Disconnect (2012)

Drama / Thriller

geregisseerd door Henry Alex Rubin
met Jason Bateman, Paula Patton en Alexander Skarsgård

Disconnect behandelt ons moderne leven en hoe dit geleid wordt door de technologische vooruitgang. Via drie met elke verweven verhaallijnen zien we hoe de hoofdpersonen menselijk contact zoeken in een wereld waarin contact alleen plaats lijkt te vinden via technologie en het leven altijd op andere plekken lijkt plaats te vinden dan bij jezelf.

Out of competition at the next Venice Film Festival.

Vanaf 20 juni in de bioscoop (Lumière)

NL trailer (YouTube)

avatar van fortunecookies
Tijdens de 'sneak' gezien, rauw en aller daags vanaf het moment dat je in het verhaal komt. Daarom een 4.

avatar van Askikker
Ook net gesneaked in de Camera?

Een thriller vond ik het niet echt, meer een mozaiekdrama over de gevaren van de huidige cybercommunicatie
Maar wel een goeie. Aangrijpend.
Ook het eind beviel me goed, ik dacht ff dat het met de film helemaal de verkeerde kant uit ging, maar dit eind paste wel in mn straatje.

Enig (klein) puntje van kritiek vind ik het toeval dat iedereen wel heel dicht bij elkaar blijkt te wonen.

avatar van m1701
Niet veel aan.
3 verschillende verhaallijnen die NIET bij elkaar komen (terwijl je dat toch wel zou verwachten.... waarom anders 3 verschillende verhaallijnen)
1 verhaallijn had niks met disconnect te maken (naar mijn idee), de overige 2 wel.
Acteerwerk was wel aardig met name Kyle deed het erg goed.
Voor de rest niet heel veel aan, alles erg traag en saai, voor een thriller werd het nergens spannend.

niet de moeite waard om voor naar de bios te gaan!

avatar van voskat
3 verschillende verhaallijnen die NIET bij elkaar komen

Heb je wel opgelet?

avatar van m1701
voskat schreef:
Heb je wel opgelet?

Die met Kyle..... met wie komt die samen? Niet met dat stel dat door fraude getroffen is en ook niet met die schooljongen.....

avatar van m1chel
Prachtige film is dit zeg. Een mooie weergave over hoe internet je leven op z'n kop kan zetten. Ook erg mooi hoe de rode dunne draad de drie verhalen laat samenkomen. Ik was ervan onder de indruk en heb me laten verassen en zeker laten onroeren. 4,5 verdiende sterren.

avatar van Felmy..
mooie en ontroerende film. erg herkenbaar met wat er in het dagelijks leven ook zeker kan gebeuren! ik heb ervan genoten. aanrader.

m1701 schreef:

maar wel met de vader van die schooljongen (Jason Bateman)

m1701 schreef:

De omroep van de journaliste huurt op een gegeven moment een advocaat in en de advocaat was de vader van die jongen die gepest werd/zelfmoord had gepleegd.

Dag allemaal,

Ik heb een beetje een suffe vraag maar ik hoop dat jullie me willen helpen! Ik ben een paar weken geleden naar Disconnect gegaan en ik moest toen vlak voor het einde de film uit. Vond het best een prima film maar ik kan maar niet uit mijn hoofd krijgen hoe het nu met de verschillende personages is afgelopen. Ik ben weggegaan op het moment dat Het stelletje wiens identiteit is gestolen ineens uit de auto wordt gelicht door de man die ze bespioneerden. Het was echt op zo'n enorm climax-punt dat ik heel graag wil weten hoe het afliep met de jongen uit het digi-bordeel, de twee vaders en het stelletje. Nog een keer naar de film gaan en hem helemaal overnieuw kijken vind ik een beetje veel van het goede dus ik hoop dat iemand me het kort kan uitleggen, dan kan ik weer rustig slapen!! Thanks a million!_O^

avatar van wwelover
Sterke film, ook weer eens wat anders voor Bateman. Ik vind het ook sowieso een interessant onderwerp aangezien ik zelf ook veel op web zit natuurlijk. Alle verhaallijnen zijn goed uitgewerkt en sterk geacteerd.Gelukkig geen Hollywood einde en erg strak gefilmd. Was ook best wel spannend zo nu en dan en had de nodige leuke twists.

Erg sterke film zeg, kon hem goed waarderen. aanrader!

Deze lijkt me heel erg goed, vanavond maar eens opzetten!

avatar van bram1610
Wat jammer is aan deze film is dat Henry Alex Rubin niet heeft neergezet wat de beschrijving zegt. Of ja, jammer... Daardoor ontstaan er verwachtingen, die eigenlijk niet worden vervuld. Ik vind dat verder niet onder doen voor de kwaliteit van de film. Meeslepende verhalen over hedendaagse problemen, met leuke technieken uitgevoerd, zoals het getyp dat in de lucht zweeft, meegaand met de iPads en op het moment dat ongeveer iedereen geslagen wordt, dat alles in slow-motion wordt afgespeeld - dat was intens. Ook leuk aan dat typen vond ik, dat volwassenen in normaal Engels typen, inclusief interpunctie, en de jongeren afkortingen gebruiken en vrijwel nooit een hoofdletter.

