• 15.839 nieuwsartikelen
  • 178.537 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 648.279 acteurs
  • 199.150 gebruikers
  • 9.381.114 stemmen
Avatar
 
banner banner

Dredd (2012)

Actie / Sciencefiction | 95 minuten
3,25 1.488 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titel: Dredd 3D

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Zuid-Afrika

Geregisseerd door: Pete Travis

Met onder meer: Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

IMDb beoordeling: 7,1 (310.439)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 oktober 2012

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Dredd

"Judgement is coming"

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

Hij moet nog uitkomen in België ook. Ik denk dat mensen gewoon ook te vaak wachten tot ie op DVD is. Zo'n redelijk "kleine" projecten lokken ook weinig bezoekers. Daarbij is ie ook nog is Nc-17 gerate. Alleen volwassenen komen de cinema binnen dus. De film heeft nu iets over $30 miljoen in de box office. Vanaf 50.000.000$ komt de sequel er. Redelijk spannend dus, nu wachten op Australië, België, Switzerland en Duitsland en volgend jaar Japan om hun steentje bij te dragen.


avatar van Thorongil

Thorongil

  • 1622 berichten
  • 691 stemmen

Kijk ook naar deze film uit. Maar een sequel kunnen we vergeten. De producer had gezegd dat er een sequel ging komen als er 50 miljoen $ in de USA werd gemaakt, is nu nog maar op 13 miljoen $ en veel stijgen zal dat niet meer. Een spijtige zaak en weer een veelbelovende franchise die in het zand bijt. Link


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

Ah, in de Verenigde Staten dan. Ik had over de aardbol verspreid verstaan. Jammer inderdaad, ben er vrijwel zeker van dat dit op ten minst een interessante film is.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

Wel jammer, maar de film gaat uiteindelijk ten onder aan de reboot/remake drang van de laatste tijd. Teveel matige films die ervoor zorgen dat Dredd op voorhand al flopt, ongeacht de kwaliteit. En misschien is het maar beter zo, anders zitten we straks met allemaal matige vervolgen. Laat het een keer bij één film.

Het is wel een teken dat het grote publiek er toch zat van begint te worden.


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

Maar er wordt automatisch negatief tegen remakes opgekeken. Zolang het maar goed toegepast wordt vind ik het oké. We hebben betere filmtechnologie en er zijn meer mogelijkheden, waarom gaan we die dan niet toepassen als we vinden dat het beter kan? Elke dag worden er nieuwe mensen geboren, spoor hun maar aan om 40 jaar oude films te kijken met effecten die op niks trekken. Remakes zijn niet per sé slecht in mijn ogen, ofja, niet alle remakes zijn slecht is misschien beter geformuleerd. Daar is Dredd 3D dus ook blijkbaar een bewijs van.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Ik denk niet echt dat het aan het feit ligt dat Dredd een remake is, dat 'ie geflopt is. (Er valt overigens over te discussiëren of dit een remake of een reboot van de film uit 1995 is, of een nieuwe verfilming van de strip, maar goed, da's een andere discussie.) Ik denk dat het personage Judge Dredd gewoon sowieso niet zo heel goed valt bij het grote publiek. Toen ik de trailer van deze film in de bioscoop zag met mijn vriendinnetje, was ik automatisch enthousiast, maar zij moest lachen om Dredds gekke helmpje. Volgens mij is de markt voor deze film altijd al heel klein geweest, namelijk: fans van de comic en nerds die sciencefictiongeweld cool vinden. Niet gek dat 'ie geflopt is dus, maar wel jammer, want het is 'n erg goeie film.


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

Ik had echt eerlijk nog nooit van Dredd gehoord, een onbekende comic held voor mij dus. Nu ben ik sowieso nooit echt een comic reader geweest, maar echt een mainstream superhero is hij niet volgens mij. Ik heb trouwens nog niet eens een trailer gezien in de bioscoop, juist Serbuan Maut gezien trouwens, omdat ik zo uitkijk naar deze film en ontzettend veel mensen die film met deze vergelijken. Is deze beter dan Serbuan Maut of niet eigenlijk?


avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

  • 2806 berichten
  • 9511 stemmen

disneystore schreef:

Daarbij is ie ook nog is Nc-17 gerate.

Dit klopt niet; Dredd's Rated R in de Verenigde Staten.


