Disconnect (2012)

Drama / Thriller

geregisseerd door Henry Alex Rubin
met Jason Bateman, Paula Patton en Alexander Skarsgård

Disconnect behandelt ons moderne leven en hoe dit geleid wordt door de technologische vooruitgang. Via drie met elke verweven verhaallijnen zien we hoe de hoofdpersonen menselijk contact zoeken in een wereld waarin contact alleen plaats lijkt te vinden via technologie en het leven altijd op andere plekken lijkt plaats te vinden dan bij jezelf.

avatar van L.isanne
indrukwekkende film die de gevaren van het internet goed weergeeft.

avatar van eRCee
Overigens ontstaat er ook steeds meer bewustwording over de enorme impact van publieke vernedering op social media.

Een erg goed inkijkje hierin vind ik het verhaal van Justine Sacco, zoals recent opgetekend in de New York Times.

En recent gaf Monica Lewinsky een speech over het onderwerp.

Vakkundig gemaakt en mooi in beeld gebracht. Toch blijft het daarbij: de regisseur weet blijkbaar hoe je emoties moet oproepen, zelfs als het om heel erg veel emotionele momenten gaat. Vakkundig dus. Toch ging ik gaandeweg steeds afstandelijker naar deze film kijken, vooral het slow motion geweld op het einde.

Ik ben niet helemaal tevreden over mijn recensie, laten we zeggen dat de film beter is dan mijn recensie maar ook niet helemaal geslaagd

@eRCee Ja, laten we die arme monica met rust laten.

Matige film vind ik dit, en al zeker geen thriller.
Het onderwerp is wel interessant maar een boeiende film maak je er niet mee.
Men wijst op de gevaren van het internet, maar het had naar mijn bescheiden mening toch allemaal beter gekund.
En het emotionele einde was ook een beetje té...

avatar van Proeneke
De intentie waarvoor zaken, of dat nou een steen is of een technologie, gebruikt worden telt.
Met alles kun je goed en/of kwaad doen, denk ik.
Voor de rest wel een mooie film.

avatar van des1
Film deed denken aan Crash, waarin aan de hand van de afzonderlijke ervaringen van meerdere spelers de samenhang en lotsverbondenheid bleek. Bij Crash misschien wat gezocht, lag deze hier alleen al vanwege de snelle connectie via social media veel makkelijker voor de hand. Goed script waardoor de acteurs ook tot hun recht konden komen. Vermeed de valkuilen van sentimentaliteit in een door social media en internetcriminaliteit kwetsbaar geworden samenleving. Social media suck big time. Goeie titel ook. Een eventueel deel 2 zou kunnen gaan over hoe jongeren via social media juist van hun oude sociale verbanden vervreemden en radicaliseren. Tiswah hè? Waarom deze film zo laat bij de BBC en nog helemaal niet te zien was op de NL TV, is me een raadsel.

avatar van nadrin
Idd veel gemeen met films als oa Crash ed. Maar dat is in deze een compliment. Een ijzersterke film die je in de ban houd van de eerste tot delaatste seconde.

avatar van kleintje 2
Het bevat alle online problemen waar de mensheid mee te maken krijgt. Een dramatische film met heftige realistische aspecten.

avatar van ILDIB
Prachtige film die veel weg heeft van requiem for a dream.. het einde had van mij zwaarder gemogen. ..

Aardige, vermakelijke film die qua structuur/grondidee echter lijkt gejat van films als Crash en Babel en op bijna schoolse wijze het lijstje van internetcriminaliteit afwerkt.

Ik heb gisteren op Canvas ook nog eens naar deze film gekeken en het is idd. een van de beste films van de afgelopen jaren.
Wat voor mij echter écht het verschil maakt is de sublieme muziek van Max Richter. Nog maar eens het bewijs dat een film ook voor een deel staat of valt met de muziekscore.
Internetcriminaliteit is hier de kapstok om de personages tot hun volle recht te laten komen, eigenlijk straf hoe snel iemand zijn leven kan veranderen door toedoen van een artificiële wereld.
Een wereld die 100% gecreëerd is in de laatste 15 jaar en die groeit met de miserie van de echte wereld.
Het einde had misschien wel iets realistischer gemogen, die jochies hadden eigenlijk wel wat meer slaag verdient i.p.v. hun papa

De film begint absoluut niet veelbelovend. Drie verhalen over internetmisdaad. Een jongen die seksueel uitgebuit wordt via internet. Een stel dat financieel uitgekleed wordt via internet. En een jongen die onder valse voorwendselen gepest wordt op school. Over dat laatste onderwerp heb ik gisteren nog een film gezien. En zo dacht ik, oh jee daar gaan we weer. De volgende clichéfilm die mensen wil waarschuwen voor dit soort internetpraktijken. Maar deze film gaat gelukkig verder. Nadat de slachtoffers gevallen zijn, verandert de film aan de ene kant in een soort detective op zoek naar de daders. Maar meer nog in een psychologisch drama dat zich op knappe wijze verdiept in de gedachtegangen van de slachtoffers. En zo bouwt de film nog mooi op naar een waardig slot en is het helemaal niet die slechte film die het aanvankelijk leek te gaan worden.

