Crash (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Paul Haggis
met Don Cheadle, Michael Peña en Matt Dillon

Het verhaal volgt een groep mensen van verschillende komaf in de straten van Los Angeles, terwijl hun levens elkaar kruisen. De rode draad is een moordzaak, en de rechercheur die belast is met het onderzoek.

nummer 191 in de top 250

1263 BERICHTEN90 MENINGEN

avatar van JeroenisLeeuw
geplaatst op 27 maart 2013, 22:46 uur, permalink
Bijna de eerste film waarvan ik moest janken

geplaatst op 5 mei 2013, 9:25 uur, permalink
Toch wel met enige verwachtingen gaan kijken, nadat meerdere mensen me met grote ogen aankeken nadat ik ze antwoorde dat ik Crash nog niet gezien had. Helaas mensen, de verwachtingen zijn niet ingewilligd.

Ik begreep dat de film een subtiele studie naar racisme in de grote stad moest zijn, en met die intentie is Crash overduidelijk ook gemaakt. Maar wat ik kreeg was misschien wel de meest onsubtiele karakterstudie die ik in lange tijd gezien heb.

Met slechte, clichématige dialogen en personages die elkaar door de mozaïekstructuur wegdrukken en nergens écht uit de verf komen, priemt Paul Haggis met zijn wijsvinger in ons gezicht en vertelt ons dat racisme overal loert. Zelfs wanneer we koffie bestellen, seks hebben of met onze moeder aan de telefoon zitten.

Een serie expliciet uitleggerige scènes moet dit duidelijk maken. Het wordt zó sentimenteel en ongenuanceerd gebracht dat je er moe van wordt.

geplaatst op 5 mei 2013, 10:34 uur, permalink
SunChaser schreef:
Het mooie is dat racisme twee kanten op werkt, die moslim die kogels koopt en aan de balie met zijn dochter arabisch praat terwijl ie goed amerikaans spreekt is ook brutaal

Tut tut; de man spreekt Perzisch, en waar maak je op uit dat hij moslim is?

avatar van Sarasani
geplaatst op 11 mei 2013, 17:22 uur, permalink
Ik twijfelde tussen een 3,5 en 4, toch 4* vanwege het goede spel van Dillon.

avatar van Rodger
geplaatst op 10 juni 2013, 13:36 uur, permalink
Mooie film zeg../!
Alles klopte in deze film, humor, drama, actie... en complotten..
Ik had hem nog nooit gezien, laat staan van gehoord..
4**

geplaatst op 10 juni 2013, 14:31 uur, permalink
Eens met NYse. Overgewaardeerd, sentimenteel en even subtiel als een olifant in een porseleinkast.

geplaatst op 29 augustus 2013, 23:38 uur, permalink
NYSe schreef:

Tut tut; de man spreekt Perzisch, en waar maak je op uit dat hij moslim is?

Tut tut tut, z'n vrouw droeg een hoofddoek...

Leuke film verder, deed denken aan 21 grams.

geplaatst op 30 augustus 2013, 8:40 uur, permalink
Verdomd. Maar anyway, die opmerking was ook meer een speling op de hele moraal van de film dan een echt verwijt...

avatar van RuudC
geplaatst op 10 september 2013, 10:45 uur, permalink
Ik had al op mijn hoede moeten zijn na het lezen van de vergelijkingen met Magnolia. Dit soort mozaïekfilms zijn echt mijn ding niet. De ‘wonderbaarlijke samenkomst’ wat de climax is, kan even makkelijk gezien worden als een toevallige ontmoeting. Zo ook Crash, dat verhaaltechnisch echt niks voorstelt. Het enige wat in de buurt komt dat ik kan waarderen is Pulp Fiction, maar dat zal dan wel weer geen mozaïekfilm zijn (maar heeft wel een goed verhaal).