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

jacobine_rodijk schreef:

(quote)

Dit klopt niet; Dredd's Rated R in de Verenigde Staten.

Las ergens dat ie de hoogste rating kreeg, dan nog betekend R minder opbrengst dan bv. PG-13.


avatar van hoogie35

hoogie35

  • 16 berichten
  • 11 stemmen

rep_robert schreef:

Wel jammer, maar de film gaat uiteindelijk ten onder aan de reboot/remake drang van de laatste tijd. Teveel matige films die ervoor zorgen dat Dredd op voorhand al flopt, ongeacht de kwaliteit. En misschien is het maar beter zo, anders zitten we straks met allemaal matige vervolgen. Laat het een keer bij één film.

Het is wel een teken dat het grote publiek er toch zat van begint te worden.

Het is mij niet duidelijk of je deze film nu gezien hebt of niet.

mvg.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

Ik heb erop gestemd, lijkt me duidelijk. Daarnaast moet je eventjes op de meningen knop drukken

( Dredd 3D (2012) .

De tekst die jij quote gaat meer over het feit hoe mensen vooraf tegen remakes/reboots aankijken, ik maak me er zelf ook schuldig aan. Ik laat de kwaliteit verder buiten beschouwing zoals je al kon lezen.


avatar van Neder0001

Neder0001

  • 726 berichten
  • 1800 stemmen

Thorongil schreef:

Kijk ook naar deze film uit. Maar een sequel kunnen we vergeten. De producer had gezegd dat er een sequel ging komen als er 50 miljoen $ in de USA werd gemaakt, is nu nog maar op 13 miljoen $ en veel stijgen zal dat niet meer. Een spijtige zaak en weer een veelbelovende franchise die in het zand bijt. Link

Lekker is dat. Een van de betere films van de laatste tijd.

Hopelijk veranderen ze (ooit) nog van gedachten.


avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

  • 1664 berichten
  • 105 stemmen

Erg coole Dredd-film.

Stoere actie en muziek, mooie beelden en dromerige sfeer.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Wááááááááát?!?!?! Dredd draait hier in Drachten al niet eens meer maar The Bourne Legacy nog wel! En die doet het niet zo best bij critici!


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2812 berichten
  • 2256 stemmen

Wat de critici zeggen kan een bioscoop natuurlijk maar weinig schelen, welke film daadwerkelijk goed bezocht wordt wel. Heel begrijpelijk, maar helaas


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Is door de critici niet hard aangepakt toch, deze Dredd?


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4086 stemmen

Nee, Bourne Legacy gaat het om. Publiek maalt er niet om dat die film afgekraakt wordt, ze gaan toch wel. Terwijl Dredd juist positief ontvangen wordt, maar tegelijkertijd ook wordt genegeerd door het grote publiek.


avatar van The Beast

The Beast

  • 182 berichten
  • 142 stemmen

Ik had er meer van verwacht dan dit, ik vind persoonlijk het gemiddelde wel heel hoog voor deze film.

Pluspunten:

-3D effecten zagen er spectaculair uit.
-Verhaal was redelijk
-acteer werk was ook niet slecht.

Minpunten:

-De omgeving had veel meer Variatie moeten hebben, een van de grootste blunders bij deze film
-De zogenaamde Eindbaas vond ik ook veel te snel en te makkelijk doodgaan, er zat op het einde echt gewoon geen spanning aan.
-Het personage Dredd was zwaar oninteresant
-De film had een behoorlijk traag tempo
-Ik had gedacht er zal heel wat gebeuren in dat flatgebouw, veel gevarieerde actie, maar dit viel ook zwaar tegen omdat alles en iedereen veel te makkelijk en snel afgemaakt werden, keer na keer gebeurden hetzelfde, er werd een groepje van ongeveer 7-10 man op hem afgestuurd en iedereen was binnen 3 seconden dood.
De enige variaties daarbij waren de machine geweren en de bad cops, maar ook die waren veel te makkelijk afgemaakt, ik zat eigelijk op een spannend eindgevecht te wachten met de bad cops of de eindbaas maar dit viel ook zwaar tegen


Dus door de vele minpunten die ik in deze film heb gezien, kan ik niks doen dan maximaal een 2.5 geven, middelmatig filmpje, je moet hem wel sowiso 1x gezien hebben maar meer hoeft voor mij echt niet.


avatar van joffrey19

joffrey19

  • 44 berichten
  • 66 stemmen

De film verdient inderdaad veel meer dan nu, maar als ik op mijn werk vertelde dat dredd echt goed was in de bios dan was het eerst van wat???? Zo'n film moet het toch van mond tot mond reclame hebben, maar daar waren blijkbaar te weinig mensen voor.

