The Face behind the Mask (1941)

Alternatieve titel: Behind the Mask

Misdaad / Drama

geregisseerd door Robert Florey
met Peter Lorre, Evelyn Keyes en George E. Stone

De Hongaarse immigrant Janos Szabo (Peter Lorre), is een nieuwkomer in New York die een goed leven nastreeft volgens de Amerikaanse Droom. Die droom valt snel in duigen wanneer hij een hotelbrand meemaakt waardoor zijn gezicht verminkt raakt. Hij kan vervolgens geen fatsoenlijk leven meer opbouwen en kan enkel aan de slag als bordenwasser. Szabo raakt gefrustreerd en voelt zich beledigd door de discriminatie die hij beleeft. Hij raakt bevriend met de gangster Dinky en rolt zo in zijn bende. Szabo ontmoet en wordt op slag verliefd op Helen (Evelyn Keyes), een blinde vrouw die Szabo's innerlijke schoonheid ziet en zij moedigt hem aan de bende te verlaten.

avatar van Dogie_Hogan
Deze film kent twee posters; allebij hebben ze wel wat; kan eigenlik niet kiezen.

Vanwege de scherpte zal ik de 2e maar voor correctie opgeven.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik zie persoonlijk liever de eerste poster. Jammer dat de film niet verkrijgbaar is op DVD, uitgezonderd misschien op bootleg. Ook een beetje een griezelfilm uit de oude doos over iemand wiens gezicht is misvormd bij een brand en daarom een masker moet dragen. Inspiratiebron voor andere latere horror? Mijn interesse is in elk geval gewekt.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Nog steeds nergens te krijgen deze film? zelfs niet op VHS?

avatar van Biosguru
Op een paar grappige typische Lorre momenten na, niet zo best. Het komt zelfs voor '41 allemaal wat te simpel en oudbollig over.

Film die een lans breekt voor innerlijke schoonheid.
Eén en ander in het verhaal wordt vluchtig (de overvallen waardoor Szabo welstellend wordt) aangeraakt, zodat de film zeker niet te lang uitvalt.
Peter Lorre vertolkt eerst een eerder naïeve inwijkeling die gelooft in "the americani dream" en later toch een man met veel meer doorzicht, al valt het acteren moeilijk te bepalen omwille van het masker. Wil opmerken hoe de camera daarvoor heel discreet het vertonen van het verminkt gelaat vermijdt.
Een zeker goed bedoeld thema.
Meerdere knappe scènes in deze film, ook inzake beeldcompositie.
Kwalitatief behoorlijke misdaadfilm uit de vroege fourties.