ad

Geregisseerd door: James Hawes

Met onder meer: Bruce Greenwood, William Hurt en Joanne Whalley

• tv Vandaag om 23:25 uur op 3Sat

Over The Challenger

Richard Feynman, een Amerikaans wetenschapper, is vastbesloten de waarheid te achterhalen achter de ramp met de Challenger-spaceshuttle in 1986. Toen het ruimtetuig 73 seconden na de lancering ontplofte, ging een ware schokgolf door Amerika. Meteen werd een presidentiële onderzoekscommissie samengesteld om uit te zoeken wat er verkeerd ging.

image

avatar van jeroentje

jeroentje

Uitstekende film vond ik dit. Merkwaardig dat er zo weinig aandacht aan besteed wordt.

Theunissen

Opzicht wel vreemd dat deze film niet afgelopen donderdag (28 januari) werd uitgezonden op een Nederlandse televisiezender, want toen was het precies 30 jaar geleden dat deze ramp met de Challenger-spaceshuttle (met daarin de eerste lerares, Christa McAuliffe, die vanuit de ruimte les zou geven aan leerlingen) gebeurde. Ik kan me dat best nog goed herinneren, want het was destijds groot nieuws (mede ook door de toespraak van president Ronald Reagan) en het had ook veel impact.

In deze drama film draait het om wetenschapper (die ook les geeft) Richard Feynman (goed gespeeld door William Hurt), die wordt betrokken bij het onderzoek (via een presidentiële onderzoekscommissie) naar de ramp met de Challenger-spaceshuttle. In eerste instantie heeft hij daar eigenlijk geen interesse in, maar mede op aandringen van zijn vrouw Gweneth (verdienstelijk gespeeld door de niet onaardig uitziende Joanne Whalley) is hij vastbesloten om de waarheid te gaan achterhalen achter de ramp, waar hij al snel stuit op verzet van personen (o.a. de NASA) die de oorzaak van de ramp in de doofpot willen stoppen. En daar draait het dan om in deze interessante film.

Deze film heb ik gisteren gezien op de Duitse Televisiezender ARD en daar duurde hij precies 90 minuten i.p.v. de hier vermelde 120 minuten. De film begint gelijk met de ramp (die 73 seconden na de lancering ontplofte) van de Challenger-spaceshuttle en daarna begint al heel snel het onderzoek van de toedracht naar de ramp. Het verhaal weet zeker te boeien en te interesseren (zeker m.b.t. de defecte rubberen O-ring, gebruikt in de Challenger-spaceshuttle, die niet bestand is tegen lage temperaturen en wat destijds bij de lancering wel van toepassing was) en moet het vooral hebben van de dialogen, welke best aardig en leerzaam (o.a. hoe NASA werkt) waren. Het einde waarbij de oorzaak van de ramp eenvoudig door Richard Feynman werd aangetoond met behulp van een glas, ijsblokjes en een stukje van de rubberen O-ring (die dan juist stijf is geworden i.p.v. flexibel) was best mooi en goed. Met name dan voor de personen die dan tegen de lamp lopen omdat ze maar bleven aandringen (beter gezegd ze logen) dat de rubberen O-ring bestand is tegen hele lage temperaturen (ik meen dat ze zelfs zeiden tot -40 graden) en dus niet de oorzaak kon zijn voor de ramp. De best bekende cast deed het ook aardig en dan vooral natuurlijk hoofdrolspeler William Hurt, maar ook Brian Dennehy (in de rol van Rogers die ook in de onderzoekscommissie zit) en Bruce Greenwood (in de rol van generaal Kutyna).

Al met al best een aardige en leerzame Drama film m.b.t. het onderzoek naar de ramp van de Challenger-spaceshuttle in 1986. De ramp mag dan wel heel tragisch zijn, maar eigenlijk kwam hij wel op het goede moment (hoe wrang en luguber dat ook klinkt). Want bij één van de volgende spaceshuttle lanceringen wilde namelijk president Ronald Reagan plutonium mee laten vervoeren (vanwege zijn "Space Shield" plannen) om mee te testen ! Zou dat zijn gebeurd en zou dan de spaceshuttle zijn ontploft dan zou dat rampzalige gevolgen hebben gehad voor de mensheid (vanwege de plutonium die dan vrij komt via de lucht). Dat zag ik overigens in een documentaire.

avatar van arno74

arno74

Vanwege het thema een interessante TV-film. Je zou het als een fictieve documentaire kunnen zien die een licht werpt op de ramp met de Challenger en de achtergronden ervan. De film kijkt weg als een echte TV-film, geen spannend popcornvermaak dus, maar ik moet zeggen dat ik veel wijs ben geworden over dat ongeluk, veel meer dan wat ik destijds als 12-jarig jochie uit het nieuws had opgepikt. Het subplotje over de ziekte van de hoofdpersoon, ook al zou het waargebeurd kunnen zijn, had van mij niet gehoeven. 3*

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Redelijke film over het onderzoek naar de oorzaak van de ontploffing van de spaceshuttle the Challenger in 1986 en de doofpotaffaire rondom de fouten die NASA destijds (willens en wetens) heeft gemaakt. Ik heb de mislukte lancering als klein ventje (op school geloof ik) live gezien dus dit wekte mijn interesse wel. In hoeverre dit verhaal klopt met de werkelijkheid weet ik niet maar ik vond het in ieder geval wel interessant. Het einde viel me wel wat tegen, ik vond het iets te simpel, dat had iets spectaculairder gemogen. En het subplotje voegt inderdaad niets toe (zoals arno74 al zei) en had achterwege gelaten mogen worden. Verder wel een aardige film en ook de cast speelt redelijk.

• 20974 berichten

William Hurt als Richard Feynman was geniaal in deze op waarheid beruste film.