Looper (2012)

Verenigde Staten / China
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Rian Johnson
met Joseph Gordon-Levitt, Emily Blunt en Bruce Willis

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst, waar tijdreizen tot de mogelijkheden behoort maar zeer illegaal is, en gaat over Joe (Joseph Gordon-Levitt), een scherpe, slimme huurmoordenaar. Maar Joe is geen gewone huurmoordenaar. De slachtoffers die hij maakt worden gebonden en met een kap over hun hoofd dertig jaar terug in de tijd gestuurd: hij jaagt hen een kogel door het hoofd, verbrandt de lichamen en alle sporen van z’n misdaad verdwijnen. Het leven van Joe is mooi, tot op de dag een lichaam aankomt zonder kap: het is zijn toekomstige zelf (Bruce Willis). En deze laatste is niet van plan om zonder gevecht neer te gaan…

434 BERICHTEN 76 MENINGEN
avatar van Herculaas
geplaatst: 25 juli 2015, 23:26 uur [permalink]
De goede kritieken die deze film krijgt zijn voor mijn onbegrijpelijk. Een paar plotgaten kan ik best verdragen, maar dit... dit sloeg gewoon helemaal nergens op. Zelfs het tijdreizen in Suske & Wiske is nog geloofwaardiger. Visueel stond de film me ook absoluut niet aan. Te glad, te gestyled, te gewild cool.

avatar van IH88
geplaatst: 16 augustus 2015, 19:18 uur [permalink]
Schitterende film. Het verhaal is orgineel met spectaculaire actiescenes en goede acteerprestaties.

De film heeft even de tijd nodig om zijn draai te vinden, maar vanaf het moment dat Bruce Willis ten tonele verschijnt is het genieten geblazen. Als dan ook Emily Blunt (in een geweldige rol) opduikt, heb je een sf-film die ver boven de middelmaat uitsteekt. Dikke pluim ook voor Gordon-Levitt die de film draagt en een fantastische prestatie neerzet.

geplaatst: 11 november 2015, 22:32 uur [permalink]
Ik vond de film ook echt wel top! Leuk concept, het verhaal is best goed uitgewerkt, zeer sterke acteerprestaties... En zonder dat je echt constant op het puntje van je stoel zit, vind ik toch dat er een constante spanning in de film zit.

Beetje vreemd dat de kritieken hier algemeen gezien zo matig zijn, al is 3,33 op zich nog niet zo'n slecht gemiddelde.

Ik geef 4,5*

geplaatst: 18 november 2015, 20:57 uur [permalink]
Pretentieuze slome film met veel geweld in een naargeestige sfeer, waar geen touw aan vast te knopen is. Vond het ook de moeite niet om mijn best te doen en het te begrijpen. Na een uurtje uitgezet en een echte film opgezet ( Seven).

geplaatst: 25 december 2015, 18:15 uur [permalink]
ik vond het een saaie trage en sloome film ik heb hem na een uur afgezet

avatar van pdonidvie

geplaatst: 30 december 2015, 15:08 uur [permalink]
HorrorFan007 schreef:
ik vond het een saaie trage en sloome film ik heb hem na een uur afgezet

Ik weet eigenlijk niet of je mag stemmen als je een film niet volledig gezien hebt.

geplaatst: 30 december 2015, 16:50 uur [permalink]
pdonidvie schreef:

IK WIST TOEN AL GENOEG DUS

SmallestPenisEU
geplaatst: 12 januari 2016, 23:51 uur [permalink]
pdonidvie schreef:

Je kan toch ook zeggen dat het eten van de chinees niet te vreten is zonder dat je je hele bord leeg eet...

avatar van moviebrielen
geplaatst: 24 januari 2016, 22:26 uur [permalink]
Topfilm!!

avatar van nadrin
geplaatst: 25 januari 2016, 18:18 uur [permalink]
Jammer dat de tijdparadok zo genegeerd wordt.

geplaatst: 1 april 2016, 19:28 uur [permalink]
Mooi slot hoor in dat graanveld, verder ook een hele goede film.

avatar van IH88
geplaatst: 4 mei 2016, 18:41 uur [permalink]
“This time travel crap, just fries your brain like a egg...”

Schitterende film. Dit soort films kunnen mij meestal wel bekoren en ook van Looper heb ik genoten. Het verhaal is origineel met spectaculaire actiescènes en goede acteerprestaties. De film heeft even de tijd nodig om zijn draai te vinden, maar vanaf het moment dat Bruce Willis ten tonele verschijnt is het genieten geblazen.

Regisseur Rian Johnson mixt actie, sci-fi en een familiedrama en slaagt daar wonderwel in. De actiescènes zijn strak gefilmd en het tijdreizen is natuurlijk altijd wel interessante materie voor een film. Maar de belangrijkste troef van Looper zijn de sterk uitgewerkte personages. Vooral Joe is een gelaagd personage en zowel Gordon-Levitt als Willis spelen hem weergaloos. Joe begint als een wat eendimensionale crimineel maar hij wordt steeds interessanter en zodra hij Sara (Emily Blunt) ontmoet wordt het helemaal intrigerend. Wanneer Sara en haar zoontje Cid (de aandoenlijke maar tegelijkertijd creepy Pierce Gagnon) ten tonele verschijnen neemt het familiedrama de overhand en ook hier overtuigt de film. Maar gelukkig worden er ook nog actiescènes tegenaan gegooid met Willis die een leger bad guys neerschiet en de laatste prachtige scene in een graanveld als hoogtepunten. Johnson neemt veel hooi op zijn vork maar het resultaat is bijzonder geslaagd.

avatar van JoeCabot
geplaatst: 21 augustus 2016, 11:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dat een complex plot niet garant staat voor een interessant resultaat.

De film teert volledig op dat tijdreisconcept, al de rest moet wijken. Levitt en Willis zijn uitstekende acteurs, maar krijgen met hun bordkartonnen personages weinig kans om te schitteren. Het script beperkt zich tot de praktische kant van de zaak - de kijker duidelijk maken hoe de vork in de steel zit. De actie is slappe koffie; een kortstondig schietpartijtje links en rechts, daar moet we het wel mee doen. Looper mikt dan ook vooral op mensen die de puzzel willen snappen.

Johnson kijkt niet op een cliché meer of minder. Natuurlijk baadt de toekomst in een post-apocalyptisch sfeertje, hoe kan het ook anders. Ook de portie moed en zelfopoffering op het einde voelde fake aan.

Doe mij maar Marty Mcfly en co. 2*

avatar van TornadoEF5

geplaatst: 19 december 2016, 05:47 uur [permalink]
Oei, dit lijkt niets voor mij. Na twintig minuten toch maar verwijderd van mijn te bekijken opnames. Lijkt erg warrig/ingewikkeld (met plotgaten), oninteressant en vooral een gebrek aan sfeer.