Toch bevalt Crash beter dan Magnolia. Het is voor mij niet meer dan een samenraapsel van losse scenes, sommige zijn echter best goed. Het mag duidelijk zijn dat racisme het hoofdthema is, maar ik snap niet helemaal waar de regisseur precies naar toe wil. Bovendien krijgen een aantal personages na een veelbelovende scene plots weinig of geen aandacht meer. Hoe gelukkig ik dan ook ben met een speelduur van slechts twee uur, de uitwerking is gewoon erg matig. Soms denk ik dat het erg effectief is om drie slechte drama’s door elkaar te weven. De gemiddelde score die je krijgt, is het resultaat van de gemiddeldes van de drie losse films bij elkaar op te tellen. Niet dat deze bijzonder slecht is, maar de verwijzingen naar racisme wordt je wel erg nadrukkelijk in het gezicht gewreven. Dan doet het vooral denken aan de negerin op het werk die na ieder puntje van kritiek schreeuwt dat ze het slachtoffer is van racisme.

geplaatst op 16 november 2013, 22:50 uur, permalink
this is America time is money , mooi film vier sterren

avatar van Kayser Söse

geplaatst op 30 januari 2014, 21:28 uur, permalink
Jammer dat de inhoud van Crash na zoveel jaar nog verward wordt met maar 1 'isme'. Het gaat in Crash om wel meer isme's/stereotyperingen. Alles wijst op een bredere kijk op vooroordelen. Anyway, monumentale mozaïekflick.

avatar van pablo7727
geplaatst op 27 februari 2014, 9:18 uur, permalink
Spannend en bruut verhaal.
Dikke 4

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 27 februari 2014, 22:41 uur, permalink
Ik kende Crash nog niet, maar het is inderdaad een erg mooie film. Goed acteerwerk en een verhaal dat de aandacht vastgrijpt.

avatar van royals
geplaatst op 2 maart 2014, 19:49 uur, permalink
Ik vind dit ook zeker een goede film die indruk maakt. Maar alleen legt de film de boodschap van racisme er wel heel dik bovenop. Alle blanke versus zwarten cliche's komen voorbij. Daarom is het moeilijk om de film soms serieus te nemen. Om deze reden vind ik de film ook niet echt emotioneel, meer dramatisch op sommige momenten. En soms een beetje onrealistisch, zoals die autobrand scene waarin de agent de vrouw uit de auto trekt zonder paramedici, en zij op de top van haar longen weet te screeuwen terwijl ze bekneld ondersteboven in de auto ligt. Erg gevaarlijk om iemand zo eruit te halen. Je moet erg uitkijken voor elke beweging die je maakt want die kan het slachtoffer voor eeuwig beschadingen.

Een goede film, maar of het de beste film van 2004 was? Nee, bij lange na niet. Ik vind films als Un Long Dimanchee FIancialles, Fahrenheit 9//1, Shrek 2, Brotherhood Of War, Finding Neverland, Hotel Rwanda, Der Untergang, Hellboy, Supersize Me, Troy, Howl's Moving Castle, Some Kind Of Monster... allemaal op hun eigen manier beter.

avatar van nilserr
geplaatst op 25 maart 2014, 19:09 uur, permalink
Natuurlijk is het al langer duidelijk dat het winnen van een Oscar niet garant staat voor een goede film. Toch had ik van Crash meer verwacht, dan dat ik uiteindelijk kreeg voorgeschoteld. De hele film lang blijf je wachten op het moment dat ze de diepte ingaan. Dit gebeurt echter niet. In plaats krijgen we een moralistische boodschap, overgoten met een wel heel erg sentimenteel sausje, De verschillende verhalenlijnen worden afgeraffeld, waardoor de climax er bij mij ook niet lekker in gaat. Dan komt er ook nog bij, dat Haggis helemaal niets aan de eigen interpretatie van de kijker overlaat. Een beetje meer subtiliteit had de film goed gedaan.

Om dan toch nog wat positiefs te zeggen, de film zag er prima uit. Het rauwe karakter van Los Angeles werd goed vastgelegd. Ook het acteerwerk was naar behoren, wanneer we Sandra Bullock en Terrence Howard buiten beschouwing laten.

2,5 sterren

geplaatst op 22 mei 2014, 20:40 uur, permalink
Tarkus schreef:
Ik vond het geen slechte film. Maar of ie de Oscar waardig is ?? Ik persoonlijk vind van niet. Het komt allemaal een beetje verwarrend over door de vele verhaallijnen door elkaar. Misschien wat minder van dat en dan had alles veel duidelijker geweest. En had ook de boodschap, want daar draait het tenslotte om, beter over gekomen. Over de acteerprestaties niets dan goeds... ik vond het zelfs verrassend Sandra Bullock te zien in een andere rol dan komisch (al is haar deel maar zeer miniem). De film heeft mij niet verveeld, maar zoals gezegd, je moet je aandacht er heel goed bij houden om alles goed te kunnen volgen. Het had iets beter gekund.

