MENU

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Paul Haggis
met Don Cheadle, Michael Pe˝a en Matt Dillon

Het verhaal volgt een groep mensen van verschillende komaf in de straten van Los Angeles, terwijl hun levens elkaar kruisen. De rode draad is een moordzaak, en de rechercheur die belast is met het onderzoek.

nummer 181 in de top 250

avatar van JeroenisLeeuw
geplaatst op 27 maart 2013, 22:46 uur, permalink
Bijna de eerste film waarvan ik moest janken

geplaatst op 5 mei 2013, 9:25 uur, permalink
Toch wel met enige verwachtingen gaan kijken, nadat meerdere mensen me met grote ogen aankeken nadat ik ze antwoorde dat ik Crash nog niet gezien had. Helaas mensen, de verwachtingen zijn niet ingewilligd.

Ik begreep dat de film een subtiele studie naar racisme in de grote stad moest zijn, en met die intentie is Crash overduidelijk ook gemaakt. Maar wat ik kreeg was misschien wel de meest onsubtiele karakterstudie die ik in lange tijd gezien heb.

Met slechte, clichÚmatige dialogen en personages die elkaar door de moza´ekstructuur wegdrukken en nergens Úcht uit de verf komen, priemt Paul Haggis met zijn wijsvinger in ons gezicht en vertelt ons dat racisme overal loert. Zelfs wanneer we koffie bestellen, seks hebben of met onze moeder aan de telefoon zitten.

Een serie expliciet uitleggerige scŔnes moet dit duidelijk maken. Het wordt zˇ sentimenteel en ongenuanceerd gebracht dat je er moe van wordt.

geplaatst op 5 mei 2013, 10:34 uur, permalink
SunChaser schreef:
Het mooie is dat racisme twee kanten op werkt, die moslim die kogels koopt en aan de balie met zijn dochter arabisch praat terwijl ie goed amerikaans spreekt is ook brutaal

Tut tut; de man spreekt Perzisch, en waar maak je op uit dat hij moslim is?

avatar van Sarasani
geplaatst op 11 mei 2013, 17:22 uur, permalink
Ik twijfelde tussen een 3,5 en 4, toch 4* vanwege het goede spel van Dillon.

avatar van Rodger
geplaatst op 10 juni 2013, 13:36 uur, permalink
Mooie film zeg../!
Alles klopte in deze film, humor, drama, actie... en complotten..
Ik had hem nog nooit gezien, laat staan van gehoord..
4**

geplaatst op 10 juni 2013, 14:31 uur, permalink
Eens met NYse. Overgewaardeerd, sentimenteel en even subtiel als een olifant in een porseleinkast.

geplaatst op 29 augustus 2013, 23:38 uur, permalink
NYSe schreef:

Tut tut; de man spreekt Perzisch, en waar maak je op uit dat hij moslim is?

Tut tut tut, z'n vrouw droeg een hoofddoek...

Leuke film verder, deed denken aan 21 grams.

geplaatst op 30 augustus 2013, 8:40 uur, permalink
Verdomd. Maar anyway, die opmerking was ook meer een speling op de hele moraal van de film dan een echt verwijt...

avatar van RuudC
geplaatst op 10 september 2013, 10:45 uur, permalink
Ik had al op mijn hoede moeten zijn na het lezen van de vergelijkingen met Magnolia. Dit soort moza´ekfilms zijn echt mijn ding niet. De Ĺwonderbaarlijke samenkomstĺ wat de climax is, kan even makkelijk gezien worden als een toevallige ontmoeting. Zo ook Crash, dat verhaaltechnisch echt niks voorstelt. Het enige wat in de buurt komt dat ik kan waarderen is Pulp Fiction, maar dat zal dan wel weer geen moza´ekfilm zijn (maar heeft wel een goed verhaal).

