoor mijn aandacht soms wel verslapte.

Samenvattend kan ik toch wel zeggen dat dit een echte topfilm is, Wolfgang Petersen heeft hier goed werk geleverd. Ik vermeld ook nog even het einde van de film, wat ik erg geslaagd vond.


avatar van bob de niro

bob de niro

  • 146 berichten
  • 150 stemmen

Ook de versie van 216 minuten gezien en ik moet zeggen dat ik me niet verveeld heb!Hele goeie film waarbij de beklemmende sfeer heel goed te merken is!Claustrofobie moet je ook niet hebben als je op zo,n boot zit.4****voor Das boot


avatar van MNV2

MNV2

  • 6932 berichten
  • 1900 stemmen

Lastig om deze film te beoordelen, enerzijds was ik verbaasd dat ik de volledige director's cut in één keer uitgekeken had zonder pauzes te nemen om de simpele reden dat ik me goed vermaakt heb. Anderzijds was de film toch ook weer niet helemaal perfect.

Na het zien van de eerste scènes (auto over landweggetje) viel het me op dat de acteurs Engels spraken wat ik nogal vreemd vond voor een film uit West-Duitsland. Pas na 5 minuten viel het me op dat de stemmen gedubt waren. Uiteindelijk toch maar veranderd naar Duits want ik heb het niet zo met Engels-sprekende Nazi's, wel vreemd dat de standaard audio ingesteld stond op Engels.

Wat ik het meest jammer vind is het gebrek aan diepgang bij de personages, zo kom je bitter weinig te weten over de achtergrond van de meeste personages. Wel jammer want met zijn 3,5 uur zou je toch verwachten dat Wolfgang Petersen de focus niet de hele tijd op actie zou leggen maar toch ook op gesprekken tussen personages. Toch wist de film mijn aandacht erbij te houden doordat er gewoon een schitterende spanningsopbouw was bij sommige scènes, dan denk ik bijvoorbeeld aan de momenten dat de onderzeeër aan het dalen was onder het wateroppervlak, de dieptemeter die steeds verder en verder in het rood te staan kwam.

Zo waren er nog wel enkele momenten waarop de spanning te snijden was. Verder was de waanzin die de bemanning onderging ook knap in beeld gebracht, zo zie je hoe iemand zijn verstand verloor en hoe slordig de duikboot er vanbinnen uit begon te zien. Ook begon het overleven steeds belangrijker te worden voor de bemanning, belangrijker zelfs dan sterven voor het vaderland. Het einde maakt het dan ook helemaal af...

De settings van de duikboot zagen er realistisch uit, zo speelt bijna de hele film zich af in de kleine, benauwde ruimtes van de onderzeeër en de soundtrack was ook wel aangenaam zoals wel vaker bij films van Wolfgang Petersen..

4.0 sterren


avatar van Tomson_

Tomson_

  • 257 berichten
  • 3447 stemmen

Vandaag in 2 etappes de ruim 4,5 uur durende versie gezien. Het is nauwelijks te geloven dat de bioscoopversie ongeveer de helft korter duurt. Toegegeven, het duurde even voordat de spanning er echt in zat. Toch heb ik me niet verveeld. Op deze manier werden meerdere aspecten van het leven in een duikboot uitgelicht. Het enthousiasme na het vertrek, de verveling die optreedt na een aantal weken op zee, en uiteindelijk de angst in het gevecht.

Deze film die zefls sympathie op weet te wekken voor onze favoriete vijand mag met recht een klassieker worden genoemd.

5*


avatar van peteypablo

peteypablo

  • 30 berichten
  • 173 stemmen

- Prachtige muziek

- Heerlijke sweer (intense spanning)

- verveelt niet ondanks de lengte

- De Film U-571 kan hier zeker niet aan tippen

Das Boot is veruit de beste

5*


avatar van Toby N. Tucker

Toby N. Tucker

  • 90 berichten
  • 322 stemmen

MNV2 schreef:

Wat ik het meest jammer vind is het gebrek aan diepgang bij de personages, zo kom je bitter weinig te weten over de achtergrond van de meeste personages. Wel jammer want met zijn 3,5 uur zou je toch verwachten dat Wolfgang Petersen de focus niet de hele tijd op actie zou leggen maar toch ook op gesprekken tussen personages.

4.0 sterren

Ik heb vannacht de uncut version liggen kijken van 281 min. Ruim een uur extra beeldmateriaal, dat vooral in de eerste 100 minuten van de film te zien is. In veel van die weggesneden scenes wordt wat meer aandacht besteed aan de personages, zoals bijv. die jongen die verloofd is met dat franse meisje. Verder wordt het hele verhaal ook stukken beter verteld in de 281 min. versie, o.a door de voice over van Gronemeyer. Ook de weerzinwekkend slechte vertaling/ ondertiteling van de director's cut versie is gelukkig vervangen door correcte ondertiteling. Ofschoon ik de director's cut op plaats 3 in mijn top 10 had staan kan deze - na het zien van de 281 min. versie- rechtstreeks de vuilnisbak in, echt waar.

Als je deze film hoog hebt zitten schaf dan de uncut versie aan; ik kocht 'm voor 8 euro bij de mediamarkt.


avatar van Arnhemmer

Arnhemmer

  • 629 berichten
  • 345 stemmen

Toby N. Tucker schreef:

Ofschoon ik de director's cut op plaats 3 in mijn top 10 had staan kan deze - na het zien van de 281 min. versie- rechtstreeks de vuilnisbak in, echt waar.

Waar ik me behoorlijk aan stoorde bij de `Director`s cut` is dat de Duitse geluidsweergave 2.0 is terwijl het Engelse audiospoor een 5.1 geluidsweergave heeft. Dit kan toch nooit de bedoeling van de makers zijn geweest? Hoe is de Duitse geluidsweergave van de `uncut` versie? Als deze versie een Duitse 5.1 of zelfs een DTS geluidsweergave blijkt te hebben, schaf ik deze vvandaag nog aan en gaat de director`s cut, ook bij mij, linea recta de vuilnisbak in. In dat geval komt er meteen 1/2 * bij de beoordeling bij.


avatar van Nomak

Nomak

  • 11634 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb hier de uncut versie liggen van Columbia Classics, en die heeft Duits 5.1 geluid.