Vond t samen met The Raid Redemption toch wel bij de toppers van 2012 horen.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Ik ben enigszins bevooroordeeld door mijn liefhebberij van de stripverhalen, maar Dredd 3D, een film waar ik al zo’n twee jaar op zit te wachten, faalde compleet om mij teleur te stellen. Sylvester Stallone moest als Dredd, in de flop uit ’95, zo nodig zijn helm afzetten maar die blijft in deze film, getrouw aan het bronmateriaal, de hele film op zijn hoofd. Maar goed, geen verse appels met rotte peren vergelijken. Terug naar deze film.

‘Style over substance’? Wellicht, want ondanks de felgekleurde ‘Slo-Mo’ scènes kent de film geen elementen die heel erg vernieuwend zijn. Het plot is niet eens heel bijzonder maar wel onderhoudend wegens de twee compleet tegengestelde hoofdpersonen; de naïeve Anderson en de onveranderlijke Dredd.

De mix van solide prestaties van Urban en zijn castgenoten, het gelikte script van Alex Garland, de gave visuals, een chronisch gebrek aan traanopwekkend slechte oneliners dit keer en de frisse dosis actie die bloederig geweld niet schuwt geven je een adrenalinerit van jewelste. Dus wat mij betreft mag Judge Dredd de wet blijven verkondigen in de bioscoop!


avatar van Prudh

Prudh

  • 3124 berichten
  • 1874 stemmen

Flipman schreef:

Dus wat mij betreft mag Judge Dredd de wet blijven verkondigen in de bioscoop!

Jammer dat de rest van bioscoopbezoekend Nederland daar anders over denkt.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

Wat jammer dat je daar gelijk in hebt ...


avatar van zombie

zombie

  • 987 berichten
  • 6099 stemmen

Prudh schreef:

(quote)

Jammer dat de rest van bioscoopbezoekend Nederland daar anders over denkt.

Jeetje...het ziet er zelfs naar uit dat Dredd na een maand alweer uit de bios is verdwenen...


avatar van Neder0001

Neder0001

  • 726 berichten
  • 1800 stemmen

De marketing moest enorm slecht zijn geweest voor deze film. Ik hoop dat de makers naar het gemiddelde cijfer kijken en daaruit conclusies trekken voor een eventuele sequel. De film heeft niet weinig opgeleverd omdat deze niet vermakelijk was, maar omdat deze niet goed gepromoot is. Op naar een herkansing.


avatar van Flipman

Flipman

  • 7115 berichten
  • 1145 stemmen

zombie schreef:

Jeetje...het ziet er zelfs naar uit dat Dredd na een maand alweer uit de bios is verdwenen...

Sterker nog, hier in Drachten was ie binnen TWEE WEKEN al weg!
Neder0001 schreef:

De marketing moest enorm slecht zijn geweest voor deze film. Ik hoop dat de makers naar het gemiddelde cijfer kijken en daaruit conclusies trekken voor een eventuele sequel. De film heeft niet weinig opgeleverd omdat deze niet vermakelijk was, maar omdat deze niet goed gepromoot is. Op naar een herkansing.

Dat lijkt me en hoop ik ook, ja. Maar neem The A-Team van twee jaar geleden. Die had z'n budget binnengehaald maar de winst was niet groot genoeg voor een vervolg. Dredd zit daar nog ver, VER onder.


avatar van RuudC

RuudC

  • 4636 berichten
  • 2529 stemmen

Hier in Eindhoven draait hij ook al niet meer. ik had 'm graag willen zien, maar niet op onmogelijke tijden. Waarom dan toch in godsnaam steevast na tien uur 's avonds? Dan snap ik wel waarom Dredd geflopt is.


avatar van disneystore

disneystore

  • 1760 berichten
  • 0 stemmen

Ben trouwens benieuwd of deze ook wel effectief in België zal beginnen draaien, binnen een week volgens IMBD. Deze zal wel de cultfilm stempel krijgen, niet onterecht misschien. Als hij niet draait kijk ik wel uit naar de bluray release. Gewoon lekker thuis kan ook ideaal zijn.


