Shame (2011)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Steve McQueen
met Michael Fassbender, Carey Mulligan en James Badge Dale

Brandon (Michael Fassbender) is een dertiger die in New York woont en moeite heeft om zijn seksleven onder controle te houden. Hij is verslaafd aan pornografie en hierdoor heeft hij moeite om echte relaties met vrouwen aan te knopen. Slechts één vrouw kan echt dicht bij hem komen: zijn eigenzinnige, jongere zus Sissy (Carey Mulligan). Brandon mag dan wel in het openbaar de schijn ophouden een normaal leven te leiden, Sissy weet wel beter. Wanneer ze bij hem in zijn appartement komt wonen, loopt Brandons leven uit de hand. Broer en zus brengen immers het slechtste in elkaar naar boven.

avatar van John Milton
Ik vond hem ook erg sterk. Nog steeds niet herzien trouwens. Maar misschien moet ik eerst eindelijk Hunger eens bekijken...

avatar van Baboesjka
Niet zo mijn ding. Wel goed geacteerd, maar het verhaal sprak mij niet heel erg aan en er mocht wat mij betreft iets meer diepgang in en meer duidelijkheid over de oorzaak van de problemen van broer en zus. 3*

Deze film laat een diep verborgen jeugdwond zo godsgruwelijk pijnlijk het hier en nu bepalen van een in en in eenzame ziel, dat elk fragment voor de sensitieve kijker uitermate moeilijk te aanschouwen is. De piano-klanken van Bach versterken een permanent latente spanning tussen een oppervlakkige buitenwereld waarin alles normaal lijkt en een onheilspellend destructieve onderstroom.

Helaas biedt Shame nergens een sprankje hoop, hoewel broer en zus in het ziekenhuis even werkelijk contact leken te hebben.

Ben bang dat ik deze film nog een keer moet kijken.

avatar van Fisico
Shame geeft een uitstekende kijk weer op een man die verslaafd is aan seks en porno. Hij beïnvloedt zijn gehele leven en gedrag. Hij is niet in staat om (vrouwelijke) contacten te onderhouden en het doet hem haast in een depressie belanden. De enige vrouw waar hij nog iet of wat normaal kan doen is zijn zus, ook al ergert hij er zich blauw aan.

Shame is geen goedkope erotische film geworden, integendeel. De seksscènes zijn zorgvuldig gekozen en er wordt zowel tijdens als eigenlijk de gehele film door aandacht geschonken aan Brendan (Michael Fassbender). Fassbender doet het uitstekend. Je ziet de man enorm worstelen met zijn verslaving. Zweetdruppels dwarrelen van zijn gezicht. Hij kan kenbaar niet genieten van zijn daad. Hij walgt ervan en voelt zich een gevangene van zijn obsessie. Deze lijdensweg wordt hier en daar extra onderstreept door de fijne, maar krachtige klassieke pianoslagen.

Sterke acteerprestaties van zowel Carey Mulligan als Michael Fassbender, de een een wispelturige impulsieve vrouw, de ander een egocentrische depressieve broer. Ze houden elkaar in evenwicht, ze hebben elkaar nodig. Sterke film, zeer zeker. Aangenaam verrast!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film is beter dan verwacht. De regisseur geef het een wat depressieve afgeborstelde toon en voor mij is acteur Michael Fassbender altijd een goeie acteur geweest maar met weinig pit in. En dat komt nu wel wat van pas. Gelukkig zorgt Carey Mulligan voor het nodige evenwicht. Interessante film, al had er nog meer mee gedaan kunnen worden. Niet genoeg om een echte topfilm te worden.

Deze film heeft me niet geraakt. Vond het echt hele aparte scenes met een aparte verhaallijn. Ook de band die broer-zus met elkaar hadden was niet te snappen. Hele vreemde band waar ik gewoon geen medeleven voor kon opbrengen.
Bovendien is er te weinig ingegaan op de gebeurtenissen uit hun verleden, waardoor zij juist zo'n slechte band hadden. Ik heb met heel veel vragen gezeten en vond dat alles wel wat gedetailleerder mocht. Nee, niks voor mij.