Looper (2012)

Verenigde Staten / China
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Rian Johnson
met Joseph Gordon-Levitt, Emily Blunt en Bruce Willis

Het verhaal speelt zich af in de nabije toekomst, waar tijdreizen tot de mogelijkheden behoort maar zeer illegaal is, en gaat over Joe (Joseph Gordon-Levitt), een scherpe, slimme huurmoordenaar. Maar Joe is geen gewone huurmoordenaar. De slachtoffers die hij maakt worden gebonden en met een kap over hun hoofd dertig jaar terug in de tijd gestuurd: hij jaagt hen een kogel door het hoofd, verbrandt de lichamen en alle sporen van z’n misdaad verdwijnen. Het leven van Joe is mooi, tot op de dag een lichaam aankomt zonder kap: het is zijn toekomstige zelf (Bruce Willis). En deze laatste is niet van plan om zonder gevecht neer te gaan…

avatar van Lovelyboy
Film waar ik in eerste instantie nooit aan wilde omdat ik niet zo'n sci-fi fan ben, maar toch overtuigd raakte van de stijl en verhaal. Nu echter voor de derde of mogelijk vierde keer valt hij toch wat tegen.

Het begin met de yupperig levende Joe die opdracht na opdracht doet is niet zo bijster interessant eigenlijk. Wel valt de mooie visuele stijl op, dik aangezette kleuren en een beetje broeierig buiten uit, duister, kleurloos en hoog contrast in de stad. Het contrast tussen het gepeupel en het succesvollere volk is tevens groot, een armoedig wereldje al met al. Het begint pas te leven en interesant te worden wanneer Seth in de problemen komt en ik moet zeggen dat de manier waarop de 'oude' onder druk gezet wordt en eigenlijk 'half' opgeruimd wordt wel gruwelijk en indrukwekkend te noemen is. Goed bedacht.

De film komt echt in een stroomversnelling en wordt weer vele malen interessanter wanneer Willis opduikt en Joe zijn intrek neemt bij Blunt. Een heel aardig sfeertje wordt geschapen met meer dan prima muziek en bijvoorbeeld de 'discussie' en shoot out in de diner tussen Willis en JGL is best wel goed. Een interessante tweedeling en tegenstrijdigheid qua plannen ontstaat tussen de twee, beide vechten in die zin voor hun eigen 'leven' en zijn bereid daar ver voor te gaan. De onthulling wat en wie Cid nu eigenlijk is en kan tilt het geheel weer naar een hoger plan. Sterker, de scenes waar de jongen zijn krachten ontploffen zijn fantastisch qua sfeer en dreiging. Daar had misschien meer ingezeten. Desondanks wordt er naar een prima einde toe gewerkt met een best wel indrukwekkende opoffering van JGL.

Als de schoen dan toch ergens knelt met alle die tijdreizerij, invloeden en toekomst willen veranderen dan is het wel het volgende en eigenlijk een Terminator-achtige contradictie. Want zoals JGL stelt in soortgelijke bewoording dat hij het allemaal voor zich ziet, een moederloos jongetje dat uitgroeit tot de Rainmaker is dat nog wel iets dat moet gebeuren en slechts gebeurt doordat Willis terugkomt om hem neer te schieten. Maar om die keten van gebeurtenissen te veroorzaken moet Joe hem van te voren neerschieten zonder reden terwijl hij nu met reden teruggaat. Een beetje een kip of het ei verhaal waar ik niet helemaal uitkom.

Goed, ondanks dat alles blijft Looper een vermakelijke en innemende en stijlvolle actie/thriller/sci-fi met prima rollen van Willis en JGL. Emily Blunt, waar ik met deze film voor het eerst kennis mee maakte is om op te vreten, net als Perabo overigens. En het kleine kereltje genaamd Gagnon is het noemen ook nog wel even waard. Prima actie en mooie dreigende momenten vooral rond het kind uiteraard. Top is het echter allemaal niet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Looper is een vrij saaie film geworden. Dit is een genre dat wat meer pit kan gebruiken, maar de makers hielden vooral vast aan het verhaal, maar dat is niet genoeg. De personages brengen er weinig van of zijn slecht gecast. En het geheel kent ook geen vaart. Af en toe krijgen we een interessant moment te zien, maar dat maakt de film zeker niet goed. Jammer, want ik had hier meer van verwacht. Niet dat het een hoogstaande film zou zijn, maar toch een goeie actie-SF.

Pff wat een ingewikkelde film.

rare film, tijdreizen is moeilijk te verfilmen blijkt hier

avatar van Roger Thornhill
Misschien wel een film die je in korte tijd twee keer moet zien om hem helemaal te kunnen doorgronden en hem daardoor goed op waarde te kunnen schatten (en niet, zoals ik, met een tussenpoos van vijf of zes jaar, want ik bekeek hem nu zonder me nog te kunnen herinneren waar de film op zou uitdraaien en dus ook zonder alle hints te kunnen plaatsen). Knap spel van alle betrokkenen, een lekker hektisch tempo en een mooie vormgeving, kortom alle elementen sterk genoeg om mij geboeid te houden. Enige minpunt was de introductie van een "wezensvreemd" plotgegeven : de gimmick van de film is dus het tijdreizen, maar dan blijken er in de toekomst ineens ook mensen met telekinetische gaven te zijn, hetgeen dus eigenlijk niets met dat tijdreizen te maken heeft maar wèl een uiterst belangrijke rol bij de afwikkeling van de plot speelt – het voelt een beetje alsof die telekinese er alleen maar met de haren bijgesleept is om zo voor Cid (en voor de film) een skill te creëren waarmee de oude Joe op het einde kan worden uitgeschakeld. Desalniettemin over het geheel genomen een spannende en inventieve film waarvan de fantasie altijd welkom is.