avatar van RipCurl

RipCurl

  • 225 berichten
  • 313 stemmen

Na al het slechts dat over deze film was gezegd in de media stond hij vrij laag op het to-see lijstje. Maar goed, je hebt een Unlimited card of niet, dus dan ook maar naar dit soort pulp. Alhoewel. Ik was toch na het zien van deze film blij verrast. Hij was lang niet zo slecht als ik had verwacht, sterker nog...ik vond hem best goed. Jammer genoeg had ik net de week ervoor The Raid gekeken en vond dit er wel erg op lijken, maar desalniettemin was deze vele malen beter. Goeie actie, mooi gefilmd en oh zo over de top fout. Ik vond hem zeer vermakelijk.


avatar van schram101

schram101

  • 16684 berichten
  • 2293 stemmen

Dikke actieknaller die op einde na prima weet te vermaken. Karl Urban blijkt een prima opvolger van Stallone als Judge en Olivia Thirlby is zelfs een vooruitgang ten opzichte van Rob Schneider. Maar goed, dat was dan ook niet bepaald lastig.

Visueel is Dredd natuurlijk een stuk boeiender dan 'het origineel'. Volkomen logisch, maar toch, cinematografisch gezien voldoet het aan de verwachtingen, het ziet er namelijk op momenten schitterend uit. Qua 3D kunnen we tijdens de slowmo's spreken van een ware toevoeging, echter is het voor de rest niet zo heel waardevol. Maar ik ben ook behoorijk old fashioned en heb niet zo gek veel met de 3D gekte.

Ma-Ma is een aardige villain maar haar handlangers weten minder te overtuigen. Ondanks dat de nadruk niet op hen lag hadden ik best wat brutere bijrollen willen zien. Het einde was dan ook niet zo bijzonder. Plotseling zijn Dredd en Anderson bovenaan in de toren en krijgen we niet de climax die ik verwachtte. Gelukkig is de val (en dood) van Ma-Ma dan weer zo indrukwekkend dat je het Pete Travis bijna gelijk weer vergeeft.

3,5*


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Kwalitatief hoogstaande SF-actiethriller waarin Judge Dredd genadeloos afrekent met al het schorem in een dystopische wereld. Dredd is de wetgevende, rechterlijke en uitvoerende macht in Mega City 1, een betonnen jungle met gigantische spiraalsnelwegen, armoedige wijken en wolkenkrabbers die duizend meter hoog reiken. In één van die wolkenkrabbers zaait Ma-Ma dood en verderf onder iedereen die haar drugstrafiek belemmert. Want ze heeft zojuist een nieuwe, razend populaire drug ontwikkeld: slo-mo, een middel dat na inhalatie de perceptie tot slowmotionsnelheid vertraagt.

Nagenoeg de hele film speelt zich af in zo'n wolkenkrabber, waarin Dredd zich samen met een helderziend groentje een weg naar de top moet vechten nadat Ma-Ma het gebouw hermetisch heeft afgesloten en via de luidsprekers heeft aangekondigd dat ze de twee "judges" dood wil. Iedereen die hen helpt, zal dat met zijn leven bekopen. Liefhebbers van bikkelharde actie kunnen zich optrekken aan stoere oneliners, kogelregens en bruut in beeld gebracht geweld. Wat Dredd daarnaast echter zo interessant maakt, is het sombere toekomstbeeld dat opgehangen wordt. Problemen als overbevolking, normvervaging, corruptie en armoede zijn nu al dagelijkse kost, maar worden hier uitvergroot tot het speelterrein van criminelen.

De vormgeving (3D of niet) van het rechtlijnige scenario is niets minder dan fenomenaal. Het uitzicht van de megapolis en het interieur van de woontorens die op zich alle faciliteiten van een stad herbergen, ademen een soort visionair realisme uit. Etherische ambient enerzijds en opzwepende elektro anderzijds voorzien de beelden steeds van spankracht. Scènes die het langst zullen bijblijven zijn de adembenemend mooie slo-motrips, tevens een welgekomen breuk met de flitsende schietoefeningen die de koelbloedige Dredd op de bende van Ma-Ma houdt.