ILDIB schreef:
Kan je dat eens uitleggen? Requiem for a dream ging over junks en een moeder die ziekelijk wilde afvallen omdat ze op tv zou komen. Dus ik zie het verband niet met deze film.

avatar van ILDIB
Robi schreef:

Allemaal verslavingen in een raamwerk die ervoor zorgen dat men in de problemen komt. .

Verslavingen aan internet dus. Hmm.... Ok. Interessante vergelijking.

avatar van Capablanca
Ik heb overwogen, de film halverwege af te breken. Gezien de berichten hier toch maar afgekeken. En inderdaad, de film wint naar het einde toe aan kracht. Echter voor mij niet genoeg om er een dikke voldoende van te maken. En ik werd op het laatst een tikkeltje moe van de vioolsoundtrack.

avatar van SmackItUp
Een aantal jaar geleden gezien, maar daar kwam ik pas tijdens het kijken achter.

Bij tijd en wijle erg melodramatisch, maar het blijft een schokkend verhaal. Voor de film was het beter geweest als Ben het loodje had gelegd, dit zou het toch een extra terechte emotionele lading hebben gegeven.

avatar van Mercurio
Sterke schets van de verschillende gevaren van contacten via internet. Het begint als een ongemakkelijke film en wordt na verloop van tijd dramatischer zonder vals sentiment.

avatar van Fisico
Ik had vooraf nog nooit van Disconnect gehoord. Het feit dat hij de revue passeerde op Canvas en eveneens goed wordt onthaald op IMDB en MM deden me overstag gaan. En ik heb het me niet beklaagd! De cast deed het overigens vrij goed. Jason Bateman mag dan wel al een redelijk oeuvre hebben, behalve in Juno (een stem in Zootropolis buiten beschouwing gelaten) zag ik nog niet te veel van hem. Paula Patton kende ik helemaal niet. Alexander Skarsgård daarentegen is wel een bekende naam (hoewel ik hem niet mag verwarren met zijn bekendere vader Stellan) met onder meer True Blood en Melancholia (Lars von Trier) op zijn palmares.

Disconnect is een intrigerende mozaïekfilm geworden zonder veel franjes. Hoewel Disconnect in eerste instantie de gevaren en valkuilen schetst van het internet, gaat het eigenlijk nog een stapje verder. Niet alleen online lijken de personages 'disconnect', maar ook in het gewone dagdagelijkse leven lijken ze afgesneden van de maatschappij of van elkaar onderling (ouders versus kinderen, een koppel onderling en de broze relatie tussen media en een getuige).
De drie verhaallijnen lopen vlot in elkaar over en zijn boeiend om te volgen. Het verhaal over het pooierschap vond ik dan toch net iets minder.

Eveneens zeer fijn vond ik het goede en serene einde. In plaats van over the top te gaan, kiest Henry Alex Rubin ervoor om er geen melodramatisch bloederig einde van te maken. Integendeel zelfs: de jongen wordt niet de kop ingeslagen, de inbraak loopt niet af met een massaslachting en ook Nina krabbelt na de duw/slag van de pooier terug mooi recht. Je kon er ook andere (spectaculairdere) kanten mee uit, maar dit einde is minstens even sterk. Vooral toen de twee vaders toenadering zochten in het gras en elkaar de hand gaven, mooi!

avatar van Shadowed
Goed internetdrama.

Ik zal gewoon even elk verhaal beoordelen.

Nina Dunham: De zwakste van de film. Er zit nauwelijks een echt "Plot" in, dit was ook het enige filmpje dat ik eigenlijk ook niet kon uitleggen aan andere. Vond het maar een dun verhaaltje. 2,0*

Jason & Frye: De beste van de film, en naar mijn mening ook het meest realistisch. Goed acteerwerk, een beetje een overbodig maar goed eind en een paar heftige scenes. Ja, dit vond ik zeker een mooie. 3,5*

Derek & Cindy: Wel een ok filmpje. Niet heel bijzonder, niet slecht, niet heel goed. Wel een vermakelijk en redelijk filmpje. Is natuurlijk altijd vervelend als dit soort dingen bij jou gebeuren. 3,0*

Afgerond naar 3,0*.

avatar van hkoster
De mensen waar het om gaat krijgen slechte ervaringen met internet zeg maar disconnect.
Maar ze waren al disconnected in hun verhoudingen. Ook daar gaat het over.

avatar van O.M.M.H.
een mooie film waar we weer volledig naar hebben zitten kijken.
Het mooiste van de film zou eigenlijk geweest zijn als alle verhaallijnen op het einde toch geëscaleerd waren. Waarbij de gebeurtenissen in deze film je soms aan het denken zet. Meeste films hebben toch meestal een happy ending.... Dan had ik een 5+ ster gegeven
Althans dat zou het bij ons gedaan hebben. Alsnog een mooi sterke film en zeker 5 sterren voor het verhaal & acteerwerk.