
Haywire (2011)
Verenigde Staten / Ierland
Actie / Thriller
93 minuten
geregisseerd door Steven Soderbergh
met Gina Carano, Ewan McGregor en Michael Fassbender
De mooie freelance geheim agente Mallory Kane wordt door verschillende globale organisaties gevraagd om klussen uit te voeren die regeringen niet zelf kunnen en mogen goedkeuren. Na een gijzelaar bevrijd te hebben in Barcelona, wordt Mallory snel op een missie gestuurd in Dublin. Als die missie fout gaat, ontdekt ze dat ze bedrogen is en moet ze al haar vaardigheden, trucs en mogelijkheden aanwenden om een internationale klopjacht te ontlopen en terug te keren naar Amerika.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=JXJuliK95qs
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (5,8 / 83986)trailer (YouTube, ondertiteld)filmscore (MusicMeter)Google Play: € 8,99 / huur € 2,99De rollen zijn vaak kort van duur of qua inhoud redelijk magertjes.
Weinig spanning overigens te bespeuren. 5/10
Veel flashbacks in deze film, waar ik niet zo fan van ben.
Vechtscenes zijn prima.
En Michael Douglas heeft een beperkte rol er in ... niet dat daardoor de hele film naar een hoger level wordt gebracht.
Leuk om naar te kijken , maar ik zal deze niet nog eens bekijken !
2*
De film zelf viel wel mee, niet origineel en ook niet super. Gewoon doorkijken op een regenachtige zondagmiddag tijdens een economische crisis.
Ook niet echt een film voor hem. Hij mag wat mij betreft écht voluit gaan, of het écht klein houden, maar deze mix van beide werelden is er eentje die niet goed uitvalt. Veel bekende namen, maar verder duidelijk een erg beperkt budget.
Soderbergh zet het nog wel redelijk stijlvol in elkaar. Af en toe mooi camerawerk, gedurfd om de actiescenes bijna ongeëdit te laten, het verhaal zonder al te veel poespas uitgewerkt en de bekende koppen die in elkaar gemept worden is écht een leuke toevoeging. Maar in de details gaat er een hoop verkeerd.
Buiten het camerawerk stelt het visueel niet veel voor. Oogt vaak net dat beetje te goedkoop, vooral de filtertjes dan. De actiescenes mogen dan zonder knipwerk in beeld gebracht worden, Carano heeft de uistraling van een dode mus en ook de choreografie laat te wensen over. Beetje makke actie ... het is niet voor niks dat andere regisseurs aan het editen slaan als het vechtwerk van dit niveau is. En ook het verhaaltje is niet boeiend genoeg. Veel vragen tijdens de film, maar heb er geen moment aan getwijfeld dat het naar het einde toe allemaal mooi uitgelegd zou worden.
Gelukkig duurt het niet al te lang en zorgt Soderbergh voor een aardig tempo, maar hij kan veel beter dan dit (The Limey).
2.5*
Ik herinner nog dat ik hier voor de release naar uitkeek en hoopte met een 'beter laat dan nooit' te openen, maar helaas. Ik lees wat vergelijkingen met de Ocean's, en terecht, vooral de luchtige toon heeft Soderbergh overgeheveld met dergelijke muziek. Dat laatste wil ik niet te veel woorden aan wijten, maar gatverdamme, wat een vreselijke muziekkeuzes. Toch zeker 0,5 - 1 punt aftrek enkel daarvoor.
Zo'n plot à la Bourne (ook die vergelijking komt niet uit de lucht) is altijd wel wat voor mij, maar de vertelwijze is warrig en saaitjes. De actiescènes zijn -ondanks wat leuke choreografie op momenten- nogal knullig door vervelende muziek of de afwezigheid daarvan, fluisterende sound effects en gekreun alsof er de liefde bedreven wordt. Pluspunt is Gina Carano, die zich prima staande houdt in de hoofdrol en ook de credibility heeft voor zo'n rol. Hopelijk krijgt ze met In the Blood (2014) wat beter materiaal om mee te werken.
*½
Redelijk wat bekend volk qua cast, maar echt overtuigend kwam het toch allemaal niet over.
Verder zag het er wel niet slecht uit.
Tja, geen groot gemis als je hem gemist zou hebben.
T punt hier is absurd. Zoals zovaak worden spelers en regisseurs die in topfilms hebben deelgenomen extra gestraft als ze een film op een treetje lager maken.
ik blijf bij mijn mening. zo een topcast maar eigenlijk heeft geen enkele van de grote namen een noemenswaardige rol die echt wordt uitgewerkt. ze zijn ofwel goed, ofwel slecht, ofwel dom gedurende hun scène in de film en nadien dooft hun personage vrijwel slecht uit of word er amper achtergrond aan gegeven. wel leuk is de stijlvolle visuele stijl van de verschillende steden en alle scènes vaak in lange shots gefilmd, zeker bij de actiescènes geeft dat een aparte dimensie, zeker als er ook nog geen muziek wordt ondergezet. spijtig genoeg mist de actie daardoor vaak wel wat spanning waardoor het alle tussenstukken die op zich vermakelijk zijn maar nergens uitspringen kan verbloemen.