Ik kan niet zeggen dat de film me bij deze tweede keer beter is bevallen dat de eerste keer.
Integendeel zelfs.
De vertolkingen van de cast met vele grote namen blijven goed.
Maar het verhaal is een warboeltje, en de film vraag veel aandacht, te veel om alles goed te kunnen volgen.
De film heeft een Oscar gewonnen voor Beste film, maar dat vind ik hem helemaal niet waard.

avatar van Gerlof1378

geplaatst op 14 september 2014, 10:50 uur, permalink
Top film die je bij je strot pakt, met een sterk, mooi en imposant verhaal, mooie setting het rauwe L.A. en een flinke emmer vol bekende acteurs/actrices. Deze film dik 10 jaar terug gehuurd met totaal geen idee wat voor film het zou zijn, sinds het zien staat hij in mijn top 25 ik kan alleen zeggen kijken die film. 👍

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 23 september 2014, 1:15 uur, permalink
Dit soort films liggen mij zeker wel. Alleen ga ik toch de vergelijking maken met Magnolia, sorry. Waar die wat mij betreft gerust een meesterwerk genoemd mag worden, is dit gewoon een mooie en goede film om gezien te hebben. Heb er ook zeker wel van genoten, maar wat mij betreft niet een om aan te schaffen voor de collectie.

Ja daar ga ik weer, waar Magnolia veel meer tijd en aandacht schenkt aan het volgen en ontwikkelen van de karakters, valt dat hier tegen. Mede komt dat doordat ieder karakter nogal weinig tijd heeft en je niet echt kan zeggen ;"dat zijn degenen met de meeste screentime. Want dat waren er (een wilde gok) vast 9 of 10. Das wel aardig veel, en gaat toch ten koste van film.

Crash, trok mijn aandacht door de gewonnen Oscar. Maar maakt mijn verwachtingen niet geheel waar. Wat wel klopte aan de film was absoluut die heerlijke LA sfeer, de muziek en de cast die alle 9 goed speelden. Pena, Dillon en de Irakeze winkeleigenaar staken er bovenuit.

Dacht ook aan Snatch na het zien van Crash, alleen is ook die een klasse beter. Wel totaal andere soort mozaikfilm maargoed.

Gewoon goed, maar niet erg memorabel en ook geen Magnolia.

avatar van sonyjh
geplaatst op 11 oktober 2014, 14:17 uur, permalink
van 4 naar 3.5 gegaan. Ik had onlangs magnolia gezien, en daar gaat alles toch een stuk dieper vind ik. Crash blijft meestal nogal op de oppervlak met redelijk rechtstreekse en minder diepe personages. Bij magnolia voelde de emoties veel dieper en traumatischer aan.

avatar van tattoobob
geplaatst op 18 januari 2015, 9:45 uur, permalink
Een film die je aardig naar dr strot grijpt en die nog een aantal weken bleef rondspoken in mijn hoofd.
Acteerwerk is van hoge kwaliteit even als hoe de film geschoten is.

Prachtig verhaal,prachtige film.

Ik denk wel de beste mozaïek film die er is.

avatar van david bohm
geplaatst op 18 januari 2015, 15:31 uur, permalink
Crash legt het er wat al te dik bovenop naar mijn smaak. Zo herbergt zowat iedere scene een sentimentele dan wel raciale kwestie of beide. De soundtrack versterkt dit effectbejag nog eens.
De makers zullen vast integer tot op het bot zijn geweest maar bij mij levert het kijken vooral ergernis op.

avatar van RonMathijs
geplaatst op 1 februari 2015, 21:52 uur, permalink
Door de notering in de top 250 ging ik toch wel met 'n bepaalde verwachting deze film in. Normaal ben ik altijd wel gevoelig voor "feel good" films. Echter legt deze film dat er wel heel dik op. De vele oppervlakkige verhaallijnen die bij toeval allemaal in relatie met elkaar liggen maakt de film er niet beter op.