Gewoon een goede film, als je het mij vraagt, die niet per se wereldschokkende vragen oproept - de discussie die Rubin probeert aan te wakkeren wordt volgens mij al jaren gevoerd en we weten inmiddels denk ik wel dat cyberpesten geen juiste gang van zaken is. De verhalen op zich zijn mooi en ook goed uitgewerkt, waarvoor hulde. Jason Bateman speelt een prachtrol, leuk om hem eens buiten een komedie aan de slag te zien.

avatar van ikkegoemikke
Internet : absolute communication, absolute isolation.
Quote Paul Carvel

Een boeiende film met een actueel onderwerp, dat me geen moment heeft losgelaten. Daarenboven is mijn beroepsleven eng verbonden met de gebruikte thema's en technologieën waardoor het voor mij nog aangenamer was. In eerste instantie verwachtte ik een saaie film over de hedendaagse maatschappij ,en dan vooral de informatiemaatschappij, met veel geneuzel en dialogen waardoor dat het entertainment gehalte van deze film naar een absoluut nulpunt zou zakken.

Dit was de grootste inschattingsfout ooit gemaakt in mijn leven.
Dit was een intrigerende film met 3 verhaallijnen die uiteindelijk subtiel in elkaar verweven zaten. De rode draad is een maatschappij-kritische boodschap met drie voorbeelden over welke gevaren er schuilen in de hedendaagse informatietechnologie nl. exploitatie,internetfraude en cyberpesten. Inderdaad is dit tegenwoordig niet uit de actualiteit te slaan en dat maakt deze film des te realistischer. Het kan iedereen overkomen wat deze personen meemaken in deze film. De drie verhalen waar erg realistisch en ik vond niet dat het op emotioneel vlak naar het melige overgedramatiseerd vlak helde.

De dubbele boodschap, volgens mij, in deze film is langs de ene kant de waarschuwing dat men niet alles als vanzelfsprekend moet nemen. Er is wel degelijk het gevaar dat je financiele gegevens worden verdonkermaand en je bankrekening of kredierkaart wordt geplunderd. Het cyberpesten kan zodanige proporties aannemen, dat dit iemand tot een wanhoopsdaad kan drijven. En er worden vreselijk veel mensen/jeugd op het wereldwijde web misbruikt/gebruikt met als enige doel om zichzelf te verrijken.

Langs de andere kant denk ik dat de echte boodschap achter dit ,voor mij cinematografisch pareltje, is dat tegenwoordig iedereen nog nooit zo verbonden is met elkaar op technologisch vlak (e-mail,facebook,twitter,blogs,iPhone,iPad,internet TV ...) , maar in de werkelijke gevoelswereld hebben we nog nooit zo langs elkaar doorgeleefd en vervreemden mensen van elkaar.

Het acteerwerk was schitterend. Elk personage was goed gecast en paste perfect in de verhaallijn : de schoolvrienden die evolueerden van kwajongensachtig naar meelevend, het buitenbeentje in zijn vriendenloos geisoleerd wereldje , de advocaat die meer betrokken is bij zijn werk dan zijn naaste omgeving, de freelance cyberdetective die het schuldgevoel van zijn zoon niet opmerkt, het koppel dat niet meer communiceert en een eigen verwerkingsproces hebben waarbij ze elkaar niet betrekken , de jongeman waarvan het leven meer voor de webcam plaatsvindt dan in real-time en de journaliste die uiteindelijk de rol van Moeder Theresa op zich wil nemen. Briljante vertolkingen en ontroerende zelfontdekkingen van de personages bij momenten. Ik vond ook de montage van vertraagde beelden op het einde visueel sterk.

De film heeft een passend einde, waarbij alles een beetje in de juiste plooi valt : koppel vind elkaar weer terug ondanks de financiele perikelen, advocaat beseft dat zijn zoon een wildvreemde was die hij niet kende en dat zijn familie het belangrijkste in zijn leven is, politieagent vernieuwd de band met zijn zoon. Alleen de jounaliste komt er redelijk bescheten uit. En hoe het met Kyle afloopt, hebben we het raden naar. Het cyberpesten-slachtoffer blijft in een rustgevende coma liggen. Eventjes had ik het gevoel dat hij op het uiterste nog zijn ogen zou openen . Maar gelukkig gebeurde dit niet waardoor het realisme van deze film nog een level hoger ging.

Sterke film dus, diep realistische situaties met puur acteerwerk dat overtuigde en een intrieste boodschap waar uiteindelijk een flintertje hoop uit voortkwam.