Haywire is een gemiste kans, een beter, strakker, ordelijker, uitgewerkter, slimmer scenario had veel goed gemaakt en dan had de cast ook beter tot hun recht uit kunnen komen
Ik had hele slechte verwachtingen van deze film. Deze zijn niet uit gekomen, echter is de film me erg mee gevallen. Buiten het feit dat zo'n standaard Hollywood filmpje is waar Gina Carano (knappe meid) de heldin van de film is die onsterfelijk is. Kan het er allemaal mee door. Het zou niet de beste actie film worden. Aangezien het verhaal hier te mager voor is en het concept ook niet goed naar voren is gekomen. Ik moet zeggen dat je, je wel kan vermaken met een film als deze, waar je toch meestal je verstand op 10 moet zetten en moet gaan kijken. Ga je oplettend kijken, dan komt de film er bar slecht uit. Jammer is het wel. Ik heb hem gezien op Netflix Nederland.
3.0*
Ik ben het wel eens met de commentaren dat de personages niet heel erg uitgediept zijn en het nogal onsamenhangend en onduidelijk is wat er aan de hand is precies. Je moet nogal veel denken tijdens de film om het te begrijpen.
Maar ik was wel de volle film geboeid.
Alleen jammer dat het verhaal niet wat duidelijker,uitgebreider en langer is.
En ik lees dat in de laatste scene alles uit de film samenkomt.
Maar ik snap niks van die laatste scene. Die vent lijkt niet op Rodrigo of Studer dus. Kan iemand het mij uitleggen ?

Op papier een geinige combinatie, maar uiteindelijk is het een vrij zoutloos geheel dat zo weinig interesseert, dat de uitleg aan het einde van de film er niet meer toe doet. En dat terwijl je op papier een prima cast hebt. Wel een cast waarbij de grotere namen echt maar een bijrolletje hebben. Verwacht daar dus vooral niets van (hoewel Banderas nog het meeste doet met de tijd die hij heeft).
Carano is een vreselijk lekkere vrouw om te zien en dat helpt een stukkie. Leuke verwijzing ook met die agent die haar Wonder Woman noemt. Ze heeft de kop, het figuur en ik kan me niet voorstellen dat ze minder is dan Gal Gadot. Zonde.
Bij de vechtscènes is volgens mij geprobeerd om het zo realistisch mogelijk te laten lijken, maar in plaats daarvan ziet het er vaak enorm nep en slecht gechoreografeerd uit. Je voelt de impact als kijker niet. En what's up met die scène op het strand, tussen haar en Kenneth?
Hebben ze die ergens in een five minute break bedacht?.
Het deed me zelfs een beetje denken aan die beruchte Shatner/Cpt. Kirk scène met die hagedis.

Het leek me wel leuk een vrouwelijke actieheld maar de plotbeschrijving doet meer vermoeden dan de film uiteindelijk toont. Ze rent en vecht wat af, Gina Carano, maar ook niet echt opzienbarend. 2.0
“Oh, you shouldn't think of her as being a woman. No, that would be a mistake.”
Redelijke spionage/actie film die door Carano en de stijlvolle en speelse regie van Soderbergh het aanzien meer dan waard is. Films van Soderbergh zijn eigenlijk altijd wel een bezienswaardigheid, en Haywire is hierin geen uitzondering.
Het verhaal is soms onnodig ingewikkeld en het maakt allemaal een rommelige indruk, maar de spanning en de goed gechoreografeerde vechtscènes vergoeden veel. Tegen het einde verliest de film wat aan stootkracht. Dat komt vooral omdat Carano wel erg onoverwinnelijk is, wat de film voorspelbaar maakt. Gelukkig mag Carano soms helemaal los gaan in de vechtscènes. Op die momenten is Haywire op zijn best.
De film zoekt haar weg tussen een spionagethriller, film noir en actiefilm. Maar weet nooit de juiste mix te vinden. Het mag wel eens anders zijn en ik hoef geen grootse explosies of opjuttende muziek of geluidseffecten bij knokpartijen. En in tegenstelling tot Jason Bourne wordt hier minder met de camera geschud omdat Carano beter is in de actiescènes. Dat ze minder acteert hoeft geen probleem te zijn in dit genre.
Een aangename film dus die net te kort komt als blockbuster en te standaard is om als alternatieve actiefilm door te gaan. Beter dan verwacht, maar minder dan het had kunnen zijn.
Net als de meeste actiefilms, moet ze het vooral hebben van de actie en niet van het plot of de personages. Haywire past precies in dat rijtje. De actie is goed, al speelt ze vaak iets teveel leentjebuur bij films als The Bourne-trilogie. Voormalig MMA-vechtster Gina Carono speelt de hoofdrol. Net als beroemde actie-acteurs als Jean-Claude van Damme, Steven Seagal en Arnold Schwarzenegger, moet Carano het vooral van haar fysieke aanwezigheid en gevechtstechnieken hebben. Haar acteerwerk is erg ééndimensionaal, maar voor een film als deze is ze perfect. De gevechtsscènes zijn goed in beeld gebracht en vormen de hoogtepunten in deze film, die voornamelijk in Ierland werd opgenomen. Een keur aan bekende acteurs verzorgden de diverse bijrollen, waardoor deze film alsnog boven het gemiddelde actieniveau uitstijgt.