Maar waarom dan toch die 3*?. Ik vind namelijk dat het rascistische aspect en standaard stereotype wat in onze maatschappij van toepassing is, hier wel zeer goed wordt uitgebeeld. Dit zijn dan wel extreme situaties, maar het is zeker iets wat je aan het denken zet.

avatar van leatherhead
geplaatst op 8 februari 2015, 16:13 uur, permalink
Tja, haat het om het toe te geven, maar vond het gewoon een prima film.

Natuurlijk is het best sentimenteel, ligt het anti-racisme sausje er wel erg dik op af en toe, en begon ik het moralistische gebabbel op ten duur ook wel wat irritant te vinden. Dat zijn dan ook meteen de punten die me afhouden van een écht hoge waardering.

Verder beviel hij me wel. De vergelijking met Magnolia is natuurlijk snel gemaakt, al vind ik dit zo'n honderd maal beter. Crash heeft audiovisueel namelijk nog het één en het ander te bieden, waardoor je niet de hele film lang het gevoel hebt naar een saai soapserietje te zitten kijken, zoals in Magnolia wel het geval was. Zo is de soundtrack regelmatig erg sterk, alhoewel soms wat te klef, en ziet de film er visueel prima uit, dankzij o.a. mooie belichtingen. Voorbeeld was de scene met het dochtertje. Eigenlijk ontzettend overdreven en klef, maar vooral door de vormgeving vond ik het toch een best mooie scene.

Ietsje minder huilie huilie was fijn geweest, maar uiteindelijk een best sterke film. 3,5*.

geplaatst op 13 februari 2015, 19:36 uur, permalink
Aan de ene kant gaat het zo bijna alleen maar over racisme dat het way too much is: de anti-racistische boodschap wordt er elke minuut ingedramd. Dat maakt de film eentonig en irritant (en ik hou sowieso niet zo politieke of moralistische films). Tegelijkertijd gaat de film toch ook wel wat dieper hetgeen de film dan weer redt: uiteindelijk lijkt de boodschap te zijn dat we allemaal vooroordelen hebben en we ons in mensen kunnen vergissen. Dat overstijgt de anti-racistische moraal: zo laat de film zien dat de racist een beter mens kan zijn dan een politiek-correcte. En het overstijgt het thema van racisme uberhaupt, omdat we allerlei vooroordelen kunnen hebben en ons op allerlei manieren in mensen kunnen vergissen.

avatar van leatherhead
geplaatst op 7 maart 2015, 18:32 uur, permalink
Klinkt misschien raar, maar eigenlijk vind ik het anti-racisme sausje er zo dik op liggen dat ik het eerder als een soort aandoenlijke naïviteit zie, en niet echt als een groot minpunt ervaar. Denk ook dat iedereen met een beetje nadenken wel tot de conclusie kan komen dat je het als aanklacht tegen racisme niet zo serieus moet nemen. Gewoon een schattig filmpje, dat op audiovisueel gebied best goed in elkaar zit.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst op 12 september 2015, 9:08 uur, permalink
Film Pegasus schreef:
Enorm goeie film die terecht z'n Oscar heeft gewonnen. een film die je doet nadenken en af en toe kippenvel krijgen. De film laat een beeld zien (in Amerika dan toch) over het dagelijkse leven met de achterliggende redenen van menselijke ingrepen en acties. Ook het thema vreemdelingen komt hier aan bod. Het sterke aan de film is dat er zoals gezegd een beeld wordt weergegeven, maar geen oordeel. Het is gewoon een situatieschets die men toont. De kijker mag zelf een oordeel vellen. In elke gebeurtenis zit wel goed en slecht.

Enkel het mindere acteerwerke bij sommigen is wel jammer. Brendan Fraser bvb is niet echt overtuigend. Don Cheadle ook niet echt. Bullock als verwend nest dan weer wel... Toch 4,5 sterren voor de film!

De film blijft me doen twijfelen over het oordeel. Het heeft enkele zeer sterke stukken en het is mooi gemaakt. Maar evengoed zit het te vol met personages waarvan een deel niet echt werkt. Bovendien wordt zo amper de tijd genomen om iets op te bouwen en deftig uit te werken. Daar zit wel het gevaar in. Door de film zo vol te steken heb je meer kans op mooie scènes. Maar evengoed kom je saaie stukken tegen.