Een film om over na te mijmeren ... 4*

Een zeer sterk film over hedendaagse onderwerpen. Goed acteerwerk en camera werk (denk bijvoorbeeld aan de klap die in slo-motion wordt uitgedeeld). Topper.

avatar van Koen87
Mozaïekdrama die zeer vergelijkbaar is aan o.a. Crossing Over (2009), Crash (2004) en in mindere mate wat weg heeft van het werk van Alejandro González Iñárritu. Waar vooral Iñárritu's werk diepgang biedt en een goede mix tussen verhaal en drama ons voorschotelt, mis ik dat een beetje bij deze. Het is voornamelijk zware aangedikte drama waarbij ik zelf denk: dat had ook wel ietsjes minder gekund. Tja een hollywoodeske drama is mij simpelweg iets te over-the-top.

M.b.t. tot de beschrijving, dit is totaal geen thriller.

Een spannend, confronterend, meeslepend en verrassend ontroerend episode- of mozaïekdrama rond het samenspel tussen de mens en de automatiseringstechnologie (het wereldwijde internet is inmiddels de grootst mogelijke databank). Als kijker voel je je onmiddellijk bij het actuele thema betrokken, mede doordat de wisseling tussen de scènes zo verdomd vloeiend overkomt. De plots zijn losjes met elkaar verweven en het knappe vind ik dat wat als een cliché 'n aanvang lijkt te nemen, geheel anders uitpakt dan je gedacht had. De regisseur maakt vaardig gebruik van een disoriënterende omgeving, werkt bedreven naar een emotionele climax, de dialogen zijn nuchter en een uiterst geloofwaardige cast doet de rest.

N.B. En dan te bedenken dat een dergelijk verhaal pakweg tien tot vijftienjaar geleden onmogelijk was geweest.

avatar van RimkoWolfs
Zeer sterke film!

+ hij laat je goed kennis maken met de hoofdpersonen
+ de split verhalen zijn goed uitgewerkt en goed met elkaar verbonden.
+ sterk acteerwerk
+ goede weergave van de hedendaagse realiteit

- Anti-Climax voor mijn gevoel

Wow wat een sterke film!! Goed verteld, diepgaand verhaal. Dat spannend en dramatisch is,
De film laat je vanaf het begin helemaal meeleven, en is ook best confronterend want het zijn best reële onderwerpen die erin voor komen.
Ook het acteerwerk is erg goed.
topper, echt een aanrader omte zien

avatar van Pazmaster
Mooie film over cybersex, cybercrime en cyberbullying en over de gevolgen daarvan. Het maakt echt wat bij je los en laat je echt meeleven met de personages. Prima acteerwerk ook. Aanrader voor liefhebbers van het drama genre. 4 sterren

avatar van Renevanvliet1988
Ik heb een geweldige film gezien. Geweldig in kwaliteit, waar de film over gaat is natuurlijk in en in triest. Het is zo duidelijk, kijk om je heen verdiep je in mensen en de wereld om je heen en zie het. De wereld hoe die nu in elkaar steekt is eenzaam. Precies zoals deze film het laat zien. Zonder sociaal media ben je eenzaam, met social media arm. Dat zoontje van die detective dat altijd alleen thuis komt, dat is tekenend voor de maatschappij waarin we leven.vrouw en man 2 banen, veel met onszelf bezig maar ook kinderen willen hebben.

Deze film vertaald pure eenzaamheid in iedere verhaallijn. Precies zoals het nu om ons heen gebeurd. Het verschil is, hoe je zelf de invulling geeft aan de invloeden van buitenaf.

Een mooie film, rauw, puur en actueel.

4 sterren

Goeie film met het nodige sentiment maar t wordt niet storend. Ik vind hem wel verdraaid veel op Crash lijken! 3,5*

Uitstekend en prima geacteerd drama waarin misbruik van internet centraal staat.
De meerdere verhaallijnen zorgen ervoor dat je als kijker benieuwd blijft naar de ontwikkelingen.
Mooi meeslepend einde als diezelfde verhalen hun climax naderen.
Boeiend.Pakkend. Een film die raakt.

avatar van tattoobob
Een ijzersterk drama met hederdaagse problemen.
Het soort film waarin wij meerdere verhalen volgen kennen wij de laatste paar jaren wel......maar word bij mij nooit saai.
Een film die je pakt....en je zeker nog eventjes vast houd.

avatar van Mr Thee
Een mooi tijdsdocument. Wat mij aansprak is dat ik bij geen van de verhalen het gevoel kreeg dat ik als een kijker een mening van de maker opgedrongen kreeg. Alleen het facebookverhaal is voorspelbaar en wijst de kijker op een risico van social media. Dit verhaal heeft dan ook een tegenhanger: het webcam verhaal waar het niet "zoals je zou kunnen verwachten" om een willoze webcamgirl gaat.
De film is niet volmaakt: gelukkig -het heeft wel wat dat de verhalen niet volledig in elkaar overgaan- en helaas: er is geen opvallend goede acteerprestatie, geen slechte. Al met al van het begin tot het eind boeiend!

Meer dan uitstekende film met ook nog een top cast met de opmerking dat ik Alexander Skarsgård steeds meer kan waarderen wat een geweldige acteur is dat toch. De film gaat dieper in op problemen die het social media kunnen veroorzaken. De drie verhaallijnen elk gepaard met veel verdriet zijn samen met elkaar verweven met elk een zeer spannend einde, aanrader.