Toch bevalt Crash beter dan Magnolia. Het is voor mij niet meer dan een samenraapsel van losse scenes, sommige zijn echter best goed. Het mag duidelijk zijn dat racisme het hoofdthema is, maar ik snap niet helemaal waar de regisseur precies naar toe wil. Bovendien krijgen een aantal personages na een veelbelovende scene plots weinig of geen aandacht meer. Hoe gelukkig ik dan ook ben met een speelduur van slechts twee uur, de uitwerking is gewoon erg matig. Soms denk ik dat het erg effectief is om drie slechte dramaĺs door elkaar te weven. De gemiddelde score die je krijgt, is het resultaat van de gemiddeldes van de drie losse films bij elkaar op te tellen. Niet dat deze bijzonder slecht is, maar de verwijzingen naar racisme wordt je wel erg nadrukkelijk in het gezicht gewreven. Dan doet het vooral denken aan de negerin op het werk die na ieder puntje van kritiek schreeuwt dat ze het slachtoffer is van racisme.

geplaatst op 16 november 2013, 22:50 uur, permalink
this is America time is money , mooi film vier sterren

avatar van Kayser S÷se

geplaatst op 30 januari 2014, 21:28 uur, permalink
Jammer dat de inhoud van Crash na zoveel jaar nog verward wordt met maar 1 'isme'. Het gaat in Crash om wel meer isme's/stereotyperingen. Alles wijst op een bredere kijk op vooroordelen. Anyway, monumentale moza´ekflick.

avatar van pablo7727
geplaatst op 27 februari 2014, 9:18 uur, permalink
Spannend en bruut verhaal.
Dikke 4

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 27 februari 2014, 22:41 uur, permalink
Ik kende Crash nog niet, maar het is inderdaad een erg mooie film. Goed acteerwerk en een verhaal dat de aandacht vastgrijpt.

avatar van royals
geplaatst op 2 maart 2014, 19:49 uur, permalink
Ik vind dit ook zeker een goede film die indruk maakt. Maar alleen legt de film de boodschap van racisme er wel heel dik bovenop. Alle blanke versus zwarten cliche's komen voorbij. Daarom is het moeilijk om de film soms serieus te nemen. Om deze reden vind ik de film ook niet echt emotioneel, meer dramatisch op sommige momenten. En soms een beetje onrealistisch, zoals die autobrand scene waarin de agent de vrouw uit de auto trekt zonder paramedici, en zij op de top van haar longen weet te screeuwen terwijl ze bekneld ondersteboven in de auto ligt. Erg gevaarlijk om iemand zo eruit te halen. Je moet erg uitkijken voor elke beweging die je maakt want die kan het slachtoffer voor eeuwig beschadingen.

Een goede film, maar of het de beste film van 2004 was? Nee, bij lange na niet. Ik vind films als Un Long Dimanchee FIancialles, Fahrenheit 9//1, Shrek 2, Brotherhood Of War, Finding Neverland, Hotel Rwanda, Der Untergang, Hellboy, Supersize Me, Troy, Howl's Moving Castle, Some Kind Of Monster... allemaal op hun eigen manier beter.

avatar van nilserr
geplaatst op 25 maart 2014, 19:09 uur, permalink
Natuurlijk is het al langer duidelijk dat het winnen van een Oscar niet garant staat voor een goede film. Toch had ik van Crash meer verwacht, dan dat ik uiteindelijk kreeg voorgeschoteld. De hele film lang blijf je wachten op het moment dat ze de diepte ingaan. Dit gebeurt echter niet. In plaats krijgen we een moralistische boodschap, overgoten met een wel heel erg sentimenteel sausje, De verschillende verhalenlijnen worden afgeraffeld, waardoor de climax er bij mij ook niet lekker in gaat. Dan komt er ook nog bij, dat Haggis helemaal niets aan de eigen interpretatie van de kijker overlaat. Een beetje meer subtiliteit had de film goed gedaan.

Om dan toch nog wat positiefs te zeggen, de film zag er prima uit. Het rauwe karakter van Los Angeles werd goed vastgelegd. Ook het acteerwerk was naar behoren, wanneer we Sandra Bullock en Terrence Howard buiten beschouwing laten.

2,5 sterren