Het blijft wel een mooie film, maar het komt wat geforceerd over. Ik mis de subtiliteit hier om echt van belang te zijn. Gewoon een goeie film, meer niet.

avatar van Laurensv
geplaatst op 8 oktober 2015, 17:24 uur, permalink
Wat een vervelende film is dit toch. Ik ben normaal gesproken helemaal niet per se vies van het gebruik van stereotypes om dramaturgische redenen, maar als er in elke dialoog door stereotypes moet worden benadrukt dat ze als stereotypes worden behandeld en het zat zijn/moe van zichzelf worden dat ze louter in stereotypering denken, dan ben ik daar heel snel klaar mee. Ik kon me dat al herinneren van de eerste kijkbeurt, maar deze tweede kans maakt het er zeker niet beter op.

De met racisme doorspekte agent Dillon die van het ene op het andere moment kan omslaan van een vunzige aanrander tot gewetensvolle agent die koste wat het kost het leven van diezelfde vrouw wil redden (let ook op het subtiele shot waarin hij het jurkje van de dame nog even discreet rechttrekt) spant nog wel de kroon. Alle scenes met die Iraniër komen daar net onder, wat een irritante gast zeg. Allemaal situaties die zogenaamd uit het leven gegrepen zijn, dank je de koekkoek. Bah, mag ik een teiltje?

Het is mij een raadsel waarom deze film toch nog zo hoog wordt beoordeeld.

avatar van Kronos

geplaatst op 4 maart 2016, 19:41 uur, permalink
Bedankt voor je beschrijving, Laurensv. Omwille van de hoge beoordeling overwoog ik de film vanavond nog eens een kans te geven. Maar na jouw bericht gelezen te hebben weet ik weer precies waarom ik Crash de eerste keer niks vond en besef ik dat er ook geen reden is aan te nemen dat dit nu anders zou zijn. Laat ik mijn tijd er dus maar niet aan verspillen.

avatar van gizzegiz
geplaatst op 4 maart 2016, 23:00 uur, permalink
De moraal van het verhaal? Er zijn geen goede of slechte mensen; we zijn allemaal een beetje goed en een beetje slecht 🙂 Knap verfilmd, prachtig geacteerd!

avatar van SmackItUp
geplaatst op 20 maart 2016, 23:47 uur, permalink
Lichtelijk overgewaardeerd.

Behalve het overdreven irritante racisme in de film is het verhaal veels te vergezocht om bijzonder te zijn. Al met al heb ik me aardig vermaakt, maar doet deze film zich slimmer voor dan die in werkelijkheid is.

geplaatst op 25 maart 2016, 23:06 uur, permalink
Voor de tweede keer gezien. Kijkt lekker weg. De muziek moest het allemaal nog dramatischer maken. Behoorlijk storend.

avatar van misterdhdh
geplaatst op 29 maart 2016, 17:04 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vond dit een zeer goed filmpje, hou wel van dit soort (negatieve) films. Het tempo ligt enorm hoog en de film zakt qua niveau nooit in. Het acteerwerk was enorm goed, en de personages zijn allemaal boeiend om te volgen. Het verhaal op zich is wel mooi, en de manier waarop alles samenkomt is redelijk goed bedacht. Sterkste scene was wanneer het lijkt dat het dochtertje wordt neergeschoten, wat een prachtig stukje, ook het busje vol met immigranten was pakkend om te zien, hoe sommige mensen enorm weinig met je inzitten en je zelfs proberen te verkopen. ook de scene met het auto-ongeval wanneer de agent de vrouw probeert de redden vond ik goed. Al bij al vond ik dat er enorm sterke scenes in Crash zaten. Ook het racisme is soms triestig om te zien, ik werd niet echt vrolijk bij het bekijken van deze film, al heb ik er wel enorm van genoten. Ga hem zeker nog eens bekijken. Het enige waar nog iets meer mee kon gedaan worden was misschien de muziek, die bleef niet echt hangen.
4/5
****

avatar van Teejey
geplaatst op 10 mei 2016, 20:24 uur, permalink
Herkeken en Crash is nog beter dan ik in herinneringen had. Je beleeft de film van zo dichtbij en zo intens, niet normaal. Geweldige cast met o.a. Dillon, Bullock en Peña. Visueel mooi en de soundtrack is nog mooier.

Halfje erbij!