Lucky Luke (1991)

Italië / Verenigde Staten
Komedie / Western

geregisseerd door Terence Hill
met Terence Hill, Nancy Morgan en Fritz Sperberg

Wetteloosheid en bandeloosheid heersen in Daisy Town, totdat sheriff Lucky Luke en zijn superintelligente paard de orde herstellen. Luke verlaat de stad echter, omdat hij teleurgesteld is in de inwoners. Zijn aartsvijanden, de vier broertjes Dalton, halen onderwijl vredelievende indianen over kolonisten te overvallen, maar dan schiet Lucky Luke hen te hulp.

er bestaat ook nog een deel 2 en een tv serie, beide ook met Terence Hill.

avatar van tommykonijn
Een niet erg boeiende Film en ook maar heel soms Vermakelijk, Ik vind de tekenfilmserie in ieder geval stukken en stukken beter dan dit.

Dirigent
Een niet erg indrukwekkende film van Lucky Luke maar over het algemeen toch wel leuk om naar te kijken, ik vind de tekenfilmserie ook nog het beste.

* *

avatar van Betamax
Valt erg tegen.
Niet de hele film is vervelend maar er zitten ook leuke stukjes in.
Voor de rest is het een kinderachtige film met een flauw verhaal.

avatar van A.L.I.E.N
roda schreef:
er bestaat ook nog een deel 2 en een tv serie, beide ook met Terence Hill.

Hoe heet dat 2de deel dan?

avatar van stephan73
Erg tegenvallende comicbook verfilming. Kon ook niet goed gaan, want Lucky Luke komt beter tot zijn recht als tekenfilm en niet als live-action film.
Dat Terence Hill ook niet een goede regisseur is helt de film ook al niet en de non humor maakt het allemaal nog ellendiger!
Enkele aardige momenten zorgen ervoor dat ik het niet de laagste waardering ga geven die op MM bestaat.

Flauw en kinderachtig!

avatar van movie acteurs
Slechte verfilming van een leuke strip held Lucky Luke.

Onleuke humor, slechte casting, kinderachtig en vervelend. Niet al te best deze film van/met Terence Hill. Krijgt een 1,0.

avatar van Brix
Met de vele negatieve commentaren op deze filmversie van stripheld Lucky Luke in gedachten, besloot ik vanmiddag er toch maar eens naar te kijken op TV.

Dat Terence Hill er niet zo uitzag als de zwervende cowboy van tekenaar Morris wist ik vooraf al.
Foto's en filmclips had ik al eerder gezien.
Begrijpen doe ik zoiets absoluut niet.
Stripfiguren, en Lucky Luke is een van de meest populaire, moet je zeker geen ander uiterlijk geven.
Daarmee stoot je bij voorbaat de fans al af.
Maar hier heeft men, en ik denk dat het Hill zelf was, gekozen voor een half Amerikaanse en half Italiaanse-Spaghettiwestern outfit.
Heel jammer.
Daarvan afgezien deed Hill het niet echt slecht, al was hij zeker niet zo cool als de Luke uit de strips.

De sterkste pluspunten van Hill zijn zijn bedrevenheid in de omgang met paarden en wapens.
Daarin doen niet veel andere westernacteurs hem iets voor.
Het is voor een westernfan zoals ik altijd weer prettig te zien hoe Hill met beide overweg kan.

Als regisseur is hij helaas een heel stuk minder goed.
Maar desondanks vind ik de film niet helemaal mislukt.
Het is pretentieloos familie-vermaak.

De locaties (New Mexico, en Arizona o.a.) zijn oogstrelend en overweldigend.
Alleen al daarom zou ik de film nog een keer opnieuw willen bekijken.

De Daltons, Luke's eeuwige tegenstanders, zien er acceptabel uit

De Indianen, waaronder nogal wat échte, zien er ook prima uit.

Ook een pluimpje voor decors en costumes.

De pokdalige Neil Summers, door zijn uiterlijk veroordeeld tot het eeuwige spelen van bandietenrollen, mocht voor een keer een good guy spelen, als deputy.

En tot slot is er dan natuurlijk nog Jolly Jumper, het komische paard van Lucky Luke.
Dat heeft terecht een grote rol in de film.
Misschien zijn de scènes waarin JJ de boventoon voert wel de leukste van de film.
En...het paard 'acteert' als de beste...
Natuurlijk gaat een groot deel van de eer naar paardentrainer Mario Luraschi, een 'living legend' in de filmwereld.
Ik herinner mij dat ik ooit een bericht las toen de filmopnames voor Lucky Luke van start gingen.
Daarin stond dat er maar liefst 6(witte)paarden voor de rol van Jolly Jumper werden gebruikt.
Het is ook wel te zien dat het niet aldoor hetzelfde paard is in de film.
Het ene is al wat witter dan het andere.

De humor dan...niet al te sterk, maar er waren toch redelijk wat momenten die mij deden glimlachen.
De 'big showdown' is een vette knipoog naar die in ' The Good, the bad and the ugly'.
Het uiterlijk van Ron Carey (Joe Dalton) speelt daarbij zeker ook een rol, want hij lijkt erg op een dikkere versie van Eli Wallach.

Slotsom: een niet echt geslaagde Lucky Luke verfilming.
Maar een totaal mislukte westernparodie wil ik het zeker niet noemen.

De titelsong, van top countryzanger Roger Miller, viel ook best te verteren.

Heel mooi gezegd Brix, ik heb toevallig de box van hem. Het is dat ik een terence hill fan ben en dat ik het zeker niet slecht vind maar gewoon thuis hoort in mijn collectie. In joe dalton dacht ik hetzelfde een dikke wallach te herkennen. hahahaha

Was niets aan. Heb totaal geen glimlach op mijn gezicht gehad. Het kabbelde maar wat voort.

avatar van Grindhouse62
Brix schreef:

Foto's en filmclips had ik al eerder gezien.
Begrijpen doe ik zoiets absoluut niet.
Daarmee stoot je bij voorbaat de fans al af.
Heel jammer.

Daarin doen niet veel andere westernacteurs hem iets voor.

Als regisseur is hij helaas een heel stuk minder goed.
Maar desondanks vind ik de film niet helemaal mislukt.
Het is pretentieloos familie-vermaak.

De locaties (New Mexico, en Arizona o.a.) zijn oogstrelend en overweldigend.
Alleen al daarom zou ik de film nog een keer opnieuw willen bekijken.

De Daltons, Luke's eeuwige tegenstanders, zien er acceptabel uit

De Indianen, waaronder nogal wat échte, zien er ook prima uit.

Ook een pluimpje voor decors en costumes.

Dat heeft terecht een grote rol in de film.
En...het paard 'acteert' als de beste...
Het is ook wel te zien dat het niet aldoor hetzelfde paard is in de film.
Het ene is al wat witter dan het andere.

Slotsom: een niet echt geslaagde Lucky Luke verfilming.
Maar een totaal mislukte westernparodie wil ik het zeker niet noemen.

De titelsong, van top countryzanger Roger Miller, viel ook best te verteren.
Hier Kan ik mij in vinden. Ik heb Lucky Luke vanmiddag na vele jaren met genoegen herzien en zoals Brix al zegt:

Een niet echt geslaagde Lucky Luke verfilming.
Maar een totaal mislukte westernparodie wil ik het zeker niet noemen.
Het is pretentieloos familie-vermaak en zeker voor de genreliefhebber een herziening waard.