Meet the Parents (2000)

geregisseerd door Jay Roach
met Robert De Niro, Ben Stiller en Teri Polo

Verpleger Greg Focker wil met kleuterleidster Pam Byrnes trouwen. In haar familie is het traditie dat de aanstaande echtgenoot vader Byrnes om de hand van zijn dochter vraagt. Maar de familie is nogal excentriek en als ex-CIA-agent onderwerpt Byrnes Greg zelfs aan een leugentest. Eigenlijk heeft hij de pest aan iedereen die wat met zijn oudste dochter wil beginnen en laat dat ook duidelijk merken. Greg kan natuurlijk niets goed doen en hoe harder hij probeert, hoe meer hij de mist ingaat...

Geniaal, om de zoveel tijd zet hem ik weer eens op en lig keer op keer weer in de scheur.

avatar van des1
Ik lag in het ziekenhuis toen ik 'm zag... in m'n eigen kamertje met TV omdat op de grote kamer de oudjes met hun nachtmerries en "Zuster!" geroep me uit m'n helingbrengende slaap hielden. Ik heb me bescheurd om deze film. En oh-oh-oh, wat is De Niro toch vreeeselijk grappig als grumpy CIA operative in ruste. Hij en Pacino worden als de grote acteurs van hun generatie gezien. Nou, ik heb de laatste nooit op een grappige rol kunnen betrappen. Geeft aan wat een grote kunstenaar De Niro is. Die scene alleen al dat ie een gedicht voordraagt. Stiller is de bijna perfecte a.s. schoonzoon die niet lekker spoort met wat vader De Niro het liefst zag voor z'n dochter. Alles goed aan deze film. Hollywood meende de formule te moeten uitmelken. Vervolg 2 vond ik al ernstig zo-zo. Ik heb me aan nr. 3 niet meer gewaagd.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Blijft een leuke film, hoewel ik het vervolg toch nog beter vind, omdat het spel van De Niro in die film minder overheersend is. De film begint als een romantische komedie maar het romantische gaat steeds meer naar de achtergrond door het spel tussen Greg en Jack. Zeer goede rol van Ben Stiller al doet Robert de Niro het ook goed. Grappig verhaal waar we voor de variatie nu eens te maken krijgen met een vervelende schoonvader. Alleen het gedeelte met Owen Wilson zakt de film een beetje in, maar dat komt ook omdat ik dat toch al een irritante acteur vind. Wat dat betreft heeft de film na die scène dan ook een passend verloop. Vermakelijke film die vol zit met leuke dialogen en momenten. Kleine 5.0

Wat een zoutloze komedie is dit toch. Het tweede deel ging er bij mij al heel snel aan en dat was na de herkijkbeurt. Maar deze was de vorige keer ook al niet meer zo leuk. De Niro heb ik nooit zo gemogen en Owen Wilson al helemaal niet. Stiller doet zijn best. Er zitten wat grapjes in, zoals met die urn, maar als je dat een paar keer hebt gezien is de lol eraf. Verder langdradig, voortkabbelende film, die de eerste keer natuurlijk wel erg leuk was. 3.0

avatar van Flat Eric
Circle of trust

Een doorlopende opeenstapeling van dingen die fout gaan tijdens een bezoek aan de schoonouders.
Hij blijft leuk. Geweldig gevatte dialogen "Can you milk me Greg?", "Geniuses pick green" , "I'm gonna pay a visit to the shower fairy", "That's amazing, so much love, and also so much information" enzovoorts.
Het is ronduit hilarisch pijnlijk. Al die tenenkrommende situatie blijven na meerdere kijkbeurten inmiddels een feest om naar te kijken. En de cast is zonder uitzondering echt perfect.
Dit blijft gewoonweg een van mijn favoriete komedies.

Typische Amerikaanse humor met bij voorkeur karikaturale personages en toestanden en af en toe op het randje van een slapstick. Toch meerdere keren moeten lachen hoe de acteur bij uitstek om deze rol te spelen, Ben Stiller, heel wat pech over zich heen krijgt. Robert de Nero zit goed in de rol van "moeilijke" schoonvader.

avatar van IH88
“Is your name Gaylord Focker, yes or no?”

Leuk. Vooral de rol van Robert de Niro als perfectionistische en te beschermde schoonvader is geweldig, maar Meet the Parents heeft meer te bieden. De humor werkt, en ook Ben Stiller is perfect gecast als stuntelige schoonzoon die alles probeert om zijn schoonvader tevreden te stellen. Het samenspel tussen De Niro en Stiller is dan ook de grootste kracht van Meet the Parents. De overige acteurs zijn degelijk, en zijn er vooral ter ondersteuning van de excellerende De Niro en Stiller.